Vilken hund passar mig?

Sv: Vilken hund passar mig?

Löwchen kanske? Mycket fart, gillar att arbeta. 26-36 cm höga. Vet löwchar som är duktiga i agility och spår. Man behöver inte ha dem lejonklippta om de inte ska ställas ut. Det är en frisk ras som lever länge och inga problem med ärftliga defekter.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Dvärgpinschrar har nära till lek hela tiden, de är kända för att behålla sin livlighet och sin leklust livet ut.
Hittar du bara rätt motivationskälla för en dvärgpinscher så säljer den sin själ för att vara dig till lags.
Men man får inte glömma att det är AKTIVA hundar. Full fart hela tiden, de har mycket gott självförtroende och litar fullt på sin egen förmåga. Vilket kan vara lite farligt för en hund i den storleken. ;)
Min DP är inte sen att ta kommandot i hundflockar med hundar som är både större och äldre än henne.
DP är mycket duktig när det kommer till agility. Dom är smidiga, snabba, lättlärda och otroligt spänstiga. Eftersom att dom litar på sin egen förmåga så är dom otroligt tuffa också. Är man inte en tydlig ledare för en dvärgpinscher kommer den snart att börja klättra i rang och försöka ta över ledarskapet.
Dom är otroligt trogna den egna flocken. En dvärgpinscher älskar sin familj. Den kan däremot vara vaksam mot främlingar. Det får dock inte övergå till rädsla eller aggresivitet.

Trots min tjejs lilla storlek finns det ingenting jag inte kunnat göra med henne hittills. Hon har hur mycket ork som helst. Även fast dom är små är dom så pass smidiga att dom tar sig fram överallt. På vintrarna ser man henne skuttandes som en hare i djupsnön. Fort som tusan går det. På samma sätt tar hon sig fram i snårskogen utan problem.

En dvärgpinscher måste fostras med en fast hand, utan att man någonsin blir elak. Det viktigaste är att man redan från början är konsekvent med vad man får och inte får göra. Kan tala om att där brast jag.. det var svårt att vara tuff mot en liten krabat på bara nåt kg. Så man får passa sig. ;) Eftersom att dom är otroligt lättlärda lär dom sig lika snabbt otyg som dom lär sig det du vill att dom ska kunna. ;)

Annars har jag hittills inte känt av några begränsningar med min hund. Vi kör personsök, vi spårar både personspår och viltspår, tränar lite agility samt lydnad. Sen emellan det så är hon världens trevligaste kompis som älskar att ligga bredvid mig på balkongen och sola. Och varje natt sover hon antingen bredvid mig på kudden, snusandes i mitt hår eller ihoprullad mot magen. :love:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Hej tycker det är lite synd när alla pratar om att blandisar är som att `köpa grisen i säcken`. Jag blir så ledsen . Jag har en blandis och ärligt talat skulle jag efter detta aldrig ha en en renrasig hund . Till och med vetrinären säger att blandisar oftast är bättre . men men ni menar kanske att jag har haft tur . Ja ja skit i det . Tack för en bra spalt
 
Sv: Vilken hund passar mig?

klarasol skrev:
Hej tycker det är lite synd när alla pratar om att blandisar är som att `köpa grisen i säcken`. Jag blir så ledsen . Jag har en blandis och ärligt talat skulle jag efter detta aldrig ha en en renrasig hund . Till och med vetrinären säger att blandisar oftast är bättre . men men ni menar kanske att jag har haft tur . Ja ja skit i det . Tack för en bra spalt

Många framhäver just att Blandraser är friskare eftersom renrasiga hundar är sönderavlade och har en massa ärftliga defekter. Det är sant i den mån att en första generations blandras kan vara friskare men den bär på de ärftliga defekterna från båda sina renrasiga föräldrar vilket innebär att man i nästa led kan få ännu sjukare hundar.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jag tycker inte att det är synd, man måste ju se det från en realitiskt syn eller hur?

Har du statistik eller något annat som styrker att blandraser är friskare än renrasiga hundar?

Sedan så skriver Krims något väldigt vettigt som jag hoppas att fler ta till sig..

Jag anser oftast att om det visar sig att ens blandras blir den perfekta hund som man letat efter ( inte genom färg eller utseende utan mentalitet och passande aktiv ) så är det TUR ...

Varför blir du ledsen för?

Jag kritiserar inte just DIN hund, för den är säkerligen en helt ok hund, jag kritiserar människor som står bakom blandrasuppfödning..
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Hej Jaja alla får tycka vad dom vill jag har också hört att blandisar är friskare men jag har aldrig påstått det . Men jag har kanske som sägs haft en jävla tur . men den igentliga frågan var " Vilken hund som passar mig " . Och jag tycker att blandis är en trevlig hund så länge man gör en grundlig vetrinärsundersökning innan du köper den och det måste man väl göra på en renrasig också ??? Ja ja nog om det jag älskar min hund . Ha en bra dag alla:banana:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Snälla, gör inte om tråden till en blandrasdiskusion.

Aningsfull: Oj, det låter verkligen som en hund för mig! Är det vanligare med dvärgarna än de normalstora? Eller är de ganska jämnt representerade?
Är det svårt att hitta halsband och så i små storlekar, eller har det kommit mer och mer nu i och med chiuaua(sp?)-fenomenet?

Och en fråga till jag kom på. Fryser de på vintern? Tänkte om det är mer eller mindre täckestvång då?
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Jo, dom fryser på vintern. Det är nog den enda nackdelen tycker jag. Så Julie får ha på sig kläder på vintern. Sen finns det ju alltid folk som har åsikter om kläder på hundar så det får du räkna med. ;)
Men varken kläder, halsband eller liknande har varit svårt att få tag i alls. Finns överallt. :)
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Har varit där inne och tittat men tyckte inte det stod något om storlekarna.

Aningsfull: Aha, okej. Jo, men det känns som att det kan kvitta. Folk har åsikter om det mesta ändå.
 
Sv: Vilken hund passar mig?

Precis. :D
Du kan läsa väldigt mycket och bra saker om dvärgpinschrar på http://dpklubben.se
Så kika in där så kan du få mycket tips och råd vad gäller rasen samt nummer till ett flertal seriösa uppfödare runt om i landet. :idea:
 
Sv: Vilken hund passar mig?

men den igentliga frågan var " Vilken hund som passar mig " . Och jag tycker att blandis är en trevlig hund

Men hur kan du rekomendera en blandras och skriva en trevlig hund, en blandras är inte en egen ras, en blandis kan bli hur som helst beroende på vilka raser som är mixade. Ingen blandras är den andre lik, inte ens inom samma kull ...

Det var det jag undrade?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 877
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 368
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 715
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp