Vilken ras söker jag?

Sv: Vilken ras söker jag?

Gillar verkligen din häst! Ser riktigt trevlig ut :) Och snygg färg!

TS: Har inte haft nån egen friser, men nu när du säger det så har den ena frisern som jag ridit haft ganska så bristfällig galopp och den andra hade en riktigt stor (lite för stor nästan ;)) och fin galopp. Annars tycker jag deras gångarter är helt ok. I lynnet var de båda väldigt trevliga hästar och på det sättet okomplicerade. (den ena ett sto och den andra en hingst).

Lycka till med hästletandet och prova olika individer och olika raser tills du hittar just din häst :)!

Ja, hon var verkligen jättefin!
Nu blev jag lite nyfiken. Vad har du för avelsmål med en korsning arab/frieser eller fullblod/frieser?
Vilka egenskaper vill du att din uppfödningar ska ha?

Visst kan du gå in på min hemsida men det tycker jag inte du ska behöva för att få svar på det här. ;)

Både araben och fullblodet fungerar ju väldigt bra som "förädlare" av lite tyngre raser. Dom är smäckra och proportionerliga, har bra hjärt-och lungkapacitet, vilket ger bättre uthållighet och lite mer motor. Araben finns dessutom inkorsad i friesern sedan tidigare så i det fallet blir det som en förstärkning av dom delarna.

Målet med avkommorna är att dom ska behålla friesertypen fast i lite sportigare format, alltså inte bli riktigt så tunga och grova.

Hittills har det mest varit dressyr- och akademiskt inriktade människor som har köpt avkommorna och det är nog till det dom, precis som friesern, lämpar sig bäst. Hoppa kan dom visserligen också men om man satsar på högre klasser finns det nog lämpligare hästar.

På din beskrivning över vad för slags häst du söker så skulle jag säga att det helt klart är en Welsh Cob du är ute efter! ;)

Fonsie11.JPG

Just Welsch cob är en återkommande ras i denna tråden! Det är många som verkar tycka att det är trevliga hästar. Det är roligt för utseendemässigt är de vad jag söker.

På din beskrivning över vad för slags häst du söker så skulle jag säga att det helt klart är en Welsh Cob du är ute efter! ;)

Fonsie11.JPG

Åh, den hästen är bara för vacker:love:
(skulle bara haft 4 vita strumpor också;))

Nä skämt och sido, har han det temperament jag söker också så är det en fullträff!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 183
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Avel Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras. Jag vill ha en... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
11 363
Hästmänniskan Hej! Jag planerar att framöver köpa en 1-2-åring att utbilda och rida in själv och eftersom den häst jag har nu inte riktigt har de... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 606
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Torrfoderdjungeln..
  • Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m