Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
L håller på att få sin första tand och det är väldigt mammigt just nu. Sonen var bara 4-5 mån när hans första tänder kom, skönt att hon inte har lika bråttom. Han fick alltid feber och var supergnällig vid tandsprickning, L har hittills inte haft nån feber alls och varit i stort sett som vanligt. Skönt! Knappt dreglat eller grejat i munnen heller. Dock rejäla bajsbomber, minns att sonen också bajsade mycket när han fick tänder :p
 
Ja, jag minns att vi diskuterat rutiner, eller frånvaron av dom, redan när bebisarna var mindre. Här har jag ju försökt vara ganska rutinfast, mest för att jag har en bebis som vissa dagar ju behöver tvingas till sömn och när jag följde honom i början slutade det i kaos och typ vaken i 5-6 timmar i sträck. Men jag håller verkligen med om att man måste göra så som passar en bäst! :)
Jag försöker ju hålla 2 timmar vaken - sova - 2 timmar vaken vad vi än gör. Kniper det klarar han 3-3,5 timmar vaken, är han extra trött så sover vi efter 1-1,5. Åker vi mycket bil sover han också mer, men på det stora hela stämmer det och funkar bra för att ha en glad bebis.

För övrigt hade jag inte hört om den där 4-månadersgrejen innan, tack! Förklarar mycket av hur kotten ändrade sig vid 2-3 månaders ålder :bow: Skulle dock inte heller sluta mata en 4-månaders på natten om hen vaknar. Jag matar fritt, även på natten. Tids nog är det väl dags att sluta/vänja av, men den tiden är inte nu :)

Ja, man måste verkligen anpassa efter sin bebis! För oss är det så himla olika. Ibland behöver John sövas om efter bara 30 min och ibland är han uppe 2 h. 2,5 är max för honom, sen börjar han bli kinkig. När vi bara är hemma och inte gör något särskilt börjar jag nog oftast söva efter 1,5 h. :)
 
L är snart 7 mån och i min familj är det bara min mamma som träffat henne ännu... Ingen annan har tagit sig tid att åka hit och det har varit för krångligt för oss att åka iväg så långt med två små. Speciellt när L inte gillar att åka bil. Är minst 4 h resa... Ska åka ner nån gång i sommar, fasar redan för det.
Sambons föräldrar har varit över från England en gång, och kommer kanske en gång i sommar också. Men nån tight relation med släkten blir det ju tyvärr inte, får ju börja om från början varenda gång med lära-kännandet.

Tråkigt. :( Här fasas det också för längre bilresor, det är ingen favorit alls. :crazy:
 
Jag håller med om att det låter tufft :heart Men det låter som det åtminstone bara är en övergående period?

Jag känner igen mig i det tuffa :grin: Och är lite avis på att ni har någon som sonen ändå får växa upp med och känna trygghet med utöver mamma och pappa.

Jag känner mig lite :arghh: ibland - två småttingar, den ena sjövild och den andra närhetskrävande. Vi håller fortfarande på med att bygga övervåningen på vårt hus, har levt på nedervåningen i tre år... Börjar närma sig att bli färdigt, men det är skitsvårt att få tid till att fixa däruppe när sambon jobbar heltid, pendlar ca 3 h varje dag, två ungar och att få ihop resten av livet med mat och nattning osv. Ekonomin är ju inte den bästa som f-ledig heller...
Min släkt bor 30-60 mil bort och sambons i ett annat land, så någon hjälp eller avlastning finns ju inte... Känns rätt pissigt och ensamt emellanåt faktiskt. Det är rätt slitigt emellanåt! Oftare än jag vill erkänna blir jag galen på 2-åringen. Men det är ju inte hans fel, egentligen, han gör ju bara som 2-åringar gör. Bara mamman som är slut :down:

Sambon har varit väldigt emot att flytta från Stockholm innan, men nu börjar han faktiskt mjukna lite och inse att det vore skönt att ha lite släkt i närheten som kan hjälpa till då och då. Så vi får se, någon gång kanske det bär hem mot Småland. Men när det i så fall sker lär ungarna vara så pass stora att man inte behöver den typ av avlastning längre :p

Det låter supertufft - förstår att du tar slut :heart. En renovering (och av den digniteten dessutom!) är verkligen inte vad man behöver som extra belastning under småbarnsåren, och särskilt då när ni står utan avlastning. Jag förstår att det lockar att flytta närmare släkt/familj då, om det ökar möjligheterna att få det! Annars är jag lite inne på att man får försöka hitta allianser med föräldrarna till barnens kompisar (det blir ju när de blir lite större, alltså) för att kunna hjälpas åt att avlasta varandra. Tyvärr är jag inte jättebra på det själv, men ambitionen att våga fråga finns i alla fall.

(Jag insåg förresten vilken dålig koll jag har på var i landet alla bor när jag läste ditt inlägg! Vilka mer är det som är stockholmare?)
 
Det låter supertufft - förstår att du tar slut :heart. En renovering (och av den digniteten dessutom!) är verkligen inte vad man behöver som extra belastning under småbarnsåren, och särskilt då när ni står utan avlastning. Jag förstår att det lockar att flytta närmare släkt/familj då, om det ökar möjligheterna att få det! Annars är jag lite inne på att man får försöka hitta allianser med föräldrarna till barnens kompisar (det blir ju när de blir lite större, alltså) för att kunna hjälpas åt att avlasta varandra. Tyvärr är jag inte jättebra på det själv, men ambitionen att våga fråga finns i alla fall.

(Jag insåg förresten vilken dålig koll jag har på var i landet alla bor när jag läste ditt inlägg! Vilka mer är det som är stockholmare?)

Inte Sthlm men hyfsat nära, Norrtälje bor vi i. :)
 
Och när det nu blev en så enorm sovmorgon imorse blir dagsvilan därefter.. En dryg halvtimme imorse (enormt svårsövd), en halvtimme i famnen när jag fikade med föräldragruppen, sen tre vakna stimmiga timmar med två misslyckade sövningsförsök som slutade med att jag grät och gav upp :o innan han tillslut slocknade i vagnen igen. Ny halvtimme, vaknade sen grinig(!) och fick följaktligen somna om igen efter en kvart.
Så totalt 0,75+0,5+0,5+vad det nu blir den här gången mot gårdagens 1+1+2+0,5. Då undrar jag ibland om det ens är värt att han sover "länge"... O_o

Många har tipsat mig om Rulla vagns sovschema (där man matar in bebis ålder och när hen vaknar och får upp tider när man ska lägga sovstunderna och nattningen) för att få bukt med morgnarna. Spontant är jag tveksam, eftersom klockan 4 för det första inte ens går att välja :rofl: Skämt åsido, jämfört med förslaget man får så är vårt schema en perfekt dag förskjutet kanske 30-60 minuter men i övrigt är det ju typ så vi jobbat hela våren, med regelbundna stunder att sova så vet inte om det skulle revolutionera något att försöka sova typ 30 minuter tidigare hela tiden, känns snarare svårare.

Någon som provat deras schema? Googla Rulla vagn sovschema så hittar ni lätt, ifall ni inte sett det :)

Jag hade aldrig sett det förut! Har skummat lite och en hel del låter ju för all del vettigt, men jag tror ärligt talat mest att man får läsa/följa sin bebis. Såg t ex att man ”ska” satsa på ett dagsömnpass på minst en timme - där tappade de vårt deltagande ;). Lilla A sover oftast 4*30 minuter dagtid så därav allt omak jag gör mig för att han ska få ha natt så länge han vill...

(Vilket för mig in på: sambon har semester sedan igår :banana:! Lyx, lyx, lyx!)
 
Ja, jag minns att vi diskuterat rutiner, eller frånvaron av dom, redan när bebisarna var mindre. Här har jag ju försökt vara ganska rutinfast, mest för att jag har en bebis som vissa dagar ju behöver tvingas till sömn och när jag följde honom i början slutade det i kaos och typ vaken i 5-6 timmar i sträck. Men jag håller verkligen med om att man måste göra så som passar en bäst! :)
Jag försöker ju hålla 2 timmar vaken - sova - 2 timmar vaken vad vi än gör. Kniper det klarar han 3-3,5 timmar vaken, är han extra trött så sover vi efter 1-1,5. Åker vi mycket bil sover han också mer, men på det stora hela stämmer det och funkar bra för att ha en glad bebis.

För övrigt hade jag inte hört om den där 4-månadersgrejen innan, tack! Förklarar mycket av hur kotten ändrade sig vid 2-3 månaders ålder :bow: Skulle dock inte heller sluta mata en 4-månaders på natten om hen vaknar. Jag matar fritt, även på natten. Tids nog är det väl dags att sluta/vänja av, men den tiden är inte nu :)

Läste det här först efter att jag svarat på ditt förra inlägg och vill bara lägga till att det jag menade med att ”läsa/följa” sin bebis är just det du gör när du vet med vilka intervall han behöver sova för att inte få kaos :)
 
Det låter supertufft - förstår att du tar slut :heart. En renovering (och av den digniteten dessutom!) är verkligen inte vad man behöver som extra belastning under småbarnsåren, och särskilt då när ni står utan avlastning. Jag förstår att det lockar att flytta närmare släkt/familj då, om det ökar möjligheterna att få det! Annars är jag lite inne på att man får försöka hitta allianser med föräldrarna till barnens kompisar (det blir ju när de blir lite större, alltså) för att kunna hjälpas åt att avlasta varandra. Tyvärr är jag inte jättebra på det själv, men ambitionen att våga fråga finns i alla fall.

(Jag insåg förresten vilken dålig koll jag har på var i landet alla bor när jag läste ditt inlägg! Vilka mer är det som är stockholmare?)

Ja vi har byggt nytt och nedervåningen var klar när vi flyttade in, men övervåningen har vi gjort själva. Det är ett hästjobb...

Ska kanske inte säga att vi bor I Stockholm, vi bor ca 4 mil söder om stan. :)
 
+ @Evenstar
Här fasar vi för alla bilresor :angel:. Det är nog dock typ 1,5 månad eller så sedan lilla A åkte bil senast, så jag vet inte hur välgrundat det är längre :D. Men han gillar tåg och buss :up:

Ja just nu vrålar hon till och med när vi åker till och från förskolan och lämnar/hämtar storebror :arghh: Och då är det inte ens tio minuter... Tanken att sitta i flera timmar med det... :nailbiting: Hon sover gott i bilen om hon är trött, men inte mer än kanske 30-40 min.
 
Ja vi har byggt nytt och nedervåningen var klar när vi flyttade in, men övervåningen har vi gjort själva. Det är ett hästjobb...

Ska kanske inte säga att vi bor I Stockholm, vi bor ca 4 mil söder om stan. :)

Det kommer bli lättare framöver - sambon jobbar två veckor till och sen semester. Och från och med i höst är han hemma alla fredagar. Vilket känns otroligt skönt!

Nästan alla med bebisar säger hela tiden ”åh stoppa tiden, det går för fort” - jag får nästan dåligt samvete när jag tycker tvärtom. Känns nästan lite tabu. Bebistiden kan visserligen vara lite mysigt ibland med en sovande bebis i knäet, men mestadels tycker jag det är rätt trist och jobbigt rent ut sagt. SÅ mycket lättare och roligare när de blir lite större och kan gå osv. :love:
 
Behövdes för övrigt något positivt idag då irritationen varit stor här hemma på eftermiddagen. På förmiddagen var vi iaf hos sjukgymnasten och lilla F har blivit nästan helt ok i nacken!

@pollex Stockholmare här.:)
 
Ja vi har byggt nytt och nedervåningen var klar när vi flyttade in, men övervåningen har vi gjort själva. Det är ett hästjobb...

Ska kanske inte säga att vi bor I Stockholm, vi bor ca 4 mil söder om stan. :)

Jag är djupt imponerad av alla som bygger själv, jag får ångest bara jag tänker tanken! :o

Jag finns också söder om stan! Har dock ingen aning om hur många mil - men det tar i storleksordningen straxt över 20 minuter in till centralen med tåget ;)
 
Ja just nu vrålar hon till och med när vi åker till och från förskolan och lämnar/hämtar storebror :arghh: Och då är det inte ens tio minuter... Tanken att sitta i flera timmar med det... :nailbiting: Hon sover gott i bilen om hon är trött, men inte mer än kanske 30-40 min.

Huuu! :nailbiting: Jag har också haft en bilhatare, det lättade runt året...
 
Det kommer bli lättare framöver - sambon jobbar två veckor till och sen semester. Och från och med i höst är han hemma alla fredagar. Vilket känns otroligt skönt!

Nästan alla med bebisar säger hela tiden ”åh stoppa tiden, det går för fort” - jag får nästan dåligt samvete när jag tycker tvärtom. Känns nästan lite tabu. Bebistiden kan visserligen vara lite mysigt ibland med en sovande bebis i knäet, men mestadels tycker jag det är rätt trist och jobbigt rent ut sagt. SÅ mycket lättare och roligare när de blir lite större och kan gå osv. :love:

Skönt!

De som vill stoppa tiden kan få lite bebistid av mig :angel:

(... vilket gav mig lite dåligt samvete att skriva! Jag har älskat varenda en av ungarna högt även under bebistiden men ju äldre de blivit desto roligare! Gissar dock utifrån andra föräldrars vittnesbörd att den trenden kan komma att mattas av lite framåt tonåren ;))
 
Tack för ert stöd! Känns bättre nu. Det är klart att det vore skönt att bara kunna lägga ner henne och så somnade hon, det känns bara som att vi är så extremt långt ifrån det att det öht inte är möjligt.
 
Lider med er med bilhatare! Kotten avskydde bilen under någon månads tid, vägrade sova och skrek hela tiden... Fick försöka köra och samtidigt sträcka mig bak till honom och tvångshålla nappen i munnen på honom. :crazy: Sen blev han mer intresserad av sina leksaker och började nog också förstå att jag satt där i framsätet, så nu roar han sig själv med en leksak eller somnar i bilen igen, kan till och med sitta och skratta åt saker han ser genom vindrutan :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 170
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 536
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 862
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 797
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp