Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket sover era per dygn? Har börjat logga sömnen här och snitt har legat på 13,5 h per dygn bara. Testat att natta lite tidigare (så han somnar ca 20,30) några kvällar och det har resulterat i att han vaknar lite tidigare på morgonen men får någon halvtimme mer i snitt. Blivit mer mån om dagssömnen också då det märks om han inte har något längre pass (minst 1,5 h) på dagen. Skulle vilja öka sömnen lite mer då jag upplever att den påverkar humöret mycket. Han är inte alltid så lättsövd, så mycket att upptäcka!

Jag försökte logga allt i början men jag orkar inte det längre så jag vet inte exakt hur mycket hon sover. Ungefär från 21-9 och så någon kvart-halvtimme på dagen i stöten. Kanske totalt 14 h?
 
Tack snälla! :heart Blev riktigt förbannad på min bror (som är läkare) och farmor som båda stod och ifrågasatte om jag verkligen skulle ge alvedon för så "lite" feber (utan alvedon uppskattningsvis 39,5). Förstår inte varför folk har sånt behov av att lägga sig i. Vårt barn, våra regler. Det är knappast vanvård att ge alvedon till en bebis med feber, även om det kanske inte heller är absolut nödvändigt. Men jag håller helt med någon som tidigare i den här tråden sa att det är ju onödigt att dom små lider mer än nödvändigt, speciellt när det inte går att förklara varför för dom. För mig vore det annorlunda om han bara hade feber men nu har han feber, är allmänpåverkad, kan inte sova och blir ledsen. Då måste det väl ändå vara bättre att ge en alvedon så han kommer till ro och kan somna?

Tycker dem även att vuxna inte heller ska ha Alvedon om de får hög feber och mår dåligt då? Suck!
 
Ojojoj, det där men barn som somnar ovaggade när man är iväg och håller igång gäller inte här.
Konstig dag på många sätt och vis, kotten har för första gången sen han föddes (typ) inte varit hungrig, ätit med nästan 5 timmars mellanrum istället för 2,5-3. Åkt långt, bor på hotell och sen hälsat på kompisar på kvällen... Sen gjorde vi ett lite naivt men chansartat försök att natta i vagn för att slippa gå in och gömma oss på hotellrummet redan 19:30, men det gjorde bara kotten mer överexalterad och tillslut superlvertrött. Så nu sitter vi här och nattar gråtande bebis på mörklagt hotellrum...
 
Hur ofta tar ni tempen på era barn - och på vilka indikationer? Jag har bara tagit den ett par-tre gånger i hennes liv. Hon har aldrig sett febrig ut men jag kanske missar att hon har feber då jag inte tar tempen regelbundet?
 
Ojojoj, det där men barn som somnar ovaggade när man är iväg och håller igång gäller inte här.
Konstig dag på många sätt och vis, kotten har för första gången sen han föddes (typ) inte varit hungrig, ätit med nästan 5 timmars mellanrum istället för 2,5-3. Åkt långt, bor på hotell och sen hälsat på kompisar på kvällen... Sen gjorde vi ett lite naivt men chansartat försök att natta i vagn för att slippa gå in och gömma oss på hotellrummet redan 19:30, men det gjorde bara kotten mer överexalterad och tillslut superlvertrött. Så nu sitter vi här och nattar gråtande bebis på mörklagt hotellrum...

:heart Hoppas det blir bättre imorgon.
 
irriterar mig för övrigt på hotellet vi bor på. Hade bokat familjerum med dubbelsäng (DVD uttalat dubbelsäng, inte två enkelsängar, som också gick att välja). 4 bäddar, för att ha en chans att sova bra även om kotten vaknar tidigt och brötar.

Kommer in på rummet, "dubbelsängen" är just två enkelsängar med separata bäddmadrasser som ställts ihop och går isär så snart man sätter sig, typ. Går ner till receptionen och påpekar det, och hon ger oss ett nytt rum. Vilket såklart var bra :) men tyvärr var ju det ett vanligt rum, dvs inga extrabäddar, så nu får vi trängas alla tre i dubbelsängen. Vet iofs inte om jag retar mig mest på att bokningen inte stämde, eller att jag aldrig kan vara nöjd... O_o
 
Hur ofta tar ni tempen på era barn - och på vilka indikationer? Jag har bara tagit den ett par-tre gånger i hennes liv. Hon har aldrig sett febrig ut men jag kanske missar att hon har feber då jag inte tar tempen regelbundet?
Inte som rutin, vi tempar bara om han verkar må dåligt på något sätt. Och kanske nån gång när han är som vanligt för att stämma av normaltemp.
 
Hur ofta tar ni tempen på era barn - och på vilka indikationer? Jag har bara tagit den ett par-tre gånger i hennes liv. Hon har aldrig sett febrig ut men jag kanske missar att hon har feber då jag inte tar tempen regelbundet?

Har aldrig tagit febern på lilla A. Jag tar febern om barnet känns febrigt eller har påverkat allmäntillstånd, under förskoletiden också som ”uppföljning” för att se till att följa regeln om en feberfri dag innan återgång till förskolan.
 
irriterar mig för övrigt på hotellet vi bor på. Hade bokat familjerum med dubbelsäng (DVD uttalat dubbelsäng, inte två enkelsängar, som också gick att välja). 4 bäddar, för att ha en chans att sova bra även om kotten vaknar tidigt och brötar.

Kommer in på rummet, "dubbelsängen" är just två enkelsängar med separata bäddmadrasser som ställts ihop och går isär så snart man sätter sig, typ. Går ner till receptionen och påpekar det, och hon ger oss ett nytt rum. Vilket såklart var bra :) men tyvärr var ju det ett vanligt rum, dvs inga extrabäddar, så nu får vi trängas alla tre i dubbelsängen. Vet iofs inte om jag retar mig mest på att bokningen inte stämde, eller att jag aldrig kan vara nöjd... O_o

Jag hade också surat om de gjort fel!
 
Ojojoj, det där men barn som somnar ovaggade när man är iväg och håller igång gäller inte här.
Konstig dag på många sätt och vis, kotten har för första gången sen han föddes (typ) inte varit hungrig, ätit med nästan 5 timmars mellanrum istället för 2,5-3. Åkt långt, bor på hotell och sen hälsat på kompisar på kvällen... Sen gjorde vi ett lite naivt men chansartat försök att natta i vagn för att slippa gå in och gömma oss på hotellrummet redan 19:30, men det gjorde bara kotten mer överexalterad och tillslut superlvertrött. Så nu sitter vi här och nattar gråtande bebis på mörklagt hotellrum...

Hoppas han somnat/somnar snart och att morgondagen blir bra! Man vet ju inte vad som fungerar innan man provat :heart
 
Jag slår återigen ett slag för begagnat. 91 plagg för 1000:-+frakt. Vi har fortfarande inte köpt ett enda nytt plagg till henne, bara de vi fått. Så skönt för miljön och plånboken.

Ja, det är fenomenalt! Gick nyligen igenom nästa storlek kläder, konstaterade att vi saknade pyjamaser i den storleken, och efter att ha kikat runt lite hittade jag ett paket med sju stycken här i närheten. För en tjuga.
 
Hur ofta tar ni tempen på era barn - och på vilka indikationer? Jag har bara tagit den ett par-tre gånger i hennes liv. Hon har aldrig sett febrig ut men jag kanske missar att hon har feber då jag inte tar tempen regelbundet?
Har också bara tagit tempen några gånger på L i hennes liv. Gör det om hon verkar vara ovanligt varm eller är allmänpåverkad.
 
Nu blir jag så nyfiken när både du och @astilbe och @Sofie_B pratat om att logga sovtider! Hur gör/gjorde ni och varför? ”Ska” man göra det? :)

I början skrev jag ned mattider, hur länge hon ammade och när och hur länge hon sov för att försöka hantera den nya tillvaron och se eventuella mönster. Skrev ned timmarna i ett vanligt dokument. :) Fick dock inte ut något av det personligen, jag var och är lika förvirrad iaf!
 
Nu blir jag så nyfiken när både du och @astilbe och @Sofie_B pratat om att logga sovtider! Hur gör/gjorde ni och varför? ”Ska” man göra det? :)
Jag använder en app iallafall, det finns nog flera olika, men min heter Baby tracker. Man kan logga allt! Mat (mängd och tid), sovtider, blöjbyten, lek, vikt och längd, magtid! Men då skulle iallafall jag bli galen och inte hinna ens titta på bebis, så jag nöjer mig med mat och sömn. Sen kan man få ut statistik/snitt, och diagram och grejer :p

Ganska intressant, men lätt att gå till överdrift! Jag har loggat ett par perioder sen han föddes, ibland känns det värre om jag"ser" mha appen att han sover lite, än om jag bara upplever det och inte räknar efter, så då brukar jag pausa igen. Nu är det mest för att se om vår tidsomläggning har effekt eller inte :)
 
Bebis somnade efter en kvarts gråt ungefär, sambon la tillslut handen på hans huvud och han blev tyst och sov inom ett par sekunder :heart Innan dess gjorde det ont i hjärtat, jag brukar ju vara utom hörhåll oftast när det är dags för nattning...

Sen blev det kvällsmys i mörkret med mineralvatten och nötter från hotellobbyn, fint ska det vara! :D
 
Hur ofta tar ni tempen på era barn - och på vilka indikationer? Jag har bara tagit den ett par-tre gånger i hennes liv. Hon har aldrig sett febrig ut men jag kanske missar att hon har feber då jag inte tar tempen regelbundet?

Inte tagit tempen nån gång ännu... men känner att vi kanske bör göra för att veta hennes normaltemp inför 5 månaders vaccinet
 
Jag slår återigen ett slag för begagnat. 91 plagg för 1000:-+frakt. Vi har fortfarande inte köpt ett enda nytt plagg till henne, bara de vi fått. Så skönt för miljön och plånboken.

Så himla mycket roligare med alla paket som kommer hem också :D ....kom på att de kommer ju om en beställer online visserligen också, men ändå! Paket och billigt :up: får ofta beröm av sambon att jag lyckas fynda fina kläder och sparar massa pengar åt oss
 
Vilken dag... lillan har sovit så dåligt under dagen, lyckades väl få 2 sovstunder på ca 30 min var... hon var ordentligt övertrött ikväll men ändå vägra sova, och ändå glad :p så det var ju skönt de. Hon har fått testa hoppgungan idag (fick äntligen tag i en karmsax som saknats) den blir nog en hit! Och så fick hon smaka nåt slick grädde från tårtan :d (jag fyller år idag, därav hembakad tårta :love:)

...hyfsat nöjd med dagen ändå!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
32 043
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
38 39 40
Svar
784
· Visningar
66 616
Senast: Tajger
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 050
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 839
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp