Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Intressant att det bara skiljer 200gram och en halv cm mellan John och kotten, när John väl var ganska mycket större när han föddes :D (iaf viktmässigt, längden skiljde bara en cm såg jag nu när jag kollade :) )

Ja, jätteintressant! Men då måste Kotten ha en ganska brant kurva va? För Johns är brant och som du säger så var han ju tyngre från start. :)
 
Hur mycket sover era per dygn? Har börjat logga sömnen här och snitt har legat på 13,5 h per dygn bara. Testat att natta lite tidigare (så han somnar ca 20,30) några kvällar och det har resulterat i att han vaknar lite tidigare på morgonen men får någon halvtimme mer i snitt. Blivit mer mån om dagssömnen också då det märks om han inte har något längre pass (minst 1,5 h) på dagen. Skulle vilja öka sömnen lite mer då jag upplever att den påverkar humöret mycket. Han är inte alltid så lättsövd, så mycket att upptäcka!
 
G blir så frustrerad när han inte kan sätta sig upp själv eller krypa :arghh:
Han ligger ofta och spänner hela kroppen i en båge när han ligger på rygg för att försöka sätta sig upp. På mage kör han ner huvudet och försöker kravla med benen. Han är ganska nära att rulla från rygg till mage men är totalt ointresserad av att rulla från mage till rygg. Både längtar till och fasar för när han blir mer rörlig :laugh::nailbiting: Han kommer bli nöjdare, men då är garanterat lugnet slut för oss.
 
Hur mycket sover era per dygn? Har börjat logga sömnen här och snitt har legat på 13,5 h per dygn bara. Testat att natta lite tidigare (så han somnar ca 20,30) några kvällar och det har resulterat i att han vaknar lite tidigare på morgonen men får någon halvtimme mer i snitt. Blivit mer mån om dagssömnen också då det märks om han inte har något längre pass (minst 1,5 h) på dagen. Skulle vilja öka sömnen lite mer då jag upplever att den påverkar humöret mycket. Han är inte alltid så lättsövd, så mycket att upptäcka!
Jag loggar också sen början av veckan, han har hittills sovit såhär:
Måndag 14h (vaknade "sent", sov långa bra pass på dagen!)
Tisdag 12 h (vaknade tidigt, sov mycket
Onsdag 13 h (vaknade sent, sov dåligt på dagen
Torsdag 11,5 h (vaknade tidigt, sov skit på dagen)

Så vi snittar ju ganska lågt, får se om det ökar framöver om han börjar gå ur detta språnget...
 
Stackars John blev riktigt hängig av vaccinet igår. Feber och gnällig igår kväll, fick då en alvedonsup. Hade fortsatt 38,5 så fick en ny sup när han skulle sova och sen vaknade han upp varm och hade ont inatt, fick en ny då. Fortsatt feber imorse, fick en ny då. Fortsatt feber vid lunch idag, fick ännu en till då. Stackarn, såhär dålig blev han inte av första dosen. :(
 
Hur mycket sover era per dygn? Har börjat logga sömnen här och snitt har legat på 13,5 h per dygn bara. Testat att natta lite tidigare (så han somnar ca 20,30) några kvällar och det har resulterat i att han vaknar lite tidigare på morgonen men får någon halvtimme mer i snitt. Blivit mer mån om dagssömnen också då det märks om han inte har något längre pass (minst 1,5 h) på dagen. Skulle vilja öka sömnen lite mer då jag upplever att den påverkar humöret mycket. Han är inte alltid så lättsövd, så mycket att upptäcka!

Beror lite på hur man räknar. På natten ammar han ju i sömnen, men jag gör ändå paus i loggen då jag vill kunna se hur långa pauser han tar mellan amningarna. Räknar jag bort amningspauserna så sover han i genomsnitt 13 h 20 min. Skulle jag inte räkna bort amningspauserna på nätterna så sover han närmare 14 h. :)
 
Stackars John blev riktigt hängig av vaccinet igår. Feber och gnällig igår kväll, fick då en alvedonsup. Hade fortsatt 38,5 så fick en ny sup när han skulle sova och sen vaknade han upp varm och hade ont inatt, fick en ny då. Fortsatt feber imorse, fick en ny då. Fortsatt feber vid lunch idag, fick ännu en till då. Stackarn, såhär dålig blev han inte av första dosen. :(
Stackars liten att bli så dålig! :heart kotten fick högre temp än vanligt (drygt en grad) men inte feber. Hoppas han repar sig snabbt!
 
Stackars liten att bli så dålig! :heart kotten fick högre temp än vanligt (drygt en grad) men inte feber. Hoppas han repar sig snabbt!

Tack snälla! :heart Blev riktigt förbannad på min bror (som är läkare) och farmor som båda stod och ifrågasatte om jag verkligen skulle ge alvedon för så "lite" feber (utan alvedon uppskattningsvis 39,5). Förstår inte varför folk har sånt behov av att lägga sig i. Vårt barn, våra regler. Det är knappast vanvård att ge alvedon till en bebis med feber, även om det kanske inte heller är absolut nödvändigt. Men jag håller helt med någon som tidigare i den här tråden sa att det är ju onödigt att dom små lider mer än nödvändigt, speciellt när det inte går att förklara varför för dom. För mig vore det annorlunda om han bara hade feber men nu har han feber, är allmänpåverkad, kan inte sova och blir ledsen. Då måste det väl ändå vara bättre att ge en alvedon så han kommer till ro och kan somna?
 
Tack snälla! :heart Blev riktigt förbannad på min bror (som är läkare) och farmor som båda stod och ifrågasatte om jag verkligen skulle ge alvedon för så "lite" feber (utan alvedon uppskattningsvis 39,5). Förstår inte varför folk har sånt behov av att lägga sig i. Vårt barn, våra regler. Det är knappast vanvård att ge alvedon till en bebis med feber, även om det kanske inte heller är absolut nödvändigt. Men jag håller helt med någon som tidigare i den här tråden sa att det är ju onödigt att dom små lider mer än nödvändigt, speciellt när det inte går att förklara varför för dom. För mig vore det annorlunda om han bara hade feber men nu har han feber, är allmänpåverkad, kan inte sova och blir ledsen. Då måste det väl ändå vara bättre att ge en alvedon så han kommer till ro och kan somna?

Vad skulle vara negativt med att ge alvedon? Det har väl inga biverkningar? Eller?
 
Tack snälla! :heart Blev riktigt förbannad på min bror (som är läkare) och farmor som båda stod och ifrågasatte om jag verkligen skulle ge alvedon för så "lite" feber (utan alvedon uppskattningsvis 39,5). Förstår inte varför folk har sånt behov av att lägga sig i. Vårt barn, våra regler. Det är knappast vanvård att ge alvedon till en bebis med feber, även om det kanske inte heller är absolut nödvändigt. Men jag håller helt med någon som tidigare i den här tråden sa att det är ju onödigt att dom små lider mer än nödvändigt, speciellt när det inte går att förklara varför för dom. För mig vore det annorlunda om han bara hade feber men nu har han feber, är allmänpåverkad, kan inte sova och blir ledsen. Då måste det väl ändå vara bättre att ge en alvedon så han kommer till ro och kan somna?

Tycker du gör rätt att ge alvedon när han är allmänpåverkad. Det brukar jag gå efter mer än siffran på termometern.
För några veckor sen hade L feber men var som vanligt, så då fick hon ingen alvedon. Däremot förra veckan när hon var besvärad, gnällig och hade svårt att komma till ro, då fick hon. Hon hade en tand på väg upp då så jag tror det var den som ställde till det. När alvedonen börjat verka kunde hon somna. Kan ju varit en slump också. Men känns det rätt att ge, så ge.
 
Tycker du gör rätt att ge alvedon när han är allmänpåverkad. Det brukar jag gå efter mer än siffran på termometern.
För några veckor sen hade L feber men var som vanligt, så då fick hon ingen alvedon. Däremot förra veckan när hon var besvärad, gnällig och hade svårt att komma till ro, då fick hon. Hon hade en tand på väg upp då så jag tror det var den som ställde till det. När alvedonen börjat verka kunde hon somna. Kan ju varit en slump också. Men känns det rätt att ge, så ge.

Tänker också så! John visade så tydligt att han mådde dåligt. Han var ledsen, "öm" vid beröring, simmig i blicken, varm och kunde inte sova. Så har han inte varit tidigare, trots lika hög feber. Känns helt rätt att ge nu, är så skönt att se honom komma till ro och kunna somna.
 
En fråga, tyckte ju att min nya bvc-sköterska var bra på det stora hela,men hon sa åt mig att smörja kotten med solkräm eftersom han såg ut att ha blivit exponerad för sol på underarmarna. Jag har för mig att barn under 1 år inte ska smörjas in, och frågade också om det, men hon sa att det var helt okej... Är ändå tveksam, hur gör/resonerar ni andra?

Ser ju att flera svarat att det (tydligen :)) finns produkter även för småttisar, men vi har aldrig smort dem som bebisar utan hållit oss i skuggan/klätt på.
 
Idag har John varit på BVC igen. 8580 g tung och 69 cm lång. Stor kille nu! Fick också vaccinet, vilket gick över all förväntan. Förra gången blev han väldigt ledsen, idag brydde han sig knappt om spruta 1 och blev ledsen av spruta 2 men tystnade nästan direkt han kom upp i famnen. Hörde då mig själv säga "bra John, du är ju en tuff kille!" aaaaaah. Jag ska ju inte bekräfta stereotypiska könsroller (speciellt inte efter att ha läst en intressant artikel någon la upp på fb om att pojkar ofta är mer känslomässigt ömtåliga då dom är senare i utvecklingen både fysiskt och psykiskt än tjejer) men det är svårt alltså. Sitter tydligen i ryggmärgen att säga sånt. O_o:wtf:

Det är därför det är så bra att de inte förstår vad man säger i början, så att man hinner observera sig själv och lära om! Själv insåg jag med första barnet hur lätt det var att tänka i heterosexuella termer :meh:. Inte så att jag var på nivån att flickbebis nuddar pojkbebis —> ååååh, nu är de kära :love::love::love: (vilket jag hört från andra :meh:), men mindre saker som att skämta om framtida giftemål etc. Men jag hann nöta in att alltid säga ”om du blir kär i en kille eller tjej” eller ”om du träffar en kille eller tjej som du vill bo tillsammans med när du blir stor” innan de blev tillräckligt stora för att hinna ta skada ;)
 
Hur mycket sover era per dygn? Har börjat logga sömnen här och snitt har legat på 13,5 h per dygn bara. Testat att natta lite tidigare (så han somnar ca 20,30) några kvällar och det har resulterat i att han vaknar lite tidigare på morgonen men får någon halvtimme mer i snitt. Blivit mer mån om dagssömnen också då det märks om han inte har något längre pass (minst 1,5 h) på dagen. Skulle vilja öka sömnen lite mer då jag upplever att den påverkar humöret mycket. Han är inte alltid så lättsövd, så mycket att upptäcka!

Lilla A brukar oftast sova någonstans mellan 12,5-14,5 h, om jag räknar efter lite snabbt.
 
G blir så frustrerad när han inte kan sätta sig upp själv eller krypa :arghh:
Han ligger ofta och spänner hela kroppen i en båge när han ligger på rygg för att försöka sätta sig upp. På mage kör han ner huvudet och försöker kravla med benen. Han är ganska nära att rulla från rygg till mage men är totalt ointresserad av att rulla från mage till rygg. Både längtar till och fasar för när han blir mer rörlig :laugh::nailbiting: Han kommer bli nöjdare, men då är garanterat lugnet slut för oss.

Lilla A har inte riktigt kommit till frustrationssteget, men ibland ser man liksom hur han tänker så det knakar för att begripa sig på hur man egentligen gör för att ta sig framåt 🤔. Men han gör snygga halva atmhävningar nu ;) (trycker sig upp på raka armar, fast med magen fortfarande i golvet då!). Istället har han slutat göra vissa andra saker som han gjorde förut, men vid närmare eftertanke har jag kommit fram till att de andra barnen också tagit ”paus” på det sättet - visat upp en ny färdighet några gånger och sedan tagit sig an nya grejer utan att fortsätta med vad-det-nya-nu-var.
 
Vi talade ju om hemska kränkningar som att lägga ner bebisar på skötbordet och klä på dem kläder för ett tag sedan... numer räknas åka sele till den kategorin också :mad: (<- lilla A som ser ut så alltså) om det inte är rätt omständigheter (trött eller tillräckligt spännande omgivningar). Idag var jag ändå tvungen att sätta lilla A i selen ett tag när vi handlat, eftersom jag inte hade tillräckligt med händer. Normalt sett blir han sedan glad igen i princip så fort han blir lossläppt igen, men så icke idag. Det slutade med att en liten farbror kom fram och var bekymrad och föreslog att han kanske var ledsen för att han (lilla A då) hade ont i örat... Nja, sa jag... men tackade för omtanken :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 896
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
38 39 40
Svar
784
· Visningar
66 154
Senast: Tajger
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 794
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 836
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp