Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var likadant 2015. En enorm hets så fort bebis blev 4 mån och fick börja smaka. Sedan upplever jag många av grupperna ”kolla vad bebis kan, kan din”

Jag är lite delad till just det. För det får familjer där barn inte är lila tidigt utvecklade att känna en stress och press istället för att låta bebis få ta sin tid.

Exakt så!
Ja, kan inte påstå att jag är särskilt aktiv på fb, överhuvudtaget. Men det är tråkigt hur mycket tjafs som verkar förekomma i grupperna också och hur lättstötta folk är
 
Lilla F är inte direkt intresserad av mat alls. Bara vattenmelon och avokado på sked har gått hem. Hon iakttar när vi äter och vill dra ned saker från bordet om hon sitter i knäet men visar inget aktivt intresse för mat. Vi har dock köpt hem lite fruktgröt på prov.

Hon avskyr numera att åka bil också, vi hade en mardrömsfärd ut till landet på 45 min av panik och gråt. Stannade och ammade, men blev likadant när vi åkte igen. På hemvägen tog vi till Babblarna och att min man sätt bredvid i baksätet, då gick det ok.

Bara korta turer är en pärs numera, idag började hon gnälla efter ett par minuter. Hon blir alldeles svettig och verkar inte få lika bra plats i babyskyddet längre så vi ska sätta in bilbarnstolen snart och jag har beställt en Aeromoov-dyna. Håll tummarna att det blir bättre, för nu kan vi inte ta oss någonstans.
 
Riktigt hur olyckliga grisarna är gick det upp för mig senare än jag fick upp ögonen för kycklingstackarna! Jag hoppas att fläsket vi får där är svenskt i alla fall, men det finns lite gränser för hur besvärlig jag vill vara som gäst! Hemma är det minst svenskt som gäller, oftast ekologiskt, och jag håller på att styra om till mer lamm istället :)

Mina barn har aldrig ätit finpizza och jag tror mig veta hur de skulle reagera på det :o - hemgjord pizza duger i alla fall inte alls! Däremot gör vi stekpannebröd som äts med tomatsås och t ex skinka (gris igen :eek:) eller svamp - det gillar de :confused:

Ni slår på stort! :) Är det av något särskilt skäl? :)
För mig var det tvärtom, de olyckliga grisarna uppmärksammades först. Minns fortfarande grisskandalen om det var 08 eller 09:cry:
Om jag vore ensam i min familj hade vi ätit helt vegetariskt men nu är ju det inte så enkelt så då blir det en kompromiss med helsvenskt och närproducerat/förhoppningsvis glada djur.

De nappar inte ens på att få göra sina egna pizzor? Vi grillar ofta pizza med riktigt tunn botten:d det äldre barnet får göra sin egen med lite stöttning (kan hända att den får åka ugn så det mesta blir klart samtidigt).

Det är en mix av olika anledningar: träna på att äta på restaurang/semesterlyx utan matlagning och disk/fira födelsedag.
Första tillfället var ikväll och det gick galant. M låter hälsa att sötpotatispommes kan vara det bästa som finns:D vi avslutade med en glass på stranden och som ett extra fint slut slapp vi nattningarna eftersom båda somnade i bilen:up:
Guldstjärna till de rutinerade päronen som redan hade bytt till pyjamasar och borstat tänder på stranden;)
 
Lilla F är inte direkt intresserad av mat alls. Bara vattenmelon och avokado på sked har gått hem. Hon iakttar när vi äter och vill dra ned saker från bordet om hon sitter i knäet men visar inget aktivt intresse för mat. Vi har dock köpt hem lite fruktgröt på prov.

Hon avskyr numera att åka bil också, vi hade en mardrömsfärd ut till landet på 45 min av panik och gråt. Stannade och ammade, men blev likadant när vi åkte igen. På hemvägen tog vi till Babblarna och att min man sätt bredvid i baksätet, då gick det ok.

Bara korta turer är en pärs numera, idag började hon gnälla efter ett par minuter. Hon blir alldeles svettig och verkar inte få lika bra plats i babyskyddet längre så vi ska sätta in bilbarnstolen snart och jag har beställt en Aeromoov-dyna. Håll tummarna att det blir bättre, för nu kan vi inte ta oss någonstans.

Usch, låter inge vidare.. Hoppas det blir bättre med andra stolen!

Här undviker vi gärna att åka bil numera, halva våran AC har slutat fungera.... och så är hon inte nöjd om det inte sitter någon bredvid henne, då brukar det oftast gå bra
 
Usch, låter inge vidare.. Hoppas det blir bättre med andra stolen!

Här undviker vi gärna att åka bil numera, halva våran AC har slutat fungera.... och så är hon inte nöjd om det inte sitter någon bredvid henne, då brukar det oftast gå bra

Vår AC är helt katastrofal så vi kör neddragna rutor fram, om vi inte kör på motorvägen eller väldigt trafikerade gator.
 
Lilla F är inte direkt intresserad av mat alls. Bara vattenmelon och avokado på sked har gått hem. Hon iakttar när vi äter och vill dra ned saker från bordet om hon sitter i knäet men visar inget aktivt intresse för mat. Vi har dock köpt hem lite fruktgröt på prov.

Hon avskyr numera att åka bil också, vi hade en mardrömsfärd ut till landet på 45 min av panik och gråt. Stannade och ammade, men blev likadant när vi åkte igen. På hemvägen tog vi till Babblarna och att min man sätt bredvid i baksätet, då gick det ok.

Bara korta turer är en pärs numera, idag började hon gnälla efter ett par minuter. Hon blir alldeles svettig och verkar inte få lika bra plats i babyskyddet längre så vi ska sätta in bilbarnstolen snart och jag har beställt en Aeromoov-dyna. Håll tummarna att det blir bättre, för nu kan vi inte ta oss någonstans.

Här H började gnälla och visa att hon inte ville åka bil. Då bytte vi till stol nr 2 och problemen slutade direkt.
Vi har även bytt på R redan nu. Hon är mycket nöjdare i stolen nu än vad hon var i babyskyddet.
 
Vår AC är helt katastrofal så vi kör neddragna rutor fram, om vi inte kör på motorvägen eller väldigt trafikerade gator.

Jag hade dött utan ac. På jobbet finns det mycket elbilar. De har Sveriges sämsta ac! Jag är halvt döende när jag är tvungen att få ta en sådan.
Lider verklighet med er!
 
Lilla F är inte direkt intresserad av mat alls. Bara vattenmelon och avokado på sked har gått hem. Hon iakttar när vi äter och vill dra ned saker från bordet om hon sitter i knäet men visar inget aktivt intresse för mat. Vi har dock köpt hem lite fruktgröt på prov.

Hon avskyr numera att åka bil också, vi hade en mardrömsfärd ut till landet på 45 min av panik och gråt. Stannade och ammade, men blev likadant när vi åkte igen. På hemvägen tog vi till Babblarna och att min man sätt bredvid i baksätet, då gick det ok.

Bara korta turer är en pärs numera, idag började hon gnälla efter ett par minuter. Hon blir alldeles svettig och verkar inte få lika bra plats i babyskyddet längre så vi ska sätta in bilbarnstolen snart och jag har beställt en Aeromoov-dyna. Håll tummarna att det blir bättre, för nu kan vi inte ta oss någonstans.

L hade också en period när hon hatade bilen. Skrek bara vi åkte och lämnade storebror på fsk. Vi bytte till bilbarnstolen, men hon skrek i den också, men det känns som det kan ha varit en liten invänjningsperiod för nu är hon rätt nöjd i den. Hon har kommit på att hon ser ut nu, lite spännande att titta på saker :) Storebror däremot gillade inte bil förrän han var typ 1...
 
Tror för övrigt att kotten håller på att ändra sitt sovmönster. Eller så är det nån ny fas. Han är vaken längre än innan iallafall, och vill helst inte sova i vagnen så vi får ta till selen flera gånger per dag. Jag kan ju tycka att det är lite lite med 11-12 timmars sömn/dygn men där är vi inte helt överens, min son och jag :cautious:
 
För mig var det tvärtom, de olyckliga grisarna uppmärksammades först. Minns fortfarande grisskandalen om det var 08 eller 09:cry:
Om jag vore ensam i min familj hade vi ätit helt vegetariskt men nu är ju det inte så enkelt så då blir det en kompromiss med helsvenskt och närproducerat/förhoppningsvis glada djur.

De nappar inte ens på att få göra sina egna pizzor? Vi grillar ofta pizza med riktigt tunn botten:d det äldre barnet får göra sin egen med lite stöttning (kan hända att den får åka ugn så det mesta blir klart samtidigt).

Det är en mix av olika anledningar: träna på att äta på restaurang/semesterlyx utan matlagning och disk/fira födelsedag.
Första tillfället var ikväll och det gick galant. M låter hälsa att sötpotatispommes kan vara det bästa som finns:D vi avslutade med en glass på stranden och som ett extra fint slut slapp vi nattningarna eftersom båda somnade i bilen:up:
Guldstjärna till de rutinerade päronen som redan hade bytt till pyjamasar och borstat tänder på stranden;)

Jag har också starka krafter att kämpa mot här hemma :p. Jag skulle dock känna mig nöjd om drog ner på mejeriprodukter och ägg och satsade på bra nöt och lamm och på lycklig kyckling. Mejeriprodukterna, särskilt mjölk, är dock svårt och en svag punkt för mig dessutom :o

De är inte så kreativa pizzaätare, så egna pizzor skulle ändå bara bli med skinka och så skulle de inse att det är :nailbiting:ost:nailbiting: på pizza dessutom... :eek:

Grattis till den som fyller år, grattis till de som slipper matbestyr och disk, grattis M till upptäckten av den delikatessen och så ett stort instämmande i guldstjärneutdelningen! :up:
 
Tror för övrigt att kotten håller på att ändra sitt sovmönster. Eller så är det nån ny fas. Han är vaken längre än innan iallafall, och vill helst inte sova i vagnen så vi får ta till selen flera gånger per dag. Jag kan ju tycka att det är lite lite med 11-12 timmars sömn/dygn men där är vi inte helt överens, min son och jag :cautious:

Om det gick att komma överens om det där med sömn... :cautious: Lilla A tycker det är lämpligt med tre sovstunder om dagen. Problemet är bara att om de där tre sovstunderna är 30 minuter var så är dagen lite för lång för att det ska bli bra... alltså håller jag på att natta (tror jag!) bebis nu sedan en halvtimme tillbaka...
 
Om det gick att komma överens om det där med sömn... :cautious: Lilla A tycker det är lämpligt med tre sovstunder om dagen. Problemet är bara att om de där tre sovstunderna är 30 minuter var så är dagen lite för lång för att det ska bli bra... alltså håller jag på att natta (tror jag!) bebis nu sedan en halvtimme tillbaka...
Åh, jag känner igen problemet att "räcka fram" till nattningen! Kotte är oftast glad även om han inte sover mycket om eftermiddagen... Tills det är dags att natta förstås. Det är då man ångrar att han inte sovit mer under dagen :arghh:
 
Åh, jag känner igen problemet att "räcka fram" till nattningen! Kotte är oftast glad även om han inte sover mycket om eftermiddagen... Tills det är dags att natta förstås. Det är då man ångrar att han inte sovit mer under dagen :arghh:

Gillar att inte vara ensam, inte att ni har samma problem! Lilla A blir grinig men det värsta är om han råkar somna ”för natten” utan att vara iordninggjord för det, det blir så väldigt ledsamt när han måste upp igen då (vilket han måste om han t ex somnat ”för natten” i min famn i soffan eller så).
 
Tycker det är intressant med era mat diskutioner, angående glada kycklingar osv...

Lärde mig för bara några månader sen hur det egentligen går till med mjölk. Att kossan bara producerar för att mata sin kalv (precis som människan) och att de gör kossan dräktig bara för mjölken, många gånger får kossan inte ens ha sin kalv sen heller. :cry: Tänkte hur hemskt det hade varit om jag inte hade fått ha bebis efter förlossningen.

Har haft ganska svårt att dricka mjölk efter det, men samtidigt har jag inte hittat nåt tillräckligt bra ersättning för mjölk. Det blir tyvärr oftast någon bismak, och det kanske är vanegrej men tyvärr dricker jag fortfarande mjölk....
 
@Cattaflajna förlåt men hur trodde du att mjölkproduktionen såg ut innan du gjorde denna upptäckt?

Jag har jobbat med kor i ganska många år. Det är ju såklart omöjligt att veta hur kon respektive kalven tänker men man avvänjer efter mellan 2-3 dagar. En ko som inte mår bra av olika anledningar producerar inte och djurskötarens största uppgift (allra helst nu när fler skaffar robot och fri trafik till robotarna så korna går och mjölkar när de känner för det) är att se till att dennes behov tillgodoses. Sen kommer det tyvärr alltid finnas såna som inte ska ha med djur att göra men de är ändå få (om man köper svenskt).

Jag har lite svårt för att man applicerar sina egna känslor på djur :angel:

Ursäkta sidospåret..
 
De senaste dagarna har verkligen varit fullt upp. I onsdags packade vi in oss i bilen och åkte 35 mil. Blev några stopp pga åksjuk storebror och ledsen bebis osv, men i det stora hela gick det faktiskt rätt bra. De första två timmarna sov de båda två så då var det bara att köra på.
Sen har vi hälsat på släkten så nu har nästan alla träffat L. Intensiva dagar! Idag kom vi hem igen och det var skönt... Tycker det är lättare att vara hemma bland sina egna saker med bebis! Skönt med lite lugn och ro också (så mycket det nu blir med en bebis och en tvååring). L är extremt mammig och låter knappt pappa hålla henne, så när alla ville titta på henne gömde hon sig i min famn om någon försökte sträcka ut armarna mot henne :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 163
Hundträning En ny tråd måste vi ju ha nu när den gamla har nått 2000 inlägg :). I lördags hade vi en heldagskurs på klubben med mycket nyttig...
37 38 39
Svar
772
· Visningar
62 526
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 849
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 793
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp