Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Gällande gröt rekommenderar vårt BVC/dietisten att man ger det färdiga grötpulvret från tex Semper just för att det är komplett med järn osv. Vår lilla äter det till frukost och kvällsmat, funkar fint men hon äter mycket på natten just nu också.
 
Gällande gröt rekommenderar vårt BVC/dietisten att man ger det färdiga grötpulvret från tex Semper just för att det är komplett med järn osv. Vår lilla äter det till frukost och kvällsmat, funkar fint men hon äter mycket på natten just nu också.

På min BVC säger de att man ska byta runt bland de olika märkerna eftersom all mat innehåller en viss del tungmetaller och man vet inte vilken som innehåller minst eller mest. :)
 
Recept på hemlagad järnrik gröt!
1dl kallt vatten
2 msk skrädmjöl
1/5 tsk nyponskalsmjöl
1 msk cocosolja
1-2 msk mortlat paltbröd

Till servering:
En tärning aprikosmos:
Koka torkade aprikoser, mixa slätt och frys in i iskubslådor.

Vispa ner skrädmjöl i kallt vatten, koka upp, i med cocosolja låt puttra några minuter.
Ta av från spisen och ha i nyponskalsmjöl och mortlat paltbröd.
Lägg i en aprikostärning och rör runt så blir det perfekt ät temperatur när tärningen smält.

Skrädmjöl innehåller lite gluten och en del järn.
Aprikoser innehåller järn och c-vitamin som gör att järnet lättare tas upp av kroppen.
Paltbröd är väldigt järnrikt.
Cocosolja håller magen i trim och innehåller vissa ämnen som även finns i bröstmjölk.
Nyponskalsmjöl innehåller mycket c-vitamin och är gott!

Varnar för att gröten är vääääldigt god så gör två portioner så slipper bebisen bli utan :o:D
 
Recept på hemlagad järnrik gröt!
1dl kallt vatten
2 msk skrädmjöl
1/5 tsk nyponskalsmjöl
1 msk cocosolja
1-2 msk mortlat paltbröd

Till servering:
En tärning aprikosmos:
Koka torkade aprikoser, mixa slätt och frys in i iskubslådor.

Vispa ner skrädmjöl i kallt vatten, koka upp, i med cocosolja låt puttra några minuter.
Ta av från spisen och ha i nyponskalsmjöl och mortlat paltbröd.
Lägg i en aprikostärning och rör runt så blir det perfekt ät temperatur när tärningen smält.

Skrädmjöl innehåller lite gluten och en del järn.
Aprikoser innehåller järn och c-vitamin som gör att järnet lättare tas upp av kroppen.
Paltbröd är väldigt järnrikt.
Cocosolja håller magen i trim och innehåller vissa ämnen som även finns i bröstmjölk.
Nyponskalsmjöl innehåller mycket c-vitamin och är gott!

Varnar för att gröten är vääääldigt god så gör två portioner så slipper bebisen bli utan :o:D
Låter spännande!

Jag stod och höll i nyposkalsmjöl i onsdags när vi var och storhandlade och undrade vad man skulle kunna göra med det. Nu har jag svaret! :up:

Mvh Miks
 
Din är säkert inte långt efter så då kan jag gilla ditt desperata utrop ;)

Nä men såklart är det roligt! Men jag vill att tiden går långsammare!

Mvh Miks
Antagligen inte för han är mycket mer framåt än vad storasyster var. Hon började inte förflytta sig förrän hon var ca 9-10 månader och jag tror lillebror kommer vara tidigare än så ;)
 
Här är vi nära att börja krypa, han står på alla fyra och gungar mest hela tiden, ibland kommer han en smula framåt, men hu vad jobbigt :D.
Han sitter himla stadigt och leker numera, tittade på gamla filmer igår och jag blir nästan lite sorgsen, var är min lilla groda? Det här är ju ett litet BARN..var kom han ifrån :angel:.

Köpte en gunghäst idag, så han vet vad som är viktigt i livet....( och för att jag ville ha en som liten men aldrig fick en).
 
@Miks vad kul att hon reser sej :D


@nagelbitarn A kommer också ha gunghäst av samma anledning :D sen jobbar jag på en ponny så småning om också måste ju utnytja att svärisarna har gprd och fött upp hästar tidigare ;)


Kl

Här har det lagats barnmat ett par dagar och allt får tummen upp sötpotatis, palsternacka och broccoli, imorgon blir det morot och ev ärtor. Funderar på om man ska testa barnmatsdieten :D det är ju rätt gott.
Vad mer kan jag göra?

På tisdag ska vi kolla på ett hus, hoppas det är fint inne för isf är det vårt. Ska blir sköt att slippa stressa på bostadsmarknaden, man måste i princip titta samma dag som husen kommer upp för att få det men det vi ska titta på är sambon vän med ägaren av företaget som hyr ut så vi är vip :D
Så jag längtar tills jag får flytta och börja inreda på nytt ställe och framför allt Alice rum.
 
@pudsey
Jag arbetar också på framtida Ponny ( till sambons stora skräck), Mina argument är som följer:
- Jag är ju ändå alltid i stallet, om V alltid vill vara med så kan du hinna träna (sambon himlar med ögonen) :up:
-Två hästar är lika jobbigt att ha som en..( han ser mycket skeptisk ut)
- Om V har ponny så har han inte tid att hitta på annat bus (vågar inte säga emot)..
-Om vi köper en Lyngshest eller islänning så kan ju du rida med (han ser förskräckt ut).
-Det är en bra hobby *religion, besatthet* genom livet, lika bra att börja direkt! (han har gått ur rummet och blockerat våra bankkonton...)

:D:rofl:

Nåja, dagen V kan sitta på en hästrygg så kommer det magisk att stå en liten kuse i stallet, hur den kom dit vet ingen, men kvar blir den.. Har funderat på att köpa ett föl som är jämngammalt, som jag kan jobba med i några år (älskar unghästar & körning= perfekt ponny om 5-6 år).

Men med min tur så kommer han att hata allt vad hästar heter och bara vilja spela fotboll eller något annat trist.


Idag "åt" han själv, sittandes i sin nya tripp-trapp stol, dvs han tog skeden, stoppade den i munnen och skrattade. Efter ett tag hade han ätit all mat tyckte han, vi tyckte mer att han gjort ett fenomenalt konstverk av mango- och risgröt på bordet, sig och golvet ;)
 
I går hade vi välkomstfest för John, och det var så härligt! :love:

Här kommer festrapport:

Vi var 20 vuxna och några barn, 0-7 år. Maten bestod av snittar och plockmat i tio olika varianter (hälften var catering), ett stooort berg av popcorn, två stora fat med melon och jordgubbar. Dessutom hade jag skickat ut maken i skogen för att plocka blåbärskvistar med blåbär på = barnen tyckte att det supermysigt att ta en kvist att plocka från. Popcornen gjorde verkligen succé, så enkelt och så uppskattat. Det var bara att ta en pappmugg och skopa upp - kidsen skötte det utmärkt själva, om vi säger så ;)

Sen hade jag köpt små kuvert (C7) och lappar, och vid välkomsttalet uppmanades alla att skriva eller rita något till John och sedan posta det i en låda, i stället för gästbok liksom. På det sättet vågade folk sväva ut och bli mer genuina än om det hade varit en vanligt gästbok, misstänker jag. Vi läste lapparna i natt och det var så mysigt, både jag och maken blev väldigt rörda.

Vi var i trädgården hela tiden, två stora partytält och sittplatser till ungefär hälften av gästerna var ett bra framgångsrecept. Att ha en pilatesboll ute är också ett hett tips, haha.

Alla gäster minglade runt och pratade med varandra, maten tog nästan helt slut, John sov första halvan av kalaset och vi tajmade det med det sommarens största regnoväder. Det var superhärligt! :D
 
I går hade vi välkomstfest för John, och det var så härligt! :love:

Här kommer festrapport:

Vi var 20 vuxna och några barn, 0-7 år. Maten bestod av snittar och plockmat i tio olika varianter (hälften var catering), ett stooort berg av popcorn, två stora fat med melon och jordgubbar. Dessutom hade jag skickat ut maken i skogen för att plocka blåbärskvistar med blåbär på = barnen tyckte att det supermysigt att ta en kvist att plocka från. Popcornen gjorde verkligen succé, så enkelt och så uppskattat. Det var bara att ta en pappmugg och skopa upp - kidsen skötte det utmärkt själva, om vi säger så ;)

Sen hade jag köpt små kuvert (C7) och lappar, och vid välkomsttalet uppmanades alla att skriva eller rita något till John och sedan posta det i en låda, i stället för gästbok liksom. På det sättet vågade folk sväva ut och bli mer genuina än om det hade varit en vanligt gästbok, misstänker jag. Vi läste lapparna i natt och det var så mysigt, både jag och maken blev väldigt rörda.

Vi var i trädgården hela tiden, två stora partytält och sittplatser till ungefär hälften av gästerna var ett bra framgångsrecept. Att ha en pilatesboll ute är också ett hett tips, haha.

Alla gäster minglade runt och pratade med varandra, maten tog nästan helt slut, John sov första halvan av kalaset och vi tajmade det med det sommarens största regnoväder. Det var superhärligt! :D
Åh det låter verkligen lyckat!

Vi ska ha 6 års kalas för sonen nästa helg. Blir ungefär samma storlek på fest. Jag tar med mej lite tips! Minus ovädret ;)

Mvh Miks
 
Alltså det här med att rulla. Hur gör ni på natten? Alice tränar krypa och blir frustrerad i sömnen eller så kör hon med näsan i madrassen, jag tycker inte det känns bra men ska jag göra något eller låta henne vara? Har blivit mycket sova på mamma senaste veckan och mamman får knappt sova alls, oroar mej för att hon inte får luft med näsan i madrassen men samtidigt kan hon ju lösa problemet själv. Att hon övar krypa är det värre med, hon blir rätt upprörd men lugnar sej och sover bra på mej.
 
Alltså det här med att rulla. Hur gör ni på natten? Alice tränar krypa och blir frustrerad i sömnen eller så kör hon med näsan i madrassen, jag tycker inte det känns bra men ska jag göra något eller låta henne vara? Har blivit mycket sova på mamma senaste veckan och mamman får knappt sova alls, oroar mej för att hon inte får luft med näsan i madrassen men samtidigt kan hon ju lösa problemet själv. Att hon övar krypa är det värre med, hon blir rätt upprörd men lugnar sej och sover bra på mej.
Första veckan vände jag på henne direkt. Nu rullar hon runt som ett litet godståg i sängen och sover oftast med näsan i madrassen och rumpan upp i vädret.

Så länge Alice kan rulla över på rygg igen skulle jag vara mindre orolig. Då kan hon ju rulla tillbaka. Lilla C har börjat rulla över på rygg för typ ett par veckor sedan.

Men sen är jag en nojig jäkel som har andningslarm på ungen också :angel:

Mvh Miks
 
Första veckan vände jag på henne direkt. Nu rullar hon runt som ett litet godståg i sängen och sover oftast med näsan i madrassen och rumpan upp i vädret.

Så länge Alice kan rulla över på rygg igen skulle jag vara mindre orolig. Då kan hon ju rulla tillbaka. Lilla C har börjat rulla över på rygg för typ ett par veckor sedan.

Men sen är jag en nojig jäkel som har andningslarm på ungen också :angel:

Mvh Miks

Rulla tillbaka kan hon men känns läskigt att hon ska ligga så, vända tillbaka på rygg är ingen ide att göra har slutat med att hon sovit på mej och jag får si så där 2h sömn :( får försöka låta henne va i natt är ju inte hållbart i längden det här. Ska prata med bvc imorn när jag väger henne och se vad de säger. Andninglarm hade jag inte sagt nej till, brukar ju kolla att hon andas titt som tätt mör hon sover. Man har en unge som sover hela natten och ändå kan man inte sova själv :mad: just nu sover hon nere hos pappa medans jag får sova själv en stund, om jag nu lyckas somna :banghead:

Vi kallar henne snigel när hon tränar krypa för hon har näsan ner och tungan i golvet så hon lämnar ett spår efter sej :D
 
Rulla tillbaka kan hon men känns läskigt att hon ska ligga så, vända tillbaka på rygg är ingen ide att göra har slutat med att hon sovit på mej och jag får si så där 2h sömn :( får försöka låta henne va i natt är ju inte hållbart i längden det här. Ska prata med bvc imorn när jag väger henne och se vad de säger. Andninglarm hade jag inte sagt nej till, brukar ju kolla att hon andas titt som tätt mör hon sover. Man har en unge som sover hela natten och ändå kan man inte sova själv :mad: just nu sover hon nere hos pappa medans jag får sova själv en stund, om jag nu lyckas somna :banghead:

Vi kallar henne snigel när hon tränar krypa för hon har näsan ner och tungan i golvet så hon lämnar ett spår efter sej :D
Kan hon rulla tillbaka är det lugnt. De säger här iaf att när de kan lägga sig på mage själva så är det lugnt att låte de sova på mage.

Snigel-looken hade jag gärna sett irl! :D

Hoppas du kan sova nu!

Mvh Miks
 
Kan hon rulla tillbaka är det lugnt. De säger här iaf att när de kan lägga sig på mage själva så är det lugnt att låte de sova på mage.

Snigel-looken hade jag gärna sett irl! :D

Hoppas du kan sova nu!

Mvh Miks

Fick mej över en timme iaf sen har det tagit 1 timme nästan att få henne att somna om :banghead: hon sov sött nere och vaknade så fort hon las i sängen men nu sover hon på magen med halva ansiktet nerborrat i madrassen.
Ny fundering, om de reagerar på mat med utslag kommer det på en gång och kan de hända efter det har provats några ggr?
Har en prickig bebis nu, bara på kroppen inte ansiktet. Hon har inte testat nått nytt idag, har badat och smörjts in med samma som alltid och luftade sej länge efter badet.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 935
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 847
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 717
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 072
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp