Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Andra kvällen med skrik, gråt och förtvivlan vid läggdags:(. Tror inte att det är en slump att hennes eftermiddagsvila blivit försenad båda dagarna.

Är det fler som har lite trubbel att få fadern att förstå att barnets behov går före? Här är det allt som oftast "jag ska bara" när tösen vill något. Såklart måste hon lära sig att vänta ibland, men när det gäller tex sömn stör det hemskt när det blir alltför sent. Idag blev sömnen framskjuten drygt 1,5 timme för att pappa behövde äta först.

Samma sak kan ske med maten. Han ger gärna en klämmis eller en flaska istället för riktig mat. Det går fort (väldigt viktigt) och hon tackar sällan nej. Men, det ställer ju till det med mattider och aptit resten av dagen. Ibland måste man ju pga anledning, men här ät det mer av lättja.

Jag har försökt att inte pracka på honom att mitt sätt är bäst, utan att låta honom själv upptäcka vad som händer om man rör till hennes rutiner. Tyvärr verkar det inte gå fram. Vad tror ni, bara att sätta ner foten och säga att "nu gör vi såhär"? Någon som haft samma problem och löst det på ett smidigt men effektivt sätt?
Jag gillar rutiner. Eller nej. Jag älskar dem!
Jag hade ett utarbetat "schema" för mat/sömn som bas som jag utgick från när jag var hemma, detta lämnade jag över när vi byttes av. Han var helt klart tacksam för det var mer mattilfällen än vad han uppfattat så det hade nog blivit jobbigt för honom annars. Sen får man såklart anpassa efter vad man gör om dagarna/när man vaknar osv. Och sen har vi inte riktigt kommit igång med klämmisar mer än att det är ett smidigt sätt att ta med sig mat på. Men där tycker vi nog att det är lika smidigt med en burk eftersom han inte helt på egen hand äter av klämmisen.

Min sambo är en sån som lätt fastnar i tv'n om den står på(oavsett program) och jag minns så väl när knodden var runt 2 månader och jag fick ryta ifrån var och varannan dag för att han fastnade med blicken och uppmärksamheten där när han kom hem från jobbet. Han fattade till slut och numera är tv'n sällan påslagen medan knodd är vaken.
Sen när knodd själv började visa intresse för tv'n använde han det lite väl mycket som underhållning (bekvämt antar jag) då lyfte jag frågan om att behålla "värdet" på vissa saker. Att de kunde vara bra att ta till när det var riktigt jobbigt och det funkar ju inte om det är någonting som man gör ofta. Och det var han helt med på.

Överlag tycker jag att det verkar som att sambon gärna väljer enklaste väg utan att tänka på konsekvenserna. Tänker man ett steg längre är det kanske inte så jobbigt att göra på ett annat sätt -man vinner på det i längden. Och det inser han mer och mer nu när han är hemma på heltid. Jag är så tacksam att vi har möjligheten att dela på föräldraledigheten för det gör underverk för deras relation och även för vår!

(Men just nu hinner jag inte heller med hästen, jag har liksom inte fått in rutin på det ochnär alldeles för trött! Allt har sin tid är mitt mantra.)
 
Vi får ju aldrig några toppennätter här hemma. Utan det pendlar mellan ganska ok till horribelt. Nu har det varit horribelt sen i fredags. I förrgår såg vi anledningen, vi är inte längre med i den tandalösa klubben. Och det räcker ju inte med en heller! En av tänderna i underkäken har kommit upp och den jämte syns under skinnet. Så nu får han sluta gnaga på oss för det kommer ju börja göra ont :p
 
Hur länge har pappan varit föräldraledig nu? Tog det lång tid innan det började rätta till sig? Här är ju inte planen att pappan ska vara heltidsledig öht.

Det där med att få saker gjort när man är hemma är ett kapitel för sig. Ibland är det typ omöjligt att göra något som kräver två händer:meh:
Är på sätt och vis glad att inte ha egen häst längre (men vad jag saknar min tös:(). Vi är inne på andra sjuk-veckan nu och jag hade inte orkat hålla igång en häst också som jag mått/mår. Hade känts sådär att lägga så mycket pengar på hästen och inte kunnat rida nåt.

Han har varit hemma sen juli men själv sen augusti. Det tog ett tag innan han började bättra sig och endel dagar är det fortfarande katastrof... Med skillnaden att han plötsligt tror att jag inte vet vissa saker om Edvin längre. :meh: Tex att han blir kall om fötterna om han inte har strumpor. Ehh... No shit? Jag vet inte hur många gånger jag fått be honom att steppa upp och ta hushållssysslor för att jag inte kommit orka, då blir det bättre några dagar och sen får jag påminna honom igen... :banghead: Häromdagen sa jag ifrån att vi måste få till bättre rutiner kring mat och äta tillsammans. När jag slutar 18 vill inte jag komma hem och ställa mig vid spisen direkt utan han får se till att det finns mat när jag kommer hem, har faktiskt funkat än så länge.

Sen hjälper det inte att han antagligen är inne i en depression. Kan inte somna, är aldrig pigg oavsett hur länge han sover. Noll tålamod, allt är värdelöst. Typ. Har äntligen fått honom att söka hjälp så han ska till Hc imorrn. Hoppas hoppas han får bra hjälp för det håller på att slita isär oss...
 
Måste göra ett tillägg till sambodiskussionen: han får bra mycket mer gjort när det gäller hushållssysslor än mig när han är hemma. Så all cred till honom! Jag försvinner lätt in i leken med knodden, det är ju det roligaste jag vet!:D

Sambon är mer praktisk och vill ha det städat. Jag är bättre på att få fram mat på kort tid och sorterar gärna papper in i pärmar och ringer viktiga samtal (som vi har väldigt mycket av just nu) så vi har det väl uppdelat tycker jag.
 
@Maja_Kandi usch det låter verkligen tufft. Bra att du fått honom att söka hjälp!:up: Jag håller tummarna för att han får den hjälp som behövs imorgon för att börja hamna rätt med sömnen och tänket igen
 
Alltså jag blir så himla ledsen när man ser alla andra mammor som lägger ut bilder på sina assnygga kroppar två veckor efter förlossningen och skriver "såå fantastisk kvinnokroppen är"

Jaha kul för er. Själv vågar jag inte gå förbi ett bageri för de lär väl ta min mage för en deg och börjar knåda!

Fast alltså de har väl tränat mkt innan antagligen. Jag är "sån", syns inte på mig att jag varit gravid (utom mitt ärr på magen då) och har helt sluppit delade magmuskler och slapp hud osv, men mellan jag var 20-25 så tränade jag 4 timmar per DAG! Så jag blir lite provocerad när folk säger "du har tur/bra gener" nä jag har slitit för min kropp. Är man missnöjd tycker jag att man ska göra något åt det, det går ju faktiskt att "få tillbaka" sin kropp men det är ju en del slit på vägen.
 
Fast alltså de har väl tränat mkt innan antagligen. Jag är "sån", syns inte på mig att jag varit gravid (utom mitt ärr på magen då) och har helt sluppit delade magmuskler och slapp hud osv, men mellan jag var 20-25 så tränade jag 4 timmar per DAG! Så jag blir lite provocerad när folk säger "du har tur/bra gener" nä jag har slitit för min kropp. Är man missnöjd tycker jag att man ska göra något åt det, det går ju faktiskt att "få tillbaka" sin kropp men det är ju en del slit på vägen.

Jag tror inte du helt har sluppit delade magmuskler, det vore något av en fysisk sensation. Däremot kanske de gick tillbaka väldigt snabbt :)

Jag tror att det är en kombination av "tur" och att man har arbetat för det. Hur mycket man går upp i vikt, och hur lätt man går ner i vikt efteråt kan man ju till viss del påverka, men absolut inte allt. Även om det såklart går att göra något åt det för alla efteråt har man långt ifrån samma förutsättningar för det. Och inte enbart beroende på hur vältränad man var innan. På precis samma sätt som att vissa kan äta precis vad som helst utan att gå upp i vikt, och vissa går upp så fort de avviker från sin diet.
 
Fast alltså de har väl tränat mkt innan antagligen. Jag är "sån", syns inte på mig att jag varit gravid (utom mitt ärr på magen då) och har helt sluppit delade magmuskler och slapp hud osv, men mellan jag var 20-25 så tränade jag 4 timmar per DAG! Så jag blir lite provocerad när folk säger "du har tur/bra gener" nä jag har slitit för min kropp. Är man missnöjd tycker jag att man ska göra något åt det, det går ju faktiskt att "få tillbaka" sin kropp men det är ju en del slit på vägen.

Fast slapp hud och bristningar har väl inte med vältränade kroppar att göra? Eller hängpattarna som slår en på knäna? Såklart klagar jag inte på saker jag som jag kan göra något åt. Alla gravidkilo var borta på mig fem dagar efter förlossning!
 
Jag hade sagt till pappan, pratat om vad barnet behöver och konsekvenser av det.
Tror pappan tycker det är jobbigt med tuffa läggningar också?

ang häst så har jag sen jag började jobba (15e aug) fått mycket mer tid! Nu åker jag själv till stallet 2-3 vardagskvällar och eftersom Lilleman ändå somnar när jag är borta kan jag lika gärna hänga kvar till 22. Hinna rida och träna. Jag ser det inte som att jag måste ta alla kvällar för att jag inte har barnet dagtid. Tiden utanför arbetstid är 50/50.
 
Fast alltså de har väl tränat mkt innan antagligen. Jag är "sån", syns inte på mig att jag varit gravid (utom mitt ärr på magen då) och har helt sluppit delade magmuskler och slapp hud osv, men mellan jag var 20-25 så tränade jag 4 timmar per DAG! Så jag blir lite provocerad när folk säger "du har tur/bra gener" nä jag har slitit för min kropp. Är man missnöjd tycker jag att man ska göra något åt det, det går ju faktiskt att "få tillbaka" sin kropp men det är ju en del slit på vägen.

Jag kan förstå att du blir provocerad, men vissa effekter av graviditeten handlar väldigt mycket om gener och tur (eller otur). Det man kan göra är ju att optimera de förutsättningar man har, t.ex. genom att träna innan och ta hand om sig under graviditeten. Sådant som är hormonstyrt kan dock vara svårt att påverka och där ingår bland annat slapp hud och bristningar.
 
Fast slapp hud och bristningar har väl inte med vältränade kroppar att göra? Eller hängpattarna som slår en på knäna? Såklart klagar jag inte på saker jag som jag kan göra något åt. Alla gravidkilo var borta på mig fem dagar efter förlossning!

Fast tex bröst kan man (om man vill och lider av det) ju operera. Har själv gjort det, innan barn, och räknar med att få göra om det efter barnafödandet är klart. Svårt få bort häng utan operation antar jag. Slapp hud, vad är det? OBS inget spydigt utan jag undrar pga har ingen egen erfarenhet av det.
 
Fast tex bröst kan man (om man vill och lider av det) ju operera. Har själv gjort det, innan barn, och räknar med att få göra om det efter barnafödandet är klart. Svårt få bort häng utan operation antar jag. Slapp hud, vad är det? OBS inget spydigt utan jag undrar pga har ingen egen erfarenhet av det.

Gör en bildsök på "lös hud graviditet" så ser du många olika exempel på hur en mage kan se ut.
 
Jag tror inte du helt har sluppit delade magmuskler, det vore något av en fysisk sensation. Däremot kanske de gick tillbaka väldigt snabbt :)

Jag tror att det är en kombination av "tur" och att man har arbetat för det. Hur mycket man går upp i vikt, och hur lätt man går ner i vikt efteråt kan man ju till viss del påverka, men absolut inte allt. Även om det såklart går att göra något åt det för alla efteråt har man långt ifrån samma förutsättningar för det. Och inte enbart beroende på hur vältränad man var innan. På precis samma sätt som att vissa kan äta precis vad som helst utan att gå upp i vikt, och vissa går upp så fort de avviker från sin diet.

Nej det vet jag men jag menar efteråt. Då gick det ihop direkt utan träning eller så :)
 
Gjorde det, är det de som brukar kallas "mummy tummy"? Går inte det tillbaka av sig själv successivt när man går ner i vikt tänker jag?

För en del kanske. Jag har i princip gått ner alla kilo (gick upp över 20) men sladdret på magen är kvar. Nu är han ju visserligen bara strax över 7 mån så det kanske försvinner i framtiden. Resten av kroppen är tillbaka till normalt sen länge, magen finns kvar.
 
Gjorde det, är det de som brukar kallas "mummy tummy"? Går inte det tillbaka av sig själv successivt när man går ner i vikt tänker jag?

Beror på vad för sorts hud man har. Vissa personers hud studsar tillbaka direkt, andra blir någorlunda som vanligt över tid och en del har kvar den lösa huden länge. Åldern spelar också in, i det avseendet är det en klar fördel att få barn när man är ung. En 20-åring har generellt mycket mer elastisk hud än en 35-åring.
 
@Balahé Här har vi liknande situation, men ändå inte. Sambon tror att när han är föräldraledig så ska han hinna med och göra så mycket. Han har börjat inse att hon tar så mycket mer tid än vad han trodde, att han inte hinner göra allt han tänker. Dock löser han det mesta, när han klipper gräs så sitter hon med i sele och med hörlurar. Är han i verkstaden så är hon med i barnvagnen osv.
Men han är ändå missnöjd att han inte hinner med allt, pga henne. Men han är alltid där för henne, tittar vi på film och hon sover så är han alltid där innan jag hinner ens höra henne.
 
Fast tex bröst kan man (om man vill och lider av det) ju operera. Har själv gjort det, innan barn, och räknar med att få göra om det efter barnafödandet är klart. Svårt få bort häng utan operation antar jag. Slapp hud, vad är det? OBS inget spydigt utan jag undrar pga har ingen egen erfarenhet av det.

Alltså skämtar du? Det kanske inte bara är att operera sig för alla.

Jag är under 25 så räknade med att min överflödiga hud skulle dra åt sig men inget har hänt än.
 
Operation finns inte på kartan för mig och det är av rent principiella skäl. Är grymt missnöjd med kroppens utseende efter två graviditeter och det handlar inte om överflödiga kilon utan om huden. Hoppas på att det drar ihop sig lite till iaf. Vet att efter första graviditeten så blev det bättre o bättre/jag vande mig mer o mer.

Att genomgå en skönhetsoperation är för mig att smita undan problemet - många ser ut så här efter att ha fött barn och skulle jag operera mig så skulle jag bidra till den onormala hetsen o jakten på den perfekta kroppen.
Jag vill visa mina döttrar att alla är vackra o underbara på sitt sätt, vi ser olika ut och det är inget fel med det. Operation skulle för mig innebära att jag inte blir trovärdig när jag säger att "alla är vackra på sitt sätt" - alla utom mamma då...
Äsch är sämst på att förklara ibland men hoppas att ni fattar vad jag menar.
 
Gjorde det, är det de som brukar kallas "mummy tummy"? Går inte det tillbaka av sig själv successivt när man går ner i vikt tänker jag?
Det gör ju inte det för alla (pga gener, ålder mm) och det är såklart inte kul för dem som drabbas hårt. Det är samma sak om man gått ner mycket i vikt efter stor övervikt. Det finns ju operationer som görs i de fallen det bedöms medicinskt motiverat. Att man har bättre förutsättningar att klara graviditeten och förlossningen sas oskadd om man är ung, frisk och vältränad vet nog de flesta. Nu är ju inte verkligheten så att det bara är unga, friska, starka kvinnor som blir gravida och föder barn och då har de andra förutsättningar. Obs! Jag skriver inte detta för att trycka ner dig, utan för att lyfta andra som inte mår så bra i sina "efter graviditeten" -kroppar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 685
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 261
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 335
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 846
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp