Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Operation finns inte på kartan för mig och det är av rent principiella skäl. Är grymt missnöjd med kroppens utseende efter två graviditeter och det handlar inte om överflödiga kilon utan om huden. Hoppas på att det drar ihop sig lite till iaf. Vet att efter första graviditeten så blev det bättre o bättre/jag vande mig mer o mer.

Att genomgå en skönhetsoperation är för mig att smita undan problemet - många ser ut så här efter att ha fött barn och skulle jag operera mig så skulle jag bidra till den onormala hetsen o jakten på den perfekta kroppen.
Jag vill visa mina döttrar att alla är vackra o underbara på sitt sätt, vi ser olika ut och det är inget fel med det. Operation skulle för mig innebära att jag inte blir trovärdig när jag säger att "alla är vackra på sitt sätt" - alla utom mamma då...
Äsch är sämst på att förklara ibland men hoppas att ni fattar vad jag menar.

Förstår precis vad du menar men håller inte med. Jag tycker inget är rätt eller fel utan vill man opa, gör det! Vill man inte, gör det inte!

För mig är det iaf så att mår jag dåligt över/är missnöjd med något som jag kan åtgärda så gör jag det. Skulle aldrig orka gå omkring och vara missnöjd med tex kroppen eftersom det påverkar så mycket (inte för alla). Däremot saker man inte kan fixa (typ "önskar jag vore 10 cm längre" eller liknande) får man väl lära sig leva med antar jag.
 
@BernT Jag i min tur blir väldigt provocerad av det du skriver. Nu kom det ju fram att du inte ens visste vad lös/överflödig hud var, så bra för dig!

Jag tycker inte heller att man ska klaga över sånt som man själv kan påverka, med rimliga medel. Men att gå så långt som att tycka att man ska operera sig?! (Du gör vad du själv vill med din kropp men att tycka att andra ska göra det är för mig fel)
Kvinnor har redan som det är en extrem utseendepress och det verkar bara bli värre och värre i och med allt som går att läsa/se på sociala medier.

Förmodligen har väldigt få av de som klagar över sina efter-graviditeten-kroppar här inne problem med ohälsosam övervikt. Förmodligen handlar det om små förändringar som de själva ser för att de vet hur kroppen såg ut innan. Det är säkert få som ens hade reflekterat över detta om de sett dessa kvinnor utan kläder. Kanske om de sett bristningar att de tänkt "jaha, hon har varit gravid".

Det en operation förmodligen hade förändrat är att den som opererat sig vet att den ser ut som den ska och då vågat visa upp sig och fått höra hur snygg etc den är pch DÅ börjat må bra över sin kropp. Men vi skulle kunna skippa operationen och istället börja berätta för varandra att vi faktiskt SER bra ut och är snygga, även efter förlossning. Peppa varandra. Då skulle förmodligen långt många fler inte döma sig själva så hårt och var betydligt mer nöjda med sina kroppar.

Det gör mig väldigt upprörd att så många kvinnor bidrar till kroppshetsen!
 
Förstår precis vad du menar men håller inte med. Jag tycker inget är rätt eller fel utan vill man opa, gör det! Vill man inte, gör det inte!

För mig är det iaf så att mår jag dåligt över/är missnöjd med något som jag kan åtgärda så gör jag det. Skulle aldrig orka gå omkring och vara missnöjd med tex kroppen eftersom det påverkar så mycket (inte för alla). Däremot saker man inte kan fixa (typ "önskar jag vore 10 cm längre" eller liknande) får man väl lära sig leva med antar jag.

Jag håller med dig så till vida att alla får göra som de vill och jag lägger mig inte i hur andra väljer att göra MEN jag tycker det är sorgligt att kvinnor väljer att operera sig eftersom det bidrar till den skönhetshets som finns/att man inte duger som man är.
 
@Positron

Fast hur andra gör får de ju bestämma själva eller hur? Jag sa bara att man KAN opa sig om man är så missnöjd, det är inte så att tex brösten måste vara "fula" (eller vad man nu tycker de är) för evigt utan man kan fixa det OM MAN VILL. Inte att man MÅSTE. Har man "hängpattar till knäna" så gör väl det även ont, det hade jag aldrig orkat med, att behöva gå och ha ont bara för att det är naturligt.
 
Jag håller med dig så till vida att alla får göra som de vill och jag lägger mig inte i hur andra väljer att göra MEN jag tycker det är sorgligt att kvinnor väljer att operera sig eftersom det bidrar till den skönhetshets som finns/att man inte duger som man är.

Fast då lägger du dig ju i hur andra gör? Eftersom du tycker det är sorgligt.
 
Nåt helt annat...

Idag välte barnvagnen med lillan i. Så fruktansvärt hemskt! Skulle bara hjälpa stora tjejen med cykeln så jag vänder mig om o går till henne, släpper då vagnen som står på trottoaren. Uppenbarligen så lutar trottoaren litegrann så vagnen börjar rulla o när den rullar ner för kanten så välter den. Lilla M slår i pannan rejält i asfalten. Jag bara sliter ur henne ur vagnen. Vilken panik alltså! Fy fan! Allt gick ändå bra. Vi ringde 112 o rådgjorde och gick sen bort till BVC så de fick undersöka henne. Världens bula i pannan har det blivit men i övrigt så verkar det ha gått bra. Känner mig dock som världens sämsta mamma även om jag förstår att det är sådant som kan hända. Men känner ju mig så himla slarvig :(
När vi satt på BVC så sa jag att jag är nog världens sämsta mamma, storasyrran på 5 år sa då "Nää, mamma du är en alldeles strålande mamma". Så fint och så välbehövligt att höra just då :love::heart

Jag hoppas att ni alla slipper uppleva det för det var onekligen chockartat och så läskigt!!
 
Fast då lägger du dig ju i hur andra gör? Eftersom du tycker det är sorgligt.

Jag tycker inte det är att lägga sig i. Det är inte så att jag pådyvlar någon min åsikt o menar att de borde tycka eller göra som jag.
Valde att skriva ett inlägg, utan att svara någon, på hur jag ställer mig i frågan kring skönhetsoperationer. När du sedan svarade så svarade jag dig, kunde kanske varit tydligare med att även om jag tycker det är sorgligt så är det inte något som jag påtalar när/om en vän berättar att de har beslutat sig för att genomgå en skönhetsoperation. Men däremot påtalar jag det om en diskussion kring ämnet förs, likt den vi har nu.

För övrigt ser jag inga problem med att operera sig om det finns medicinska skäl, till exempel om man har ont eller liknande.
 
Jag tycker inte det är att lägga sig i. Det är inte så att jag pådyvlar någon min åsikt o menar att de borde tycka eller göra som jag.
Valde att skriva ett inlägg, utan att svara någon, på hur jag ställer mig i frågan kring skönhetsoperationer. När du sedan svarade så svarade jag dig, kunde kanske varit tydligare med att även om jag tycker det är sorgligt så är det inte något som jag påtalar när/om en vän berättar att de har beslutat sig för att genomgå en skönhetsoperation. Men däremot påtalar jag det om en diskussion kring ämnet förs, likt den vi har nu.

För övrigt ser jag inga problem med att operera sig om det finns medicinska skäl, till exempel om man har ont eller liknande.

Varför är det okej om man har fysiskt ont att opa sig men inte om man har psykiskt ont av det?
 
Måste göra ett tillägg till sambodiskussionen: han får bra mycket mer gjort när det gäller hushållssysslor än mig när han är hemma. Så all cred till honom! Jag försvinner lätt in i leken med knodden, det är ju det roligaste jag vet!:D

Sambon är mer praktisk och vill ha det städat. Jag är bättre på att få fram mat på kort tid och sorterar gärna papper in i pärmar och ringer viktiga samtal (som vi har väldigt mycket av just nu) så vi har det väl uppdelat tycker jag.

Så är det ibland lite här med, där är sambon grym! Men sedan gjorde vi världens bästa inköp för någon månad sedan, en sådan här:
dammsugare-electrolux-zb3013.jpg


Plötsligt dammsuger vi båda jämt. Men hund, katter och barn är det nog det bästa inköp vi någonsin gjort, vilken grej! Sedan plockar sambon så det är rent medan jag är den som kör storrengöringen, så som städar skåp, garderober osv.
 
Varför är det okej om man har fysiskt ont att opa sig men inte om man har psykiskt ont av det?

Jag ser det som att det psykiskt onda är något som samhället har skapat, och genom att åtgärda det (genom operation) så skapar du endast mer psykisk smärta för din nästa.
Det blir liksom en ond spiral där "alla" måste operera sig för att undgå att må dåligt/inte passa in.
När det gäller den psykiska smärtan så anser jag att det är bättre att gå till botten med problemet, exempelvis genom att stärka individens självkänsla om att man duger som man är.
Men jag kanske är trångsynt?
 
Så är det ibland lite här med, där är sambon grym! Men sedan gjorde vi världens bästa inköp för någon månad sedan, en sådan här:
dammsugare-electrolux-zb3013.jpg


Plötsligt dammsuger vi båda jämt. Men hund, katter och barn är det nog det bästa inköp vi någonsin gjort, vilken grej! Sedan plockar sambon så det är rent medan jag är den som kör storrengöringen, så som städar skåp, garderober osv.

Vi har också en sån! Kanonbra! Den går nästan varje dag. Sen dammsuger jag med den vanliga dammsugaren iaf en gång per vecka för en ordentlig rengöring.
 
Nåt helt annat...

Idag välte barnvagnen med lillan i. Så fruktansvärt hemskt! Skulle bara hjälpa stora tjejen med cykeln så jag vänder mig om o går till henne, släpper då vagnen som står på trottoaren. Uppenbarligen så lutar trottoaren litegrann så vagnen börjar rulla o när den rullar ner för kanten så välter den. Lilla M slår i pannan rejält i asfalten. Jag bara sliter ur henne ur vagnen. Vilken panik alltså! Fy fan! Allt gick ändå bra. Vi ringde 112 o rådgjorde och gick sen bort till BVC så de fick undersöka henne. Världens bula i pannan har det blivit men i övrigt så verkar det ha gått bra. Känner mig dock som världens sämsta mamma även om jag förstår att det är sådant som kan hända. Men känner ju mig så himla slarvig :(
När vi satt på BVC så sa jag att jag är nog världens sämsta mamma, storasyrran på 5 år sa då "Nää, mamma du är en alldeles strålande mamma". Så fint och så välbehövligt att höra just då :love::heart

Jag hoppas att ni alla slipper uppleva det för det var onekligen chockartat och så läskigt!!

Usch, jag förstår absolut din känsla, vår vilding rullade ned från sängen för någon månad sedan. MEDAN JAG HÖLL I HENNE! Har nog aldrig känt mig så värdelös :(
Men som du säger, det kommer hända 100 gånger till, minst! Med stor sannolikhet kommer både sår, spetor, brutna ben och bulor vara något många av oss kommer att få uppleva. Vissa mer vissa mindre.

En kompis till mig var ute och gick på stan förra veckan. På väg upp för en trottoar så viker sig vagnen :eek: Bredvid står en grupp tjejer och bara skrattar åt det, medan min kompis får panik och gör allt för att dottern inte ska komma i kläm. Då kommer en dam från glasögonbutiken bakom som sett vad som hände och hjälper henne.
Hon möter sedan den här gruppen tjejer lite senare och de börjar skratta igen :eek::eek::eek:
 
Jag ser det som att det psykiskt onda är något som samhället har skapat, och genom att åtgärda det (genom operation) så skapar du endast mer psykisk smärta för din nästa.
Det blir liksom en ond spiral där "alla" måste operera sig för att undgå att må dåligt/inte passa in.
När det gäller den psykiska smärtan så anser jag att det är bättre att gå till botten med problemet, exempelvis genom att stärka individens självkänsla om att man duger som man är.
Men jag kanske är trångsynt?

Eller så vill man bara ha tillbaka det man hade innan? Om man blir ledsen av att se sig i spegeln och väljer att fixa det så man blir glad igen så är väl det jättebra. Jag gjorde inte min operation för att "samhället" sa åt mig. Jag gjorde det för att jag ville och kunde + tyckte det var kul/spännande. Att säga att alla som opar sig gör det pga dålig självkänsla är trångsynt.
 
Vi har också en sån! Kanonbra! Den går nästan varje dag. Sen dammsuger jag med den vanliga dammsugaren iaf en gång per vecka för en ordentlig rengöring.

Vi använder den till nästan allt, använder den vanliga någon gång ibland bara.
 
Nåt helt annat...

Idag välte barnvagnen med lillan i. Så fruktansvärt hemskt! Skulle bara hjälpa stora tjejen med cykeln så jag vänder mig om o går till henne, släpper då vagnen som står på trottoaren. Uppenbarligen så lutar trottoaren litegrann så vagnen börjar rulla o när den rullar ner för kanten så välter den. Lilla M slår i pannan rejält i asfalten. Jag bara sliter ur henne ur vagnen. Vilken panik alltså! Fy fan! Allt gick ändå bra. Vi ringde 112 o rådgjorde och gick sen bort till BVC så de fick undersöka henne. Världens bula i pannan har det blivit men i övrigt så verkar det ha gått bra. Känner mig dock som världens sämsta mamma även om jag förstår att det är sådant som kan hända. Men känner ju mig så himla slarvig :(
När vi satt på BVC så sa jag att jag är nog världens sämsta mamma, storasyrran på 5 år sa då "Nää, mamma du är en alldeles strålande mamma". Så fint och så välbehövligt att höra just då :love::heart

Jag hoppas att ni alla slipper uppleva det för det var onekligen chockartat och så läskigt!!
Fy va läskigt! De är så himla fort gjort! :(
Min lilla satt ute i gruset idag när vår idiothund (ja idag är hon en idiot, ätit upp grejer som stod på köksbordet, bitit sönder Alfreds leksaker osv under morgonen) får för sig att hon ska springa och skälla ut personerna som går förbi utanför vår tomt :rage: hon sprang rakt över sonen som satt och grejade i godanro! 7,5 månad tog de innan första skrapsåret kom... Men verkar ha gått bra!

En olycka händer så lätt!
 
@Positron

Fast hur andra gör får de ju bestämma själva eller hur? Jag sa bara att man KAN opa sig om man är så missnöjd, det är inte så att tex brösten måste vara "fula" (eller vad man nu tycker de är) för evigt utan man kan fixa det OM MAN VILL. Inte att man MÅSTE. Har man "hängpattar till knäna" så gör väl det även ont, det hade jag aldrig orkat med, att behöva gå och ha ont bara för att det är naturligt.

varför skulle det göra ont?

En operation gör inte att din kropp ser ut som tidigare. En mage som burit flera barn och kanske fått stora bristningar finns det begränsningar i. Ja de kan göra en mummy makeover men huden är fortfarande randig även om de skär bort bitarna som är värst drabbade och du får fortfarande ett ärr där de sytt ihop.
 
Så är det ibland lite här med, där är sambon grym! Men sedan gjorde vi världens bästa inköp för någon månad sedan, en sådan här:
dammsugare-electrolux-zb3013.jpg


Plötsligt dammsuger vi båda jämt. Men hund, katter och barn är det nog det bästa inköp vi någonsin gjort, vilken grej! Sedan plockar sambon så det är rent medan jag är den som kör storrengöringen, så som städar skåp, garderober osv.

funkar den bra? jag antar att vår bara är gammal och kass för den kastar mest runt skiten och katthåren fixar den inte alls.
 
Eller så vill man bara ha tillbaka det man hade innan? Om man blir ledsen av att se sig i spegeln och väljer att fixa det så man blir glad igen så är väl det jättebra. Jag gjorde inte min operation för att "samhället" sa åt mig. Jag gjorde det för att jag ville och kunde + tyckte det var kul/spännande. Att säga att alla som opar sig gör det pga dålig självkänsla är trångsynt.

du hade valt det även om du växte upp på månen menar du?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 689
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 265
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 350
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 895
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp