Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Sover era på dagarna? Hur lyckas ni med det? Lill-tjejen här totalvägrar att sova speciellt mkt om dagarna. Lite på fm. Men aldrig om kvällarna.
Dockdäckar vid 19.00 och sover väldigt oroligt istället, har nu en period vaknat väldigt mycket om nätterna. vissa nätter säkert upp emot 20 gånger. Främst mellan 01.00-03.30 sedan brukar hon sova till 07.30 ungefär.
 
Sover era på dagarna? Hur lyckas ni med det? Lill-tjejen här totalvägrar att sova speciellt mkt om dagarna. Lite på fm. Men aldrig om kvällarna.
Dockdäckar vid 19.00 och sover väldigt oroligt istället, har nu en period vaknat väldigt mycket om nätterna. vissa nätter säkert upp emot 20 gånger. Främst mellan 01.00-03.30 sedan brukar hon sova till 07.30 ungefär.

Min sover på dagarna, men rätt oregelbundet o ibland blir det bara powernaps i samband med amning. Efter 17 vill jag helst inte att hon sover för då blir det svårt att somna på kvällen.
Hon äter mer än någonsin på nätterna så jag är rätt sliten. Har fått in bra rutiner för mat på dagarna o hon har lärt sig att det ska ner i magen så det går framåt. Kompletterar dock med amning efter varje mål. Så jag tror egentligen inte att det är så mycket hunger på natten utan snarare närhet. Hon närmar sig 8 månader nu och kommer väl snart in i separationsfasen.

Förresten, apropå kroppar som vi diskuterade innan. Min linje/hormonrand på magen har fortfarande inte försvunnit (!!). Den har ju bleknat något men är absolut inte borta än. Hur går det för er andra som hade hormonrand, har ni blivit av med era än?
 
Min sover på dagarna, men rätt oregelbundet o ibland blir det bara powernaps i samband med amning. Efter 17 vill jag helst inte att hon sover för då blir det svårt att somna på kvällen.
Hon äter mer än någonsin på nätterna så jag är rätt sliten. Har fått in bra rutiner för mat på dagarna o hon har lärt sig att det ska ner i magen så det går framåt. Kompletterar dock med amning efter varje mål. Så jag tror egentligen inte att det är så mycket hunger på natten utan snarare närhet. Hon närmar sig 8 månader nu och kommer väl snart in i separationsfasen.

Förresten, apropå kroppar som vi diskuterade innan. Min linje/hormonrand på magen har fortfarande inte försvunnit (!!). Den har ju bleknat något men är absolut inte borta än. Hur går det för er andra som hade hormonrand, har ni blivit av med era än?
Det sista av min försvann för inte så jättelängesen, då var det nedersta delen som var kvar längst. Hade upp till naveln.
 
Förresten, apropå kroppar som vi diskuterade innan. Min linje/hormonrand på magen har fortfarande inte försvunnit (!!). Den har ju bleknat något men är absolut inte borta än. Hur går det för er andra som hade hormonrand, har ni blivit av med era än?

Min hormonrand syns fortfarande lite och ungen är 11 månader nu. :cautious:
 
@Mois har kvar men den är blekare än tidigare.

@YaHilweh han sover två gånger per dag, typ en timme styck. Antingen i sele/vagn när vi är ute och går, i bilen eller så ammas han till sömns hemma i sängen. Märks när han blir trött och grinig.
 
@YaHilweh här sovs det också 2 ggr/dag (om vi inte slarvar bort em-vilan). Sover ca 45 min på fm och 30 min på em. Bara om vi går med vagn, kör bil eller cyklar. I undantagsfall i bärselen, never ever hemma i sängen:meh:

Nu är hon inne i sjunde språnget. Står i boken om svårigheter med maten (check) och sömnen (check). Hon var förkyld i nästan 2 v och åt kasst pga det, sedan åt hon som en häst i två dagar och är nu inne i detta.

Som tur är får vi ju lite utveckling också. Hon har tex upptäckt ovanpå, i och under. Står på tå och kikar över kanter och drar ner saker, lägger sig ner och tittar efter grejer som rullar under hyllan och stoppar grejer i sina burkar. Kul upptäckt för man kan leka en del med det:)
 
@YaHilweh
Här blir det rätt oregelbundet med sömn på dagen, men oftast två gånger/dag. Han sover som allra bäst i vagnen på dagtid, då kan han sova uppåt två timmar ute på bron. Annars är det mest 30-45 minuter åt gången. På kvällarna somnar han ca 20-21. Får välling vid 20 och då kan han ibland slockna direkt, men ibland kämpar han emot allt han bara kan. ;) Somnar bäst om man helt enkelt lägger ner honom i hans säng när han fortfarande är vaken.
 
Skulle ju skriva om hormonranden ju. Fick ingen själv så jag har inte testat, men har läst om någon som kunde skrubba bort den efter en tid. Det är ju hud som blivit färgad så det borde ju funka.
 
@Balahé
Sambon fick nån form av början till hjälp i onsdags. Nu ska det väl byggas vidare, antar att det går efter nåt program, har ingen aning. Telefontid med nån annan på måndag. Jag är hur som helst sjukt glad att han äntligen tog sig iväg. Tror att att hans bästa kompis berättade att han går hos psykolog regelbundet plötsligt gjorde det godkänt. I hans familj är det ju en svaghet, man är dålig om man erkänner sig må dåligt. Den värsta inställningen. :banghead:

Sen var vi på föräldragrupp i torsdags med tema familjeliv, de var där från bland annat familjerådgivningen och berättade om sin verksamhet och hade lite föreläsning om tiden efter barn. Otroligt nyttigt. Är så glad att sambon var med. Vår bebis var den enda som var lugn så vi var väl typ dom enda som verkligen kunde lyssna. Så skönt. Fick lite aha-upplevelser. Sambon sa också efteråt att det var väldigt nyttigt. Så jag hoppas att vi kan hitta tillbaka till varandra, för tillfället känns det mest som att vi bara bor ihop.

Lite som en fortsättning på det så kommer Edvin få sova borta för andra gången nästa helg. Min mamma hämtar honom när hon slutat jobba på fredag och går det bra för dem får han sova där till på söndagen. Hur jag ska klara det blir en annan fråga. :o Men tror och hoppas att det kan vara nyttigt för oss två vuxna.
 
Satt och läste om 7:e steget och jag tror vi kom in i det lite i tidigaste laget, för jag har märkt av att sova dåligt och äta dåligt i någon vecka. Samt att det händer otroligt mycket runt ikring. Men detta började för nästan 2v sedan. Har den Gravid & baby appen och i den står det om att barnet börja lära sig i/på/under osv. och det har märkts mycket tydligt sista tiden. Klossar som passar i varandra osv.

Inget intresse av att krypa, utan ålar runt och försöker redan nu ställa sig upp och då INTE mot något utan bara där hon befinner sig. Plötsligt stå hon i någon avancerad yogapose, men orkar inte upp med överkroppen utan tippar över. Men det går bättre för var dag, kan nästan sätta pengar på att hon går innan hon är 1år. Vill gärna bara hålla i en hand när hon promenerar, två funkar men helst bara en.
Jag vill inte att hon ska gå själv redan, hon kommer ju ramla och slå sig ordentligt :eek:

Jag hade gjort allt för att hon skulle somna i vagn eller bil. Men det går verkligen inte, så länge något händer så är hon vaken, punkt. Sängen somnar hon dock alltid i, även om det tar lite tid ibland och att hon är tvungen att gnälla i några minuter innan hon tokdäckar.
 
Sover era på dagarna? Hur lyckas ni med det? Lill-tjejen här totalvägrar att sova speciellt mkt om dagarna. Lite på fm. Men aldrig om kvällarna.
Dockdäckar vid 19.00 och sover väldigt oroligt istället, har nu en period vaknat väldigt mycket om nätterna. vissa nätter säkert upp emot 20 gånger. Främst mellan 01.00-03.30 sedan brukar hon sova till 07.30 ungefär.


Alfred sover 19.30-07.30 ungefär mat 1-2 ggr på natten sen sover han från 9.30 är de lugnt sover han 1,5-2 timmar sedan sover vi eftermiddag kl 14 igen då sover han max en timme :)

Å ja vi gillar rutiner hos oss :D fm lägger han sig med välling och somnar inne eller så går vi promenad och han sover sedan kvar i vagnen eftermiddagen tillbringar vi ofta i stallet så då sover han i vagnen igen eller under promenad!
Tar vagnen till hjälp att somna vid överaktiva perioder!
 
Även jag har hormonranden kvar, bleknat en del och syns inte lika mycket över naveln längre dock.

Och ang sömn på dagen så sover vår lille så dåligt på nätterna så han måste vila 2-3ggr under dagen beroende på hur länge han sover. Ibland blir tupplurerna knappt 30 min och ibland blir dom runt 1,5h. Men oftast så blir det en gång på fm och en gång på em. Bärselen är väldigt poppis just nu, men börjar bli tungt :p
 
Vilken jobbig natt det har vart, jag jobbar hela helgen, vilket även sambon gör. Så hund och barn är hos farmor och sambo-farfar. Det har vart så tomt, så tyst och jag har bara saknat ihjäl mig efter alla. Inte ens katterna visade sig igår kväll.

Jag jobbar 7-21.30 både lör och sön och sambon jobbar 21-07.40 samt 15.40-00.00 och sover då på jobbet. Så ser en helg var 6:e vecka ut. Men detta var första kvällen, första gången jag sov helt själv, har inte sovit helt själv sedan vi skaffade hunden för 1.5 år sedan. Det var så tomt! Är helt slut idag och saknar sönder mig efter min bebis! Är helt säker på att hon har det toppen, men än då.

14479814_10210760775234512_4269960714458909295_n.jpg
 
Här har gåendet avstannat ett tag. När man försökt få henne att gå har hon istället sjunkit ihop i en hög och kravlat iväg. Hon ska själv, när hon vill. Hon tränar på att stå utan stöd och har börjat gå lite längs möbler, bara några steg än för det går fortare att krypa. Känns som att hon övar på olika delar för sig och rätt vad det är sätter ihop det.

Hon pratar massor, hej ksss (=kissen) och mamma är det vi lyckas uttyda. Ett tag sade hon även ena kattens namn, men nu är det ksss. Nytt för idag är brrrrummm, så låter det mesta idag.
 
Babysim på eftermiddagen och nu ikväll har vi varit på första hjälpen-kurs. Nyttigt, känns bra att repetera och få in det lite mer i ryggmärgen men usch vad jag hoppas att det inte ska behöva användas...
 
Babysim på eftermiddagen och nu ikväll har vi varit på första hjälpen-kurs. Nyttigt, känns bra att repetera och få in det lite mer i ryggmärgen men usch vad jag hoppas att det inte ska behöva användas...
Var hittade du första hjälpen-kursen? Hade varit bra för både mig och sambon att gå (apropå jämställdhets-tråden).
 
Var hittade du första hjälpen-kursen? Hade varit bra för både mig och sambon att gå (apropå jämställdhets-tråden).
Här anordnar BVC barn-hlr med räddningstjänsten regelbundet. Kostar 300 för en deltagare och 500 om båda föräldrarna går.
Vi ska gå i november, det ser jag fram emot!
 
Tack för era svar om hormonranden. Då behöver jag inte panika över att min fortfarande är kvar :D
Det är jag som tidigare har skrivit att den gick att skrubba bort, så var det iaf efter förra graviditeten men jag kommer ju inte ihåg hur länge jag hade den... Tycker det känns som en evighet nu ju.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 381
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 512
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 653
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 056
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp