Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Lilla hjärtat fyller snart ett år... Kalas är inplanerat men vad 17 ska man bjuda på? Vi ska bjuda på lunch och något till efterrätt/fika. Ska vi gå på vad födelsedagsgrisen gillar blir det typ Nestlés kalops, päronpuré och rån :D Misstänker att övriga inte blir jättenöjda med det upplägget. Helst ska det inte ta för lång tid för sambon måste iväg med jobbet dagen innan kalaset (inte planerat när vi bestämde kalasdatum kan jag ju säga).

Nästa fråga är vad man skall önska åt henne? Funderar på uteleksaker, men att få det mitt i vintern känns ju sådär kul kanske. Varma tröjor behöver vi iaf så det kommer vi nog be faster och mormor att fixa.
Ja, alltså, hon själv bryr sig nog inte om att det är vinter och vi önskar grejer till vårens aktiviteter:D Det är kanske inte så lätt att hitta såhär års?
 
Lilla hjärtat fyller snart ett år... Kalas är inplanerat men vad 17 ska man bjuda på? Vi ska bjuda på lunch och något till efterrätt/fika. Ska vi gå på vad födelsedagsgrisen gillar blir det typ Nestlés kalops, päronpuré och rån :D Misstänker att övriga inte blir jättenöjda med det upplägget. Helst ska det inte ta för lång tid för sambon måste iväg med jobbet dagen innan kalaset (inte planerat när vi bestämde kalasdatum kan jag ju säga).

Nästa fråga är vad man skall önska åt henne? Funderar på uteleksaker, men att få det mitt i vintern känns ju sådär kul kanske. Varma tröjor behöver vi iaf så det kommer vi nog be faster och mormor att fixa.

Vi har tänkt att önska oss en Bobbycar och ev. en renovering av sandlådan till sommaren. Hon önskar sig även pengar till sitt nyttja vid dyra inköps konto. Så som vinterkläder, cykel och andra dyra inköp. Pengarna hon fick till det kontot vid dopet har vart bidrag till en sittvagn. Hon har även ett fondkonto och alla i släkten har kontonummer till båda kontona och vet vad vilket konto används till :) Fondkontot är tanken att ha till körkort, lägenhet och sådant när hon blir äldre.

Av hennes gammelmormor önskar vi oss dock en stickad kofta och raggsockor :)

Planen som den ser ut nu blir det nog plockmat med vitlöksbröd (vitlöksbröd och oliver är typ det bästa hon vet). Men sedan äter vi väldigt mycket plockmat i familjen :p
 
Lilla hjärtat fyller snart ett år... Kalas är inplanerat men vad 17 ska man bjuda på? Vi ska bjuda på lunch och något till efterrätt/fika. Ska vi gå på vad födelsedagsgrisen gillar blir det typ Nestlés kalops, päronpuré och rån :D Misstänker att övriga inte blir jättenöjda med det upplägget. Helst ska det inte ta för lång tid för sambon måste iväg med jobbet dagen innan kalaset (inte planerat när vi bestämde kalasdatum kan jag ju säga).

Nästa fråga är vad man skall önska åt henne? Funderar på uteleksaker, men att få det mitt i vintern känns ju sådär kul kanske. Varma tröjor behöver vi iaf så det kommer vi nog be faster och mormor att fixa.
Hur många är ni? Paj eller pastasallad till lunch?

Gällande fika så fruktsallad och/eller tårta? Ska det vara äldre barn med finns det jättemycket roliga serveringsidéer på pinterest! (typ bananpingviner och vindruvsormar...).

Gåvagn, pulka, docka, saker till barnrummet, ullkläder och tjockare vinterytterkläder står på min lista över vad Vincent ska få närmsta månaderna.

Kalopsen är för övrigt populär här också, och på namngivningen hade jag rån serverade i ett glas bredvid tårtorna :) (de som åt var Vincent och min morbror på drygt 50, haha).
 
@Balahé vi bor ju väldigt trångt än så länge och så tycker jag inte om onödiga prylar så jag har redan börjat fundera på vad vi ska önska.
Givet är pengar till hans sparkonto. Och för de som tycker att det är tråkigt så har jag följande på listan än så länge:
Ullunderställ
Lammskinn
Och sen flyttar vi ju någon gång i början av nästa år och då ska ju allt möbleras och inredas så jag har börjat kika på vad vi gillar, stort som smått, så det kommer också finnas med på listan:up:
Och som du också var inne på, uteleksaker!

Vi blir inte överösta med presenter och de som ger oss kan vi vara öppna med om vad vi faktiskt skulle uppskatta om han får.
 
Lill tjejen fick en present av sambons turlag i veckan. Den är redan nu riktigt kul, men tror den blir ännu roligare när hon kan gå med den :D

37065259-origpic-48a8e8.jpg
 
@Positron, vi är lite i samma sits med utrymme och prylar. Dina förslag om lammskinn och underställ är bra, så bra att vi redan har det faktiskt :D

@Jenka, är jag löjlig som tycker att pastasallad hör sommaren till? Överhuvudtaget kall mat känns sådär sen höst/tidig vinter. Jag var inne på soppa med surdegsbröd, men det tyckte inte sambon. Docka (med hår) står redan på listan. Pulka var bra:up:, tack för tipset. Ytterkläder har jag redan köpt, konstaterade nämligen att just strl 80 verkar ta slut fort.

@YaHilweh, det där med konton funderade jag på senast igår. Hon har bara ett fondkonto ännu och det sköter sambon (jag har verkligen noll och inget intresse av att läsa börsen:yuck:). Överväger att starta ett sparkonto också, farmor och farfar är glada för att komma med kuvert istället för paket:) Bil att åka på fick hon i doppresent.

Känner lite att det nu är en nackdel att vi fått så himla mycket leksaker begagnade. Finns inte mycket hon inte redan har i gömmorna.
 
Gällande mat och fika vid kalas så brukar vi ha pizzabullar/pizzasnittar/pajer osv bland fikat så folk kan ta sig nåt mer matigt eller direkt på det söta om de vill. Pizzabullar går alltid hem här iaf både bland vuxna och barn :p
 
@Positron, vi är lite i samma sits med utrymme och prylar. Dina förslag om lammskinn och underställ är bra, så bra att vi redan har det faktiskt :D

@Jenka, är jag löjlig som tycker att pastasallad hör sommaren till? Överhuvudtaget kall mat känns sådär sen höst/tidig vinter. Jag var inne på soppa med surdegsbröd, men det tyckte inte sambon. Docka (med hår) står redan på listan. Pulka var bra:up:, tack för tipset. Ytterkläder har jag redan köpt, konstaterade nämligen att just strl 80 verkar ta slut fort.

@YaHilweh, det där med konton funderade jag på senast igår. Hon har bara ett fondkonto ännu och det sköter sambon (jag har verkligen noll och inget intresse av att läsa börsen:yuck:). Överväger att starta ett sparkonto också, farmor och farfar är glada för att komma med kuvert istället för paket:) Bil att åka på fick hon i doppresent.

Känner lite att det nu är en nackdel att vi fått så himla mycket leksaker begagnade. Finns inte mycket hon inte redan har i gömmorna.
Vi har bara ett med medel säkerhet. Vi låter det vara som det är, var mamma som startade det i doppresent.
Men som mamma sa att det är bra att ha ett vanligt sparkonto. Vinterkläder och sådant är dyrare än vad man tror. Sedan är det skönt att veta att skulle vi stå utan pengar en månad av någon anledning är det okej att använda av dom till mat utan dåligt samvete för hon har ett annat riktigt sparkonto. Fondkontot är gjort så vi måste åka till Öland för att ta ut pengar på det, och det kommer vi inte göra. Utan det får hon när hon är mogen för det.

Lammskinn är nog den bästa uppfinningen ever!
 
@Balahé du har ju redan fått en del bra tips på bra mat men tänkte tipsa om grytor och gratänger. De vinner ju på att förberdas och det är lätt att göra till många. De flesta uppskattar hemlagade grytor väldigt mycket också! Men det är ju om man ska sitta ner och äta tillsammans. Annars tycker jag tipset om pizzabullar och paj var väldigt bra. De kan man ju äta lite i farten :)
 
Appropå presenter! Min pappa har bestämt sig för att ge lillkorven kvalitetsverktyg i presenter så att han har en komplett verktygslåda som vuxen. Det önskar jag att jag hade fått! :D (det märket han får har dessutom livstidsgaranti)

Det är absolut ingen dum gåva, ett verktyg/år :D
Hur många 10 åringar har en verktygslåda med 10 verktyg av bra kvalite?
 
Det är absolut ingen dum gåva, ett verktyg/år :D
Hur många 10 åringar har en verktygslåda med 10 verktyg av bra kvalite?
Blir två om man räkna med julklapp ;):p
Det första var en polygrip. Hans pappa är allt bra sugen på den där polygripen men jag har sagt att det är big no no på att låna korvens verktyg:p
Dessutom många andra runtomkring som är avundsjuka på den kommande verktygslådan, det verkar vara eftertraktat i våra kretsar :laugh:
 
Blir två om man räkna med julklapp ;):p
Det första var en polygrip. Hans pappa är allt bra sugen på den där polygripen men jag har sagt att det är big no no på att låna korvens verktyg:p
Dessutom många andra runtomkring som är avundsjuka på den kommande verktygslådan, det verkar vara eftertraktat i våra kretsar :laugh:

Om Bönan skulle få verktyg så skulle hennes pappa nog lägga beslag på dom. Hennes farfar är dock snickare så det är absolut inte omöjligt :p
 
"Tabbouleh, en sallad av bulgur med mynta, bladpersilja, lök, gurka och tomat," Svärmor som gör den jättegott. I löv it. Vi hade även en potatissallad och baguetter till kidsen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 827
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 721
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 860
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 838
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp