Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 2015-2016 #4

Var hittade du första hjälpen-kursen? Hade varit bra för både mig och sambon att gå (apropå jämställdhets-tråden).
Kyrkan/öppna förskolan ordnar här. Ja, vi gick båda två (var faktiskt ensamma om det men det handlade nog mer om barnvakt, flera pratade om att låta pappan och farmor/annan framtida barnvakt gå nästa gång).
 
Tack för era svar om hormonranden. Då behöver jag inte panika över att min fortfarande är kvar :D
Det är jag som tidigare har skrivit att den gick att skrubba bort, så var det iaf efter förra graviditeten men jag kommer ju inte ihåg hur länge jag hade den... Tycker det känns som en evighet nu ju.
Jag antar att den sitter kvar tills den huden "bytts ut" och att det är när den sitter i yttersta hudlagren den kunde skrubbas bort.
 
Jag har också randen kvar än.

Här är det en liten sjukling just nu. Snorig sen nån vecka och sista dagarna har magen kraschat helt och febern har hälsat på. Allt går bara rakt igenom som vatten. Det är som att han bara ska fisa så rinner det med ut. Sen igår efter läggning har vi hittills bytt 11 bajsblöjör... Fem under natten. Som tur är så äter han bra och är pigg och glad ändå. Bara när han blir trött som det blir extremt gnälligt på en gång.

Vi har sen ett tag haft den här helgen bokad som barnfri då min mamma ville låna honom. Som nån kanske minns så behöver vi lite tid att reparera oss vuxna också. Min mor skickade typ "god jul" och sen kom en bokningsbekräftelse på hotell lör-sön. :love: Jag har sett så galet fram emot detta, också går lillen och blir dålig... Men han har helt klart den bästa momman, hon sa typ "ja men om han är sjuk så behöver ni ju verkligen en paus, klart han ska komma och sova här ändå". :bow: Så samtidigt som jag är extremt lättad att få ett par dagars andning, så har jag redan dåligt samvete både mot liten och stor. Hade han varit mer allmänpåverkad hade vi såklart ställt in, men han är nästan som vanligt förutom att magen är kaos.
 
Jag har också randen kvar än.

Här är det en liten sjukling just nu. Snorig sen nån vecka och sista dagarna har magen kraschat helt och febern har hälsat på. Allt går bara rakt igenom som vatten. Det är som att han bara ska fisa så rinner det med ut. Sen igår efter läggning har vi hittills bytt 11 bajsblöjör... Fem under natten. Som tur är så äter han bra och är pigg och glad ändå. Bara när han blir trött som det blir extremt gnälligt på en gång.

Vi har sen ett tag haft den här helgen bokad som barnfri då min mamma ville låna honom. Som nån kanske minns så behöver vi lite tid att reparera oss vuxna också. Min mor skickade typ "god jul" och sen kom en bokningsbekräftelse på hotell lör-sön. :love: Jag har sett så galet fram emot detta, också går lillen och blir dålig... Men han har helt klart den bästa momman, hon sa typ "ja men om han är sjuk så behöver ni ju verkligen en paus, klart han ska komma och sova här ändå". :bow: Så samtidigt som jag är extremt lättad att få ett par dagars andning, så har jag redan dåligt samvete både mot liten och stor. Hade han varit mer allmänpåverkad hade vi såklart ställt in, men han är nästan som vanligt förutom att magen är kaos.

Hoppas ni får en härlig helg!
 
Det hade jag också velat ha en! Tänker dock alltid på detta klippet när jag ser en Robban :rofl::rofl::rofl:

Haha denna missade jag helt mitt i kroppshetsdiskussionen! Sån riktig fullträff också :D
Ja om vi inte hade blivit lovade en så hade vi nog också sneglat på någon sån där smidig dammsugare som du hade. Ett himla meck att släpa fram dammsugaren hela tiden ju! Tur man har hund:p
 
Här finns det i princip ingen tid alls att skriva något härinne numera. Läser, tänker att jag ska svara och sen hinns det inte med och allt känns helt plötsligt oaktuellt.

Han knäckte krypkoden men det varade bara i en halv dag. Sen kom han på krabbgången istället så nu är det väldigt sällan man ser regelrätt krypande. En fot i och sen det andra låret och så förflyttar han sig snabbt som attan i sidled:rofl:

Pappan har minst sagt lite att jobba med, antingen hittar han på något hyss med något olämpligt eller så ska han stå mot precis allt och helt plötsligt kan han släppa taget när någonting annat blir intressant:eek::crazy: Ingen självbevarelsedrift alls!

Han började klappa händerna när han är riktigt glad häromdagen, helt på eget bevåg då det är något som vi knappt gjort alls. Men förbaskat söt när han gör det!:love:

Lite pusslande känns det som att det blir, jag har inte riktigt fått kläm på hur jag ska lägga upp de dagar då jag jobbar. Snart stallas hästen in och jag behöver vara där dagligen så då ska jag hitta på någonting som känns bra/bekvämt med när jag åker ut. Vi är riktigt trötta numera så jag kommer liksom inte iväg när han sover som jag hade tänkt. Samtidigt så vet jag att jag får mer energi av att åka ut till pållen än att söla omkring hemma i sengångartempo. Men så svårt att komma in i det och bli mer effektiv!
 
Som tur är så har magen blivit mycket bättre under dagen och febern var borta nu när mormor tog över mitt hjärta. Så det kändes lite tryggare att lämna bort honom nu. De åkte för tio minuter sen och jag tycker redan det är skitjobbigt. :o Så tyst!

E kryper inte. Ligger bara på mage och sprattlar och rullar och snurrar omkring. :p Däremot är han läskigt stadig när han står och går. :o Han vill bara hålla en hand när han går, springer han vill han hålla båda - och då verkligen springer han i full fart så att båda fötterna är i luften samtidigt! Sen stannar han och släpper och står själv länge, säker 10-15 sekunder innan han antingen tippar så man får fånga eller så tar han tag om händerna igen. Står längre och längre för varje dag! Vi köpte en lära-gå-vagn häromdan men den är han lite rädd för än. :p

Hade känts tryggare om han lärt sig sätta sig/ställa sig upp själv innan!
 
Som tur är så har magen blivit mycket bättre under dagen och febern var borta nu när mormor tog över mitt hjärta. Så det kändes lite tryggare att lämna bort honom nu. De åkte för tio minuter sen och jag tycker redan det är skitjobbigt. :o Så tyst!

E kryper inte. Ligger bara på mage och sprattlar och rullar och snurrar omkring. :p Däremot är han läskigt stadig när han står och går. :o Han vill bara hålla en hand när han går, springer han vill han hålla båda - och då verkligen springer han i full fart så att båda fötterna är i luften samtidigt! Sen stannar han och släpper och står själv länge, säker 10-15 sekunder innan han antingen tippar så man får fånga eller så tar han tag om händerna igen. Står längre och längre för varje dag! Vi köpte en lära-gå-vagn häromdan men den är han lite rädd för än. :p

Hade känts tryggare om han lärt sig sätta sig/ställa sig upp själv innan!


Njut av helgen, varandra och lugnet! :heart
 
Här sovs det många timmar men väldigt oroligt och med många amningar och en del knökande för tillfället. Vet inte om det är tandlossningen som spökar eller nåt annat tro? Hade gärna fått bort några amningar...

Edit: tandlossning, tandsprickning heter det väl!
 
Här sovs det många timmar men väldigt oroligt och med många amningar och en del knökande för tillfället. Vet inte om det är tandlossningen som spökar eller nåt annat tro? Hade gärna fått bort några amningar...

Edit: tandlossning, tandsprickning heter det väl!

Vi har det liknande! Men jg har tänkt att det beror på att hon inte blir riktigt mätt på dagarna, att hon "äter i fatt" på natten.
Vi kämpar för övrigt på med maten.

Tandlossning hoppas vi inte på men tandsprickning är helt ok i denna åldern ;)
 
Jag har alltid haft rejält med mensvärk och skaffade p-piller till stor del pga det. Flera gånger har jag hört och läst att mensvärken kan försvinna när man fått barn, men jag har inte precis trott på det iom att jag haft så pass ont.

Sist jag hade mens hände det dock. Jag hade verkligen inte märkt av något alls. Var iväg på släktträff och kom hem efter några timmar och fick då konstatera att det var tur att jag hade mörka byxor och långkofta på...ägglossning däremot, det känns av rätt ordentligt numera. Skumt det där.
 
Jag har alltid haft rejält med mensvärk och skaffade p-piller till stor del pga det. Flera gånger har jag hört och läst att mensvärken kan försvinna när man fått barn, men jag har inte precis trott på det iom att jag haft så pass ont.

Sist jag hade mens hände det dock. Jag hade verkligen inte märkt av något alls. Var iväg på släktträff och kom hem efter några timmar och fick då konstatera att det var tur att jag hade mörka byxor och långkofta på...ägglossning däremot, det känns av rätt ordentligt numera. Skumt det där.

Jag känner också av min ägglossning ordentligt. Det är så att jag ibland får ligga med vetekudde. Min mensvärk har också försvunnit. Får se om något ändrar sig efter denna graviditeten också. Bara inte smärtan vid ägglossning blir ännu värre :nailbiting:
 
Här händer allt på en och samma gång :nailbiting:
I veckan kom hon på hur hon ställer sig upp ordentligt, inte bara genom att dra sig upp utan att ställa sig upp med hjälp av benen. Så nu klättras ALLT på! På två dagar börjar hon släppa ena handen när hon står och förflyttar sig längs möbler.

Igår kröp hon ordentligt för första gången, men detta för att sambon la henne naken på badrumsmattan, medan han skulle plocka ur slangen ur poolen. (vi badar henne i utomhuspoolen, då baljan är alldeles för liten då hon vill glida runt på mage) Havanna skulle då inte vänta på någon ful badrumsmatta, utan hon satte fart mot poolen (bada är typ det bästa hon vet). Hon kom inte så långt innan hon kom fram till att det blev kallt om magen att åla, så hon kröp fram istället. Men hon ålar fortfarande här hemma, om hon inte förflyttar sig mor/mellan saker.

Bvc på 10 månaderskoll igår 9715g och 73.9cm, hon imponerade stort och charmade alla när hon promenerade runt. Hon vill oftast bara hålla i en hand när man går med henne :nailbiting: Jag vill inte att hon ska gå redan nu! Låt henne få bli 1år i vart fall.

Idag var hon även med mig ut i stallet för första gången, det enda vi gjorde var att bygga banan för klubbhoppningen i morgon. Vi var även inne och klappade lite på den häst jag ska rida och den var nog lite läskig. För hiskeligt vad pipig hon blev, men skyller på att hon var trött och att hästen är närmare 175 :angel:
 
Jag får nu efter graviditeten sinnessjukt ont i ryggen dagen innan mens. Alltså ont så jag inte kan gå upprätt eller bära mitt barn :arghh:
P-piller som har funkat i många år var bara att glömma, blir ett monster på dom! Så vi kör utan. Kommer hur som sluta med dom i Maj så då kan vi lika gärna köra slut på kondomerna vi har liggandes lite överallt :o till dess. Det är säkert några som datumet redan gått ut på, men så får det väl va då :angel:
 
1,5 månad tills jag börjar jobba. Börjar kännas lite jobbigt. Ska jag vara utan knodden hela dagen?! :nailbiting: Tur jag bara har 10-15 min hem.
Utöver den ångesten känns det jobbigt att fylla 30 om typ två veckor. Och att huset aldrig blir klart (snart bott här i två år och övervåningen är inte klar än....). Vill faktiskt fixa iordning A:s rum nu.
Väntar på mensen också, första efter graviditeten. Hade första äl för mer än två veckor sen. Råkade pricka den när vi fick till det :angel: Tog ett äl-test som var rätt starkt, till nästan blankt någon dag efter, så är ganska säker på att jag haft ägglossning. Detta var alltså mer än två veckor sen. Ingen mens (och inget plus heller, har testat ;)). Antar att kroppen är lite konstig bara efter graviditeten.
 
Ni som slutat amma, hur gick ni tillväga?

Jag ersatte något mål/dag med ersättning. Trappade sen upp med fler mål. Han äter mat, gröt osv också men inte så mycket att han skulle klara sig bara på det. Det har gått jättebra, brösten har hängt med och har inte haft några problem med spända bröst, mjölkstockning eller liknande. Ammar lite på natten fortfarande dock.
 
Ni som slutat amma, hur gick ni tillväga?
När det var dags att sluta amma så var det bara nattamningen kvar, dagtid hade han själv redan valt bort det. Då snuttade han en gång i timmen (minst!) hela natten.
Jag sov på soffan och sonen sov med pappan i sängen. Sen gick jag in i sovrummet frampå småtimmana när det blev olidligt (antingen väldigt ömma bröst eller märkte att pappans tröst inte räckte till). För var natt så sköts tiden för när jag gick in i sovrummet fram en eller två timmar. Lagom tills att det var morgon innan jag behövde gå in i sovrummet så skulle jag jobba 4 nätter så då befästes det att det inte skulle ätas nattetid.

Sen fick jag tömma ur litegrann ett par gånger med typ två dygns mellanrum för att hejda mjölkstockningen som jag kände var på väg.

När vi började sova tillsammans igen sov jag med t-shirt första veckan och han har inte frågat efter att amma efter att jag jobbade de där första nätterna.

Vi ger inget extra för han äter så bra och på nätterna erbjuder vi vatten om han inte säger ifrån att han är hungrig (har hänt 2 gånger på en månad när han slopat kvällsgröten. Då har han fått lite turkisk yoghurt).
 
Lilla hjärtat fyller snart ett år... Kalas är inplanerat men vad 17 ska man bjuda på? Vi ska bjuda på lunch och något till efterrätt/fika. Ska vi gå på vad födelsedagsgrisen gillar blir det typ Nestlés kalops, päronpuré och rån :D Misstänker att övriga inte blir jättenöjda med det upplägget. Helst ska det inte ta för lång tid för sambon måste iväg med jobbet dagen innan kalaset (inte planerat när vi bestämde kalasdatum kan jag ju säga).

Nästa fråga är vad man skall önska åt henne? Funderar på uteleksaker, men att få det mitt i vintern känns ju sådär kul kanske. Varma tröjor behöver vi iaf så det kommer vi nog be faster och mormor att fixa.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 817
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 719
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 859
Senast: Rie
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 803
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp