Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon mer än jag som börjat trappat ned på amningen? Jag börjar ju jobba 50% i höst (två heldagar och en halvdag) och L blir 6 månader på måndag så det känns som det är dags. Tänkte börja med att endast amma 4 gånger per dygn och erbjuda ersättning och gröt/puré de övriga måltiderna. Svårt dock att veta hur länge hon kommer behöva äta på natten. BVC säger att man kan ta bort det när det blir ett halvår men hon känns fortfarande rätt liten för att inte äta alls under natten...:confused:
 
Är det någon mer än jag som börjat trappat ned på amningen? Jag börjar ju jobba 50% i höst (två heldagar och en halvdag) och L blir 6 månader på måndag så det känns som det är dags. Tänkte börja med att endast amma 4 gånger per dygn och erbjuda ersättning och gröt/puré de övriga måltiderna. Svårt dock att veta hur länge hon kommer behöva äta på natten. BVC säger att man kan ta bort det när det blir ett halvår men hon känns fortfarande rätt liten för att inte äta alls under natten...:confused:

Jag ammar fullt ännu. Vi har lite problem med att lilleman spyr upp maten i omgångar, flera timmar efter att han ätit. Han är sex månader och en vecka. Han äter inte på natten och har knappt gjort sen han blev två månader. Det där visar nog barnet bäst själv. Min dotter åt på natten till hon var 11 månader, hon fasade ut det själv genom att hon sov hela nätter helt enkelt.
 
Är det någon mer än jag som börjat trappat ned på amningen? Jag börjar ju jobba 50% i höst (två heldagar och en halvdag) och L blir 6 månader på måndag så det känns som det är dags. Tänkte börja med att endast amma 4 gånger per dygn och erbjuda ersättning och gröt/puré de övriga måltiderna. Svårt dock att veta hur länge hon kommer behöva äta på natten. BVC säger att man kan ta bort det när det blir ett halvår men hon känns fortfarande rätt liten för att inte äta alls under natten...:confused:
I är precis 8 månader nu och vi införde riktiga måltider utöver amningen från 6 månader.
Vi visste att vi skulle byta av förälder vid 8 månader, så jag började hålla ut och amma med större intervall samtidigt.
Sista veckan hon ammades gick hon från 4 gånger per dygn (klockan 07, 15, 22 & 02) till en gång på morgonen för att sen plötsligt sluta helt. Då var hon 7 & 1/2 månad.
Det var veckan efter hon slutat amma hon sov en hel natt första gången. Normalt vaknar hon fortfarande 2 gånger per natt, men hon kan sova hela natten också.

När hon vaknar i slutet av läggningen, och om hon inte somnar om omedelbart mitt i natten, erbjuds hon vatten i flaska som hon ofta dricker några klunkar från.
 
Är det bara jag som har svårt att lämna hos/med barnvakt?

Nej! Jag har redan superångest över att vi ska bort på torsdag. Inte för mitt stora barn men för min lille... Dottern var en bit över året innan hon hade barnvakt första gången. Och jag avskydde alla s k goda råd om att lämna bort barnet vid fyra månader för att vänja dem. Jag har nog aldrig hört så mycket korkade grejor om något som när jag fick barn!
 
Är det någon mer än jag som börjat trappat ned på amningen? Jag börjar ju jobba 50% i höst (två heldagar och en halvdag) och L blir 6 månader på måndag så det känns som det är dags. Tänkte börja med att endast amma 4 gånger per dygn och erbjuda ersättning och gröt/puré de övriga måltiderna. Svårt dock att veta hur länge hon kommer behöva äta på natten. BVC säger att man kan ta bort det när det blir ett halvår men hon känns fortfarande rätt liten för att inte äta alls under natten...:confused:
Ammar typ 6-8 ggr och ger utöver det ersättning 3-4 ggr/dygn. Smaskar på gröt eller mosad frukt nån gång per dag samt försöker med smaksensationer/-upplevelser, men Knoddrick vill mest sitta och titta hur vi gör och att hålla i skeden.
På natten vaknar hon till för amning 1-3 ggr och jag vaknar av att hon börjar röra sig i sin säng, så hon hinner inte vakna helt och somnar därför snabbt igen när hon sugit sig nöjd.

Lita och lyssna på magkänslan och barnets behov. Alla barn är individer med olika behov.

Jag dagdrömmer om att börja jobba en vardag i veckan i höst, men då måste både maten och pappatiden utvecklas. Och min arbetsgivare behöver bli samarbetsvillig.
 
Nej! Jag har redan superångest över att vi ska bort på torsdag. Inte för mitt stora barn men för min lille... Dottern var en bit över året innan hon hade barnvakt första gången. Och jag avskydde alla s k goda råd om att lämna bort barnet vid fyra månader för att vänja dem. Jag har nog aldrig hört så mycket korkade grejor om något som när jag fick barn!
Känner mig helt värdelös och som att allt är mitt fel. Känns så jävla orättvist att svärmor och till viss del maken får mig att må så. Jag håller ju på att bli galen av att inte kunna åka iväg och rida, så jag försöker verkligen göra allt rätt för dottern, men så fort det inte funkar är det mitt fel. Känns det som att de påstår. :cry:
Saknar mamma verkligen jättemycket nu. Hade hon bott nära hade jag kunnat rida varje dag.
 
Känner mig helt värdelös och som att allt är mitt fel. Känns så jävla orättvist att svärmor och till viss del maken får mig att må så. Jag håller ju på att bli galen av att inte kunna åka iväg och rida, så jag försöker verkligen göra allt rätt för dottern, men så fort det inte funkar är det mitt fel. Känns det som att de påstår. :cry:
Saknar mamma verkligen jättemycket nu. Hade hon bott nära hade jag kunnat rida varje dag.

Du menar att det känns som om det är ditt fel att inte maken eller svärmor får det att funka med Knoddrick när du är borta? Har du pratat med din man om detta?
 
I är precis 8 månader nu och vi införde riktiga måltider utöver amningen från 6 månader.
Vi visste att vi skulle byta av förälder vid 8 månader, så jag började hålla ut och amma med större intervall samtidigt.
Sista veckan hon ammades gick hon från 4 gånger per dygn (klockan 07, 15, 22 & 02) till en gång på morgonen för att sen plötsligt sluta helt. Då var hon 7 & 1/2 månad.
Det var veckan efter hon slutat amma hon sov en hel natt första gången. Normalt vaknar hon fortfarande 2 gånger per natt, men hon kan sova hela natten också.

När hon vaknar i slutet av läggningen, och om hon inte somnar om omedelbart mitt i natten, erbjuds hon vatten i flaska som hon ofta dricker några klunkar från.
Jag helammar fortfarande men min har inte ätit på natten på månader. Hon äter innan 22 och sen äter hon vid 5, ibland 7. Så länge hon följer sin kurva är det helt ok enligt bvc. :)
 
Är det bara jag som har svårt att lämna hos/med barnvakt?
Jag har bara lämnat en gång till mina föräldrar, nu senast när jag skulle till läkaren, var borta i drygt 1,5 timme totalt. Dom har haft henne själva några få gånger när jag hämtat sambon vid bussen 10 min bort. Sen har sambon haft henne själv i kanske max 2 h. Eftersom jag helammar så är jag mest rädd för akuthunger. Vi träffar mina föräldrar ett par gånger i veckan så jag vet att hon är trygg med dom.
Fast jag skulle inte lämna henne med svärföräldrarna alls just nu, hon känner de inte tillräckligt bra.
 
Är det bara jag som har svårt att lämna hos/med barnvakt?

Svärmot har haft cornelis två gånger a ca 3 timmar. Helst hade jag velat att mamma var barnvakt när det krävdes, inte för att jag inte litar på svärmor men hade känts skönt med mamma. Hon bor dock 6 mil bort och när svärmor varit barnvakt har det varit lite spontant, när mamma dessutom jobbat. Nu är ju inte sambon barnvakt men han är hemma med cornelis 3-4 dagar i veckan när jag rider men åker även iväg med cornelis när jag är hemma! Antingen har han med flaska med pumpad mjölk eller så får han se till att komma hem innan det är matdags om han åker iväg!
 
Är det bara jag som har svårt att lämna hos/med barnvakt?
Vi har precis börjat öva genom att ha min mor hos oss några timmar (båda vi föräldrar är hemma) där hon inte blir räddad omedelbart I blir ledsen utan hon får försöka lära känna I och tyda vad hon vill.
Efter 3 h var hon slutkörd, och då plockade ändå karln av henne I flera gånger samt sista 50 min sov hon i sin vagn.
Så vi ska fortsätta öva här hemma tills det går ganska friktionsfritt och sen upprepar vi proceduren hos min mor.
 
Du menar att det känns som om det är ditt fel att inte maken eller svärmor får det att funka med Knoddrick när du är borta? Har du pratat med din man om detta?
Nu när jag sovit en halv natt kan jag ge ett mer utförligt svar, igen.
När det inte funkar för maken vänder han det mot sig själv, att han är dålig, men när jag inte vill/kan lämna hos hans mamma ser han det som att det är jag som bromsar och därför är anledningen till att det inte funkar.
Han och hans föräldrar är inte alltid så bra på att förstå hur nån annan känner, men han försöker i a f. Svärmor tassar runt och samtidigt tjatar om hur himla bra det gått med alla andra barn. Jag struntar fullständigt i dem. Jag vill att hon ska lyssna på mig och på Knoddrick och att hon ska vara ärlig. Går det dåligt, säg det. Är det jobbigt, erkänn det. Ärlighet får mig att slappna av. Att tassa runt gör mig bara stressad. Har försökt prata om detta, men inte hittat rätt ord än. Fortsätter försöka.
 
Tack. Det känns bra att veta att jag inte är ensam eller dum i huvet.

Idag ska jag rida. Pratade om det med maken igår kväll igen. Hoppas på att det ska funka idag, mentalt för mig. Han behöver ju få hitta sina vägar som pappa utan mig. Om Knoddrick vill äta så finns ju ersättning och gröt och vatten. Och hon lär vara mer nöjd här hemma än att följa med till stallet och sitta i vagnen (som hon inte tycker så värst mycket om). Här kan de åla runt i sängen, gymma, äta gröt, busa med katterna och ifall inget annat funkar; ta en tur med bilen.

Jag vill liksom att det ska funka 100% med maken innan det ska funka med nån annan. Och för det mesta funkar det...men sen kommer den där gången när inget funkar och då backar vi igen.
 
Nu när jag sovit en halv natt kan jag ge ett mer utförligt svar, igen.
När det inte funkar för maken vänder han det mot sig själv, att han är dålig, men när jag inte vill/kan lämna hos hans mamma ser han det som att det är jag som bromsar och därför är anledningen till att det inte funkar.
Han och hans föräldrar är inte alltid så bra på att förstå hur nån annan känner, men han försöker i a f. Svärmor tassar runt och samtidigt tjatar om hur himla bra det gått med alla andra barn. Jag struntar fullständigt i dem. Jag vill att hon ska lyssna på mig och på Knoddrick och att hon ska vara ärlig. Går det dåligt, säg det. Är det jobbigt, erkänn det. Ärlighet får mig att slappna av. Att tassa runt gör mig bara stressad. Har försökt prata om detta, men inte hittat rätt ord än. Fortsätter försöka.

Då är jag med på hur du menar och ibland är det fasiken inte lätt att förklara hur man menar så att andra förstår, ffa inte ur ett känsloperspektiv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 814
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 094
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 933
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp