Vinterföräldrar 21/22 del 2

Men för att fortsätta på bajstemat (skyll på @Voeux !) - jag börjar undra om både jag och min partner är helt värdelösa på att sätta på blöjor eller om min unge är ovanligt... bajsig. Vi har i allmänhet minst en "incident" om dagen då blöjan läcker och alla kläder måste bytas, trots att den av oss som är närmast när det brakar till genast släpper allt och skyndar iväg till skötbordet.
Någon som har något grymt tips? Vi har idag libero Touch öppen blöja, men funderar på att testa byxblöjor. I de flesta fall är det upp mot ryggen det läcker.

Jag skulle ju hävda att det är engångsblöjor som är rätt värdelösa i det avseendet och inte ni 😉

Men testa att gå upp en storlek om ni inte precis gjort det. Det har mycket med passform att göra så stirra er inte bara blinda på viktangivelserna.
 
Men för att fortsätta på bajstemat (skyll på @Voeux !) - jag börjar undra om både jag och min partner är helt värdelösa på att sätta på blöjor eller om min unge är ovanligt... bajsig. Vi har i allmänhet minst en "incident" om dagen då blöjan läcker och alla kläder måste bytas, trots att den av oss som är närmast när det brakar till genast släpper allt och skyndar iväg till skötbordet.
Någon som har något grymt tips? Vi har idag libero Touch öppen blöja, men funderar på att testa byxblöjor. I de flesta fall är det upp mot ryggen det läcker.
För oss har det alltid löst sig genom att gå upp en storlek. Dvs när det frekvent börjat läcka (utan att det är stora mängder) så är det för att blöjorna blivit för små.
 
Vi köpte större storlek blöjor idag. Ska även testa vika ner kanten!

Någon som vet hur man får bort bajsfläckar? Jag lägger i blöt direkt med tvättmedel och sen kör maskin 40 grader men det har inte räckt. Måste köpa något fläckborttagningsmedel gissar jag?
 
Vi köpte större storlek blöjor idag. Ska även testa vika ner kanten!

Någon som vet hur man får bort bajsfläckar? Jag lägger i blöt direkt med tvättmedel och sen kör maskin 40 grader men det har inte räckt. Måste köpa något fläckborttagningsmedel gissar jag?

Detta är något man blir expert på när man använder tygblöjor :D

1. Skölj bort bajset med kallt vatten. Annars ”bränner” det fast och blir svårare att få bort. (Låt inte ligga i blöt inför tvätt sen, grogrund för bakterier)

2. Solen! Häng på tork i solen så är fläckarna snart puts väck. Snabbast går det så klart utomhus i solljus men funkar även innanför fönster och när det är molnigt, tar bara längre tid :)

Vill man punkttvätta fläckar tycker jag att galltvål är överlägset bäst. Men jag har aldrig behövt det på bajsfläckar. Solen gör jobbet finfint :)
 
Vi köpte större storlek blöjor idag. Ska även testa vika ner kanten!

Någon som vet hur man får bort bajsfläckar? Jag lägger i blöt direkt med tvättmedel och sen kör maskin 40 grader men det har inte räckt. Måste köpa något fläckborttagningsmedel gissar jag?
Säger också solen, funkar klockrent. Även på andra fläckar!
 
Vi köpte större storlek blöjor idag. Ska även testa vika ner kanten!

Någon som vet hur man får bort bajsfläckar? Jag lägger i blöt direkt med tvättmedel och sen kör maskin 40 grader men det har inte räckt. Måste köpa något fläckborttagningsmedel gissar jag?

Jag tvättar alla bebiskläder och handdukar som använts på skötbordet i 60° och lägger bara i blöt om det är riktigt illa, annars tar jag bort det värsta med vatten eller våtservett innan tvätt. Inga fläckar har blivit kvar i alla fall 😊
 
Detta är något man blir expert på när man använder tygblöjor :D

1. Skölj bort bajset med kallt vatten. Annars ”bränner” det fast och blir svårare att få bort. (Låt inte ligga i blöt inför tvätt sen, grogrund för bakterier)

2. Solen! Häng på tork i solen så är fläckarna snart puts väck. Snabbast går det så klart utomhus i solljus men funkar även innanför fönster och när det är molnigt, tar bara längre tid :)

Vill man punkttvätta fläckar tycker jag att galltvål är överlägset bäst. Men jag har aldrig behövt det på bajsfläckar. Solen gör jobbet finfint :)
Det här lät spännande, aldrig hört förut att solen kan göra nytta på fläckar. Men när hänger du kläderna i solen? Efter att du sköljt dem enligt punkt 1 eller efter tvättmaskinen?
 
Det här lät spännande, aldrig hört förut att solen kan göra nytta på fläckar. Men när hänger du kläderna i solen? Efter att du sköljt dem enligt punkt 1 eller efter tvättmaskinen?

Solen är magi för fläckar! Alltså inte bara bajsfläckar utan även typ tomat och annat ”omöjligt”.

Jag hänger dem i solen som vanlig hängtorkning. Så alltså efter tvätt.

Men det funkar även efter de torkat också, det är inte så noga. Vi har en vit klänning som min mormor sytt när jag var bebis. När vi tog fram den till dottern var det gula fläckar på kragen . Hände absolut ingenting i tvättmaskinen. Hängde i solen inomhus och på något dygn var de borta.

Slutsats = funkar även på minst 32 år gamla fläckar :D
 
Och när vi ändå är inne på fläckar kommer ett tips som är kanske mest riktat till storasyskon än så länge :p

Låt inte era barn blåsa såpbubblor i kläder som ni är minsta rädda om. Det blir ”oljefläckar” som syns först efter tvätt och absolut aldrig går bort någonsin 🙄 (vad jag lyckats med hittills iaf…)
 
Vi köpte större storlek blöjor idag. Ska även testa vika ner kanten!

Någon som vet hur man får bort bajsfläckar? Jag lägger i blöt direkt med tvättmedel och sen kör maskin 40 grader men det har inte räckt. Måste köpa något fläckborttagningsmedel gissar jag?
Smyger in och tipsar om bikarbonat 👌. Har alltid fungerat bättre mot fläckar tycker jag än flåckborttagmingsmedel.
Du blandar ihop Bikarbonat och vatten till en liten gegga och låter verka på fläcken en stund innan tvätt.
 
Igår informerade jag glatt min sambo om att sonen börjat äta något mindre frekvent, vilket bland annat hade gett mig sex timmars sammanhängande sömn den natten. Inatt vaknade jag vid tretiden, med kraftig smärta i ena bröstet, så ömt att jag knappt kunde röra mig. En timme senare kom feberfrossan. Mjölkstockning. Jag är inte längre lika glad över den minskade ätfrekvensen. 🙃
 
Så förbaskat gullig man kan vara när man är 15 veckor gammal. Som när H ligger i mitt knä och ammar och plötsligt tittar upp, möter min blick och blir så himla förtjust att han måste släppa bröstet för att kunna ge mig ett jätteleende :love:

Japp, jag ville bara få skryta om hur gullig min bebis är, slut på meddelandet :D
 
Så förbaskat gullig man kan vara när man är 15 veckor gammal. Som när H ligger i mitt knä och ammar och plötsligt tittar upp, möter min blick och blir så himla förtjust att han måste släppa bröstet för att kunna ge mig ett jätteleende :love:

Japp, jag ville bara få skryta om hur gullig min bebis är, slut på meddelandet :D
Åh men JA! Alltså det är så mycket skratt och leenden här så jag smälter flera gånger om dagen. Det är så vansinnigt gulligt. :love:
 
Hur tänker ni andra kring ytterkläder nu när våren och värmen börjar komma? H har vuxit ur de overaller vi fått och jag funderar nu på om man måste köpa något inför sommarens storlek eller om man klarar sig med att ha någon extra tröja. Vad kommer era ungar ha på sig utomhus i vår/ sommar?

Och följdfråga, vad har ni i vagnen nu? Vi har ern åkpåse i fårskinn som har varit toppen hela vintern men nu börjar det se lite svettigt ut :p
 
@Human vi har en tunn ulloverall som funkar bra just nu om det är lite kyligare + ett gäng koftor som hon kan ha över kläderna. Jag tycker det är rätt lätt så länge de är såhär små, då kan man lägga på en filt men snart blir de ju mer rörliga och då blir utmaningen desto större 😆 Tunna ullplagg är toppen tycker jag då de är tunna och smidiga men värmer bra. Minns faktiskt inte riktigt vad vi mer haft med de andra barnen. Har sen ett par tjockare overaller i ull/fleece/vindfleece men de är större, strl 74 tror jag, så blir väl till hösten då används.

Har i övrigt plockat fram 68 här nu, även om 62 fortfarande används mest. Bävar över hur fort hon växer samtidigt som det ju är väldigt roligt med all utveckling som sker. Hon vänder sig, har börjar greppa saker och snackar massor. Ler mycket, framförallt mot syskonen, men jag väntar fortfarande på riktigt porlande skratt. Hon kör mer med tysta skratt kombinerade med typ glada tjut. Babygymmet är riktigt uppskattat och jag tror snart vi tar in matstolen att använda korta stunder när vi sitter och äter så hon får vara med. Lite tidigt kanske men hon är väldigt stadig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 237
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 071
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 844
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 769
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp