Vinterföräldrar 21/22 del 2

Hmm, inte omöjligt att temperaturen kan påverka, det kanske hat blivit lite varmare i vårt sovrum nu under senvåren. Jag får väl skaffa en tunnare filt och prova. Tack för tipset!

Haha! Det är så himla härligt ändå att höra hur olika bebisar kan vara, du verkar ha en riktig sömntuta :p

Jag måste ändå säga att jag klarar av sömnbristen 1000 gånger bättre än jag trodde. Jag pratade med min bästa kompis för ett tag sen och sa något om att det var lyxigt att ha fått en så himla enkel bebis. Då tyckte hon att det var skönt att jag upplevde det så, trots att jag fått en unge som ju inte är något ideal när det kommer till nattsömn. Hon påminde mig om att jag hade sagt när jag väntade H att det som skrämde mig med bebisliv var just att inte få sova och att jag inte fattade hur det skulle gå att fungera om jag fick mindre än 7-8 timmars sammanhängande sömn varje natt. Det hade jag glömt att jag sagt :p Men ja, jag är lite trött ibland, och några gånger i veckan sover jag någon timme under dagen på soffan, men jag går inte alls runt i något töcken och känner mig trött hela tiden trots att jag de senaste fem månaderna sovit fyra timmar i sträck typ två gånger. Om det bara är hormoner eller om jag bara var mer anpassningsbar än jag trodde, who knows, men det är inte alls så tufft som jag föreställde mig innan. Men ja, ibland behöver jag beklaga mig lite ändå, och då nyttjar jag den här tråden :angel:
Åh men ja! Det är samma här, innan bebis fungerade jag verkligen inte om jag inte fick ordentligt med sömn (minst 9 timmar…) och nu bara jaja, några timmar här och där räcker. 🤷‍♀️ Vet dock inte om det skulle funka lika bra om jag jobbade.

Men liksom, oavsett hur trött jag är får jag ju mängder med energi när ungen ger ifrån sig ett ljudligt gapskratt, vilket han gör väldigt ofta nu! Sen hjälper nog ljuset till lite också, var lite tuffare i vintras. :p
 
Alltså, jag fattar att han sover mycket, för satan vad hans hjärna går på högvarv varje vaken minut nu! Allt studeras och nu börjar han liksom försöka förstå hur saker fungerar - han har lyckats öppna och stänga både skåpdörrar och dra dörrar fram och tillbaka (i min famn då). Babygymmet har börjat bli tråkigt, där kan han ju allt redan. Nu ska resten av huset undersökas (vilket är jättekul när det innebär att konstant bära runt på ungen… 🙄). Tur att han kompenserar genom att sova länge även dagtid så jag får ordentliga pauser. 😄

Men riktigt underhållande om man bortser från den fysiska ansträngningen. Utvecklingen går galet snabbt nu och det känns typ som att han kommer både börja gå och prata vilken dag som helst. 😅
 
Hahah jisses!! Jag är glad om vår dotter sover till halv sju 😄. När somnar han för natten?
Oftast runt 22-23 nånstans. Så vi har ju lite vridet dygn men en sisådär 10-12 timmars nattsömn är standard (med ätpauser såklart, fast i sömnen). Ibland något senare (som igår, när han av någon anledning var skitpigg när vi gick och la oss och vägrade ligga ned på 1,5 h utan skulle stå och krypa och ha sig 🙄). Men så har vi ju också haft perioder då han inte vaknat förrän 12. 🙈
 
Oftast runt 22-23 nånstans. Så vi har ju lite vridet dygn men en sisådär 10-12 timmars nattsömn är standard (med ätpauser såklart, fast i sömnen). Ibland något senare (som igår, när han av någon anledning var skitpigg när vi gick och la oss och vägrade ligga ned på 1,5 h utan skulle stå och krypa och ha sig 🙄). Men så har vi ju också haft perioder då han inte vaknat förrän 12. 🙈
Ah okej! Det låter ju helt normalt ändå :). Även om det helt klart låter som en spännande dygnsrytm 😁.
 
Åh men ja! Det är samma här, innan bebis fungerade jag verkligen inte om jag inte fick ordentligt med sömn (minst 9 timmar…) och nu bara jaja, några timmar här och där räcker. 🤷‍♀️ Vet dock inte om det skulle funka lika bra om jag jobbade.

Men liksom, oavsett hur trött jag är får jag ju mängder med energi när ungen ger ifrån sig ett ljudligt gapskratt, vilket han gör väldigt ofta nu! Sen hjälper nog ljuset till lite också, var lite tuffare i vintras. :p
Jag känner helt igen mig! Det där med att gå upp på morgonen efter en tuff natt, känna sig lagom mosig... och så tittar ungen på en och bryter upp i världens smajl, jag smälter varenda gång och så orkar man ett tag till :love: . Det är tur att de inte förstår vilken makt de har :p

Och, jag glömde kommentera det förut, men vilken stadig unge du verkar ha! Jag tycker min har en hel del veck att gosa in sig i (och hålla rent...) men din lille klump slår oss ju med ett drygt kg :p:love:
 
Igår slog vi rekord i aktiviteter på en dag, vilket bland annat innefattade livets första tågresa på 45 min enkel väg. Så duktig bebis som var tyst och lugn på både vägen dit och hem, och snällt gick med på att vi satt ner så länge.

Lite stadshäng på det, för att sen runda av med 5-månaderskontrollen på bvc. 65,6 cm lång och 7480 g. Dags för vaccination igen och tyvärr fanns det bara en sköterska på plats idag så H kunde inte få båda sprutorna samtidigt utan fick ta en i taget. Den här gången blev han riktigt ledsen, men det gick fort över med amning. Jag var sådär mammastolt över honom, som trots att han hade haft en lång och konstig dag med så mycket intryck kämpade på fint och nöjt log och skrattade mot mig bara några minuter efter sprutorna :love:

Sömnen är dessutom bättre igen, det blev den samma dag som jag hade beklagat mig här :p
 
Jag känner helt igen mig! Det där med att gå upp på morgonen efter en tuff natt, känna sig lagom mosig... och så tittar ungen på en och bryter upp i världens smajl, jag smälter varenda gång och så orkar man ett tag till :love: . Det är tur att de inte förstår vilken makt de har :p

Och, jag glömde kommentera det förut, men vilken stadig unge du verkar ha! Jag tycker min har en hel del veck att gosa in sig i (och hålla rent...) men din lille klump slår oss ju med ett drygt kg :p:love:
Haha jodå, han är stabil! :D Och jag blir vältränad (eller utsliten…) eftersom han är uppe i 20% av min kroppsvikt nu. Jag hade tänkt att kunna få behålla lite av ”gravidvikten”, men det är nån som bokstavligt talat äter upp den för mig. :rofl:
 
Igår slog vi rekord i aktiviteter på en dag, vilket bland annat innefattade livets första tågresa på 45 min enkel väg. Så duktig bebis som var tyst och lugn på både vägen dit och hem, och snällt gick med på att vi satt ner så länge.

Lite stadshäng på det, för att sen runda av med 5-månaderskontrollen på bvc. 65,6 cm lång och 7480 g. Dags för vaccination igen och tyvärr fanns det bara en sköterska på plats idag så H kunde inte få båda sprutorna samtidigt utan fick ta en i taget. Den här gången blev han riktigt ledsen, men det gick fort över med amning. Jag var sådär mammastolt över honom, som trots att han hade haft en lång och konstig dag med så mycket intryck kämpade på fint och nöjt log och skrattade mot mig bara några minuter efter sprutorna :love:

Sömnen är dessutom bättre igen, det blev den samma dag som jag hade beklagat mig här :p
Härligt när sånt funkar så bra! När man tänker på hur kort tid de levt tycker jag det är rätt stört att de klarar av att hantera nåt över huvud taget. :p
 
För övrigt så är lille herrn här kittlig i armhålorna. Han skrattar SÅ gulligt när man killar honom där och jag kämpar mot frestelsen att tortera honom för att få höra det skrattet. :angel::love:
 
Här är en till kittlig bebis 🥰 Det är så gulligt så jag nästan dör, för att citera min treåring 😂🥰

Märta har hunnit bli 5 månader. En för det mesta glad och lättsam tjej, inte lika argsint och långsint som hon var som nyfödd 😅 Sover jättebra på nätterna, lite varierande på dagarna. Gosig och busig och älskar att ge oss stora blöta pussar. Jag helammar fortfarande och vi planerar att vänta med matintroduktion tills hon blir 6 månader, men oj va sugen hon börjar bli nu. Varje måltid sitter hon med i sin stol och följer allt vi äter längtansfullt med blicken. Hon har också börjat sträcka sig efter det vi äter och utropa små arga ljud när vi inte roar henne utan ägnar oss åt våt mat 😁 Igår fick hon tag i treåringens hand som nog var lite smörig efter majskolvsätande och hann suga lite på den. Hon såg väldigt nöjd ut efteråt, kanske får räknas som en smaksensation 😄
 
Här är en till kittlig bebis 🥰 Det är så gulligt så jag nästan dör, för att citera min treåring 😂🥰

Märta har hunnit bli 5 månader. En för det mesta glad och lättsam tjej, inte lika argsint och långsint som hon var som nyfödd 😅 Sover jättebra på nätterna, lite varierande på dagarna. Gosig och busig och älskar att ge oss stora blöta pussar. Jag helammar fortfarande och vi planerar att vänta med matintroduktion tills hon blir 6 månader, men oj va sugen hon börjar bli nu. Varje måltid sitter hon med i sin stol och följer allt vi äter längtansfullt med blicken. Hon har också börjat sträcka sig efter det vi äter och utropa små arga ljud när vi inte roar henne utan ägnar oss åt våt mat 😁 Igår fick hon tag i treåringens hand som nog var lite smörig efter majskolvsätande och hann suga lite på den. Hon såg väldigt nöjd ut efteråt, kanske får räknas som en smaksensation 😄

Ebba har också börjat blänga på vår mat :p Och sin mat! Idag tänkte jag att jag skulle pumpa någon timme innan hon skulle äta så jag hade det klart. Det gick ju inte, hon upptäckte direkt att det fanns en flaska i närheten som hon stirrade ut och surnade rejält när hon inte fick den. Var bara att mata 🤷‍♀️ Fick till ett gulligt filmklipp när hon skriker rakt ut, jag närmar mig med flaskan och hon slår om till utsträckta armar och ögon stora som tefat :D
 
Ebba har också börjat blänga på vår mat :p Och sin mat! Idag tänkte jag att jag skulle pumpa någon timme innan hon skulle äta så jag hade det klart. Det gick ju inte, hon upptäckte direkt att det fanns en flaska i närheten som hon stirrade ut och surnade rejält när hon inte fick den. Var bara att mata 🤷‍♀️ Fick till ett gulligt filmklipp när hon skriker rakt ut, jag närmar mig med flaskan och hon slår om till utsträckta armar och ögon stora som tefat :D
Intressant att höra ändå att era ungar har visat intresse för er mat. Vi har testat att peta in lite mat (alltså typ banan) i ungen men han fattar absolut noll och tycker vi är konstiga. Men H har inte heller visat något intresse alls för vad vi gör vid matbordet, mer än att han ibland blir irriterad på att det är för lite fokus på honom :p Men vi får nog chilla lite med våra smakbitar tills han verkar mer taggad.
 
Intressant att höra ändå att era ungar har visat intresse för er mat. Vi har testat att peta in lite mat (alltså typ banan) i ungen men han fattar absolut noll och tycker vi är konstiga. Men H har inte heller visat något intresse alls för vad vi gör vid matbordet, mer än att han ibland blir irriterad på att det är för lite fokus på honom :p Men vi får nog chilla lite med våra smakbitar tills han verkar mer taggad.
Spännande att det är så olika. Här börjat det kännas tveksamt att det går att vänta en månad till 😄 De andra barnen har vi börjat tidigare med men denna gång tänkte jag helamma till 6 månader, men som sagt, vi får väl se om vi orkar med kaoset det börjar innebära för måltidsstämningen 😆

Det är ju himla kul att börja med mat, iaf om de är intresserade, och jag tycker det är en smidig period när de fortfarande livnär sig helt och hållet på amning men ändå kan få smaka och sysselsätta sig vid bordet. Sen börjar den jobbigare tiden då man måste planera och ha med sig och få i dem mat innan man ska iväg osv. Ger man ersättning är man kanske mer van vid det men jag tycker det smidigaste med amning är att maten alltid är med var man än ska 😊.
 
Våran visade noll intresse för mat. Tills han fick börja smaka riktig mat, tänk indiska grytor och annat smakrikt. Efter det väcktes intresset och han ville vara med vid bordet och smaka på allt :)
Samma här. Vårt barn fick kräkreflexer av barnmat. Hon fick äta själv från början (inte så mkt blw, utan mer sitta och peta i sig med sked). Tycker vi haft en trevlig måltidskultur jämt, vi äter samma och ibland äter man mycket och ibland lite :)
 
Intressant att höra ändå att era ungar har visat intresse för er mat. Vi har testat att peta in lite mat (alltså typ banan) i ungen men han fattar absolut noll och tycker vi är konstiga. Men H har inte heller visat något intresse alls för vad vi gör vid matbordet, mer än att han ibland blir irriterad på att det är för lite fokus på honom :p Men vi får nog chilla lite med våra smakbitar tills han verkar mer taggad.
Haha men visst har han varit rätt chill med det mesta, alltså haft lite ”jag tar det i min takt”-inställning till saker och inte direkt haft så bråttom, eller blandar jag ihop dig med nån (vill minnas att det var du som la ut den fantastiska bilden på när han låg i babygymmet på morgonen och hade noll lust att hålla upp huvudet :D)?

Jag skulle helt ärligt gärna låna en dos sånt. Du kan i utbyte få en dos ”allt ska göras så snabbt som möjligt och så mycket som möjligt”. ALLT ska undersökas, och in i munnen. Får inte ens ge d-vitamin i lugn och ro längre, utan han ska ta tag i skeden och stoppa in den i munnen själv… 🙄

Man får dessutom passa sig när man bär honom så man inte råkar gå för nära ett bord eller en hylla eller nåt med lösa saker på.

En del av mig längtar efter att han ska börja kunna ta sig fram på egen hand så det blir lite mindre av konstant bära och ”gå” och hålla i knät, en del av mig bävar för det också med tanke på vad han kan tänkas hitta på… :p
 
Trots att det gick så bra med tågresa i 45 min tidigare i veckan så gick jag in i helgens äventyr med viss bävan. På agendan stod tågresa i (inklusive tid för tågbyte och enligt tidtabell...) 4,5 timmar, och dessutom skulle vi åka själva, H och jag. På ditvägen visade det sig vara ett gammeldags tåg med kupé, så H fick många människor att ogenerat stirra ut :p

Hur som helst och för att inte göra en kort historia lång så har det gått så himla bra! På ditvägen, som totalt blev nästan 5 timmar, så skrek han inte en enda gång trots att det var snorvarmt på tåget i början och en så ny miljö. Han muttrade några gånger men antingen kunde vi gå lite i korridoren eller mata för att avleda (har för övrigt flashat bröst för så många människor den här helgen, jag orkar inte ens försöka vara diskret :angel:). På hemvägen var det lite gnälligare, men absolut ingen fara, vi fick hitta ett hörn att stå och gunga i bara.

Och så många människor som hjälper en när man reser med liten bebis, det är så fint! Allt från erbjudanden om att bära väskor till försök att muntra upp ledsen bebis. Ett par olika främlingar fick även hålla H lite kort för att jag skulle kunna lyfta upp eller ner väskan från en hög hylla, den förfrågan möttes bara av förtjusning kan jag säga :p

Själva resmålet var släktträff, full fart hela helgen med sju av H:s kusiner, ålder 11 månader -7 år. Det var en unge fullproppad av intryck som igår fick komma hem till skogen och till sin pappa igen :heart
 
Haha men visst har han varit rätt chill med det mesta, alltså haft lite ”jag tar det i min takt”-inställning till saker och inte direkt haft så bråttom, eller blandar jag ihop dig med nån (vill minnas att det var du som la ut den fantastiska bilden på när han låg i babygymmet på morgonen och hade noll lust att hålla upp huvudet :D)?

Jag skulle helt ärligt gärna låna en dos sånt. Du kan i utbyte få en dos ”allt ska göras så snabbt som möjligt och så mycket som möjligt”. ALLT ska undersökas, och in i munnen. Får inte ens ge d-vitamin i lugn och ro längre, utan han ska ta tag i skeden och stoppa in den i munnen själv… 🙄

Man får dessutom passa sig när man bär honom så man inte råkar gå för nära ett bord eller en hylla eller nåt med lösa saker på.

En del av mig längtar efter att han ska börja kunna ta sig fram på egen hand så det blir lite mindre av konstant bära och ”gå” och hålla i knät, en del av mig bävar för det också med tanke på vad han kan tänkas hitta på… :p
Japp, du minns helt rätt, den här unge herrn är defintivt chill och har ingen brådska :D Han imponerar inte på BVC-sköterskan men det gör mig inget, han tuffar på i sin egen takt.

Men det är väldigt roligt att läsa om era jämngamla barn som är lite tidigare i utvecklingen, och vad de gör. Jag får liksom lite förvarning :p Och det är verkligen kul att barn är så olika, och jag påminns om det här. Vi känner liksom inga andra jämngamla barn.

Haha, vi har chilldoser att dela med oss av, men det låter inte som ett byte som ditt barn skulle vara intresserad av! Men det låter som att han håller dig sysselsatt! Och som att du kan ha en intressant tid framför dig när han faktiskt lär sig att förflytta sig :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 812
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 917
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 646
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 633
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp