Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner mest avsmak på ALLT. Men när jag väl sitter och äter så smakar det mesta gott, men vägen dit att bestämma vad man ska äta, handla och laga mat är viiiidrigt.

Precis såhär är det för mig också just nu också. När det börjar närma sig lunch eller middag och jag tänker på vad jag ska äta så känner jag avsmak för precis allt, men det mesta brukar sedan gå att äta med ganska god aptit, men sen mår jag illa efteråt igen. Är i varje fall glad att jag får i mig mat, energin hade klappat ihop helt annars.
 
Det här med cravings, har ni några ännu? Jag märker att jag är väldigt sugen på hallonsmoothie, yoghurt, färska jordgubbar och hallon. Men jag funderar på om man verkligen får cravings eller om illamåendet helt enkelt gör att man blir väldigt sugen på de få sakerna som man ens kan tänka på utan att få kväljningar.
För det mesta bara som du, sugen på frukt och yoghurt men det ser jag mer som ”normalt sug” för saker som är enkla att äta och ändå innehåller nyttigheter, typ.

Har vid ett par tillfällen fått mer udda varianter dock, som jag nog ser mer som cravings, dels vart jag väldigt sugen på (vegansk) kebabtallrik vid ett par tillfällen, vilket jag tänkte var bullshit i och med att jag generellt har extremsvårt att äta ”tung” mat. Men det fortsatte dyka upp så jag sa det till min sambo en dag när han frågade vad jag ville ha för mat, så han beställde och jag åt mer än jag gjort på länge. :p Kroppen som tyckte den behövde lite fett eller nåt, antar jag?

Häromdagen kom ett extremsug efter citron, så då skar jag upp en citron och satt och åt på som fotbollssnacks. Just den var lite mer extrem än det normala, för surt/syrligt är nåt jag vill ha mer eller mindre hela tiden (citronsaft började jag dricka en hel del av typ direkt jag blev gravid, t.ex).
 
Här har det inte dykt uppå något sug ännu, och inget illamående heller. Men i förra graviditeten var jag väldigt sugen på apelsin och äpple. Både färskt och som juice. Behövde c-vitamin kanske? Får se om det blir samma denna gången :D

Men oj vad tröttheten har slagit till nu! Är i v 6+1 idag och skulle verkligen kunna sova bort hela dagen trots att jag sovit bra i natt. Skönt att jobba hemma - jag ställer klockan och sover tio minuter när behovet blir för stort :angel:
 
För det mesta bara som du, sugen på frukt och yoghurt men det ser jag mer som ”normalt sug” för saker som är enkla att äta och ändå innehåller nyttigheter, typ.

Har vid ett par tillfällen fått mer udda varianter dock, som jag nog ser mer som cravings, dels vart jag väldigt sugen på (vegansk) kebabtallrik vid ett par tillfällen, vilket jag tänkte var bullshit i och med att jag generellt har extremsvårt att äta ”tung” mat. Men det fortsatte dyka upp så jag sa det till min sambo en dag när han frågade vad jag ville ha för mat, så han beställde och jag åt mer än jag gjort på länge. :p Kroppen som tyckte den behövde lite fett eller nåt, antar jag?

Häromdagen kom ett extremsug efter citron, så då skar jag upp en citron och satt och åt på som fotbollssnacks. Just den var lite mer extrem än det normala, för surt/syrligt är nåt jag vill ha mer eller mindre hela tiden (citronsaft började jag dricka en hel del av typ direkt jag blev gravid, t.ex).

Herregud vad gott det lät med kebab 😅
 
Men oj vad tröttheten har slagit till nu! Är i v 6+1 idag och skulle verkligen kunna sova bort hela dagen trots att jag sovit bra i natt. Skönt att jobba hemma - jag ställer klockan och sover tio minuter när behovet blir för stort :angel:

Gjorde detsamma i onsdags. Fast 60 min x 2 :angel:
 
Illamåendet klart förbättrat igår och idag i princip helt borta? Vilket gör mig lite (mycket) nervös, trots att jag vet att det är normalt att det ger sig nu. För att spä på nervositeten tycker jag att jag har mensvärk... Även det normalt när livmodern växer men fy så jobbigt det är. Vill bara snabbspola till torsdag och KUB...
 
Efter nästan två års försök är jag äntligen gravid, vilket jag är oerhört tacksam för. Beräknad i slutet av februari, precis som storasyster. Förra graviditeten var ganska tuff, och denna börjar på samma sätt. Illamåendet har redan börjat, jag är bara i v 5.
 
Efter nästan två års försök är jag äntligen gravid, vilket jag är oerhört tacksam för. Beräknad i slutet av februari, precis som storasyster. Förra graviditeten var ganska tuff, och denna börjar på samma sätt. Illamåendet har redan börjat, jag är bara i v 5.
Grattis!! Håll i och håll ut ❤ Tufft i värmen också. Hur länge höll illamåendet i sig sist?
 
Jag har de senaste dagarna känt av nåt mini-mini-svagt typ illamående ibland, inte i magen utan typ i halsen? Har tänkt att jag inbillar mig men igår em/kväll var det liiite mer så blev så glad och tänkte äntligen!! Och idag är det som bortblåst..:( dock lite öm i brösten nu, alltid nåt.
 
Sista dagen med riktigt höga temperaturer.
Hoppas att prognosen håller vad den lovar med åskskurar och svalare väder imorgon em :nailbiting:
Illamåendet blir värre när det är sån tryckande värme! Framförallt när jag är i vårt hus, jag stör mig på hur huset luktar och har gjort ett tag men blivit värre nu i värmen tycker jag :wtf: Ingen annan märker något, frågade tom min pappa igår som är här och bygger uterum tsm med sambon om han inte tycker det luktar konstigt men han bara "neeej? känner inget"
Skit jobbigt att gå runt i det hela dagarna när jag jobbar hemifrån och nu i helgen tycker jag det är för varmt att vara ute om dagarna och är dessutom själv med dottern när dem bygger.
Är i vecka 12 nu i alla fall, så mentalt blir det lite lättare och lättare. KUB om 1,5 vecka, hoppas att det lilla livet lever loppan där inne så det är värt mödan. I vecka 10 såg allt bra ut åtminstone.
Och så vi kan berätta för våra familjer, vi håller på det fortfarande.
 
Grattis!! Håll i och håll ut ❤ Tufft i värmen också. Hur länge höll illamåendet i sig sist?
Tack! V 16-17 nånting slutade det vara konstant. Aptitlösheten varade till runt v 30. Tror det började runt v 7 förra gången, hoppas det betyder att det slutar två veckor tidigare denna gången :D Ska ringa mvc i veckan och be om lergigan, det gav iaf en viss förbättring förra gången. Och just det, jag gick runt med ingefära i fickan, när det var som värst så hjälpte det lite att lukta på det.
 
Sista dagen med riktigt höga temperaturer.
Hoppas att prognosen håller vad den lovar med åskskurar och svalare väder imorgon em :nailbiting:
Illamåendet blir värre när det är sån tryckande värme! Framförallt när jag är i vårt hus, jag stör mig på hur huset luktar och har gjort ett tag men blivit värre nu i värmen tycker jag :wtf: Ingen annan märker något, frågade tom min pappa igår som är här och bygger uterum tsm med sambon om han inte tycker det luktar konstigt men han bara "neeej? känner inget"
Skit jobbigt att gå runt i det hela dagarna när jag jobbar hemifrån och nu i helgen tycker jag det är för varmt att vara ute om dagarna och är dessutom själv med dottern när dem bygger.
Är i vecka 12 nu i alla fall, så mentalt blir det lite lättare och lättare. KUB om 1,5 vecka, hoppas att det lilla livet lever loppan där inne så det är värt mödan. I vecka 10 såg allt bra ut åtminstone.
Och så vi kan berätta för våra familjer, vi håller på det fortfarande.
Åh, luktkänsligheten känner jag igen, så hade jag det förra gången. Soffan luktade värst. Och valpen :wtf: Varför måste allt lukta illa, nåt kunde väl luktat godare. Men förhoppningsvis är du snart förbi den perioden :)
 
V 13 idag 💖 Mycket oro men kämpar på. Åh vad skönt det hade varit att vara en sån som inte oroade sig så mycket 😏 För detta går på krafterna.

Mår mer illa igen idag, beror nog på värmen och dålig sömn men helt hanterbart, inte alls som de värsta veckorna. Ska jobba igen i morrn efter 1,5 veckas sjukskrivning. Det blir bra, då går dagarna lite fortare 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 059
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 512
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 217
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 008
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp