Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten uppdatering från Sicilien. Vi har det fantastiskt, men det har varit lite av en utmaning att resa som gravid i v. 11 😅 Vi har varit uppe i bergen så det har varit svårt att ta sig runt, vilket har gjort utbudet av mat lite begränsat. Hotellet har haft frukost med enbart socker, restaurangerna serverar fisk och skaldjur men ingen pratar engelska och man vette tusan om man får ut maten rå eller lagad 😅 Eller som när man hittat ett litet café med en pizzaslize och köper nåt som ser ut som en margherita men biter i en jävlas ansjovis. Sammanfattningsvis en inte så bra vecka för mitt illamående och ork. Värmen tar på krafterna och det har varit extra tufft att en del saker varit lite omständiga. Men vi har tagit det lugnt, naturen och poolen har varit magiskt. Nu har vi förflyttat oss till stad och köpt egen frukost med fibrer, grönsaker, naturell yoghurt och ägg. Åt precis en morot och det kan vara den godaste moroten jag någonsin ätit, haha. Min kropp skriker verkligen efter näring. Hoppas min bebis inte får genetiskt sockerberoende efter förra veckan 🙈 Nu har vi en vecka kvar med gångavstånd till mataffär och restauranger, vilket känns bra, och mycket eget utrymme på hotellrum och hotellområde.
Så mycket socker (läs: sötsaker, godis) jag åt med lillasyster i magen vill jag inte tänka på. Då pratar vi inte en vecka bara ;).
 
Idag var jag på inskrivning och det gick väl bra.. har ju så svårt att tänka att det ska gå vägen det här bara, att det känns som att de slösar sin tid på mig eftersom det ändå kommer skita sig typ.

Dock en stor ny klump i magen pga dåliga resultat på sköldkörtelproverna. :cry: Har i hela mitt liv alltid haft bra på blodprover osv så blev en liten chock. Kan ingenting om detta, hade 0,02 i TSH (refvärde 0,1-4) och 23 i fritt T4 (refvärde 12-20).. de hade skickat resultaten till någon konsultläkare som sa att det nog var utlöst av graviditeten, och ville ta nya prover och ev senare medicinering. Känns ju sådär att det ökar missfallsrisken och är ju redan i 10+0 Idag. Hade ju velat börja med mediciner helst igår isf. Lämnade nya prover idag men imorrn är det ju fredag så lär väl dröja till nästa vecka..:( har någon erfarenhet som kan lugna?
 
Idag var jag på inskrivning och det gick väl bra.. har ju så svårt att tänka att det ska gå vägen det här bara, att det känns som att de slösar sin tid på mig eftersom det ändå kommer skita sig typ.

Dock en stor ny klump i magen pga dåliga resultat på sköldkörtelproverna. :cry: Har i hela mitt liv alltid haft bra på blodprover osv så blev en liten chock. Kan ingenting om detta, hade 0,02 i TSH (refvärde 0,1-4) och 23 i fritt T4 (refvärde 12-20).. de hade skickat resultaten till någon konsultläkare som sa att det nog var utlöst av graviditeten, och ville ta nya prover och ev senare medicinering. Känns ju sådär att det ökar missfallsrisken och är ju redan i 10+0 Idag. Hade ju velat börja med mediciner helst igår isf. Lämnade nya prover idag men imorrn är det ju fredag så lär väl dröja till nästa vecka..:( har någon erfarenhet som kan lugna?
Hoppar in från hösttråden (men väntar egentligen en vinterbebis :angel:)
Jag hade liknande värden som du och det togs ett till blodprov som täcker mer och det visade ff på låga värden men inom normalspannet, enligt både BM samt läkare så är det vanligt att gravidhormonet utlöser felaktiga värden på just TSH i tidig graviditet pga rätt lika.
Förstår du blir orolig, kan du skriva till din BM via ”alltid öppet” och få lite mer kött på benen i frågan så kanske det lugnar lite?
 
Hoppar in från hösttråden (men väntar egentligen en vinterbebis :angel:)
Jag hade liknande värden som du och det togs ett till blodprov som täcker mer och det visade ff på låga värden men inom normalspannet, enligt både BM samt läkare så är det vanligt att gravidhormonet utlöser felaktiga värden på just TSH i tidig graviditet pga rätt lika.
Förstår du blir orolig, kan du skriva till din BM via ”alltid öppet” och få lite mer kött på benen i frågan så kanske det lugnar lite?
Åh tack snälla för svar! Ja de tog ju mer blod idag för att kolla fler värden, nån antikropp och vad hon sa...undra hur lång tid de tar att få? Och glömde såklart fråga om hon hör av sig oavsett.. vet inte vad "alltid öppet" är? Vet att man kan skicka meddelande på 1177, är det samma?

Det du skriver med felaktig TSH, vet du om det gäller även T4 som var förhöjt hos mig? Läkaren hade skrivit typ "troligtvis gestationell hypertyreos", vilket vore bättre vad jag förstår än om jag haft såna värden även innan grav?
 
Åh tack snälla för svar! Ja de tog ju mer blod idag för att kolla fler värden, nån antikropp och vad hon sa...undra hur lång tid de tar att få? Och glömde såklart fråga om hon hör av sig oavsett.. vet inte vad "alltid öppet" är? Vet att man kan skicka meddelande på 1177, är det samma?

Det du skriver med felaktig TSH, vet du om det gäller även T4 som var förhöjt hos mig? Läkaren hade skrivit typ "troligtvis gestationell hypertyreos", vilket vore bättre vad jag förstår än om jag haft såna värden även innan grav?
Mina prover tog bara nån dag att få svar på men det va innan semestertider samt jag tar proverna på Karolinskas labb som brukar va galet snabba med analyser.
Alltid öppet är en app där man kan chatta med sina olika vårdgivaren, boka covid tester osv. Lite smidigare chatt än på 1177 men provsvaren får du ju till 1177 oavsett så kanske enklare att hålla sig till den sidan.
Min BM har hört av sig oavsett resultat och det tror och hoppas jag din också gör, just provsvar brukar ju va av stort intresse att få svar kring så kan inte tänka mig det inte meddelas kring det.
 
Mina prover tog bara nån dag att få svar på men det va innan semestertider samt jag tar proverna på Karolinskas labb som brukar va galet snabba med analyser.
Alltid öppet är en app där man kan chatta med sina olika vårdgivaren, boka covid tester osv. Lite smidigare chatt än på 1177 men provsvaren får du ju till 1177 oavsett så kanske enklare att hålla sig till den sidan.
Min BM har hört av sig oavsett resultat och det tror och hoppas jag din också gör, just provsvar brukar ju va av stort intresse att få svar kring så kan inte tänka mig det inte meddelas kring det.
Alltid Öppet är ju dock en app för Stockholmsregionen, så bor man inte där lär den inte fungera? :)
 
Mina prover tog bara nån dag att få svar på men det va innan semestertider samt jag tar proverna på Karolinskas labb som brukar va galet snabba med analyser.
Alltid öppet är en app där man kan chatta med sina olika vårdgivaren, boka covid tester osv. Lite smidigare chatt än på 1177 men provsvaren får du ju till 1177 oavsett så kanske enklare att hålla sig till den sidan.
Min BM har hört av sig oavsett resultat och det tror och hoppas jag din också gör, just provsvar brukar ju va av stort intresse att få svar kring så kan inte tänka mig det inte meddelas kring det.
Ah okej, dessa skickas nog till US i Linköping, de borde ju vara snabba men semestertider som sagt..

De förra provsvaren kom inte till 1177 förrän efter mitt besök, tänkte om det är för att man inte ska analysera själv.. Så dessa kanske inte heller kommer dit.. :down:

Hoppas hon hör av sig! Men lite för mycket begärt idag kanske.. får se på måndag..tack igen!
 
Nu tänker jag vara gnällig igen. Hade liksom inbillat mig att det skulle börja bli bättre nånstans efter 12 veckor, men nu är jag i slutet på vecka 13 och har absolut sämsta dagen hittills. Vaknade vid halv 6 av illamående och har sen dess spytt fyra gånger, alltså på drygt tre timmar. Inte känns det som att det är på väg att bli bättre nu heller.

Hade liksom tänkt att jag skulle få vila upp mig under semestern och kunna komma tillbaka till jobbet pigg och fräsch och med massa energi, men det känns väääldigt avlägset nu, med tanke på att jag börjar jobba igen på onsdag. :meh:
 
Nu tänker jag vara gnällig igen. Hade liksom inbillat mig att det skulle börja bli bättre nånstans efter 12 veckor, men nu är jag i slutet på vecka 13 och har absolut sämsta dagen hittills. Vaknade vid halv 6 av illamående och har sen dess spytt fyra gånger, alltså på drygt tre timmar. Inte känns det som att det är på väg att bli bättre nu heller.

Hade liksom tänkt att jag skulle få vila upp mig under semestern och kunna komma tillbaka till jobbet pigg och fräsch och med massa energi, men det känns väääldigt avlägset nu, med tanke på att jag börjar jobba igen på onsdag. :meh:

Usch, man får vara gnällig när det inte ger sig.
Ett tips är att bli sjukskriven under semester, och därmed spara dina semesterdagar. Skedde mig både 2013 och 2015, så lönansvarig fixade allt när de väl fick in sjukskrivningen.
 
Idag var jag på inskrivning och det gick väl bra.. har ju så svårt att tänka att det ska gå vägen det här bara, att det känns som att de slösar sin tid på mig eftersom det ändå kommer skita sig typ.

Dock en stor ny klump i magen pga dåliga resultat på sköldkörtelproverna. :cry: Har i hela mitt liv alltid haft bra på blodprover osv så blev en liten chock. Kan ingenting om detta, hade 0,02 i TSH (refvärde 0,1-4) och 23 i fritt T4 (refvärde 12-20).. de hade skickat resultaten till någon konsultläkare som sa att det nog var utlöst av graviditeten, och ville ta nya prover och ev senare medicinering. Känns ju sådär att det ökar missfallsrisken och är ju redan i 10+0 Idag. Hade ju velat börja med mediciner helst igår isf. Lämnade nya prover idag men imorrn är det ju fredag så lär väl dröja till nästa vecka..:( har någon erfarenhet som kan lugna?

Jag har underproduktion på sköldkörteln som upptäcktes vid inskrivningsprover under min första graviditet. Detta var också i vecka 10. Är nu gravid med tredje barnet och har därmed tagit många sköldkörtelprover sen dess :p Min erfarenhet är att provsvaren brukar finnas 1-2 dagar efter, men MVC är inte alltid lika snabba på att höra av sig.. Men ringer man och frågar kan du säkert få svar av dem! Testa och ring idag :)

Jag är dålig på vad olika nivåer betyder men om de pratade om ”eventuellt senare medicinering” så låter det ju inte som att de var jätteoroliga eller tyckte att det var jätteakut?

Kan också säga att för mig har det hela varit helt okomplicerat. Jag har fått fortsätta med levaxin även efter graviditet men har aldrig haft några bekymmer eller sympotom, och har som ogravid stått på samma dos hela tiden :)
 
Usch, man får vara gnällig när det inte ger sig.
Ett tips är att bli sjukskriven under semester, och därmed spara dina semesterdagar. Skedde mig både 2013 och 2015, så lönansvarig fixade allt när de väl fick in sjukskrivningen.
Jo, det borde jag väl kanske egentligen. Idag finns nog inte orken dock.
 
Nu tänker jag vara gnällig igen. Hade liksom inbillat mig att det skulle börja bli bättre nånstans efter 12 veckor, men nu är jag i slutet på vecka 13 och har absolut sämsta dagen hittills. Vaknade vid halv 6 av illamående och har sen dess spytt fyra gånger, alltså på drygt tre timmar. Inte känns det som att det är på väg att bli bättre nu heller.

Hade liksom tänkt att jag skulle få vila upp mig under semestern och kunna komma tillbaka till jobbet pigg och fräsch och med massa energi, men det känns väääldigt avlägset nu, med tanke på att jag börjar jobba igen på onsdag. :meh:
Åh jag lider med dig! Jag mår absolut bättre än vad jag gjorde när det var som värst men det kan lika gärna bero på att jag inte jobbar och tar det väldigt lugnt på dagarna 😏 Mådde jätteilla hela dagen igår, och då är jag i v 17 nu... Värmen gör det ju inte bättre heller 🤢
 
Åh jag lider med dig! Jag mår absolut bättre än vad jag gjorde när det var som värst men det kan lika gärna bero på att jag inte jobbar och tar det väldigt lugnt på dagarna 😏 Mådde jätteilla hela dagen igår, och då är jag i v 17 nu... Värmen gör det ju inte bättre heller 🤢
Ja, förhoppningsvis är värmen den största boven nu, vi har ju liksom haft lika varmt inne som ute nu när det inte ens blivit svalt på nätterna. I så fall borde det ju bli bättre efter helgen, så får hoppas på det.
 
Jag har underproduktion på sköldkörteln som upptäcktes vid inskrivningsprover under min första graviditet. Detta var också i vecka 10. Är nu gravid med tredje barnet och har därmed tagit många sköldkörtelprover sen dess :p Min erfarenhet är att provsvaren brukar finnas 1-2 dagar efter, men MVC är inte alltid lika snabba på att höra av sig.. Men ringer man och frågar kan du säkert få svar av dem! Testa och ring idag :)

Jag är dålig på vad olika nivåer betyder men om de pratade om ”eventuellt senare medicinering” så låter det ju inte som att de var jätteoroliga eller tyckte att det var jätteakut?

Kan också säga att för mig har det hela varit helt okomplicerat. Jag har fått fortsätta med levaxin även efter graviditet men har aldrig haft några bekymmer eller sympotom, och har som ogravid stått på samma dos hela tiden :)
Okej! Ja jag har nog lugnat ner mig lite när jag läst lite mer..så länge det är gravidutlöst så verkar det ju vara rätt lugnt. Det vet jag ju dock inte förrän proverna kommer, men försöker utgå ifrån det eftersom jag inte har några symtom på hypertyreos..och att jag innerligt hoppas helt enkelt..:nailbiting: medicinen mot överproduktion verkar ju inte optimal som gravid..

Hoppar tom att ringa idag..har skrivit på 1177 och tänker att jag ringer på måndag om jag inte hört något då..ska försöka tänka att det nog är lugnt..tack! :heart
 
Alltså… Jag hade en jättebra dag igår. Nivå mådde lite småilla konstant (men det har ju varit lägstanivån av illamående sen slutet av maj), var väldigt pigg (även här är ju allt relativt :laugh: men inte så jag gick omkring och kände mig trött) och orkade därmed vara aktiv hela dagen. Ute mycket i trädgården, flera skogspromenader med hundarna (tidigare period har jag orkat max en kort) och annat trevligt. Riktigt njutbart, fram till imorse. Vaknade med ”kraftig” (räknar med att det här också är relativt…:angel:) bäckensmärta och ont i ljumsken, på ena sidan. Där fick jag för den aktiva dagen.:p

Nog för att jag räknat med att besvären bara kommer ersätta varandra under hela graviditeten men liksom, give me a break. 😅
 
Alltså… Jag hade en jättebra dag igår. Nivå mådde lite småilla konstant (men det har ju varit lägstanivån av illamående sen slutet av maj), var väldigt pigg (även här är ju allt relativt :laugh: men inte så jag gick omkring och kände mig trött) och orkade därmed vara aktiv hela dagen. Ute mycket i trädgården, flera skogspromenader med hundarna (tidigare period har jag orkat max en kort) och annat trevligt. Riktigt njutbart, fram till imorse. Vaknade med ”kraftig” (räknar med att det här också är relativt…:angel:) bäckensmärta och ont i ljumsken, på ena sidan. Där fick jag för den aktiva dagen.:p

Nog för att jag räknat med att besvären bara kommer ersätta varandra under hela graviditeten men liksom, give me a break. 😅

Men fy, låter inte alls roligt! Själv stod jag precis framför spegeln och klagade på finnar men inser snabbt att det kunde vara betydligt värre 😅 Men ja, jag har fått finnar som nån jäkla tonåring. Väntar fortfarande på det där ”pregnancy glow” som alla pratar om 🧐😅
 
Alltså… Jag hade en jättebra dag igår. Nivå mådde lite småilla konstant (men det har ju varit lägstanivån av illamående sen slutet av maj), var väldigt pigg (även här är ju allt relativt :laugh: men inte så jag gick omkring och kände mig trött) och orkade därmed vara aktiv hela dagen. Ute mycket i trädgården, flera skogspromenader med hundarna (tidigare period har jag orkat max en kort) och annat trevligt. Riktigt njutbart, fram till imorse. Vaknade med ”kraftig” (räknar med att det här också är relativt…:angel:) bäckensmärta och ont i ljumsken, på ena sidan. Där fick jag för den aktiva dagen.:p

Nog för att jag räknat med att besvären bara kommer ersätta varandra under hela graviditeten men liksom, give me a break. 😅
Nackdelen med att må bra hela tiden är ju att man tror att man drömt att man faktiskt är gravid. (Elelr tja, brösten och hungern äger ju sitt, men ändå).
 
Men fy, låter inte alls roligt! Själv stod jag precis framför spegeln och klagade på finnar men inser snabbt att det kunde vara betydligt värre 😅 Men ja, jag har fått finnar som nån jäkla tonåring. Väntar fortfarande på det där ”pregnancy glow” som alla pratar om 🧐😅
Haha finnar har jag också fått. Hade jag knappt ens i tonåren, så är väl på tiden att jag får uppleva det också. :laugh: Man känner sig ju väldigt vuxen…

Men nä, inte jättekul. Hade hoppats på att foglossningen skulle vänta ett tag till med att dyka upp, men jag har ju fått de flesta symptom rätt tidigt så varför inte detta också? Dock föredrar jag fysisk smärta framför illamående alla dagar i veckan! Ja, det är skitjobbigt, men jag kan ändå skratta lite åt mig själv när jag vankar fram som en höggravid när magen knappt ens syns :D

Betydligt svårare att hitta humorn i att spy hela dagarna. Nu antar jag att det var gårdagens ökade aktivitet som utlöste det här, så om jag lär mig att ta det lite lugnt även dagar jag mår bra så kanske det här kan hållas i schack ett tag till också.
 
Nackdelen med att må bra hela tiden är ju att man tror att man drömt att man faktiskt är gravid. (Elelr tja, brösten och hungern äger ju sitt, men ändå).
Absolut, det har jag full förståelse för. Jag behöver inte må bra hela tiden, men nån gång ibland vore ju trevligt… 😅
Men visst, tvivla på att jag är gravid har jag inte direkt behövt göra med mina symptom.
 
Är inne i vecka 16 nu och har sluppit ta någon lerigan comp på 3 dagar. Kommer mindre illamående vågor som sköljer över tillfälligt under dagarna, men funkar bra om jag tar ett tuggummi då som dämpar det.
I övrigt mår jag bra, känner mig lite stel och tycker det drar och stramar i ländrygg, ljumskar och skinkorna lite titt som tätt under dagarna. Men det är inga problem att leva med så länge jag slipper illamående och trötthet :up:

Vi var hos svärföräldrarna igår tillsammans med sambons 2 av 3 syskon och deras familjer, då svärmor fyllde år. Vi passade även på att berätta att det blir tillökning i Jan. Men det var ju ingen som helst överraskning :angel: Det hade dem redan listat ut sedan ett par veckor tillbaka, haha.

Ikväll ska vi berätta för min familj. Känns som dem också kanske redan misstänker något, tycker min syrra kollat lite skeptiskt på mig senaste gångerna vi träffats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 247
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 612
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 907
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
94 109
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp