Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men du, kan du inte sjukskriva dig? Efter de här två dagarna behöver du ju vila! ❤️
(eller ja, inte bara efter de här två dagarna... Men särskilt nu!)
Ja alltså känner jag mig inte piggare imorgon så kommer jag ju få göra det. Men började lite strategiskt med kortvecka så vore ju skönt att slippa. :p Jag har ju fördelen att jag kan jobba från soffan också (även om det kanske inte är optimalt ur ergonomisk synpunkt, men Ibland är det lättare än att sitta vid skrivbordet).

Tack för omtanken :heart
 
Nu tänker jag gnälla lite till… Hoppa över om ni inte orkar mer gnäll!

Fick en väldigt tydlig aura igår, flimmer i synfältet och kraftiga synbortfall. Var bara att vänta på migränen… Som inte alls var som jag förväntat mig. Relativt kraftig, bultande, ensidig huvudvärk, jodå, men det var också det. Visst, kanske lite extra trött också (men det kan ju lika gärna ha kommit av huvudvärken). Inte alls särskilt ljuskänslig, kunde se på TV och också emellanåt (då huvudvärken var tillfälligt mildare) surfa på mobilen.

Framåt kvällen började det släppa och jag mådde riktigt bra, så blev lite TV-spel ett par timmar. Visst, kanske inte helt optimalt, men jag mådde ju bra…

Vaknade under natten med sprängande huvudvärk, samma sida. Och det har suttit i hela dagen. Släpper korta stunder emellanåt, men så fort jag rör på mig är den extrem. Spyr jag känns det som att hjärnan ska tryckas ut ur skallbenet, typ.

Har minimerat skärmtiden idag för att även om inte ljuset är ett problem så märker jag att det påverkar huvudvärken negativt/gör mig trött, men nu är kvällen på ingång och jag märker inte av minsta bättring.

Har aldrig haft migrän två dagar i sträck förut (lite ”efterdyningar” dagen efter är ju standard i form av mosig i huvudet, trött och ibland lite huvudvärk, men aldrig ett anfall som pågått flera dagar i sträck). Har det visserligen extremt sällan, så inte konstigt om jag inte fått uppleva allt, och i de flesta fall har jag ju kunnat lindra/avstyra ett anfall genom att ta medicin då jag får auran.

Men ja, nu är semestern slut och jag ska på nåt vänster lyckas orka jobba imorgon? Jag har liksom knappt varit ur soffan under hela semestern, känns det som. :(

Jag vill liksom också kunna njuta och vara glad över att vara gravid. Sambon känner liksom sån himla lycka över det här (graviditeten alltså, inte mitt mående såklart) och jag känner mest typ ”jaha, kul för dig” och att jag är världens hemskaste människa som inte kan dela hans lycka som jag borde och vill.

Så, slut på gnäll, och så hoppas jag att jag snart kommer kunna bidra med lite gladare inlägg här framöver…
Gnäll på! Här förstår ju folk vad det handlar om 😘
Jag har hormonell migrän, fick några vidriga anfall när jag var gravid. Som var kört värre än de jag får som inte gravid. Efter 3 dagar när jag bara kräktes och inte pallade mera åkte vi till gynakuten. Träffade en trevlig läkare som tog lite prover och sen skrev ut migrän medicin som man får äta när man är gravid. Jag visste inte ens att det fanns :o
Behövde äta piller vid en handfull tillfällen, men fick jag bara pillrens i tid blev jag ju aldrig Så dålig igen utan bara huvudvärk på hanterbar nivå.
 
@Hedinn
Fy vad fruktansvärt för dig. Håller med att du absolut borde sjukskriva dig tills du är piggare!

Mindre än två dagar till mitt tidiga ultraljud nu. Oron har gett med sig. Dock reserverar jag mina känslor inför ett till barn tills jag får se om ett hjärta slår. Får inte ha med partnern på ultraljudet, vilket känns lite tråkigt.
Har mycket ökad hunger, samt ständigt lite illamående. Orkar ju göra saker, så jag ska inte gnälla för det, men jag orkar inte riktigt njuta så som jag borde när jag är ute på grejer.
 
Gnäll på! Här förstår ju folk vad det handlar om 😘
Jag har hormonell migrän, fick några vidriga anfall när jag var gravid. Som var kört värre än de jag får som inte gravid. Efter 3 dagar när jag bara kräktes och inte pallade mera åkte vi till gynakuten. Träffade en trevlig läkare som tog lite prover och sen skrev ut migrän medicin som man får äta när man är gravid. Jag visste inte ens att det fanns :o
Behövde äta piller vid en handfull tillfällen, men fick jag bara pillrens i tid blev jag ju aldrig Så dålig igen utan bara huvudvärk på hanterbar nivå.
Ja, har förstått att det finns. Jag får ju (i normala fall) anfall så extremt sällan så jag har inte ens haft nån medicin hemma på evigheter. Förhoppningsvis dröjer det några år till nästa gång, men dyker det upp igen nu under graviditeten får jag ju pallra mig iväg och fixa något.

Det släppte till idag i alla fall, så det var skönt! Nu är det bara resten kvar att tacklas med. :p Magen är inte på vidare bra humör alls och jag går runt och muttrar för mig själv om att jag inte direkt förväntat mig att illamåendet skulle bli värre efter vecka 13…

Men men, konstaterade förut att isglass ändå är helt okej att spy upp och ifrågasätter min intelligens då jag nu sitter och äter knäckebröd. :angel: :D
 
@Hedinn jag har också svårt att glädjas dagar när jag mår dåligt. Då har jag ändå längtat efter barn mer eller mindre i 10 år, och extremt mycket de senaste fyra. Men när jag mår illa känns lyckan långt bort och jag inbillar mig att det är såhär jag kommer att må för alltid, och dessutom ha ett barn att ha hand om. Det känns övermäktigt. Men jag försöker tänka att jag faktiskt inte kommer att må såhär för alltid även om det ibland är svårt att föreställa sig något annat, och den dag bebis är här så kommer jag inte må illa längre. Men det får ta sin tid, och jag försöker att inte ha dåligt samvete över att jag inte är skitlycklig varje dag. Jag tänker att jag vet att jag är lycklig, för det vet jag ju, det är bara hormonerna som spelar mig ett spratt och koppen som kämpar extra mycket vissa dagar.
 
Idag var vi på Museum of optical illusions. Det var ju förbaskat optimistiskt att klara av som gravid 😂 Det var varmt och kvavt, dåligt med syre på grund av mask och guiden pratade hemskt snabbt utan paus. Det var statyer och man skulle blunda med ena ögat och vicka fram och tillbaks för att se olika sker, tavlor som såg ut som de rörde på sig fast de inte gjorde det, olika rum med olika speglar och ljussättningar. När hon tillslut stod och snurrade på en massa tavlor upp och ner så kände jag tillslut att nej nu klarar jag inte mer, nu kräks jag. Så avvek in på en toalett och märkte att jag var helt dyblöt av svett, klänningen var genomsur och ansiktet hade ungefär samma färg som överkokt kött. Klarade mig från att kräkas bara jag fick komma ifrån och andas en stund, det var bra AC inne på toaletten också. Men alltså, haha, vad tänkte jag ens med som bokade in det besöket? 😂 Tusen optiska illusioner i rum utan fönster när man redan mår illa, så jäkla kass idé 😂
 
Hej hörrni! Hoppas det är ok att jag hänger lite med er tills vårtråden tar lite fart? Är beräknad till 13 mars och är i mitten av v 7 nu, andra barnet. Planerad graviditet som tog sig väldigt fort.
Varken jag eller min man kan minnas att jag mådde så här illa förra gången… Denna veckan mår jag mer illa än inte och morgonen idag har varit värsta hittills. Inte kräkts (än?) men ett konstant och obehagligt illamående. Blev lite bättre efter frukost iaf!

Har även typ värk i bröstvårtorna tilll och från vilket jag inte heller kan minnas från sist 😅

Inskrivning på MVC på tisdag nästa vecka 👍

Just det, gammal användare men nytt nick iom tidigt i graviditeten 😊
 
Hej hörrni! Hoppas det är ok att jag hänger lite med er tills vårtråden tar lite fart? Är beräknad till 13 mars och är i mitten av v 7 nu, andra barnet. Planerad graviditet som tog sig väldigt fort.
Varken jag eller min man kan minnas att jag mådde så här illa förra gången… Denna veckan mår jag mer illa än inte och morgonen idag har varit värsta hittills. Inte kräkts (än?) men ett konstant och obehagligt illamående. Blev lite bättre efter frukost iaf!

Har även typ värk i bröstvårtorna tilll och från vilket jag inte heller kan minnas från sist 😅

Inskrivning på MVC på tisdag nästa vecka 👍

Just det, gammal användare men nytt nick iom tidigt i graviditeten 😊

Välkommen! Jag har alltid undrat vart brytgränsen mellan vinter, vår, sommar och höstbarn går :D Hade ju varit enklare med kvartal. Men ni i mellanläget får helt enkelt hänga i den tråd som verkar roligast ;):D

Jag har hört från en del att deras andra graviditet varit jobbigare än den första. Hoppas det blir bättre för dig! Jag fick Lergigan Comp utskrivet i v. 11 men med facit i hand önskar jag att jag ordnat det tidigare, det har hjälpt jättemycket när det är som värst. Då har jag ändå tagit max 2 på en dag (av högst 4), oftast bara en och vissa dagar helt utan. Men när det väl behövs har det verkligen varit jätteskönt. Så onödigt att jag låg sängliggandes hela dagar innan.
 
Välkommen! Jag har alltid undrat vart brytgränsen mellan vinter, vår, sommar och höstbarn går :D Hade ju varit enklare med kvartal. Men ni i mellanläget får helt enkelt hänga i den tråd som verkar roligast ;):D

Jag har hört från en del att deras andra graviditet varit jobbigare än den första. Hoppas det blir bättre för dig! Jag fick Lergigan Comp utskrivet i v. 11 men med facit i hand önskar jag att jag ordnat det tidigare, det har hjälpt jättemycket när det är som värst. Då har jag ändå tagit max 2 på en dag (av högst 4), oftast bara en och vissa dagar helt utan. Men när det väl behövs har det verkligen varit jätteskönt. Så onödigt att jag låg sängliggandes hela dagar innan.

Håller helt med gällande medicin mot graviditetsillamående, stor skillnad från när jag fick min första 2004 och sen mitt andra barn 2013 gällande kunskap om mediciner mot detta! Vill bara tillägga att det även finns Lergigan, där maxdos är 12 stycken per dag.
 
Välkommen! Jag har alltid undrat vart brytgränsen mellan vinter, vår, sommar och höstbarn går :D Hade ju varit enklare med kvartal. Men ni i mellanläget får helt enkelt hänga i den tråd som verkar roligast ;):D

Jag har hört från en del att deras andra graviditet varit jobbigare än den första. Hoppas det blir bättre för dig! Jag fick Lergigan Comp utskrivet i v. 11 men med facit i hand önskar jag att jag ordnat det tidigare, det har hjälpt jättemycket när det är som värst. Då har jag ändå tagit max 2 på en dag (av högst 4), oftast bara en och vissa dagar helt utan. Men när det väl behövs har det verkligen varit jätteskönt. Så onödigt att jag låg sängliggandes hela dagar innan.
Tack! 😍
Vad bra att du skrev det, om illamåendet fortsätter eskalera ska jag komma ihåg att ta upp Lergigan med bm nästa vecka!
 
Igår fick vi svar på vårt NIPT-test, och allt såg bra ut. Så skönt! Även om min man är lite stressad över att man inte kan testa för ALLT och helst skulle vilja ha garantier på ett kärnfrisk och på alla sätt perfekt barn :meh:

Jag har varit lite irriterad på vissa släktingar som vill vara lite väl delaktiga (vill diskutera namnförslag och berätta för oss hur vi absolut inte kan göra på ena eller andra sättet sen när vi har barn etc.). Senaste har varit att de väntat så spänt på vårt provresultat för att de vill veta kön. Jag har lite surt svarat att det jag vill veta är ju det vi primärt testade för, dvs ev kromosomavvikelser, men det har de varit helt obekymrade om, det är bara frågan om kön som är intressant. Jag hade på rent pint kiv velat hålla det hemligt ett bra tag till bara för det, men vet att det inte kommer funka. Så min lilla minihämnd blir att alla ni på buke får veta innan dessa släktingar att vi väntar en pojke :heart
 
Tack! 😍
Vad bra att du skrev det, om illamåendet fortsätter eskalera ska jag komma ihåg att ta upp Lergigan med bm nästa vecka!
Finns Postafen receptfritt också, vilket du lär rekommenderas att testa först innan du får starkare utskrivet. Det funkade för mig litegrann ett tag i början när illamåendet var lite mildare, men var inte tillräckligt när det eskalerade sen. Hoppas du slipper må illa så länge i alla fall, för det är inte roligt!
 
Igår fick vi svar på vårt NIPT-test, och allt såg bra ut. Så skönt! Även om min man är lite stressad över att man inte kan testa för ALLT och helst skulle vilja ha garantier på ett kärnfrisk och på alla sätt perfekt barn :meh:

Jag har varit lite irriterad på vissa släktingar som vill vara lite väl delaktiga (vill diskutera namnförslag och berätta för oss hur vi absolut inte kan göra på ena eller andra sättet sen när vi har barn etc.). Senaste har varit att de väntat så spänt på vårt provresultat för att de vill veta kön. Jag har lite surt svarat att det jag vill veta är ju det vi primärt testade för, dvs ev kromosomavvikelser, men det har de varit helt obekymrade om, det är bara frågan om kön som är intressant. Jag hade på rent pint kiv velat hålla det hemligt ett bra tag till bara för det, men vet att det inte kommer funka. Så min lilla minihämnd blir att alla ni på buke får veta innan dessa släktingar att vi väntar en pojke :heart

Helt otroligt vad folk ska lägga sig i alltså. 🤦🏼‍♀️

För vår del har släktingarna varit väldigt enkla att ha att göra med, men finns ju alltid andra som ska komma med massa toppentips. 🤦🏼‍♀️
 
@Hedinn jag har också svårt att glädjas dagar när jag mår dåligt. Då har jag ändå längtat efter barn mer eller mindre i 10 år, och extremt mycket de senaste fyra. Men när jag mår illa känns lyckan långt bort och jag inbillar mig att det är såhär jag kommer att må för alltid, och dessutom ha ett barn att ha hand om. Det känns övermäktigt. Men jag försöker tänka att jag faktiskt inte kommer att må såhär för alltid även om det ibland är svårt att föreställa sig något annat, och den dag bebis är här så kommer jag inte må illa längre. Men det får ta sin tid, och jag försöker att inte ha dåligt samvete över att jag inte är skitlycklig varje dag. Jag tänker att jag vet att jag är lycklig, för det vet jag ju, det är bara hormonerna som spelar mig ett spratt och koppen som kämpar extra mycket vissa dagar.
Just ja, apropå det här så tror jag det är en extra grej som ställer till det lite extra för mig. Jag har ju liksom inte alls längtat efter barn länge, om ens alls. Innan jag träffade min sambo ville jag inte ha barn, och även om den viljan ändrades snabbt med honom så känner jag fortfarande inte att det är nåt som generellt är viktigt för mig personligen i mitt liv (alltså om man tänker att det inte hade funkat mellan oss är jag övertygad om att jag återgått till att inte vilja ha barn och vara nöjd med det), men ett mycket trevligt tillskott i vårt liv. Så även om jag vill ha barn idag och ser extremt mycket fram emot det nya kapitlet i våra liv, så har det liksom aldrig riktigt hunnit uppstå en längtan, och viljan har ju inte heller funnits där jättelänge.

Det faktum att jag dessutom blev gravid mycket snabbare än väntat (min reaktion när jag tog ett positivt test var ju snarare chock och panik än lycka) gör ju också sitt, hade vi fått vänta lite längre på det kanske en längtan hade hunnit komma.

Nu är ju det här i allra högsta grad en planerad och önskad graviditet och jag ÄR glad över den - utan tvekan! Men ibland inbillar jag mig att det hade varit enklare att ta sig igenom helvetesperioder om man längtat länge, och haft det att falla tillbaka på. Min sambo har i alla fall det, vilket underlättar för mig, för att se hans leende när han tar på min mage efter att ha tröstat mig när jag brutit ihop gör liksom att det ändå känns värt det. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 431
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 268
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 494
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 613
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp