Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, jag håller helt med dig, det är så fruktansvärt märkligt! Och personen i fråga och jag har absolut ingen vana av fysiska inslag i vår relation, men graviditet är tydligen ett grönt kort för allt. Jag har förstått att en graviditet frammanar starka känslor hos många människor, men nog sjutton frågar man innan? (Och får ett nej i mitt fall...)

@CajsaStina Jag är likadan, har mycket integritet och tillåter inte folk nära mig så hade också kallt räknat med att jag skulle reagera automatiskt, och i vart fall hoppa undan. Men i det här fallet stod jag bredvid personen och tittade på något som vi pratade om, när hen plötsligt slänger ut en arm och stryker mig över magen, tar bort handen igen och frågar om hur jag mår. Över på 2 sekunder och jag bara frös till. Framöver ska jag hålla större avstånd till folk så jag hinner läsa av situationen och kan parera. Den här gravidmagen kommer ingen få pilla på (man och hund undantagna 😁)
Jag som naivt trodde att covid i alla fall skulle göra att folk tänkte till en extra gång... Det är ju inte ens säkert att man som gravid hunnit få två sprutor än, liksom? :confused: Man kanske skulle behöva göra nåt slags me too-uppror för att folk ska fatta, det är ju liksom ofredande?
 
RUL idag och allt såg bra ut med vår lille grabb! :heart Barnmorskan kommenterade att det var en väldigt livlig en så jag antar att jag snart kommer känna rörelserna. Annars väldigt häftigt att det faktiskt går att se så mycket på en sån liten sak, jag var helt fascinerad över att ha sett alla rum i hjärtat tex, och lillhjärnan, och njurar och grejer. Coolt! Och roligt att min partner fick vara med.

Vid inskrivningen beräknade vi datum till den 12 januari, efter det tidiga ultraljudet fick jag muntligt osäkert besked om att det nog var lite yngre så efter det räknade jag på 16 januari och idag fick vi besked om 14 januari, så inga stora skillnader, men ändå lite roligt att hoppa fram någon dag mot vad jag själv räknat på.
 
December
31 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland

Januari
8 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
14 - human, första barnet, 32 år, Sörmland
22 - Hedinn, första barnet, 32 år, Dalarna

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 31 år, Västra Götaland
9 - CajsaStina, första barnet, 35 år, Östergötland
28 - underensten, andra barnet, 32 år, Västra Götaland
 
December
31 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland

Januari
6 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
14 - human, första barnet, 32 år, Sörmland
22 - Hedinn, första barnet, 32 år, Dalarna

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 31 år, Västra Götaland
9 - CajsaStina, första barnet, 35 år, Östergötland
28 - underensten, andra barnet, 32 år, Västra Götaland
 
December
31 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland

Januari
6 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
14 - human, första barnet, 32 år, Sörmland
22 - Hedinn, första barnet, 32 år, Dalarna

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 31 år, Västra Götaland
9 - CajsaStina, första barnet, 35 år, Östergötland
28 - underensten, andra barnet, 32 år, Västra Götaland
December
31 - superstar, tredje barnet, 34 år, Uppland

Januari
6 - Cilla89a, andra barnet, 32 år, Skåne
14 - human, första barnet, 32 år, Sörmland
22 - Hedinn, första barnet, 32 år, Dalarna

Februari
5 - Voeux, första barnet, 33 år, Stockholm
9 - Skuggviol, andra barnet, 31 år, Västra Götaland
13 - CajsaStina, första barnet, 35 år, Östergötland
28 - underensten, andra barnet, 32 år, Västra Götaland


Ändrade mitt BF bara :)
 
Skulle varit på ett efterlängtat barnmorskebesök idag men gick och blev förkyld istället :down: Hon ringde iaf upp så vi fick prata lite och så bokade vi en ny tid om 2 veckor. Var egentligen ingen brådska med detta besöket men det var inbokat ett extra besök då jag har lite oro inför förlossningen pga komplikationer förra gången. Ska bli skönt att få tid att prata om det iaf, även om 2 veckor känns lång tid att vänta. Sen drar det å andra sidan igång med mer regelbundna besök, och då känns allt så mycket verkligare 💓
 
Alltså, jag lunchar ju sällan med mina kollegor och anses vad jag hört som ganska asocial. Men igår tänkte jag att jag för en gångs skull skulle vara lite trevlig och lunchade tillsammans med en tjej som arbetar på en annan avdelning hos oss. Då fick jag veta att hon och några tydligen hade haft ett litet "bet" när jag gifte mig, hur lång tid det skulle ta innan jag blev med barn och de hade gett det till nyår. Hon la även till "men kul att du kom, och gick!" med anspelning på att jag är nyanställd. Alltså, detta är en väldigt rar och gullig tjej även om jag vet att det kan skvallras en del i det gänget. Men liksom, känns creepy att folk sysselsätter sig åt att betta på mina eventuella graviditetsförsök med min man? Kommentaren om att jag är nyanställd är också rätt sur, jag tycker det är ganska jobbigt själv att jag behöver lämna i en rörig tid hos oss, men jag kommer ändå ha arbetat här 1,5 år innan jag går på föräldraledighet och jag kommer ju tillbaks sen.

Känner lite som en utav mina bästa vänner sa här om dagen: "Suck, varför kan folk inte bara säga grattis?" och sen lämna eventuella egna spekulationer eller kommentarer utanför det. Jag återgår nog till att luncha instängd på egna kontoret och pratar med er i stället.
 
Alltså, jag lunchar ju sällan med mina kollegor och anses vad jag hört som ganska asocial. Men igår tänkte jag att jag för en gångs skull skulle vara lite trevlig och lunchade tillsammans med en tjej som arbetar på en annan avdelning hos oss. Då fick jag veta att hon och några tydligen hade haft ett litet "bet" när jag gifte mig, hur lång tid det skulle ta innan jag blev med barn och de hade gett det till nyår. Hon la även till "men kul att du kom, och gick!" med anspelning på att jag är nyanställd. Alltså, detta är en väldigt rar och gullig tjej även om jag vet att det kan skvallras en del i det gänget. Men liksom, känns creepy att folk sysselsätter sig åt att betta på mina eventuella graviditetsförsök med min man? Kommentaren om att jag är nyanställd är också rätt sur, jag tycker det är ganska jobbigt själv att jag behöver lämna i en rörig tid hos oss, men jag kommer ändå ha arbetat här 1,5 år innan jag går på föräldraledighet och jag kommer ju tillbaks sen.

Känner lite som en utav mina bästa vänner sa här om dagen: "Suck, varför kan folk inte bara säga grattis?" och sen lämna eventuella egna spekulationer eller kommentarer utanför det. Jag återgår nog till att luncha instängd på egna kontoret och pratar med er i stället.
Men så sjukt osmakligt! Och riktigt fult att lägga in kommentar om din "nyanställning". Jag tror redan många blivande föräldrar som är vana vid att anstränga sig på jobbet känner dåligt samvete över att lämna jobbet vid ett dåligt tillfälle (helt ärligt, det finns inga bra tillfällen), utan att behöva få pikar av kollegor. Det är ju så det ser ut och att hantera luckan ska ligga på chefen.

Jag ska berätta på jobbet under nästa vecka men pga pandemin jobbar jag hemifrån så räknar med att "missa" olämpliga kommentarer, vilket känns himla skönt.

Folk alltså, vad hände med vettet?
 
Alltså, jag lunchar ju sällan med mina kollegor och anses vad jag hört som ganska asocial. Men igår tänkte jag att jag för en gångs skull skulle vara lite trevlig och lunchade tillsammans med en tjej som arbetar på en annan avdelning hos oss. Då fick jag veta att hon och några tydligen hade haft ett litet "bet" när jag gifte mig, hur lång tid det skulle ta innan jag blev med barn och de hade gett det till nyår. Hon la även till "men kul att du kom, och gick!" med anspelning på att jag är nyanställd. Alltså, detta är en väldigt rar och gullig tjej även om jag vet att det kan skvallras en del i det gänget. Men liksom, känns creepy att folk sysselsätter sig åt att betta på mina eventuella graviditetsförsök med min man? Kommentaren om att jag är nyanställd är också rätt sur, jag tycker det är ganska jobbigt själv att jag behöver lämna i en rörig tid hos oss, men jag kommer ändå ha arbetat här 1,5 år innan jag går på föräldraledighet och jag kommer ju tillbaks sen.

Känner lite som en utav mina bästa vänner sa här om dagen: "Suck, varför kan folk inte bara säga grattis?" och sen lämna eventuella egna spekulationer eller kommentarer utanför det. Jag återgår nog till att luncha instängd på egna kontoret och pratar med er i stället.
Och vad hade de gjort om det visade sig att ni behövde hjälp för att bli gravida då?
Folk tänker verkligen inte längre än näsan räcker, om ens det.
Sjukt osmakligt!
 
Men så sjukt osmakligt! Och riktigt fult att lägga in kommentar om din "nyanställning". Jag tror redan många blivande föräldrar som är vana vid att anstränga sig på jobbet känner dåligt samvete över att lämna jobbet vid ett dåligt tillfälle (helt ärligt, det finns inga bra tillfällen), utan att behöva få pikar av kollegor. Det är ju så det ser ut och att hantera luckan ska ligga på chefen.

Jag ska berätta på jobbet under nästa vecka men pga pandemin jobbar jag hemifrån så räknar med att "missa" olämpliga kommentarer, vilket känns himla skönt.

Folk alltså, vad hände med vettet?

Ja, visst är det konstigt? Jag kände för att svara "ja vi har ju försökt i fem år nu med sju missfall men kul att vi lyckades träffa rätt på ert bett". Men man säger ju aldrig så även fast man tänker det, det är så lätt att skratta bort i stunden. Sen fattar väl jag att folk säkert har tänkt tanken, jag är 33 år och nygift, har pratat lite smått om att vi tittar på hus osv. Men det här med att tänka en tanke som man sen inte behöver vädra verkar vissa ha hemskt svårt för. Känns som halva befolkningen lider av någon form av tourettes ibland 😅
 
😂 😂

924D681F-1D67-4901-8630-B35555197E9A.jpeg

Detta är för övrigt ett väldigt roligt konto att följa, rekommenderas!
 
Alltså, jag lunchar ju sällan med mina kollegor och anses vad jag hört som ganska asocial. Men igår tänkte jag att jag för en gångs skull skulle vara lite trevlig och lunchade tillsammans med en tjej som arbetar på en annan avdelning hos oss. Då fick jag veta att hon och några tydligen hade haft ett litet "bet" när jag gifte mig, hur lång tid det skulle ta innan jag blev med barn och de hade gett det till nyår. Hon la även till "men kul att du kom, och gick!" med anspelning på att jag är nyanställd. Alltså, detta är en väldigt rar och gullig tjej även om jag vet att det kan skvallras en del i det gänget. Men liksom, känns creepy att folk sysselsätter sig åt att betta på mina eventuella graviditetsförsök med min man? Kommentaren om att jag är nyanställd är också rätt sur, jag tycker det är ganska jobbigt själv att jag behöver lämna i en rörig tid hos oss, men jag kommer ändå ha arbetat här 1,5 år innan jag går på föräldraledighet och jag kommer ju tillbaks sen.

Känner lite som en utav mina bästa vänner sa här om dagen: "Suck, varför kan folk inte bara säga grattis?" och sen lämna eventuella egna spekulationer eller kommentarer utanför det. Jag återgår nog till att luncha instängd på egna kontoret och pratar med er i stället.
Fy vad trist! Jag hade verkligen blivit ledsen av en sån kommentar, för jag kände skitdåligt samvete för jobbet när jag blev gravid, bara ett halvår efter anställning… Speciellt då jag sitter på en roll som inte är helt enkelt att ersätta. Tycker fortfarande det är lite jobbigt (kan ha lite med kontrollbehovet att göra, för företaget är stort och folk är föräldralediga hela tiden) men både chef och närmsta kollegor är rakt igenom positiva och det underlättar nåt enormt.

Så nä, riktigt kasst beteende av kollegorna. :down:
 
Alltså, jag lunchar ju sällan med mina kollegor och anses vad jag hört som ganska asocial. Men igår tänkte jag att jag för en gångs skull skulle vara lite trevlig och lunchade tillsammans med en tjej som arbetar på en annan avdelning hos oss. Då fick jag veta att hon och några tydligen hade haft ett litet "bet" när jag gifte mig, hur lång tid det skulle ta innan jag blev med barn och de hade gett det till nyår. Hon la även till "men kul att du kom, och gick!" med anspelning på att jag är nyanställd. Alltså, detta är en väldigt rar och gullig tjej även om jag vet att det kan skvallras en del i det gänget. Men liksom, känns creepy att folk sysselsätter sig åt att betta på mina eventuella graviditetsförsök med min man? Kommentaren om att jag är nyanställd är också rätt sur, jag tycker det är ganska jobbigt själv att jag behöver lämna i en rörig tid hos oss, men jag kommer ändå ha arbetat här 1,5 år innan jag går på föräldraledighet och jag kommer ju tillbaks sen.

Känner lite som en utav mina bästa vänner sa här om dagen: "Suck, varför kan folk inte bara säga grattis?" och sen lämna eventuella egna spekulationer eller kommentarer utanför det. Jag återgår nog till att luncha instängd på egna kontoret och pratar med er i stället.
Folk är så skumma ibland!
Sen är 1,5år längre ju! Men även om du var höggravid när du tog anställning där så ska de skita i vilket!


Nu är ju jag tsm med en kollega, så då är det ändå givet att våra kollegorna är mera insatta i vår relation. De vet skapligt väl när vi blev tillsammans och vi har anordnat en del konferenser och grejer tillsammans. Men inte ens jag har fått så plumpa kommentarer!
Men jag blir ju likväl förvånad när någon kollega kommenterar helgens planer eller vilka lägenheter vi budat på, eftersom de pratat med sambon :D
 
@Voeux Vilka tråkiga kollegor :mad:.

Jag går in i vecka 14 idag, och har äntligen varit på ultraljud. Fastna i bilköer och var så rädd att jag skulle komma försent :crazy:. Hann precis sätta mig när jag blev uppropad. Allt såg bra ut. Nu ska jag försöka slappna av lite.
Blev flyttad en dag, så nytt BF 1 Mars :bump:
 
Men även om du var höggravid när du tog anställning där så ska de skita i vilket!

Ja, men verkligen! Mannen har en kollega som startade med sin föräldraledighet, alltså första anställningsdagen påbörjades en föräldraledighet och sen kom han in 6 månader senare. Man rekryterar ju rätt person på tillsvidaretjänster och inte för att täcka ett tillfälligt behov.
 
Fy vad trist! Jag hade verkligen blivit ledsen av en sån kommentar, för jag kände skitdåligt samvete för jobbet när jag blev gravid, bara ett halvår efter anställning… Speciellt då jag sitter på en roll som inte är helt enkelt att ersätta. Tycker fortfarande det är lite jobbigt (kan ha lite med kontrollbehovet att göra, för företaget är stort och folk är föräldralediga hela tiden) men både chef och närmsta kollegor är rakt igenom positiva och det underlättar nåt enormt.

Så nä, riktigt kasst beteende av kollegorna. :down:

Förstår att du känner så! Jag har fördelen att min tjänst är väldigt enkel att ersätta och nu har de dessutom fått gott om tid på sig. Det som eventuellt stressar mig är att det har börjat pratas om att skippa extern rekrytering och att i stället pussla internt, vilket skulle drabba mina kollegor som redan går på knäna och har otydliga rollbeskrivningar. Men, jag tänker att det är noll mitt fel om det blir så och hundra procent chefens fel. Han skulle lika gärna kunna ta dessa 5 månader han har på sig och rekrytera en heltidare som täcker upp för mig och så hade ingen annan i organisationens ens märkt att jag är borta. Men det är upp till honom.
 
@Voeux nej men så osmakligt och ohövligt så det är inte sant? Jag förstår inte för mitt liv vad det är för fel på folk... Vad är det för fel på att säga "åh, Grattis, vad kul att ni ska ha barn" och sen bara släppa det? Har folk så tråkiga liv att de måste lägga så mycket energi på andras? Och om man nu trots allt pratar på detta sätt, varför i all världen berättar man det för den berörda då? Så knäppt!
 
@Voeux nej men så osmakligt och ohövligt så det är inte sant? Jag förstår inte för mitt liv vad det är för fel på folk... Vad är det för fel på att säga "åh, Grattis, vad kul att ni ska ha barn" och sen bara släppa det? Har folk så tråkiga liv att de måste lägga så mycket energi på andras? Och om man nu trots allt pratar på detta sätt, varför i all världen berättar man det för den berörda då? Så knäppt!

Nej jag håller helt med, det är väldigt många frågetecken som uppstår. En annan kollega, som ingår i samma lilla skvallergrupp frågade förra veckan om jag "var med barn när jag gifte mig då". Såhär i efterhand kan en ju inte låta bli att undra om det var så diskussionen gått då, om vi gifte oss (ensamma) för att jag var med barn eller om jag skulle bli det 😑

Aja, nu drabbar det ju inte mig särskilt mycket eftersom mitt barnaskaffande hittills inte är en känslig fråga. Jag förundras mest över hur mycket folk babblar. Jag spekulerar inte ens såhär mycket i tysthet över mina närmsta vänners liv och kollegorna har jag inte ens ägnat en tanke åt. Och som du säger, att berätta om det för berörd person gör ju det hela om ens möjligt ännu märkligare.
 
Ja, men verkligen! Mannen har en kollega som startade med sin föräldraledighet, alltså första anställningsdagen påbörjades en föräldraledighet och sen kom han in 6 månader senare. Man rekryterar ju rätt person på tillsvidaretjänster och inte för att täcka ett tillfälligt behov.
Jag fick min fasta anställning nu medan jag är föräldraledig. Dottern föddes 20 oktober och min anställning började 1 december :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 840
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
111 202
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 066
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 808
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp