Bukefalos 28 år!

Vinterföräldrar 21/22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang. Covidvaccin så läste jag också någonstans häromdagen att om man tagit sin första dos innan man blivit gravid så rekommenderas numer att ta andra dosen inom ordinarie intervall istället för att vänta till efter v 12, vilket känns som ännu ett tecken på att de inte ser risker att vaccinera under graviditet 🙏
 
Ang. Covidvaccin så läste jag också någonstans häromdagen att om man tagit sin första dos innan man blivit gravid så rekommenderas numer att ta andra dosen inom ordinarie intervall istället för att vänta till efter v 12, vilket känns som ännu ett tecken på att de inte ser risker att vaccinera under graviditet 🙏
Känns som om de rekommenderar efter v 12 just för att missfallsrisken är högre innan dess och för att folk inte ska skylla sina missfall på vaccinet, än att vaccinet skulle vara farligt på nått vis innan v 12 :)
 
Jag rider litegrann fortfarande! Går in i v 16 idag, och har känningar av fogarna men än så länge funkar ridningen. Hoppas klara mig till iallafall v 20, har för mig det var där nånstans jag fick sluta förra gången.

Tack och lov så delar jag häst med min mamma, så det går ingen nöd på honom utan han blir motionerad som vanligt. :up:
Vad skönt att det går trots fogarna! Håller tummarna för dig att de samarbetar ett tag till. Låter dock som ett optimalt upplägg att dela häst just nu. Jag har två stycken, varav den ena inte funkar att ha medryttare till. Men en duktig stallkompis har lovat att rida honom ibland när jag inte längre kan och annars får det bli markarbete och vila 😊
 
Alltså, sover ni bra? Jag hade förväntat mig rejäla sömnproblem i senare delen av graviditeten, men faktum är att jag inte sovit en hel natt sen jag blev gravid. Större delen bara vaknat till några gånger (och i början vaknade jag sen ordentligt vid 7, oavsett när jag gick och la mig), men nu har jag i flera nätter vaknat efter ca 5 timmars sömn - och legat vaken 3-4 innan jag blivit trött nog att somna om. Funkar på helgen, mindre roligt på veckodagarna eftersom jag då inte hinner med mer än 5 timmars sömn innan jag måste gå upp. Och det är inte så att det är pga smärta jag vaknar nu heller, så jag förstår inte riktigt grejen. :p
 
Alltså, sover ni bra? Jag hade förväntat mig rejäla sömnproblem i senare delen av graviditeten, men faktum är att jag inte sovit en hel natt sen jag blev gravid. Större delen bara vaknat till några gånger (och i början vaknade jag sen ordentligt vid 7, oavsett när jag gick och la mig), men nu har jag i flera nätter vaknat efter ca 5 timmars sömn - och legat vaken 3-4 innan jag blivit trött nog att somna om. Funkar på helgen, mindre roligt på veckodagarna eftersom jag då inte hinner med mer än 5 timmars sömn innan jag måste gå upp. Och det är inte så att det är pga smärta jag vaknar nu heller, så jag förstår inte riktigt grejen. :p

Jag sover lika bra som innan jag blev gravid.
Men märker att jag behöver sova mer än vanligt, somnar vid 20.30 ungefär och sover till 07.00, med paus för 2-3 kisspauser under natten och blir väckt några gånger av dottern som stökar i sängen, trots att hon och jag delar på en 180 säng så ska hon ändå gärna ligga nära och snurra som en propeller om nätterna så jag ligger oftast på kanten av sängen :meh:
Sambon stod inte ut av hennes stök, så vi köpte en 180 säng till som han sover i, i annat sovrum :angel:

Men jag har hört att det är ganska vanligt att vakna mitt i natten och vara pigg när man är gravid..
 
Alltså, sover ni bra? Jag hade förväntat mig rejäla sömnproblem i senare delen av graviditeten, men faktum är att jag inte sovit en hel natt sen jag blev gravid. Större delen bara vaknat till några gånger (och i början vaknade jag sen ordentligt vid 7, oavsett när jag gick och la mig), men nu har jag i flera nätter vaknat efter ca 5 timmars sömn - och legat vaken 3-4 innan jag blivit trött nog att somna om. Funkar på helgen, mindre roligt på veckodagarna eftersom jag då inte hinner med mer än 5 timmars sömn innan jag måste gå upp. Och det är inte så att det är pga smärta jag vaknar nu heller, så jag förstår inte riktigt grejen. :p
Innan graviditet sov jag i regel alltid bra, men det försvann någon månad in i graviditeten. Numera vaknar jag mellan 05.59-06.03 i stort sett varje morgon och då är det bara att ge upp, det blir inte mer sömn, oavsett när jag gick och la mig. Under natten vaknar jag ofta en gång för att kissa men utöver det bara vaknar jag utan anledning och det kan ta lång tid att somna om. Pratade med en kompis som fick barn förra året som sa att det hade varit samma för henne. Så kanske någon värdelös nu-ska-du-minsann-träna-på-att-inte-få-sova-muahaha-funktion som kroppen lagt sig till med. Jag är inte imponerad.
 
Innan graviditet sov jag i regel alltid bra, men det försvann någon månad in i graviditeten. Numera vaknar jag mellan 05.59-06.03 i stort sett varje morgon och då är det bara att ge upp, det blir inte mer sömn, oavsett när jag gick och la mig. Under natten vaknar jag ofta en gång för att kissa men utöver det bara vaknar jag utan anledning och det kan ta lång tid att somna om. Pratade med en kompis som fick barn förra året som sa att det hade varit samma för henne. Så kanske någon värdelös nu-ska-du-minsann-träna-på-att-inte-få-sova-muahaha-funktion som kroppen lagt sig till med. Jag är inte imponerad.
Haha men eller hur? Jag har tänkt detsamma, att kroppen tycker att jag ska vänja mig vid att inte få sova. Personligen hade jag ju föredragit att få sova ordentligt nu och ”ladda upp” med sömn inför kommande år av sömnbrist… Jag försökte inbilla mig att jag börjat vakna tidigare nu för att den lilla är aktiv vid den tiden och jag vaknar av att den lever runt även om jag inte känner det, och då kändes det lite bättre även om det med största sannolikhet bara är önsketänkande. :D
 
En till som sover dåligt! Tror jag gjort det de andra graviditeterna också... Vaknar runt 3-4 och är vaken en timme eller två och även innan/efter uppvaket sover jag otroligt oroligt/ytligt. Just nu sover barnen dessutom sämre än vanligt och väcker oss en eller fler gånger var per natt 😏 Så trött!! Och märker ju att illamåendet blir sämre direkt av dålig sömn också 🤮
 
Jag sover också dåligt, brukar inte göra det annars. Går också upp och kissar minst en gång, ibland 2 eller tom 3 gånger?! Gör jag aldrig annars.. lite jobbigt när klockan ringer runt 03 vissa morgnar.. :sleep:
 
Alltså, sover ni bra? Jag hade förväntat mig rejäla sömnproblem i senare delen av graviditeten, men faktum är att jag inte sovit en hel natt sen jag blev gravid. Större delen bara vaknat till några gånger (och i början vaknade jag sen ordentligt vid 7, oavsett när jag gick och la mig), men nu har jag i flera nätter vaknat efter ca 5 timmars sömn - och legat vaken 3-4 innan jag blivit trött nog att somna om. Funkar på helgen, mindre roligt på veckodagarna eftersom jag då inte hinner med mer än 5 timmars sömn innan jag måste gå upp. Och det är inte så att det är pga smärta jag vaknar nu heller, så jag förstår inte riktigt grejen. :p

Att sova är det inga problem med, däremot har jag börjat få lite ont i ryggslutet vilket gör att jag vaknar några gånger per natt. Jag kan heller inte ta sovmorgon, måste kissa kring kl. 6.. men det brukar inte vara några problem att somna om efteråt.

Vet inte om det kan vara foglossning som spökar så tidigt? Det är molvärk från svank och ryggslut, men tycker även att det känns en bit upp till mitten av ryggen så det känns lite väl högt. Vet inte om det är kopplat till graviditet eller om det är något helt annat. Jag har läst att foglossning blir värre under dagen på grund av ansträngningen, men för mig är det mest om nätterna och på morgonen.
 
Att sova är det inga problem med, däremot har jag börjat få lite ont i ryggslutet vilket gör att jag vaknar några gånger per natt. Jag kan heller inte ta sovmorgon, måste kissa kring kl. 6.. men det brukar inte vara några problem att somna om efteråt.

Vet inte om det kan vara foglossning som spökar så tidigt? Det är molvärk från svank och ryggslut, men tycker även att det känns en bit upp till mitten av ryggen så det känns lite väl högt. Vet inte om det är kopplat till graviditet eller om det är något helt annat. Jag har läst att foglossning blir värre under dagen på grund av ansträngningen, men för mig är det mest om nätterna och på morgonen.
Ont i svanken är inte ovanligt, kroppsformen ändras ju och i alla fall jag svankar betydligt mer än tidigare, plus en tyngre mage på det… Så jag har regelbundet värk i svanken. Kanske du behöver extra stöd då du sover, om det bara är då det dyker upp?
 
Jag berättade för kollegorna idag att jag är med barn. Vi har en liten mini-konferens på plats för första gången på ett år och jag hade en punkt på agendan strax innan lunch, tänkte att jag kunde ta upp min föräldraledighet då så det gjorde jag. Efteråt blev det såklart lite gratulationer och några som sa att de lagt märke till det när jag kom, men "sånt frågar man ju inte om". Jag tror jag har vant mig vid lilla kulan successivt så jag tänker inte ens att den syns så mycket, men nu när jag tittar så syns det ju väldigt tydligt i min tighta klänning 😅 Tur att jag hade min punkt tidigt på dagen så vi slapp elefanten i rummet hela konferensen :D
 
Ont i svanken är inte ovanligt, kroppsformen ändras ju och i alla fall jag svankar betydligt mer än tidigare, plus en tyngre mage på det… Så jag har regelbundet värk i svanken. Kanske du behöver extra stöd då du sover, om det bara är då det dyker upp?

Jag brukar lägga en kudde mellan benen och det brukar kännas lite bättre. Har sett att det finns sånna där gravid-korvar? Man kanske borde skaffa en sån.
 
Jag brukar lägga en kudde mellan benen och det brukar kännas lite bättre. Har sett att det finns sånna där gravid-korvar? Man kanske borde skaffa en sån.
Jag har en gravidkorv! Stort behov av den vissa nätter, andra fungerar den som barriär mot rörliga sambon och hundkudde. :laugh:
 
Jag brukar lägga en kudde mellan benen och det brukar kännas lite bättre. Har sett att det finns sånna där gravid-korvar? Man kanske borde skaffa en sån.
Som tjuvläsare vill jag bara säga att en gravidkorv är typ den bästa present jag nånsin fått så jag rekommenderar det starkt. I slutet kunde jag inte sova utan den och använde den också när jag satt i soffan genom att knyta fast den runt midjan, superpraktiskt!
 
Jag brukar lägga en kudde mellan benen och det brukar kännas lite bättre. Har sett att det finns sånna där gravid-korvar? Man kanske borde skaffa en sån.
Ryggont väcker mig med, särskilt framåt morgonkvisten, kopplar ihop det med att jag legat väldigt stilla under många timmar, för nu när jag sover sämre och vänder mig mer är det mindre ryggont. Pest eller kolera helt enkelt 😆 Jag har en gravidkudde/kroppskudde, den är till stor hjälp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 419
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 261
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 487
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 586
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp