Bukefalos 28 år!

VM i dressyr 2014

Jag undrade precis det jag skrev - väldigt många hobbyryttare verkar ha skapat ngn allsanning om att Antons bakben är dåliga och slöa - hade så varit fallet frågar du mig, verkligen, så hade han knappast hamnat som nr 7 i en VM klass för att nämna ett exempel i världsrankingen där han befinner sig med Tinne sista åren. Så utifrån det var det precis som jag frågade - vad grundar man denna "allsanning" på är det för att andra skriver det, och det lätt blir ngn allsanning då, eller är det om han skulle bli bedömd för just sega bakben, ngt som isåfall är intressant att reflektera över hur man dömer och vilka kriterier som spelar mest roll i sig år 2014 allmänt? Det skrev jag ju att det isåfall vore jätteintressant att diskutera men nog i en annan tråd, och sen med tillägget att i min erf. av Dressyr forumet när det kommer till lite mera såna djupgående diskussioner så brukar intresset vara ganska lågt.

Jag tyckte deras uppvisning i GPS (och även i GP) var jättefin, det var njutbart. MEN, jag tror att de blivit placerade 5-7 pga bakbenen (även om det var bättre igår än många andra gånger).
Tänk den uppvisningen i GPS med ett par riktigt vinklade och engagerade bakben till den fantastiska framdelen, Wow! Nu var de ändå bara 1,5% från bronset, ett par domare hade de över 80%. Så jag sällar mig till "allsanningen", men jag är ganska övertygad faktiskt om att det är bakbenen som gör att de inte når riktigt ända fram. Och jag hoppas hoppas hoppas verkligen att de får till det, nu när de nosar den absoluta toppen i hasorna.
 
Liten rapport från plats.
Det är franskt här. Lite kaosartat med andra ord. Bara en ingång till stadion. Inga fasta platser utan man har bara en sektion sen sätter man sig vart man vill. Asjobbigt då man måste passa sina platser om man vill gå och äta eller så.

VM-byn är okej. Dålig shopping enl mig. Ingen av giganterna är här. Typ pikeur eskadron eurostar cavallo eller kingsland. 800 olika paddockunderlag samt alla sadelförsäljare som finns dock.

Om GPS så är min åsikt att det blev helt rätt. Förutom att Tinne borde kommit 4a. Är så ledsen att jag inte fått se Bella Rose. Den jag helst ville se. Valegro var ju bäst iallafall.
Jag är så blödig när det kommer till sport att jag var tårögd ett par gånger igår pga stämningen.
Laura Graves är en ny favvo helt klart.
Har tagit lite bilder med systemkameran och det är sån sjuk skillnad på Minna, Patrik, Tinne, Helen och Charlotte. Det är så tydligt på bilderna att Valegro och DH är så mycket bättre.
 
Liten rapport från plats.
Det är franskt här. Lite kaosartat med andra ord. Bara en ingång till stadion. Inga fasta platser utan man har bara en sektion sen sätter man sig vart man vill. Asjobbigt då man måste passa sina platser om man vill gå och äta eller så.
Inga ryggstöd heller om man sitter på de sektionerna längst ner.

VM-byn är okej. Dålig shopping enl mig. Ingen av giganterna är här. Typ pikeur eskadron eurostar cavallo eller kingsland. 800 olika paddockunderlag samt alla sadelförsäljare som finns dock.

Om GPS så är min åsikt att det blev helt rätt. Förutom att Tinne borde kommit 4a. Är så ledsen att jag inte fått se Bella Rose. Den jag helst ville se. Valegro var ju bäst iallafall.
Jag är så blödig när det kommer till sport att jag var tårögd ett par gånger igår pga stämningen.
Laura Graves är en ny favvo helt klart.
Har tagit lite bilder med systemkameran och det är sån sjuk skillnad på Minna, Patrik, Tinne, Helen och Charlotte. Det är så tydligt på bilderna att Valegro och DH är så mycket bättre.
 
Jag tycker också Tinne gjorde en fantastisk ritt! Jag gillar ju verkligen Anton och det finns sådan potential.
Jag har mejlat till svt angående kommentatorerna för jag ville verkligen ta fram skämskudden genom hela sändningen igår.
 
Jag såg själv bara på fm, men hörde från mamma att de hade tjötat hur mkt som helst om hur mycket de 2p avdragen för felridning skulle göra. Och GB sa bara hela tiden att "det får man se när det är slut!". Hur svårt kan det vara att leta fram programmet och räkna ut att "Jo men det motsvarar 0,xx% avdrag på den slutliga procenten". O_o
 
Jag skulle tro att om Antons bakben var bättre så hade han krigat om guldmedaljer och vinst i alla internationella starter. Han har en väldigt fin takt och är så fin i formen. Underbara övergångar och harmoniskt intryck. Det är en fröjd att se dem! Finfina byten.. tänk om de kunde få till lite lite mer utan att det slår på takt och mjukhet så hon kunde knipa en liten bronspeng iaf.

Men alltså Santanas byten, omg!!! Såg ni tvåorna första dagen och vilken höjd och kraft han hade bak? Jag håller med om att det blir väldigt hög procent den dagen de får till en ritt utan missar.
Jag missade PK men har läst att han piffade och puffade helt galet bra, vad var det som hände ni som sett?
 
Det som hände var väl att han fick galopp i en travökning (såg jag inte) och sedan i 2orna började Scandic byta redan i hörnet och sedan "for" han även iväg efter ett par byten till.
 
Fått skriva om det hör nu flera gånget då min mobil bråkar....
@Fenestra förutom de fel som gabbi nämnt så backade han även i en piaff och tänkte bakåt i en annan, så flera fel som drar ner mkt.
Går att se hela ritten hos SVT, de har klippt ut den så går du till SVT play och söker kittel kommer den upp.

Kollar man poängen (jätte stor pdf fil med alla ritters poäng, sida 17 är kittel) global-4-lvs-odra.opera-mini.net/hn13-05-04/84546/0/-1/score.normandie2014.com/1918021722/DRE-PRI-IND-DG-2.pdf
Kollar man på poängen så har han ändå rätt bra, men alla missar drar nog ner mkt. Tydligen gillade inte flera av domarna den samlade skritten, jag kan inte se något direkt fel på telefonen, mer än att den är trist.
 
Fått skriva om det hör nu flera gånget då min mobil bråkar....
@Fenestra förutom de fel som gabbi nämnt så backade han även i en piaff och tänkte bakåt i en annan, så flera fel som drar ner mkt.
Går att se hela ritten hos SVT, de har klippt ut den så går du till SVT play och söker kittel kommer den upp.

Kollar man poängen (jätte stor pdf fil med alla ritters poäng, sida 17 är kittel) global-4-lvs-odra.opera-mini.net/hn13-05-04/84546/0/-1/score.normandie2014.com/1918021722/DRE-PRI-IND-DG-2.pdf
Kollar man på poängen så har han ändå rätt bra, men alla missar drar nog ner mkt. Tydligen gillade inte flera av domarna den samlade skritten, jag kan inte se något direkt fel på telefonen, mer än att den är trist.

Den samlade skritten var nära 2-takt, så det var helt begripligt.
 
Jag skulle tro att om Antons bakben var bättre så hade han krigat om guldmedaljer och vinst i alla internationella starter. Han har en väldigt fin takt och är så fin i formen. Underbara övergångar och harmoniskt intryck. Det är en fröjd att se dem! Finfina byten.. tänk om de kunde få till lite lite mer utan att det slår på takt och mjukhet så hon kunde knipa en liten bronspeng iaf.

Anton har onormalt dåliga bakben för den nivån, inte många som har sand på HELA hoven efter passagen inte, men hade hans bakben varit bättre hade dom inte kunnat köpa honom från första början tänker jag... Sen når han upp till den nivån trots bakbenen för att det andra han gör är väldigt fint.
Varenda kommentator jag har hört via clip my horse eller Fei dom senaste åren har klagat på hans dåliga bakben och ja där sitter faktiskt proffs! Men dom kanske har läst på buke ;)
 
Anton har onormalt dåliga bakben för den nivån, inte många som har sand på HELA hoven efter passagen inte, men hade hans bakben varit bättre hade dom inte kunnat köpa honom från första början tänker jag... Sen når han upp till den nivån trots bakbenen för att det andra han gör är väldigt fint.
Varenda kommentator jag har hört via clip my horse eller Fei dom senaste åren har klagat på hans dåliga bakben och ja där sitter faktiskt proffs! Men dom kanske har läst på buke ;)

Och återigen så blir ju frågan vad som premieras och bedöms mest i sammanhangen, totalt jätteintressant utifrån det, vilket jag skrivit flertalet gånger nu ;)
 
@mackan nu förstår jag inte vad eller hur du menar?

Tinne och Anton är ett otroligt fint ekipage. Harmoniskt, samspelt, mjukt och fint, sällan några större missar. Att det bedöms positivt och ger bra procent är inget konstigt för mig. Men ska hon vara med i toppstriden så krävs det lite till, dvs i deras fall än mer bakbensengagemang.
 
@feel fast nu har vi debatterat detta nog i tråden och som jag skrev tidigare så är det ju knappast en tråd som är avsedd för detta vilket jag uppmärksammat. Från början addresserade jag kommentarer som var näst intill i linje med att "fy vad Tråkig Anton alltid är det har jag alltid tyckt" osv och ifrågasatte det. De synpunkter jag fällt i sammanhanget i flera inlägg är inte uppskattade och det respekterar jag utifrån trådens själva ämne, så vi får helt enkelt inse att endera förstår folk inte riktigt vad jag menar, eller så gillar de inte det jag skriver, eller oavsett de två så är det inte meningen att denna diskussion ska vara i denna tråd. Om ngn är sugen på att diskutera så får det bli i en annan tråd (som för övrigt jag inte kommer starta ;))
 
@mackan nu förstår jag inte vad eller hur du menar?

Tinne och Anton är ett otroligt fint ekipage. Harmoniskt, samspelt, mjukt och fint, sällan några större missar. Att det bedöms positivt och ger bra procent är inget konstigt för mig. Men ska hon vara med i toppstriden så krävs det lite till, dvs i deras fall än mer bakbensengagemang.

Precis och det är ju därför typ Valegro går på 86% och Damon Hill på 84% och Tinne på 78% Det är ett ganska stooooort gap där fram till guld och silver. Tinne hade varit på samma procent som de om hästen hade haft bra bakben, för dom är minst lika bra egentligen rent tekniskt. Så att domarna prioriterar energi och engagemang bakifrån är ju solklart.
 
Men @fio nu är du så säker på vad som är solklart ang. dressyr och de flesta andra dagarna på året förbannar du skitsporten i fråga om bedömningar ;)

var bara tvungen kommentera, så tar vi död på ditt rykte att alla bugar och bockar för det Fio tycker du vet ;)
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det är ju en bedömningssport och all bedömningssport är skitsport haha, men vad annars tror du det är dom drar ner på om inte det? Hade den haft bakben hade det varit Totilas/Gal varning på ekipaget. Allt är ju väldigt väldigt fint utfört tekniskt sett.
 
Det är ju en bedömningssport och all bedömningssport är skitsport haha, men vad annars tror du det är dom drar ner på om inte det? Hade den haft bakben hade det varit Totilas/Gal varning på ekipaget. Allt är ju väldigt väldigt fint utfört tekniskt sett.

Fast även du får väl läsa vad jag skrivit sen många inlägg? ;) förstår nog inte hur det ens frågas eller kommenteras om att jag tyckte Anton skullle ligga högre? Nä verkar som sagt som jag endera inte går att förstå öht i skrift eller att folk inte läser? Men som sagt, nog om detta nu eftersom det tydigen stör folk och även enligt mig själv inte hör till tråden eftersom den är tydlig att folk bara ska kommentera rakt av och ingen tråd ifråga om annat. det respekterar jag som sagt.
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 844
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 694
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 084
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp