Bukefalos 28 år!

VM i dressyr 2014

Jag börjar tröttna lite på Byström och Blomquist som kommentatorer faktiskt. Tycker det är samma frågor och kommentarer som kommer upp varje gång det är dressyr på SVT och när man har följt med ett antal år börjar det bli tråkigt att höra frågor som "måste man rida på kandar?" eller "vad kommer bokstäverna ifrån?" Naturligtvis är det bra med en frågelåda men det känns som att Blomquist läser upp ett gäng frågor i rad utan att bry sig om innehållet? Och frågan om vad Byström tycker om för härstamning där hon då vecklade in sig i att det är individen som räknas fast hon skulle välja bort vissa stammar? :confused:
Det mesta har jag sett på FEI channel och de kommentatorerna verkar både mer insatta och kunniga, jag förstår att SVT ska sända för den "breda publiken" men jag skulle gärna se kommentatorsbyte faktiskt
 
örjar tröttna lite på Byström och Blomquist som kommentatorer faktiskt. Tycker det är samma frågor och kommentarer som kommer upp varje gång det är dressyr på SVT och när man har följt med ett antal år börjar det bli tråkigt att höra frågor som "måste man rida på kandar?" eller "vad kommer bokstäverna ifrån?" Naturligtvis är det bra med en frågelåda men det känns som att Blomquist läser upp ett gäng frågor i rad utan att bry sig om innehållet? Och frågan om vad Byström tycker om för härstamning där hon då vecklade in sig i att det är individen som räknas fast hon skulle välja bort vissa stammar? :confused:
Det mesta har jag sett på FEI channel och de kommentatorerna verkar både mer insatta och kunniga, jag förstår att SVT ska sända för den "breda publiken" men samtidigt så blir det att SVT tappar mig som tittare.
Alltså. Jag irriterar mig något grymt på dem och måste ha skämskudden framme eller stänga av ljudet. Om man nu ska ligga på nivån "alla ska hänga med" så tror jag att man måste man gå ännu mer basic. Nu blir det liksom bara "så här ska det vara" och inget varför. Jag fattar att det är jättesvårt att kommentera och tillfredställa såväl noviser som mer insatta, men nu blir det varken hackat eller malet och ärligt talat ibland ren goja... Men som sagt var; jag förstår att det är jättesvårt och snabb måste man vara...
 
Så med er om SVTs kommentatorer. Inte roliga, informerar inte, kommenterar knappt vad som händer på ett vettigt vis. :( skulle inte skada att läsa på bättre och heller inte vara bättre närvarande. Pinsamt dåliga översättningar på intervjuerna med, undrade ibland om de hört något helt annat än mig, men min syster höll med mig.
Kommentatorerna första dagen på clipmyhorse var MYCKET bättre.
 
Jag är för övrigt jätte glad för hur bra det gick för hästen jag hejar på: Arlando (kusin till mitt sto). Väldigt vad mkt fina ord kommentatorn gav över honom med. Undrar om jag kan använda det för att se om mitt föl är säljbart för högre pris? :p
Så nu måste jag sitta klistrad även på fredag. Har gått väldigt bra att följa SVT-sändningarna på mobilen även för mig som har mkt tveksam täckning ifrån operatören.
 
Min syster som är mammaledig försökte titta i morse då hon tänkte att hon skulle förstå mer av vad jag gör på tävlingarna. (Hon kan inget om hästar alls). Hon tröttnade snabbt för de bara klagade på allt.

Jag har kommenterat fotboll på amatörnivå (webbradio i webbradions tidiga år) och då hade vi alltid en huvudkommentator som var glad och rolig och kommenterade det som hände, sen hade vi en expert som förklarade varför saker var bra eller dåliga. Det skulle varit MYCKET bättre om de hade kunnat ha det på SVT också. Experten ska kunna ifrågasätta men då ska det inte vara den som leder hela snacket. Roger var idag för passiv, det som ska vara hans roll som han tex missade var att informera om starttider längre fram i startfältet, var PK låg i förhållande till Kur-gränsen osv... Enkla saker som servar tittaren som gör att man inte behöver ha olika webbfönster uppe parallellt om man är riktigt intresserad. Ska man behöva informera dem om det?
 
Nej Byström har aldrig varit rolig som kommentator, kunde de gärna flytta om lite och fräscha upp!
Det är mkt "för att det är så" och hon vågar aldrig ta ställning eller säga ngt som kan vara negativt. Blir väldigt mkt mellanmjölk:down:
 
Min mamma skulle titta med mig häromkvällen (inspelning) och hon somnade :o . Jag förstår att dressyr kan vara sövande men tänk om Christian Olsson från radiosporten kommenterade ;) tillsammans med Jan Brink kanske? Då skulle nog dressyren bli intressantare att lyssna på oavsett om man själv tävlar eller om man är helt grön inom sporten :p

Är Blomquist överhuvudtaget hästintresserad? Jag vet att han fick ta över då Svanlund hastigt gick bort men borde det verkligen inte var dags för en kommentator som faktiskt är hästintresserad, Svanlund var väl inte ryttare han heller? Maria Wallberg finns ju och hon har väl ett genuint hästintresse och är inte alls oäven som kommentator? Hon gör intervjuerna bra absolut men jag tycker hon lätt utklassar Blomquist när det gäller att kommentera ridsport.
 
Så fin Anton var idag. Jag tycker att hans bakben är lite trista, men gillar verkligen honom och Tinne. Mjukt och fint.
 
Jag satt och lyssnade på sändningen då jag körde bil idag. Och det tog säkert 20 min innan jag fattade att de var två för Blomquist sa inget alls. Visserligen grät jag inte över det, men är det inte hans jobb att kommentera?? När han väl sa något var det fel.. Och Byström är inget kul alls att lyssna på.
Horse1 sändning från ponny-SM med Maria Gretzer som kommentator - det var bra! Informativt, förklarande, intressant och underhållande. Allt som B&B inte är..
 
...så vad menar du? För jag uppfattade dig som kritisk mot att det kommenterades om ekipagen.

Då kan du gärna läsa igen :) Jag förstår att du tolkat det så utifrån dina inlägg och nu denna fråga till mig, men läser du mitt inlägg igen så ser du kanske att det både är ganska balanserat skrivet och att jag undrar och varför, och knappast förtjänar ngt defensivt svar utifrån det jag skrev och antaganden om Lisa i skogen som inte ska uttala sig osv? Vem är Lisa i skogen? Isåfall är det jag inkluderat så blir jättekonstigt att bli defensiv när jag skrev det jag skrev och tyckte jag faktiskt motiverade med en fråga som folk gärna fick svara på, det var inte direkt att jag lade locket på och påstod att folk inte ska uttala sig utan det var en fråga där jag undrade ang motivering helt enkelt.
Jag undrade precis det jag skrev - väldigt många hobbyryttare verkar ha skapat ngn allsanning om att Antons bakben är dåliga och slöa - hade så varit fallet frågar du mig, verkligen, så hade han knappast hamnat som nr 7 i en VM klass för att nämna ett exempel i världsrankingen där han befinner sig med Tinne sista åren. Så utifrån det var det precis som jag frågade - vad grundar man denna "allsanning" på är det för att andra skriver det, och det lätt blir ngn allsanning då, eller är det om han skulle bli bedömd för just sega bakben, ngt som isåfall är intressant att reflektera över hur man dömer och vilka kriterier som spelar mest roll i sig år 2014 allmänt? Det skrev jag ju att det isåfall vore jätteintressant att diskutera men nog i en annan tråd, och sen med tillägget att i min erf. av Dressyr forumet när det kommer till lite mera såna djupgående diskussioner så brukar intresset vara ganska lågt.
 
KL
Jag håller med sen många år ang. kritik mot Byström. Inte vare sig intressant eller förtroendeingivande i fråga om kommentator rollen på ngt sätt, man baxnar över svar som ges och ganska fega defensiva förklaringar/motiveringar för den som är insatt som lyssnar. Ännu mer synd utifrån det är ju att svaren riktas till de inte så insatta, och därmed väger rätt bra i fråga om förklaringar och motiveringar. tyvärr.
 
Alltså, är inte 100% men jag har för mig att se sänder allt via webb-radion! Även om inte allt sänds ut i kanalerna live.
 
@mackan
Fast det är precis så det är enligt vad jag kan se. Visserligen blir det extra tydligt iom att Anton har så "luftiga" framben (finns ju fler ekipage som har slappa bakben, men de flesta andra tycker jag har frambensrörelser som inte är lika flashiga och då syns det inte lika tydligt på samma sätt), men nog sjutton är hans bakben slappa - det är ju inte ovanligt att tårna släpar i då och då heller. Men eftersom att typ alla andra delar hos ekipaget är bra (eller väldigt bra) så är de ju totalt sett just så bra att de kan slåss topp 5-10 i ett VM, trots bakbenen. Precis som att de andra på den nivån har brister.
 
@mackan
Jag vill inte ordtvista över hur jag tolkar dina ord, därav frågan, jag vill hellre få förtydliganden så att jag förstår, så tack.

Jag såg det inte riktigt som försvar, ser det mer som att jag framförde min åsikt, sedan kanske jag kan vara smidigare i mitt språk:angel:


Angående Don Auriello så ser jag det inte som någon allsanning, typ mer åsikt som många råkar dela? Kanske för att det är stor del saning i det..? Tror jag hört Tinne i intervju prata om att få igång och aktivera bakdelen, så hon verkar inte helt obekant med att det är åt det hållet heller? Google-bild-söker man på hans namn så kommer det ju knappt upp en enda bild där bakbenen är ens nära hälften av det lyft som frambenen har = det borde gillas som sanning i stort att Don Auriellos bakben jämfört med hans framben (som har massor med gest) inte är så vidare aktiva.
Personligen har jag samma åsikt om honom som fler hästar som deltar i tävlingen så är inte personligt mot honom (kanske inte slappa bakben i så många fall, men ej korrekt engagerade bakben). Jag kanske bara hakar på andra här som nämner honom, och han nämns antagligen ofta just för att han är svensk. Vi kanske har lite nationalism i oss och önskar pallplats och därför att "våra" ekipage ska göra bättre ifrån sig? Eller bara allmän frustration över problem som finns hos allt för många ekipage och det råkar bli just Anton som det gnälls på för att han ligger nära till hands?

Att de kan ha aktivare bakben önskar jag alltså av en hel del fler ekipage som deltar i VM. Funderar en hel del över hur det ser ut att vara så lite tryck, engagemang, vinkling eller/och undersättning av bakbenen när det sedan händer så mkt där framtill? Ser ryggen dessutom ut att hänga lite mkt så är jag väldigt fundersam till hur den hästen jobbar biomekaniskt sett, är det verkligen en bra önskvärd form? Hur mkt av arbetet gör inte frambenen extra istället för bakbenen? Har inte stor del av poängen i dressyr missats när det ser ut så?

Tror jag nämnt det förrut i tråden:angel: Jag är inte alltid så överens med hur det döms... Jag skulle vilja se att man prioriterade anorlunda.
MEN jag ser hellre ekipage som Don Auriello där hästarna ser lugna och bekväma ut än tex Parzival, där det enligt mitt tycke såg brutalt ut mot munnen, spänt istället för spänst och vad jag upplever som inte nöjd häst, som inte heller verkar gå i så vidare bra form bakifrån genom rygg. Men då känns det lite som att välja mellan det the lesser of two evils...
 
@Vingra det låter som vi trots allt är ganska överens i tänket utifrån det du skriver här.
Jag vänder mig mest mot att det skulle vara ngn Allsanning som frågar du mig, många svänger och hänger på runt just ang. Anton oavsett vem de är som svarar och var de befinner sig osv. Utan att prata Lisa i skogen så förstår du kanske vad jag egentligen menar med det om vi pratar just anonyma användare på bukefalos som exempel. Det är oavsett bukefalos ett ganska etablerat fenomen att folk funkar så men ffa blir det lätt att en höna blir en ekorre osv, av folk som bara läser ivrigt, litar på de som skriver och sen hänger på och vips så är det Sanning. Det var det jag undrade över när jag reflekterade över det hela.

ang. allmänt att få aktivare bakben så enligt mig och om Tinne kommenterar det på sin egen häst, så aktivare bakben vill man ha på alla sina dressyrhästar dagligen dax och rent generellt, oavsett nivå om man ändå befinner sig på en nivå man dressyrrider och har det tänket i fråga om vad som är dressyr egentligen utifrån TR dressyr så att säga. Därav ytterligare lite ved som föranleder min frågeställning som den var tänkt i det inlägget jag skrev.

ang. framben vs bakben så även det var ju kopplat till det jag försökte illustrera med inlägget. Det är ju en bedömningsfråga och vad som premieras i dagens 2014, och framför allt blir det då jätteintressant ang. just framdels sprattlet som är extremt om man ska uttrycka sig lite ang vad som premieras, så om några bakben inte är lika aktiva som frambenen bedömningsmässigt 2014 så kopplar det precis till det jag efterlyste lite i fråga om reflektion och ev. diskussion ang. det hela i mitt inlägg. men som jag även skrev så hör ju detta inte till ngt som passar i diskussionen här i tråden öht - eftersom tråden handlar om VM tävlingen och inte några diskussioner eller debatter eller detaljer ang. hästarna eller ridningen bortsett från det just här.

väl mött och jag uppskattar ditt inlägg och som sagt - vi är nog egentligen inte oense öht ;) :)
 
@mackan
Fast det är precis så det är enligt vad jag kan se. Visserligen blir det extra tydligt iom att Anton har så "luftiga" framben (finns ju fler ekipage som har slappa bakben, men de flesta andra tycker jag har frambensrörelser som inte är lika flashiga och då syns det inte lika tydligt på samma sätt), men nog sjutton är hans bakben slappa - det är ju inte ovanligt att tårna släpar i då och då heller. Men eftersom att typ alla andra delar hos ekipaget är bra (eller väldigt bra) så är de ju totalt sett just så bra att de kan slåss topp 5-10 i ett VM, trots bakbenen. Precis som att de andra på den nivån har brister.

jag förstår inte riktigt ditt inlägg öht faktiskt. läst mitt svar till Vingra i sammanhanget. Rent biomekaniskt så säger det sig självt utifrån hur en häst är byggd att ju mer flashing frambenen är ju mindre engagerad blir bakkärran. Jag tycker flashighet fram är det som utmärker bedömningen som det ser ut i dag ang. dressyr på högre nivå , och vad en fin dressyrhäst är sen många år men eskalerande mer och mer sista åren och det är ju precis det jag försöker addressera i mitt inlägg.
just därför undrar jag hur du menar i resonemanget utifrån det jag skrev.
 
MEN jag ser hellre ekipage som Don Auriello där hästarna ser lugna och bekväma ut än tex Parzival, där det enligt mitt tycke såg brutalt ut mot munnen, spänt istället för spänst och vad jag upplever som inte nöjd häst, som inte heller verkar gå i så vidare bra form bakifrån genom rygg. Men då känns det lite som att välja mellan det the lesser of two evils...

För mig är det obegripligt att Parzival hamnade före Anton i resultatlistan. Det såg inte trevligt ut alls.
 

Liknande trådar

Gnägg Dags för tävlingar på hemmaplan!(-ish för oss som inte är Stockholmare :)) Jag är inte på plats, men SVT sänder ju massor och jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 879
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Tänkte att det kunde vara roligt med en liten "snackis"-tråd inför dagarnas SIHS-15! Vad ser ni mest fram emot? Vilka är på plats? Vad...
2
Svar
38
· Visningar
3 718
Senast: Mirre
·
Dressyr Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider: Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
26 200
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp