WE-tråden

Bukefalos 30 år!

Jag har bokat att prova rida för en ny dressyrtränare nu, tänker att ska jag försöka få ordning på bytena så kan det ju vara bra att i alla fall ha någon på marken som kan se vilka som är rena och inte 😅 . Har ju liksom inte ridit någon dressyrträning på över tre år, och den tränaren bor utomlands och kommer bara några helger per år så svårare att passa in. Tränaren jag red för innan dess är skadad just nu.

Tänkte att jag får kanske byta tillbaka till det dressyrgodkända bettet så vi ser lite ordentliga ut, insåg att jag inte ridit på ledat eller metallbett sedan jag provade pelhamet, bara det och det vanliga raka trust-bettet. Men hästen kändes inte nöjd alltså (kan också ha varit att hon fick regn i öronen iof men tycker inte hon borde gapa för det). Kan man komma på dressyrträning för ny tränare med pelham? 🫣

Jag har bokat att prova rida för en ny dressyrtränare nu, tänker att ska jag försöka få ordning på bytena så kan det ju vara bra att i alla fall ha någon på marken som kan se vilka som är rena och inte 😅 . Har ju liksom inte ridit någon dressyrträning på över tre år, och den tränaren bor utomlands och kommer bara några helger per år så svårare att passa in. Tränaren jag red för innan dess är skadad just nu.

Tänkte att jag får kanske byta tillbaka till det dressyrgodkända bettet så vi ser lite ordentliga ut, insåg att jag inte ridit på ledat eller metallbett sedan jag provade pelhamet, bara det och det vanliga raka trust-bettet. Men hästen kändes inte nöjd alltså (kan också ha varit att hon fick regn i öronen iof men tycker inte hon borde gapa för det). Kan man komma på dressyrträning för ny tränare med pelham? 🫣
Jag tycker ju det - rider för båda mina traditionella dressyrtränare på pelham då och då och båda är positiva till det. Varvar dock med tävlingsgodkänd betsling ibland. Men jag tycker ju det är bäst att börja med den betsling man är mest van vid/hästen fungerar bäst på - och förklara att för det DU vill göra är det en tävlingsgodkänd betsling.

Ja! Det har jag gjort och ddt var inga problem. Tränaren blev mest förbryllad över att jag ville rida på en hand😅.

Min hästskötare hade visst fel för sig när hon skulle iväg på spa, det var inte torsdag-fredag utan fredag-lördag 🤣

Så nu har jag efteranmält till 2-moment MsvB i Älmhult på torsdag. Ska bli spännande att prova rida lite hinder med lans och se vad hon säger om att hoppa bank igen, det har vi inte gjort sedan vi red terräng för några år sedan 😅

Min hästskötare hade visst fel för sig när hon skulle iväg på spa, det var inte torsdag-fredag utan fredag-lördag 🤣

Så nu har jag efteranmält till 2-moment MsvB i Älmhult på torsdag. Ska bli spännande att prova rida lite hinder med lans och se vad hon säger om att hoppa bank igen, det har vi inte gjort sedan vi red terräng för några år sedan 😅
Den banken är väldigt pluttig😁. Jag skrattade högt när jag såg den för jag åkte iväg och tränade på en som var mycket mycket högre. Vilket iofs var toppen😅.

Har haft WE-kurs idag och dömt PnWE. I fodrade byxor, dubbla tjocktröjor, vinterkappa och mössa. Det var inte vsrmt men jätteroligt!!

Har haft WE-kurs idag och dömt PnWE. I fodrade byxor, dubbla tjocktröjor, vinterkappa och mössa. Det var inte vsrmt men jätteroligt!!
Det är verkligen skillnad i vårt avlånga land, idag hade jag det såhär med promenad i havet 😅

2442.webp

Vi var alltså och red 2-moment MsvB i Älmhult.

Ganska nöjd men jag var lite ofokuserad och långsam i tanken i tekniken vilket ledde till att jag missade lämna lansen för att jag bara började fälla ner den för sent? Onödigt, fick lägga en volt och blev en 4 där. Hade heller inte riktigt koll på höger bak i ryggningen och korridoren var bommar som låg på sockerbitar som stack ut ganska mycket så vi backade in i en av dem ganska ordentligt. Hon har också lite svårt förtillfället att korsa över med höger bak över bommen så blir mer att hon bara trampar utåt med vänster och det drog också ner ganska mycket. Tror vi touchade i andra bommen lite också men de låg på ganska stadiga hållare så trillade inte ner. Annars tyckte jag att Pärlan kändes fin men hon tycker ju det där med att stå stilla, backa och vända på tygeln är onödigt så på alla de momenten och på det allmänna fick vi avdrag för mot hand/slår sig fri. Det enda jag tyckte var lite hårt dömt var 5.5 på bron, det fick vi knappt ens på de första tävlingarna när hon stod stilla och funderade innan hon vågade gå upp. Men det är väl hårdare krav i Msv också.
Enkelslalom fick vi 8 på båda och 7,5 på ta lansen och hinder, 7 på upphoppet. Blev 62% så hade ju ändå varit ett till godkänt kval. 4a av 7 starter i tekniken.

I Speeden tog jag det ganska lugnt i början och var lite mer noggrann, ville inte gasa på för mycket medan jag hade lansen, eller innan för den delen ifall hon skulle bli lite vild 😅 . Men tycker det gick väldigt bra, vände runt tunnorna lätt och fint på en hand. Sen släppte jag på lite mer efter vi var klara med lansen men fanns inte så mycket att göra på vägarna. Blev tredje tid och även 3e plats totalt.

En positiv sak var att flera av högerbytena faktiskt var rena efter bara en dressyrträning i tisdags där jag fick hjälp med bytena! :bump: Så känns som att det kanske ska gå att lära om så småningom! :up:

Red genom banan jag byggt igår med Zacke och alltså gubbe levererar! Kunde göra rätt små volter i både två och tre tunnor, trägrinden funkar pch jag har börjat öppna den inåt istället vilket blev bättre för oss. Sen chockade han mig genom att ta byteshjälpen genom enkelslalomen så jag kom av mig helt och kunde inte räkna😂. Vi är verkligen inget fantastiskt svårklassekipage men idag hade vi lite bättre koll på sakerna😁.

Dio skulle också gått på hinder men han skrämde ihjäl sig själv på trägrinden. Han tog nosen lite våldsamt mot min hand när jag hade grinden i handen så hon slog sig lite🙄. Så han blev jätteupprörd och livrädd för den elaka grinden... Byter klass till LA nästa helg så vi slipper den elaka grinden och tränar mer på den😅.

Tog förresten och beställde lite bilder från tävlingen i Åsbo, inte jättehäftiga och fartfyllda som vissa får men var ändå första gången vi fastnade på WE-bilder som jag blev nöjd med :p (även om man ser att jag missar ringen).

700956015_10162983520749290_5554072437826505587_n.jpg

700657507_10162983521009290_8828189310511864570_n.jpg

700236039_10162983520794290_7896243195113882358_n.jpg

698457242_10162983520949290_6822998607539657375_n.jpg
Min klass blev inte fotad där, trist!

Jag tömkörde igår efter att hon fått vila över helgen, gjorde ganska mycket sidvärtes i skritt för att kolla att hon verkligen korsar med höger bak.

Sedan tänkte jag först bara jobba lite med att få henne kvickare galoppen, men blev sen att jag provade göra byten på töm för första gången också. Tycker det är svårt att jobba med bytena hemma eftersom jag inte känner vilka som är rena eller inte. Men på töm kan jag ju se och berömma ordentligt när det blir rätt. Inga rena vänsterbyten men flera åt höger igen!

Gjort fyra starter i helgen och är supernöjd med alla hästarna!

Divina var först ut i LD och var som en tiger att rida, så pigg och ville bara göra allt direkt😁. Härlig känsla! Dressyren var rätt stadig men jag glömde en halt och så tog det tvärstopp i en travvolt för hon blev markskygg. I tekniken var bron superläskig så tog en liten stund att ta sig över. Sen tuffade vi på. 66% i dressyren, 67% i tekniken och en andraplacering.

Dio gick MsvB på lördagen och gjorde en fin dressyr på 67%. I tekniken började jag med att tappa muggen😳. På hinder nr 1. Så jag blev utesluten men domaren lät mig rida och jag tuffade mest runt och tog det chill. Hittade fint flyt på slutet. Fick ändå poäng och det blev blygsamma 55%. I speeden hade jag missat att det var högeröppning på grinden och hade inte tränat öht på det. Så det blev trassel.

Andra dagen fick Dio gå LA istället och hinder nr 1 var trägrinden. Den gick helt ok första dagen men trasslet från speeden satt i och kunde inte stänga den. Sen var han jätteduktig trots att det var lite spänt. 62%. I speeden mytravade jag fram till grinden och vi kom igenom rätt enkelt! Kunde rida rätt mycket framåt i speeden vilket var riktigt roligt! Blev tvåa i klassen lite oväntat😃.

Sist ut var Zacke i Svår. Målet var att gubbe skulle hållas på gott humör och han ska inte gå med press. Så det var lite svajigt och vi kan bättre. Men det är viktigare att han VILL än att vi är fantastiska. 58% är som ändå 7%-enheter bättre än vår senaste svårstart. I speeden ville vi båda lite för mycket och några hinderdelar föll och jag missade ringen. Vi vann ändå😅.

20260524_114116.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar