90 dagar - 2023

Jag har ett tag haft fundering på att testa ett köpfritt år men inte riktigt kommit till skott. Men 90 dagar är ju en väldigt bra start!

Skall fila lite på detaljerna. Får återkomma:)
Vilken bra idé! Jag körde en träningsgrej förra året och vill gärna haka på i år igen men inte haft något som är både vettigt och rimligt men det här är verkligen något jag ska fundera på med!
 
Har inte riktigt funderat färdigt men har några saker som känns angelägna att få till

1. Gå upp när larmet ringer, inget snoozande. För att klara detta behöver sovrummet vara en mobilfri zon så det blir den första åtgärden. Tack för inspiration @lil-sis

2. Lägga en kvart på kvällen för att rensa diskbänk och köksbord så att de känns inbjudande när jag kommer upp dagen efter. Skulle det finnas tid kvar av kvarten när köket är ok kan jag lägga till att röja hallbyrån som alltid är full av saker som bara hamnar där...

3. På jobbet - avsluta dagen med att rensa inkorgen på allt som är åtgärdat eller som inte behöver sparas. Där ska bara finnas sådant kvar som är aktuellt att jobba med.

4. Ska vara med i utmaningen på Hund - fotgående i 30 dagar. Efter det tänker jag att vi kan fortsätta med något annat i februari och mars :)

5. På temat hund ska jag skriva träningsdagbok varje dag i 90 dagar, oavsett om träningen består i kurs för instruktör eller kort trick-träning hemma i 5 minuter.

Skulle behöva hitta något som gör mig själv lite mindre stel och stånkig... Yoga är säkert jättebra, men det måste vara lätt att komma igång, lätt att göra både hemma och borta, ta max 10-15 minuter per dag och gärna göra märkbar skillnad relativt fort. Tar gärna emot tips!

Skulle också behöva minska på mitt chokladätande... Men har insett att jag inte klarar att äta "lagom" (vad nu det är??) jag måste avstå helt. Så en bra grej vore att ha godis-stopp i 90 dagar. Ska fundera mer på den...
 
Jag ska gå och lägga mig i tid, vilket för mig är minst sju timmar innan klockan ringer. Vardagar innebär det att lampan släcks senast 22.45.

Det blir ett undantag. Jag ska troligtvis till Stockholm i slutet av mars och då ta morgonflyget. Jag kommer inte kunna somna så tidigt som skulle behövas för att sova sju timmar den natten.
 
Förra året hade jag att jag inte får köpa något på faktura utan enbart via direktbetalning. Det gick jättebra hela våren men nu har det havererat igen. Det är inte alls så att jag inte betalar mina fakturor i tid eller spenderar mer än vad jag har råd med, men jag känner att jag får dålig koll och överblick. Så jag hakar på med fakturafria 90 dagar 😁
 
Kul att vi blir ett gäng, och roliga grejer kommer ni på också!
De två förra trådarna har jag börjat med yoga, så jag gör väl det i år också. :D De 30 första dagarna blir det Yoga med Adriene. Ska också hålla mig borta från godis/chips, snabbmat, läsk och alkohol under perioden men börjar med det först 2 januari, cut me some slack den förste liksom... :angel: ska även gå 2 mil i veckan på gåbandet när jag jobbar, sitter ner alldeles för mycket och gåbandet står bara i ett hörn och dammar just nu.

I övrigt vill jag veckoplanera två gånger i veckan, få en bättre planering för hundarnas träning, göra flera utflykter med dom och ha som mål att träna in alla moment i startklass i tävlingslydnaden hos unghunden!

Ska försöka påta ner allt i lite mer siffror i ett inlägg framöver! :bump:
 
Jag har flera saker jag skulle vilja eller behöva göra så försöker fundera ut vad som skulle vara mest positivt.

I år gjorde jag efterrätt en gång i veckan under 90 dagar, men tyckte det var lite tråkigt att göra bara för sig själv! Därför tar jag nog inte den utmaningen igen.

Vill läsa mer, skriva mer, kanske laga mer riktig mat hemma, ha mobilfri tid, ge hunden extra uppmärksamhet o.s.v. Får se om jag kommer fram till något.
 
Flera saker som jag vill göra, yoga har jag kommit igång med, vilket är jättekul. Hittat en mysig studio och kan vara med på flera pass i veckan. Superkul, även om jag är stel som en bit gammal drivved.

Hästarna stod högt upp på listan för 90 dagar, men så åkte jag av igen på juldagen och behöver samla lite mer motivation innan jag gör några avancerade löften.

Men…
1. Veckan efter nyår är jag ledig, då ska jag försöka lära mig att använda linser. Har provat att pilla in dem förut, men inte lyckats, dags att göra ett mer seriöst försök.

2. Stel var det ja, enligt den här videon så ska jag kunna dra ut mina hamstrings på 30 dagar. Värt att prova iaf, om det inte blir exakt så bra resultat som utlovas, så måste det ju bli bättre iaf. Så 30 dagar utmaning!

3. Jag är jättedålig på att ta kort, på hästarna, barnet, livet. Det vill jag ändra på, så 90 dagars utmaning: Ta minst 1 kort om dagen.
 
Detta vill jag vara med på. Sedan Nora fick somna in har jag hamnat i en lättare depression i min bipolära sjukdom. Jag har medicinerat upp den men har ändå svårt att ta mig ut, det känns liksom meningslöst att gå ut utan Nora. Men, som sjukskriven är det ohållbart att inte gå utanför huset på flera dagar. Det jag måste göra är alltså att ta mig utanför dörren varje dag, även om det bara är för att gå ett varv runt huset. Kommer inte räkna några steg eller så, det viktiga är att komma ut.
 
Kanske vågar mig på denna 90-dagars utmaningen med någon eller några av mina mål för 2023 överlag. Känner att jag tappat så mycket av mig själv under 2022 som jag vill komma tillbaka till:

- Se fler dokumentärer. Behöver inte vara superlånga jätte tunga ämnen, utan allt ifrån "såhär syr du en kjol" till "världens historia" eller vad som nu faller mig i smak just den dagen. Vill lära mig mer om allt!
- Hantverka mer. Har massor av roliga projekt jag vill sätta tänderna i, måste hitta tillbaka till inspirationen!
- Hitta på saker som inte involverar alkohol, alternativt göra saker istället för att bara prata om det (lite lagom vagt sådär, haha!)

Sen en punkt som jag kanske inte "tappat" under 2022, men som jag vill åstadkomma under 2023; några av mina träningsmål. Vill inte skriva ut dem här i tråden, men vill börja göra saker för att nå dit.
 
Flera saker som jag vill göra, yoga har jag kommit igång med, vilket är jättekul. Hittat en mysig studio och kan vara med på flera pass i veckan. Superkul, även om jag är stel som en bit gammal drivved.

Hästarna stod högt upp på listan för 90 dagar, men så åkte jag av igen på juldagen och behöver samla lite mer motivation innan jag gör några avancerade löften.

Men…
1. Veckan efter nyår är jag ledig, då ska jag försöka lära mig att använda linser. Har provat att pilla in dem förut, men inte lyckats, dags att göra ett mer seriöst försök.

2. Stel var det ja, enligt den här videon så ska jag kunna dra ut mina hamstrings på 30 dagar. Värt att prova iaf, om det inte blir exakt så bra resultat som utlovas, så måste det ju bli bättre iaf. Så 30 dagar utmaning!

3. Jag är jättedålig på att ta kort, på hästarna, barnet, livet. Det vill jag ändra på, så 90 dagars utmaning: Ta minst 1 kort om dagen.
Jag är också stel och ska försöka förbättra det!

Jag ska göra en liten specialare. Jag börjar året med en enklare utmaning, min kropp har helt stängt ner på grund av mörkret och tröttheten är svår att beskriva. Januari kommer alltså bli en mjukstart.

Jag ska försöka gymma minst en gång i veckan. (Två-tre gånger från första februari)

De dagar jag jobbar hemifrån ska jag ta en lunchpromenad, alternativt skotta snö om det snöar kraftigt.

Sen kanske jag vågar mig på strechövningen i videon ovan?

Återkommer 1/2 med utökade utmaningar :)
 
Förra året körde jag 90 dagar med skidor - och vid snöbrist skierg. Lyckades trots två omgångar med sjukdom få in 78 pass (74 på snö! ) vilket jag var mäkta nöjd med. Eventuellt blir det en repris, men samtidigt vill jag nog inte bara skida i år - och skierg är inte ett alternativ pga att gymmet har bytt till handtag utan remmar vilket jag får nackproblem av. Jag klurar vidare på detta!

I år ska jag bli bättre på att producera artiklar och avser öppna aktuellt dokument med text åtminstone en gång om dagen i minst 20 minuter även om jag så bara stirrar på texten. Får se hur jag löser det den 1-2 januari när jag är bortrest och inte har datorn med mig.
Åh vilket bra tips, det ska jag ta med mig.
Ägna 20 minuter åt artiklar varje dag oavsett produktion. (Jag vet ju att jag kan när jag väl sätter igång men prokastinerar så mycket eftersom det bara drabbar mig själv..)
 
Funderat på hur jag ska hålla koll på utvecklingen denna gång. Förra året hade jag en väggkalender som jag bara gjorde ett stort kryss i som nedräkning men jag vill ju hålla koll på alla separata saker. Den fysiska kalendern blir överfull med att-göra-listor så det blir hopplöst och likaså nån digital lista att ha i telefonen.
Svaret blev att ladda ner en habit tracker till Google Sheet! :bump:

habit tracker 90 dagar.png
 
Funderat på hur jag ska hålla koll på utvecklingen denna gång. Förra året hade jag en väggkalender som jag bara gjorde ett stort kryss i som nedräkning men jag vill ju hålla koll på alla separata saker. Den fysiska kalendern blir överfull med att-göra-listor så det blir hopplöst och likaså nån digital lista att ha i telefonen.
Svaret blev att ladda ner en habit tracker till Google Sheet! :bump:

Visa bifogad fil 109326

När man klickar i rutorna börjar ett träd att växa och en graf följer utvecklingen! :)

habit tracker 2.png
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 153
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 152
F
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp