90 dagar - 2023

Har inte riktigt funderat färdigt men har några saker som känns angelägna att få till

1. Gå upp när larmet ringer, inget snoozande. För att klara detta behöver sovrummet vara en mobilfri zon så det blir den första åtgärden. Tack för inspiration @lil-sis

2. Lägga en kvart på kvällen för att rensa diskbänk och köksbord så att de känns inbjudande när jag kommer upp dagen efter. Skulle det finnas tid kvar av kvarten när köket är ok kan jag lägga till att röja hallbyrån som alltid är full av saker som bara hamnar där...

3. På jobbet - avsluta dagen med att rensa inkorgen på allt som är åtgärdat eller som inte behöver sparas. Där ska bara finnas sådant kvar som är aktuellt att jobba med.

4. Ska vara med i utmaningen på Hund - fotgående i 30 dagar. Efter det tänker jag att vi kan fortsätta med något annat i februari och mars :)

5. På temat hund ska jag skriva träningsdagbok varje dag i 90 dagar, oavsett om träningen består i kurs för instruktör eller kort trick-träning hemma i 5 minuter.

Skulle behöva hitta något som gör mig själv lite mindre stel och stånkig... Yoga är säkert jättebra, men det måste vara lätt att komma igång, lätt att göra både hemma och borta, ta max 10-15 minuter per dag och gärna göra märkbar skillnad relativt fort. Tar gärna emot tips!

Skulle också behöva minska på mitt chokladätande... Men har insett att jag inte klarar att äta "lagom" (vad nu det är??) jag måste avstå helt. Så en bra grej vore att ha godis-stopp i 90 dagar. Ska fundera mer på den...
Läst och inspirerats av andra i tråden och har funderat klart. Lägger till

6. Stretcha mig själv efter hundarnas fyspass. Jag är ofta själv direkt involverad i deras fysträning så är uppvärmd och klar.

7. Godisuppehåll i 90 dagar. Inget godis, ingen glass, inte tömma pepparkakslådorna på jobbet... enda undantaget är fika på födelsedagskalas. Ska äta mat och frukt i stället, mår ju så mycket bättre av det 😊
 
Nu har jag helt landat i mina mål, mjukstarta i januari och bygga på i februari.
Mål för januari:
Ta en lunchpromenad när jag jobbar hemifrån.
Gymma minst en gång i veckan.
Inte äta mackor till middag.
Försöka göra strechövningen som är länkad tidigare i tråden så ofta jag kommer ihåg, provade idag och den gick faktiskt väldigt snabbt!
 
Jag är fruktansvärt jäkla dålig på att äta ordentligt så jag tänker ha som mål att äta frukost, lunch, middag och kvällsmål i 90 dagar istället för att hoppa över måltider och överkompensera vid middagen/äta skräpmat och godis.

Sen lägger jag till att städa en kvart om dagen så det inte känns så övermäktigt varje gång det är dags att städa.
Detta påminner mig om förra årets, ska ta en repis på den också: INGEN FRUKOST. Förstör ju hela mina dagar men det slinker ändå ner mat trots att jag inte är hungrig? Blö.
 
Kommer upprepa föregående års mål att yoga varje dag. Följer Yoga with Adriene på Youtube, on har alltid en 30dagars-utmaning i januari, så börjar där.

Vill få bättre ordning hemma, försökte med att städa 10 min/dag förra gången, vilket jag tappade rätt fort... Så vet inte om jag ska försöka med samma, eller hitta på någon annan strategi ...

Vill komma igång med att lära mig sy - så ett projekt per månad tänker jag där. (Shoppingpåse/kjol/sy om ngt befintligt eller så)
✅️ Yoga dag 1, introduktion inför 30-dagars-utmaningen. Ska försöka plocka iordning lite inför morgondagen, har en ny matta dom jag tänkte passa på att byta till.

Har inte orkat fundera så mkt på städningen idag, men har i alla fall tvättat och kört diskmaskinen. ✅

Behöver rensa skrivbordet innan jag kan plocka fram symaskinen... men virkade lite i alla fall.


Lägger till ett mål att ha ett genomsnitt på 10 000 steg om dagen varje veckosammanfattning. Ligger för tillfället på ca 7500 i genomsnitt den senaste månaden)
Har samlat 10 000 steg idag. ✅
 
Hakar på här med att jag ska utföra någon form av stärkande/stretchande övning för min kropp varje dag (utöver mina promenader). Har fått så ont i ryggen, axlarna osv. efter graviditeten, känner mig stel, har dålig hållning och det knakar och knäpper i hela mig. Kommer att vara olika övningar, dels för att det är bra för kroppen att variera men framförallt för att jag tröttnar på ett och samma träningsprogram sååå fort. Hellre att det blir lite blandat och veligt mellan olika övningar än att jag bara lägger av så som jag brukar.

Har startat idag med att göra övningar från tre filmer på youtube-kanalen som det länkades till tidigare här i tråden (tack för tipset!). Kändes jättebra och väldigt välbehövligt!
 
1. Kliva upp när klockan ringer - sluta snooza.

2. Promenera 20 minuter på löpbandet varje morgon. Det behöver inte gå snabbt.

3. Ägna 1h/dag åt min uppsats från 1/2 (terminen börjar inte).

Behöver börja ta vara på min tid bättre, annars kommer jag inte hinna med i vår. Sen har jag någon förhoppning om att börja vandra och det blir lättare om jag börjar inne än inte börjar alls. 20 minuter är förstås ingenting men det handlar om vanan, rutinen.

Jag har inte snoozat idag men å andra sidan ställde jag heller ingen väckarklocka. Har promenerat med barnet till och från tåg och hotell idag.

Ingen uppsats än men ska sätta mig med en bokrecension om en stund.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 163
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 281
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 476
F
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp