90 dagar - 2023

Det passar kanske inte hundra i denna 90 dagarstråd men jag funderar på att under tidsperioden prova att registrera mig för blodgivning igen.

I somras kom jag så långt som till att i alla fall ringa blodcentralen så jag vet att omregistrering krävs.

Har lämnat blod en gång för snart 11 år sedan och om jag kan/får vore det en bra sak att göra igen!
 
Jag är fruktansvärt jäkla dålig på att äta ordentligt så jag tänker ha som mål att äta frukost, lunch, middag och kvällsmål i 90 dagar istället för att hoppa över måltider och överkompensera vid middagen/äta skräpmat och godis.

Sen lägger jag till att städa en kvart om dagen så det inte känns så övermäktigt varje gång det är dags att städa.
 
ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA!
(Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat)

Tidigare år:
2021
2022

Skamlöst taget från tidigare tråd: Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra nya rutiner eller vanor och hålla dessa under 90 dagar. Denna period sträcker sig mellan 1 januari - 31 mars 2022.

Dags att marinera och förkovra sig lite extra under årets första tre månader, med andra ord! Vad svär du vid denna gång? Ta sig igenom Dostojevskijs samlade verk? Lära dig fula ord på 13 olika språk? Börja sortera dina strumpor? Sjunga "Broder Jakob" varje gång du duschar? Satsa på att göra milen, sticka en halv näsduk, ge dig själv daglig sovmorgon, sätta skorna på skohyllan istället för att lämna dem på mattan i hallen - inget är för litet eller för stort.

Tips från coachen:
- Vi håller tråden fri från fokus på vikt, då vikttrådar redan finnes. Däremot helt ok att vilja fokusera på t ex motion eller att få i sig frukost varje morgon.
- Ha en plan B vid sjukdom eller annat förhinder om du t ex hade tänkt dig daglig ultralöpning eller andra ExTrEmA hittepå.
- Det behöver inte vara samma sak under 90 dagar, utan kan delas upp i t ex 30 dagar akvarellmålning, 30 dagar oljemålning och 30 dagar graffiti, eller t ex 5 dagar med godis, 2 utan i tre månader osv osv osv.

2c0zzs.jpg
Ska försöka bli bättre på att använda min "eltandborste" Emmident, som har typ ljudvågor eller vad det är. :P Dyr men bra, men jag är lite för lat :P
 
Jag har passat på att ta jullovet så här långt till att yoga varje dag, så det blir en springande start in i utmaningen :)

Det är så jäkla DUMT, varje gång jag faller ur rutinen 😡 Jag kommer aldrig vara ett under av spänstighet, men daglig yoga gör att kroppen mår så himla mycket bättre! Inget ont i rygg, axlar eller handleder. Ingen stramhet i höfter och lår. Och 15-20 minuter är allt som behövs.

Så — end preach 😁
 
Jag har passat på att ta jullovet så här långt till att yoga varje dag, så det blir en springande start in i utmaningen :)

Det är så jäkla DUMT, varje gång jag faller ur rutinen 😡 Jag kommer aldrig vara ett under av spänstighet, men daglig yoga gör att kroppen mår så himla mycket bättre! Inget ont i rygg, axlar eller handleder. Ingen stramhet i höfter och lår. Och 15-20 minuter är allt som behövs.

Så — end preach 😁

Fattar inte heller varför jag slutade? Yogade i över 100 dagar i sträck förra (eller om det var förrförra) utmaningen, aldrig mått så bra i kroppen? :confused: :cautious:

Att det ska vara så sabla svårt att hålla igång. :D
 
Mina gamla att gå och köra duolingo funkar fortfarande men...

Veterinären vågade inte söva mitt skrutt till hund för tandsanering så nu måste jag själv peta tandstenen. Så 1) peta hunden i munnen minst en gång om dagen

2) rita något varje dag (två vänner gav mig penna och papper i present)
 
Jag ska gå och lägga mig i tid, vilket för mig är minst sju timmar innan klockan ringer. Vardagar innebär det att lampan släcks senast 22.45.

Det blir ett undantag. Jag ska troligtvis till Stockholm i slutet av mars och då ta morgonflyget. Jag kommer inte kunna somna så tidigt som skulle behövas för att sova sju timmar den natten.
Jag lägger till att titta på en dokumentär eller naturfilm i veckan. Tittade på ett gammalt avsnitt av Vetenskapens värld igår, om Sandby borg på Öland som var väldigt intressant. Jag gillar ju egentligen denna typ av program, men fastnar lätt framför olika lättsmälta serier.
 
Jag hakar också på!
Mål:
Göra mina ryggövningar varje dag (har några olika för att få fart på musklerna och lättare slappna av).
Äta mat innan jag äter godis (det blir lätt att jag äter godis istället för mat annars, och så mår jag uselt, sover dåligt m.m.).
Stretcha benen efter varje långpromenad med hundarna eller varje arbetspass.

Det här är sådant jag redan pysslar med, men inte varje dag och jag vill verkligen få till det som en fast rutin för att må bättre på alla sätt och vis. Utan mina fysiska övningar får jag lätt problem antingen med hälsporre eller spänningshuvudvärk (beroende på om jag slarvar med ben eller rygg :D ) och tja, godis är ingen bra matersättning. Mitt humör blir uselt och orken obefintlig, jag saknar att må bra helt enkelt.
 
Jag hänger på! Realistiska mål är inte riktigt min grej, men med vintertråden i samma anda färskt i minne ska det väl gå bättre denna gång.

Jag måste få rutin på min yoga. Varje ledighet kör jag igång med min yogaapp, men så fort vardagen slår till kommer jag av mig. Jag måste ta itu med det, min kropp mår mycket bättre med yoga ffs. För enkelhetens skull tar jag en månad i taget.
- Jag ska följa ett 30 dagars yogaprogram, vilket i princip innebär 10-30 min yoga varje dag.

Jag gillar att rita/måla, men har en tendens att vara starta en massa nya projekt utan att någonsin avsluta dem. Så;
- Var månad ska jag färdigställa minst en bild. Rita och färglägga.

Förr i tiden läste jag mycket och det vill jag nu också, helst lite varje dag, men inser att det inte är realistiskt. Kanske mer realistiskt att ha som mål att läsa ut böcker? Jag testar. Noveller får räknas också.
- En bok/novell per månad ska läsas ut.

Detta känns viktigast för stunden.
 
Jag har funderat lite på hur mitt köpstopp dessa 90 dagar skall se ut. Jag tänker att köpstoppet gäller för mig personligen, behöver tvååringen plötsligt nya regnbyxor p.g.a växer som ogräs så är det okej. Jag kommer också göra undantag för två födelsedagspresenter till familjemedlemmar som fyller år under denna period.

Det jag främst vill bryta är ovanan med impulsköp. Svårast kommer vara att hålla sig borta från att köpa nya böcker, växter och fröer. Å andra sidan finns det bibliotek och jag har redan alldeles för mycket fröer av någon outgrundlig anledning. :sneaky:
 
Jag hänger på! Realistiska mål är inte riktigt min grej, men med vintertråden i samma anda färskt i minne ska det väl gå bättre denna gång.

Jag måste få rutin på min yoga. Varje ledighet kör jag igång med min yogaapp, men så fort vardagen slår till kommer jag av mig. Jag måste ta itu med det, min kropp mår mycket bättre med yoga ffs. För enkelhetens skull tar jag en månad i taget.
- Jag ska följa ett 30 dagars yogaprogram, vilket i princip innebär 10-30 min yoga varje dag.

Jag gillar att rita/måla, men har en tendens att vara starta en massa nya projekt utan att någonsin avsluta dem. Så;
- Var månad ska jag färdigställa minst en bild. Rita och färglägga.

Förr i tiden läste jag mycket och det vill jag nu också, helst lite varje dag, men inser att det inte är realistiskt. Kanske mer realistiskt att ha som mål att läsa ut böcker? Jag testar. Noveller får räknas också.
- En bok/novell per månad ska läsas ut.

Detta känns viktigast för stunden.
Glömde: Jag måste förbättra min dåliga sömn. Jag sover generellt för få timmar och för ytligt, det förstnämnda kan jag åtminstone göra något åt.

- Planera och gå och lägga mig i tid. På vardagar innebär det 21-22 alt. 23-00 beroende på hur jag jobbar dagen efter. På helgen håller jag det friare, men inte senare än 02.
 
Jag har funderat lite på hur mitt köpstopp dessa 90 dagar skall se ut. Jag tänker att köpstoppet gäller för mig personligen, behöver tvååringen plötsligt nya regnbyxor p.g.a växer som ogräs så är det okej. Jag kommer också göra undantag för två födelsedagspresenter till familjemedlemmar som fyller år under denna period.

Det jag främst vill bryta är ovanan med impulsköp. Svårast kommer vara att hålla sig borta från att köpa nya böcker, växter och fröer. Å andra sidan finns det bibliotek och jag har redan alldeles för mycket fröer av någon outgrundlig anledning. :sneaky:
Mitt lokala bibliotek har fröer, just saying ^^ lämna en påse så får du ta en annan :)
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 960
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 151
Senast: Fruentimber
·
F
Tjatter Men vi kör väl ytterligare en omgång för att inviga nya året? Idén är alltså att inom en tidsperiod av 90 dagar införa en eller hundra...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
24 145
F
Kropp & Själ Jag tänkte ge mig själv en 90-dagars utmaning med start 1 januari, slutdatum 31 mars, som någon form av nyårslöfte/nystart. Någon som...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
10 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp