Alkohol hur nära inpå bilkörning?

Jag kör när jag känner mig fräsch, pigg och alert. Har hänt att jag dagen efter fest satt mig i bil fram emot kvällen trots att jag fortfarande känt mig lite bakis, men det har verkligen varit undantagsfall. Måste jag köra dagen efter har jag som regel att sluta dricka i god tid innan midnatt och självklart dricka med lite mer måtta än jag annars kanske gjort, och försöka köra så sent som möjligt dan efter.

Har inga problem att köra några timmar efter en vinlunch, men inte direkt inpå.

Men det här är ju en sån där sak där det är fett ovärt att vara på fel sida marginalerna så hellre ta ut svängen ordentligt åt andra hållet.
 
Jag är extremt försiktig men tvekar inte en sekund att köra bil dagen efter om jag druckit ett par glas vin till middagen dagen innan. Har jag festat rejält kör jag inte dagen efter men det är främst för att jag är trött, det är sällan jag orkar dricka en stor mängd alkohol längre :D

@sjobergas tumregel om sådär en åtta timmar efter ett rimligt intag är bra.
 
Jag har aldrig avstått bilkörning dagen efter alkohol, inte om jag behövt ta mig ngnstans. Bara väntat till lite senare isf.

Kör inte samma dag som jag druckit, möjligen om jag bara smuttat några få klunkar.

Jag brukar tänka på hur sent jag dricker sista glaset om jag vet att jag ska köra under morgon/fm dagen efter. Tex att inte dricka efter midnatt. Mängden och hur snabbt man dricker spelar ju också in. Har jag drickit under en middag (några glas utspritt på flera timmar) och inte känt mig onykter så tänker jag inte ens på det dagen efter.
 
Jag är rädd om mig själv och de jag möter och kör inte dagen efter jag har druckit alkohol och självklart aldrig samma dag heller. Någon gång har jag kört bil sent på kvällen dagen efter när det har varit kris men jag gör det helst inte. Jag dricker mig aldrig full och jag slutar alltid tidigt eftersom jag avskyr känslan av onykterhet när jag lägger mig.

Att man kan blåsa rent betyder iallafall inte för mig att det är okej att köra bil. Känner jag minsta lilla bakfylla så skulle jag aldrig ens tänka tanken på att köra. Att någon ens kan tänka sig att köra efter en öl eller ett glas vin till middagen fattar jag inte. Hur ego kan man vara och hur viktig är alkoholen för en då?
Oj, vilket dömande och tråkigt inlägg :(

Bara för att du har en åsikt och världsbild som skiljer sig från vissa andras innebär det inte att vi andra är egoister som skiter i både vår egen säkerhet och andras.
 
Oj, vilket dömande och tråkigt inlägg :(

Bara för att du har en åsikt och världsbild som skiljer sig från vissa andras innebär det inte att vi andra är egoister som skiter i både vår egen säkerhet och andras.

Helt enig. Att hävda ett principintervall mellan intag och körning är rätt fånigt eftersom det är så olika vad en tål. Är det så att en känner sig seg dagen efter en mindre mängd alkohol ska en givetvis inte köra men det betyder ju inte att andra känner så efter samma mängd.

Jag känner som sagt inte av ett par glas vin dagen efter och är definitivt alert att köra.
 
Som många skrivit beror det på hur mycket man har druckit, när, och hur man känner sig. Har jag druckit två glas vin till middagen har jag noll betänkligheter att köra bil halv åtta på morgonen efter. Skulle jag ha kört shotrace klockan 4 på morgonen skulle jag däremot inte ens tänka tanken.

Å andra sidan skulle jag helst inte köra efter tre timmars sömn även om jag vore spiknykter.
 
Jag kan blåsa 0,0 på förmiddagen efter en rejäl nyårsfest med tillhörande sena drinkar. Fullt lagligt att köra alltså, och då är det dagsformen som avgör om jag anser mig körbar. Oftast är det sömnen som är den begränsande faktorn efter en sådan kväll, och ibland att min migrän triggas av vissa viner.

Efter ett glas vin eller en öl på en middag brukar det inte vara några som helst problem att köra, men då är det ju inte baljor amarone eller Duvel jag dricker direkt. Ibland har jag testat att blåsa och inte en enda gång har jag känt mig nykter men mätaren sagt annat.

Jag är garanterat en sämre förare en tidig morgon när jag haft en dålig natt sömnmässigt, eller direkt ut i trafikköerna efter en arbetsdag med intensiva möten i ett, men av någon anledning finns det ytterst få moralpoliser i det sammanhanget (utan det skulle snarare himlas med ögonen om man skjuter upp en aktivitet pga att man inte vill köra i det läget).
 
Jag kör inte bil samma kväll som jag dricker alkohol, för mig är det en principsak. Spelar ingen roll om jag blåst noll, skulle en olycka hända skulle jag dö av ånger tror jag.

Har jag druckit typ två glas vin och inte så sent kan jag köra dagen efter om jag känner mig fräsch, men inte så tidigt. Har jag festat ordentligt (var några år sen sist) kör jag inte alls dagen efter. Kände mig helt enkelt inte så fräsch.
 
För att kommentera tidigare inlägg. Jag bor långt ute i obygden och har aldrig någonsin ens övervägt att skaffa en alkomätare.
Fast en alkomätare är ett kul nöje också. 😁 Min kusin var tidigare personalchef på ett stort svenskt företag och när vi åkte till fjällen tog han alltid med sig en mätare. Det är kul och nyttig kunskap att veta hur man förbränner. Vi brukade blåsa när vi kom hem från en utekväll och sen på morgonen för att se hur vi låg till. Också nyttigt att se att det är samma personer som blåser klart, trots att de kanske var riktigt berusade på kvällen.
 
Nej, INTE direkt efter maten om man druckit ett glas vin till maten!
Går utmärkt att se varför i länken till systembolaget som @aiquen lade in ovan!
Det gick möjligen att köra lagligt om man druckit en öl eller ett glas vin till maten innan promillegränserna sänktes. Och det är jättemånga år sedan det gjordes!
Nu har det inte hänt på över 20 år att jag druckit mer än en 33 cl 4,5% cider samma dag. Men jag skulle ändå inte drömma om att köra förrän dagen efter. Alltid ta det säkra före det osäkra!
Men, länken visar ju precis vad vi säger. Det går absolut att köra efter middagen även om man druckit ett litet glas vin. Känner man sig helt okej och har druckit lite vin en eller ett par timmar tidigare är det ingen fara.

Finska Alko har en kalkylator och inte heller enligt den är det någon panik för mig att dricka lite vin och sedan köra efter maten https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/alkoholilaskuri

Sen händer det dock väldigt sällan att jag faktiskt gör det, eftersom jag har butik på gångavstånd.
 
Förbränningen är enormt olika för olika personer. Jag har (på fest!) blåst rattfull och en kompis som druckit rejält har blåst 0. Har man koll och blåser 0, känner sig pigg och fräsch finns inget som hindrar en från att köra?
Jo. Det sunda förnuftet.
 
Jag har hellre alko-mätaren som måttstock än någons personliga moralpinne. Den ena är ett reellt och vetenskapligt verktyg, den andra är inte det.
Jag dissade nog mest ordet således i inlägget, eftersom jag inte känner till någon i obygden som har en sådan. Å andra sidan har jag inte djup kontakt med så många av de utspridda själar som finns här heller. Sen kanske jag inte gillar ordet vetenskapligt verktyg för de mätare som säljs till privatpersoner (sen vet jag såklart inte vad just du har investerat i!) även om det vetenskapligt går att beskriva också extremt stora osäkerheter. :)

Men mer vetenskapligt och relevant än en moralpinne, yep.
 
Jag dissade nog mest ordet således i inlägget, eftersom jag inte känner till någon i obygden som har en sådan. Å andra sidan har jag inte djup kontakt med så många av de utspridda själar som finns här heller. Sen kanske jag inte gillar ordet vetenskapligt verktyg för de mätare som säljs till privatpersoner (sen vet jag såklart inte vad just du har investerat i!) även om det vetenskapligt går att beskriva också extremt stora osäkerheter. :)

Men mer vetenskapligt och relevant än en moralpinne, yep.

I vår umgängeskrets äger 90% en egen alko-mätare, så det är helt klart standard här. Kan även ha att göra med kusten och båtlivet att det är vanligare här än längre in i länet.

Ska man köpa en alko-mätare rekommenderar åtminstone jag att investera ett par tusen i det och köpa efter professionell standard. Vi har en Dräger, det märket har nog de flesta som vi känner.
 
Jag undrar hur många som faktiskt testat sin körförmåga när de är påverkade. Vad visar studier egentligen? De jag hört talas om säger att det är lika farligt att köra trött, och jag är ju trött mest hela tiden….
Jag har varit med i en studie i bilsimulator och jag kör sämre när jag är riktigt trött än efter tre glas vin😅

Sen är jag också en sån som av ren princip aldrig kör bil samma dag som jag druckit mer än att jag kanske smakar på någon munfull bubbel på nyår och sen kör hem ett par timmar senare. Aldrig haft en tanke på att inte kunna köra dagen efter jag tagit nåt glas vin eller öl till maten men är jag på festival eller liknande längre och seriösare festligheter så är jag alltid nykter dagen innan jag kör hem.
 
Senast ändrad:
Ja, kör aldrig samma dag som jag druckit alkohol. Men om jag bara druckit lite t.ex. 1-2 drinkar eller glas vin så kan köra dagen efter. Har jag varit full eller druckit sent på natten (vilket aldrig händer längre) sånt antingen väntar jag till eftermiddagen dagen efter eller så kör jag inte alls. Beroende på hur mycket jag druckit och hur sent.
 
Fast en alkomätare är ett kul nöje också. 😁 Min kusin var tidigare personalchef på ett stort svenskt företag och när vi åkte till fjällen tog han alltid med sig en mätare. Det är kul och nyttig kunskap att veta hur man förbränner. Vi brukade blåsa när vi kom hem från en utekväll och sen på morgonen för att se hur vi låg till. Också nyttigt att se att det är samma personer som blåser klart, trots att de kanske var riktigt berusade på kvällen.
Ja och också att de finns de som tar otroligt lång tid på sig att blåsa klart.. har varit på många fester/bröllop med ungefär samma gäng senaste 5 åren, och det är ffa en kille som aldrig blåser nyktert dagen efter, fast han känner sig rätt ok (ungefär som oss andra som alltid blåser rent..) nu har han inte körkort 🙄, men det är nog klokt att prova sig själv ett par gånger.

Ts: jag kör aldrig samma dag som jag dricker (möjligen någon folköl om jag ska köra flera timmar senare), har på min höjd flyttat bilen någon meter eller kört på landet inom gården för att flytta något tungt efter nåt glas vin. Det enda som kan hända då är att jag sabbar bilen.
Gillar inte att köra dagen efter fest heller. Hade som yngre 12-timmars gräns vid några glas vin och 18 timmar efter fest (efter sista intaget), numera undviker jag det helt om jag kan och stannar en natt extra eller samåker (alltid nån som är gravid..) om jag kan. Inte för att jag tror att jag inte kan av nykterhetsnämnd men jag mår generellt dåligt och blir skakig av att vara bakfull, därför ser jag till att vara det extremt sällan numer.
Däremot har jag aldrig tänkt tanken att jag inte skulle kunna köra tidigt på morgonen efter 1-2 glas vin till middagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 826
Senast: Trasten
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 777
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 228
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp