Hur nära inpå är det ok att skicka en inbjudan till ett bröllop?

Jag anar att det är en mix av att vi umgåtts en del men framförallt att jag råkar vara fotograf och berörda person är ju väl medveten om att jag har full fotoutr hemma. Är ju väldigt behändigt att ha en fotograf i bekantsskapskretsen sådär. Som dock inte fotar bröllop och dessutom tar betalt för det jag gör. Dottern till personen gifte sig för ett tag sedan och jag blev först tillfrågad om att fota, sade nej och tipsade om en annan vän som fotar just bröllop (och är riktigt duktig). Slutade med att de fotade själva för det var ju sååå dyrt. Den fotografen tar bra mycket mindre än vad jag gör 🙄
Vill egentligen inte gå överhuvudtaget, hur säger man nej på bästa sätt? Lär ju stöta på människan ute i området titt som tätt.

Du kan skylla på att du ska träffa mig. :angel: Brukar ofta få vara alibi till mina kompisar när de inte vill vara med på nån tillställning. ;)
 
För "vanliga" bröllop på mer eller mindre samma ort tycker jag att det räcker väl med inbjudan 2-3 månader innan. Håller med Ribbing i frågan.

Alla bröllop vill jag inte gå på, och tycker det är jobbigt om det kommer en inbjudan ett år på förhand så att man "garanterat inte har några andra planer." (Jo förstår att detta är en impopulär åsikt men är nu brutalt ärlig).

Har gott om kläder och skor för olika fester, så behöver sällan köpa nytt för ett bröllop.

Har ordnat många fester "på lokal", och mer eller mindre alla ställen vill ha ett ungefärligt gästantal vid bokning. Exakt antal brukar slås fast ca 1-2 veckor innan datum.

Vid stora fester får man väl räkna med att ca 10-20 % av de inbjudna inte kommer.
Egentligen lite OT, men i vissa fall hjälper det ju inte hur långt i förväg inbjudan till vilket evenemang dom helst kommer, om folk har inbokat fasta rutiner, år från år, som de kanske väldigt ogärna frångår. Kan ju vara allt från att arbetsplatsen har semesterstängt under visa veckor, och alla ska ta sin semester då, eller att man har tillgång till släktens sommarstuga i andra änden av landet under fasta perioder, eller alltid åker till Kanarieöarna under påsken.

Men kanske tycker folk att ett bröllop är viktigare än semesterresan, vad vet jag, jag har varit på två bröllop under min livstid, en gång i åttaårsåldern och sedan på min systers 😁

Egentligen är jag mest förvånad över att många verkar bli bjudna på bröllop regelbundet. Men jag vet ju att jag har en extremt begränsad umgängrskrets, och inte är någon folk i första taget väljer att bjuda in till något alls 😅
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag anar att det är en mix av att vi umgåtts en del men framförallt att jag råkar vara fotograf och berörda person är ju väl medveten om att jag har full fotoutr hemma. Är ju väldigt behändigt att ha en fotograf i bekantsskapskretsen sådär. Som dock inte fotar bröllop och dessutom tar betalt för det jag gör. Dottern till personen gifte sig för ett tag sedan och jag blev först tillfrågad om att fota, sade nej och tipsade om en annan vän som fotar just bröllop (och är riktigt duktig). Slutade med att de fotade själva för det var ju sååå dyrt. Den fotografen tar bra mycket mindre än vad jag gör 🙄
Vill egentligen inte gå överhuvudtaget, hur säger man nej på bästa sätt? Lär ju stöta på människan ute i området titt som tätt.
Detta är alltså bröllopet om 2 veckor? Under de ovannämnda premisserna skulle jag tacka nej och meddela att jag tyvärr inte kan komma. Om de frågar varför (vilket är oartigt enligt mig) så skulle jag säga att jag är uppbokat med annat.
 
Jag anar att det är en mix av att vi umgåtts en del men framförallt att jag råkar vara fotograf och berörda person är ju väl medveten om att jag har full fotoutr hemma. Är ju väldigt behändigt att ha en fotograf i bekantsskapskretsen sådär. Som dock inte fotar bröllop och dessutom tar betalt för det jag gör. Dottern till personen gifte sig för ett tag sedan och jag blev först tillfrågad om att fota, sade nej och tipsade om en annan vän som fotar just bröllop (och är riktigt duktig). Slutade med att de fotade själva för det var ju sååå dyrt. Den fotografen tar bra mycket mindre än vad jag gör 🙄
Vill egentligen inte gå överhuvudtaget, hur säger man nej på bästa sätt? Lär ju stöta på människan ute i området titt som tätt.
Då låter det ju nästan som om du inte är bjuden, utan att de har en baktanke med det hela, att de nog ändå vill ha fotograf på plats :meh:
I den situationen hade jag nästan väntat på att de ringer dagen före och säger; du, snälla, kan du inte ta kameran med, vår fotograf har fått böldpest/ rymt till Timbuktu/ stukat alla fingrar, och nu har vi ingen, kan du inte fota i några timmar när du ändå kommer....
 
Jag kan oftast lätt ändra om helgplanering med extremt kort varsel (endast betalda hundaktiviteter jag inte avstår) för dop/bröllop/what ever och har hyfsat nånga snyggare utstyrslar, så 2 veckors förvarning hade varit ett ickeproblem för min del.

På tal om fotospåret, så har jag faktiskt vid ett sånt tillfälle blivit tillfrågad dagen innan om jag kunde fota.
 
Ja det känns lite som att det finns en baktanke med det sas. Känner inte att jag har kläder för det heller. Det enda som finns i min garderob är svart, svart, svarta bandtröjor, mer svart, svarta bandhoodies, mer svart 😄😄 Enda klänning som jag kan ha är en...exakt, svart långklänning. En svart tshirt med Olaf från Frozen och en med Grogu från Mandalorien. Sedan 3-4 st med Groot från Guardians of the Galaxy. Inget som passar för bröllop. 🙈
 
Alltså, en inbjudan är ju inte en inkallelseorder heller.

Får man en inbjudan och inte vill/kan gå så är det helt okej att svara typ "stort tack för inbjudan till XX. Tyvärr kan jag inte komma, men jag önskar er all lycka och kommer att höja en skål för er på den stora dagen. Bästa hälsningar Namn"
 
Egentligen lite OT, men i vissa fall hjälper det ju inte hur långt i förväg inbjudan till vilket evenemang dom helst kommer, om folk har inbokat fasta rutiner, år från år, som de kanske väldigt ogärna frångår. Kan ju vara allt från att arbetsplatsen har semesterstängt under visa veckor, och alla ska ta sin semester då, eller att man har tillgång till släktens sommarstuga i andra änden av landet under fasta perioder, eller alltid åker till Kanarieöarna under påsken.

Men kanske tycker folk att ett bröllop är viktigare än semesterresan, vad vet jag, jag har varit på två bröllop under min livstid, en gång i åttaårsåldern och sedan på min systers 😁

Egentligen är jag mest förvånad över att många verkar bli bjudna på bröllop regelbundet. Men jag vet ju att jag har en extremt begränsad umgängrskrets, och inte är någon folk i första taget väljer att bjuda in till något alls 😅
Jag har varit på ett stort antal bröllop, och räknar med att det säkert kommer fler bröllop.

Visst kan man ju ha väldigt spikade rutiner, och då måste man förstås avväga om man tycker det "är värt" att tacka ja till en inbjudan, oavsett vad det gäller.

Jag tackar oftast ja, försöker vara flexibel och har egentligen inga så spikade vanor från år till år.
Ibland har jag tackar nej, oftast då upplägget varit sådant att jag skulle varit tvungen att ta ledigt och resa till ett bröllop (och paret inte varit speciellt nära vänner till mig).
 
Totalt OT men senaste bröllopet med som jag gick på med min familj med, när vi kommer in till byggnaden säger vi alla "åååh det finns platser kvar längst fram". Hälsar på folk, slår oss ner och när ceremonin börjar inser vi att vi sitter på "fel" släktingssida.
Inga vana bröllopsgäster här inte. :D
 
Jag anar att det är en mix av att vi umgåtts en del men framförallt att jag råkar vara fotograf och berörda person är ju väl medveten om att jag har full fotoutr hemma. Är ju väldigt behändigt att ha en fotograf i bekantsskapskretsen sådär. Som dock inte fotar bröllop och dessutom tar betalt för det jag gör. Dottern till personen gifte sig för ett tag sedan och jag blev först tillfrågad om att fota, sade nej och tipsade om en annan vän som fotar just bröllop (och är riktigt duktig). Slutade med att de fotade själva för det var ju sååå dyrt. Den fotografen tar bra mycket mindre än vad jag gör 🙄
Vill egentligen inte gå överhuvudtaget, hur säger man nej på bästa sätt? Lär ju stöta på människan ute i området titt som tätt.
Men har de nämnt något om foto i inbjudan ? För har de inte det kan det ju lika gärna vara du som övertänker det ?
 
De bröllop/vigslar jag varit på har börjat med själva ceremonin. Sen mat vid sittande bord, tal och slutligen skärade av tårtan. Efteråt dans till musik paret gillar.

Inte märkvärdigare än att man kan åka hem samma kväll.

Ett antal av de vigslar jag varit vittne på har bara varit enkel (vacker) vigsel och sedan har paret åkt hem alternativt åkt till restaurang och ätit gott.

Man kan bli gift på olika sätt. Och förberedelserna har kunnat pågå långt i förväg eller bara så fort hindersprövningsbeviset kommit och förrättaren har möjlighet.:)
Exakt! Det kan vara hur stort och pampigt och hur litet och enkelt som helst. Det kan vara planerat år i förväg eller en nyckfull idé i stunden och allt där emellan.
 
Sist jag var på bröllop blev jag både bröllopsgäst och bröllopsfotograf med ungefär en halv minuts framförhållning - jag var bjuden på dop och barnets mor frågade om jag inte kunde ta med kameran och ta någon bild på bebisen i dopklänning. Det kunde jag. Plötsligt lämnar föräldrarna ifrån sig barnet, går fram till prästen och gifter sig. :laugh:

Bröllopet innan det skickades det ut en "save the date" med ungefär ett års framförhållning. Om det är något jag verkligen vill gå på fördrar jag att få veta i god tid så att jag kan se till att jag är ledig. Är det något jag egentligen inte bryr mig om att gå på är det ju å andra sidan praktiskt om inbjudan kommer sent; då kan man "tyvärr vara upptagen" utan att någon behöver känna sig dissad.
 
[/QUOTE]
Det enda som finns i min garderob är svart, svart, svarta bandtröjor, mer svart, svarta bandhoodies, mer svart 😄😄 Enda klänning som jag kan ha är en...exakt, svart långklänning. En svart tshirt med Olaf från Frozen och en med Grogu från Mandalorien. Sedan 3-4 st med Groot från Guardians of the Galaxy. Inget som passar för bröllop. 🙈
Det beror helt på vem som gifter sig. På större grejer i min familj har vi alltid velat ha våra vänner närvarande - vi har alltså varit ärade av att ha sett dem komma i sina finaste kläder. En ansträngning att vara hel och ren och snäppet uppklädd är välkommen - men ingen ska behöva klä ut sig.

Jag är väldigt känslig för baktankar. Mycket mer än vanliga människor, som ibland bara ser det "praktiska" i att be om "väntjänster". Men adhd-hjärnan vill ha allt sådant på bordet i förväg. Jag hade tackat nej om jag inte känt mig helt och fullt inbjuden som gäst. Det är enklare än att bli besviken och känna sig utnyttjad.
 
Kanske lite halvt OT, men från en som faktiskt aldrig varit på bröllop annat än som fotograf.
När folk skickar ut inbjudan 6-12 månader i förväg, hur nära inpå brukar de förvänta sig svar från gästen? Har människor i allmänhet så förutbestämda liv att de kan säga att "Javisst, den där helgen i mitten av juni så kan jag!"?

Jag förstår att det handlar om prioriteringar, men det kan ju ändå vara svårt att planera för så långt i förväg? Jag själv tycker att allt som inte är inom en månad åtminstone är "långt bort om tusen evigheter" och har svårt att planera för det :p Jag skulle hellre få inbjudan till bröllop om en vecka än om ett år just av den anledningen.
Datumet de angett vid O.S.A. Känns som en av de mest basala sakerna att veta om bröllopsetikett om man nu "bara besöker bröllop som fotograf"!
 
Jag anar att det är en mix av att vi umgåtts en del men framförallt att jag råkar vara fotograf och berörda person är ju väl medveten om att jag har full fotoutr hemma. Är ju väldigt behändigt att ha en fotograf i bekantsskapskretsen sådär. Som dock inte fotar bröllop och dessutom tar betalt för det jag gör. Dottern till personen gifte sig för ett tag sedan och jag blev först tillfrågad om att fota, sade nej och tipsade om en annan vän som fotar just bröllop (och är riktigt duktig). Slutade med att de fotade själva för det var ju sååå dyrt. Den fotografen tar bra mycket mindre än vad jag gör 🙄
Vill egentligen inte gå överhuvudtaget, hur säger man nej på bästa sätt? Lär ju stöta på människan ute i området titt som tätt.
Två veckor är pinsamt kort varsel. Två månader är redan kort för de flesta. Meddela artigt att du tyvärr inte kan komma. Framförallt om det känns som att de förväntar sig något i retur av din närvaro.
 
Jag anar att det är en mix av att vi umgåtts en del men framförallt att jag råkar vara fotograf och berörda person är ju väl medveten om att jag har full fotoutr hemma. Är ju väldigt behändigt att ha en fotograf i bekantsskapskretsen sådär. Som dock inte fotar bröllop och dessutom tar betalt för det jag gör. Dottern till personen gifte sig för ett tag sedan och jag blev först tillfrågad om att fota, sade nej och tipsade om en annan vän som fotar just bröllop (och är riktigt duktig). Slutade med att de fotade själva för det var ju sååå dyrt. Den fotografen tar bra mycket mindre än vad jag gör 🙄
Vill egentligen inte gå överhuvudtaget, hur säger man nej på bästa sätt? Lär ju stöta på människan ute i området titt som tätt.
Alltså, om du vill och kan gå, gör det. Men lämna kamerautrustningen hemma. Annars, säg bara att du är upptagen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 192
Senast: Mineur
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 413
Senast: Avalbane
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp