Hur nära inpå är det ok att skicka en inbjudan till ett bröllop?

Alltså jag brukar instämma i en hel del som Ribbing skrev men inte detta. Kanske för att jag har stor släkt som bor över olika kontinenter samt även vänner från olika länder/kontinenter. En bröllopsinbjudan 2 månader innan från tex mina kusiner i Chile eller min kompis i USA hade varit riktigt knepigt. Föredrar verkligen att få veta datumet tidigt så att jag verkligen kan komma.
 
Tillägg - Jag inget fel med att bröllopspar skickar ut sina inbjudningar kort tid innan sitt bröllop. Men det kommer medföra att jag kommer ha betydligt svårare att komma, och om bröllopet kräver resa, att det normalt sätt blir dyrare för mig. Jag har bara varit på ett bröllop i Stockholm där jag bor (min storebrors). Resterande bröllop jag har varit på har varit x timmar med bil från Stockholm och krävt övernattning eller utanför Sverige (Spanien, New York, Österike etc.), varav mer planering har krävts. Vidare, är det en släktings bröllop så behöver jag även ordna hundvakt iom att mina föräldrar också kommer vara bjudna. Så ja, för egen del underlättar det mkt om inbjudan kommer tidigt.
 
Jag tänker mig att bröllopet nog är ganska spontant planerat av brudparet och att de inte förväntar sig att alla kan komma.

Vi skickade ut inbjudan typ 3-4 månader innan. Vi hade ett litet bröllop och önskade inga presenter och visste att alla inte kan komma.

Jag förstår inte varför man ska tycka att det är konstigt, alla gör ju som de vill och bjuder man in till något med kort varsel räknar man väl med att vissa har andra planer.
Alla bröllop är inte stora bröllop.
De bröllop/vigslar jag varit på har börjat med själva ceremonin. Sen mat vid sittande bord, tal och slutligen skärade av tårtan. Efteråt dans till musik paret gillar.

Inte märkvärdigare än att man kan åka hem samma kväll.

Ett antal av de vigslar jag varit vittne på har bara varit enkel (vacker) vigsel och sedan har paret åkt hem alternativt åkt till restaurang och ätit gott.

Man kan bli gift på olika sätt. Och förberedelserna har kunnat pågå långt i förväg eller bara så fort hindersprövningsbeviset kommit och förrättaren har möjlighet.:)
 
Alltså jag brukar instämma i en hel del som Ribbing skrev men inte detta. Kanske för att jag har stor släkt som bor över olika kontinenter samt även vänner från olika länder/kontinenter. En bröllopsinbjudan 2 månader innan från tex mina kusiner i Chile eller min kompis i USA hade varit riktigt knepigt. Föredrar verkligen att få veta datumet tidigt så att jag verkligen kan komma.
Hon säger att om det finns personer man behöver säkra deltagande från så skickar man ut en save the date tidigare eller ringer, men själva inbjudan kommer senare, så Ribbings råd håller oavsett!
 
Hon säger att om det finns personer man behöver säkra deltagande från så skickar man ut en save the date tidigare eller ringer, men själva inbjudan kommer senare, så Ribbings råd håller oavsett!
Aha då är jag med! Problematiskt då kan vara att stället där man håller bröllopet (restaurang, hotell etc.) kan kräva att veta antal för middag etc. tidigare än så. Tror säterit (inget säteri idag utan hotell) där min syster hade sitt bröllopet ville veta preliminärt antal 2 månader innan samt typ definitivt antal senast 4 veckor innan (sen kan ju saker såklart hända). Detta för beställning av mat etc. Vi var ca 100 gäster och ca 95 gäster övernattade två nätter, vet inte om det påverkar.
 
Aha då är jag med! Problematiskt då kan vara att stället där man håller bröllopet (restaurang, hotell etc.) kan kräva att veta antal för middag etc. tidigare än så. Tror säterit (inget säteri idag utan hotell) där min syster hade sitt bröllopet ville veta preliminärt antal 2 månader innan samt typ definitivt antal senast 4 veckor innan (sen kan ju saker såklart hända). Detta för beställning av mat etc. Vi var ca 100 gäster och ca 95 gäster övernattade två nätter, vet inte om det påverkar.
Nu måste jag ju heeeeeelt klart läsa vad min husgud säger om svarstider, det måste finnas ett svar där! 😆
 
Aha då är jag med! Problematiskt då kan vara att stället där man håller bröllopet (restaurang, hotell etc.) kan kräva att veta antal för middag etc. tidigare än så. Tror säterit (inget säteri idag utan hotell) där min syster hade sitt bröllopet ville veta preliminärt antal 2 månader innan samt typ definitivt antal senast 4 veckor innan (sen kan ju saker såklart hända). Detta för beställning av mat etc. Vi var ca 100 gäster och ca 95 gäster övernattade två nätter, vet inte om det påverkar.
Ribbing säger 1 vecka till max 10 dagar för att svara, då borde man kunna få in det inom ramen för lagom tid att skicka inbjudningarna också, visste väl att jag kunde räkna med Ribbing
 
Jag tycker att runt 60-80 pers är rätt "normalt" och typ trettio och under är litet. Allt över hundra är stort. :D

Sedan har jag bara deltagit som gäst på ett enda bröllop när jag var typ elva år, men om jag idag skulle få en inbjudan mer än ett halvår i förväg skulle jag bli så stressad att jag skulle säga nej direkt. Jag kan ju vara död, eller ha flyttat eller bara inte ha lust den dagen. 😅
Två veckor skulle passa mig utmärkt.
Förlåt att jag skrattar, men :rofl:

Död, flyttat, har inte lust - same, same 🤷‍♀️

:rofl:
 
Ribbing säger 1 vecka till max 10 dagar för att svara, då borde man kunna få in det inom ramen för lagom tid att skicka inbjudningarna också, visste väl att jag kunde räkna med Ribbing
Skulle du kunna kolla upp i Ribbings handbok om vilken sida kvinnan gåt på. Jag är helt övertygad om att jag läst en gång i tiden att vänster sidan var för personen man eskorterade den kvällen, medans högra sidan var för frun var att ge bekräftelse till hennes status. Men jag hittar inte informationen någonstans nu bara för det.
 
Skulle du kunna kolla upp i Ribbings handbok om vilken sida kvinnan gåt på. Jag är helt övertygad om att jag läst en gång i tiden att vänster sidan var för personen man eskorterade den kvällen, medans högra sidan var för frun var att ge bekräftelse till hennes status. Men jag hittar inte informationen någonstans nu bara för det.
Jag har levt i villfarelsen att det var en gammal sedvänja från när mannen behövde ha vapenhanden fri och därför alltid hade kvinnan på sin vänstra :o
 
"Bara" 60 pers? :D

Börjar förstå varför jag aldrig är bjuden på bröllop. Jag känner inte tillräckligt mycket folk.
Alltså, jag minns inte exakt för det är ca 30 år sen, kan ha varit 30, 40 eller 50 st. Tänkte på hur långt bordet/borden var och det rymdes nog 20-30 totalt på varje sida.
 
Skulle du kunna kolla upp i Ribbings handbok om vilken sida kvinnan gåt på. Jag är helt övertygad om att jag läst en gång i tiden att vänster sidan var för personen man eskorterade den kvällen, medans högra sidan var för frun var att ge bekräftelse till hennes status. Men jag hittar inte informationen någonstans nu bara för det.
Jag behöver lite mer info, sidan man går på upp till altaret eller vilken sida man har sin kavaljer till bordet på?
 
Skulle du kunna kolla upp i Ribbings handbok om vilken sida kvinnan gåt på. Jag är helt övertygad om att jag läst en gång i tiden att vänster sidan var för personen man eskorterade den kvällen, medans högra sidan var för frun var att ge bekräftelse till hennes status. Men jag hittar inte informationen någonstans nu bara för det.
Är det inte ena sidan på väg fram i kyrkan och sen vänder sig båda rätt om och kvinnan hamnar på mannens andra sida automatiskt när de går ut?
Så vänstra sidan när han eskorterar henne till altaret och höger sida när hon blivit hans fru.
 
För "vanliga" bröllop på mer eller mindre samma ort tycker jag att det räcker väl med inbjudan 2-3 månader innan. Håller med Ribbing i frågan.

Alla bröllop vill jag inte gå på, och tycker det är jobbigt om det kommer en inbjudan ett år på förhand så att man "garanterat inte har några andra planer." (Jo förstår att detta är en impopulär åsikt men är nu brutalt ärlig).

Har gott om kläder och skor för olika fester, så behöver sällan köpa nytt för ett bröllop.

Har ordnat många fester "på lokal", och mer eller mindre alla ställen vill ha ett ungefärligt gästantal vid bokning. Exakt antal brukar slås fast ca 1-2 veckor innan datum.

Vid stora fester får man väl räkna med att ca 10-20 % av de inbjudna inte kommer.
 
Jag anar att det är en mix av att vi umgåtts en del men framförallt att jag råkar vara fotograf och berörda person är ju väl medveten om att jag har full fotoutr hemma. Är ju väldigt behändigt att ha en fotograf i bekantsskapskretsen sådär. Som dock inte fotar bröllop och dessutom tar betalt för det jag gör. Dottern till personen gifte sig för ett tag sedan och jag blev först tillfrågad om att fota, sade nej och tipsade om en annan vän som fotar just bröllop (och är riktigt duktig). Slutade med att de fotade själva för det var ju sååå dyrt. Den fotografen tar bra mycket mindre än vad jag gör 🙄
Vill egentligen inte gå överhuvudtaget, hur säger man nej på bästa sätt? Lär ju stöta på människan ute i området titt som tätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 187
Senast: Mineur
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 407
Senast: Avalbane
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 525
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp