Alkohol hur nära inpå bilkörning?

Kan dricka ett glas vin till maten vid 18-tiden och köra hem vid 22-tiden om jag är bortbjuden. Dricker sällan mer än två-tre glas vin på en kväll och tvekar då inte att köra dagen efter. Har jag varit på fest och druckit samt varit uppe sent kör jag inte dagen efter, men sådana fester är sällsynta numera.
 
Om man är nykter och känner sig pigg ska man alltså avstå att köra bil? Utveckla gärna ditt resonemang!
Om man druckit rejält (enligt inlägget jag svarade på) men blåser noll så tycker jag att man trots det ska avstå från att köra bil. Eller vad var det som var oklart? Hur många blöta sittningar har jag inte suttit på där man känner sig helt fine, för att en stund senare plötsligt känna av alkoholen? Olämpligt i trafik - tycker jag. Noll eller ej på mätare.
 
Om man druckit rejält (enligt inlägget jag svarade på) men blåser noll så tycker jag att man trots det ska avstå från att köra bil. Eller vad var det som var oklart? Hur många blöta sittningar har jag inte suttit på där man känner sig helt fine, för att en stund senare plötsligt känna av alkoholen? Olämpligt i trafik - tycker jag. Noll eller ej på mätare.
Jag trodde du menade dricka vin till maten, blåsa nyktert och känna sig pigg senare. Om jag dricker rejält känner jag mig iofs sällan pigg dagen efter, så då faller körningen på det, även om jag är nykter. Om man känner av alkoholen tror jag inte man blåser noll dock.
 
Jag trodde du menade dricka vin till maten, blåsa nyktert och känna sig pigg senare. Om jag dricker rejält känner jag mig iofs sällan pigg dagen efter, så då faller körningen på det, även om jag är nykter. Om man känner av alkoholen tror jag inte man blåser noll dock.
Jaha, det stod inte alls så i inlägget jag svarade på. Man ska vara försiktig med att lita på alkoholmätare för hemmabruk. Hugger en artikel av hur många som helst
 
Jaha, det stod inte alls så i inlägget jag svarade på. Man ska vara försiktig med att lita på alkoholmätare för hemmabruk. Hugger en artikel av hur många som helst
"Vad är då vårt slutomdöme? Jo, du verkar kunna lita på de bästa mätarna."

Jag argumenterar absolut inte för någon "på gränsen körning". Jag har köpt en mätare för att bekräfta att det är 0 när det känns bra att köra. Jag har även blåst när det inte känns bra, för att "lära mig", men har blåst 0 även då. Kör dock såklart inte före jag känner mig fräsch igen!
 
Jaha, det stod inte alls så i inlägget jag svarade på. Man ska vara försiktig med att lita på alkoholmätare för hemmabruk. Hugger en artikel av hur många som helst

Många mätare för hemmabruk uppfyller samma standard som för professionellt bruk. Läste du ens artikeln du länkade?

Mätarna finns i tre olika versioner, Excel, Pro och Ultra. Mätarna är snarlika, men den dyrare Ultra tycks ha en snabbare processor. Enligt AlcoSense ska den dyrare Ultra, som kostar 3499 kr också ha samma sensor som många polismyndigheter använder. Många kan klara sig med instegsmätaren för 1699 kr, trots att den kan visa lite mer promille än du faktiskt har. När vi testar de tre mätarna mot varandra visar de nästan samma resultat.

Vad är då vårt slutomdöme? Jo, du verkar kunna lita på de bästa mätarna. Men kör inte när du är trött eller bakfull i alla fall. När det gäller alkohol och bilkörning ska du ha både hängslen och livrem. För du kan aldrig veta helt säkert förrän du fått blåsa i polisens mätare.

Dvs den visade inte mindre, för att ha god felmarginal. Vad är felet med det?

Köper du en mätare som följer SS-EN 15964:2011-standard så kan du vara i princip säker på att du har en bra mätare, men du får ju då också lägga ett par tusen i inköp. Väljer du att köpa billigare som inte följer standard, så är det ju på egen risk. Man kan absolut diskutera huruvida dessa borde säljas, men det är ju en annan diskussion.
 
Många mätare för hemmabruk uppfyller samma standard som för professionellt bruk. Läste du ens artikeln du länkade?



Dvs den visade inte mindre, för att ha god felmarginal. Vad är felet med det?

Köper du en mätare som följer SS-EN 15964:2011-standard så kan du vara i princip säker på att du har en bra mätare, men du får ju då också lägga ett par tusen i inköp. Väljer du att köpa billigare som inte följer standard, så är det ju på egen risk. Man kan absolut diskutera huruvida dessa borde säljas, men det är ju en annan diskussion.
"Vad är då vårt slutomdöme? Jo, du verkar kunna lita på de bästa mätarna."

Jag argumenterar absolut inte för någon "på gränsen körning". Jag har köpt en mätare för att bekräfta att det är 0 när det känns bra att köra. Jag har även blåst när det inte känns bra, för att "lära mig", men har blåst 0 även då. Kör dock såklart inte före jag känner mig fräsch igen!
Ja artikeln handlar om de bästa mätarna. Vad står det för råd från polisen trots det?
Tittar man på alla mätare ser det förstås sämre ut
 
Ja artikeln handlar om de bästa mätarna. Vad står det för råd från polisen trots det?
Tittar man på alla mätare ser det förstås sämre ut

Att man inte ska köra trött och bakfull är det ju ingen som argumenterar emot? :confused:

Nu visar ju inte din länk "alla" mätare dock, utan ett helt gäng mätare i den billigare priskategorin (förutom Drägern) vilket återigen poängterar vad jag skrivit hela tiden; köp inte skit.
 
Ja artikeln handlar om de bästa mätarna. Vad står det för råd från polisen trots det?
Tittar man på alla mätare ser det förstås sämre ut
Håller med @Fruentimber . Ska du köpa en mätare så känns inte direkt Fyndiq och liknande som ett bra val. Jag har läst på ordentligt innan jag köpte en mätare och känner mig trygg med att jag köpt en tillräckligt bra för att kunna använda den som "vägvisare".
 
Nu var det ju artikels slutsats, inte min. Du citerade själv nyss slutsatsen, såvitt jag kan bedöma i syfte att såga länkningen. Men såga på du. 🤷‍♀️

Va? Slutsatsen var att man kan lita på de bästa mätarna. Det var ju generellt uttryckt.
Fattar inte problemet, återigen. Sen länkar du på nytt och påstår att man testat "alla", men artikeln har valt ut 13 från den billigare marknaden. Dvs inte testat "alla". Och återigen, så handlar det fortfarande om att köpa kvalitét. Jag äger själv testvinnaren och den har samma standard som polisens.

Det känns som att du försöker göra någon poäng om att man inte skulle kunna lita på någon alkomätare alls, och det är ju helt enkelt inte sant. Då får vi ju skippa även polisens alkomätare och helt enkelt gå över till blodprov, istället.
 
Va? Slutsatsen var att man kan lita på de bästa mätarna. Det var ju generellt uttryckt.
Fattar inte problemet, återigen. Sen länkar du på nytt och påstår att man testat "alla", men artikeln har valt ut 13 från den billigare marknaden. Dvs inte testat "alla". Och återigen, så handlar det fortfarande om att köpa kvalitét. Jag äger själv testvinnaren och den har samma standard som polisens.

Det känns som att du försöker göra någon poäng om att man inte skulle kunna lita på någon alkomätare alls, och det är ju helt enkelt inte sant. Då får vi ju skippa även polisens alkomätare och helt enkelt gå över till blodprov, istället.
Ja, eller att ge fasen i att köra om man druckit rejält med alkohol, oavsett vad en mätare visar. Vilket var vad jag svarade på från början.
 
Ja, eller att ge fasen i att köra om man druckit rejält med alkohol, oavsett vad en mätare visar. Vilket var vad jag svarade på från början.

Människor förbränner alkohol väldigt olika. Är människan nykter, så är ju denne nykter. Blåser man noll, och är pigg och mår bra så förstår jag inte längre vilken eller vems måttstock vi ska använda innan vi bestämmer att denne är lämpad att köra bil.
 
Ja, eller att ge fasen i att köra om man druckit rejält med alkohol, oavsett vad en mätare visar. Vilket var vad jag svarade på från början.

Om man har druckit rejält, känner sig påverkad, så blåser man väl inte ens för att kolla om man inte ändå ska ut i trafiken? Jag tänker i alla fall att man först när man känner sig opåverkad av alkohol och redo för ratten använder mätinstrumentet för att säkerställa att ens uppfattning är i linje med verkligheten.

Och om min uppfattning om min status skulle skilja sig från mätinstrumentet (dvs det känns som mätinstrumentet inte speglar min uppfattning), tar man väl det säkra före det osäkra och avstår trafiken? (och köper ny eller lämnar in mätaren på kalibrering).

När är det okej för dig att blåsa för att dubbelkolla att det är okej, när man känner sig helt opåverkad och pigg? Efter 4 timmar? Efter 8 timmar? Efter ett dygn?
 
Jag kan dricka ett halvt glas skumpa som fördrink om det är några timmar tills att jag ska köra.
Dricker jag några öl eller glasvin kör jag dagen efter om jag känner mig fräsch.
Har jag druckit rejält (vilket aldrig händer numer) så kör jag helst inte dagen efter alls.

När jag bodde ännu mer ute på obygden kunde jag köra efter några öl eller glasvin som jag intog hos en vännina.
Men då var det minimal risk för möte, jag sänkte hastigheten något (var mer orolig för rådjur än bilmöte) och hälften av vägen var privat grusväg.
Det kändes helt ok om jag stoppade intaget någon timme innan.
 
Människor förbränner alkohol väldigt olika. Är människan nykter, så är ju denne nykter. Blåser man noll, och är pigg och mår bra så förstår jag inte längre vilken eller vems måttstock vi ska använda innan vi bestämmer att denne är lämpad att köra bil.
Varför ska man dricka mycket alkohol om man har planerat att köra bil dagen efter?
Även om man blåser 0 på en nykaliberad SS-EN 16280:2012 mätare så kan man ha symtom som man inte märker själv; försämrad reaktionsförmåga, trötthet osv.

Jag brukade (på den tiden jag festade) roa mig med att gör IQ test dagen efter, framåt kvällen när jag kände mig helt bra. Presterade alltid sämre än normalt, oavsett hur bra jag än tyckte att jag mådde. Retligt.
 
Varför ska man dricka mycket alkohol om man har planerat att köra bil dagen efter?
Även om man blåser 0 på en nykaliberad SS-EN 16280:2012 mätare så kan man ha symtom som man inte märker själv; försämrad reaktionsförmåga, trötthet osv.

Jag brukade (på den tiden jag festade) roa mig med att gör IQ test dagen efter, framåt kvällen när jag kände mig helt bra. Presterade alltid sämre än normalt, oavsett hur bra jag än tyckte att jag mådde. Retligt.

Det jag skrev var;

Blåser man noll, och är pigg och mår bra så förstår jag inte längre vilken eller vems måttstock vi ska använda innan vi bestämmer att denne är lämpad att köra bil.

Blåser du noll, är pigg och mår bra har du högst troligt inte nedsatt reaktionsförmåga eller trötthet som symtom (som ju är motsvarigheten till pigg, vilket var vad jag skrev :idea:).

Ska vi ta in IQ-test som ett mått för när man är lämpad att köra bil eller inte?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 828
Senast: Trasten
·
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 780
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 231
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp