Bukefalos 28 år!

Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

Men hallå... om man skulle köpa det resonemanget så skulle vi ju inte kunna varken rida eller köra annat än inne i paddockar och maneger om vi inte själva anlägger rid och körvägar runt stallet. Antar att du aldrig ridit ut i ditt liv? För så fort du kommer utanför stallet är du ju på mark som "inte är anlagd för din ridning" såvida du inte köpt mark själv som du rider på...
Om du läser övriga inlägg så förstår du kanske vart jag ville komma. :)

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

jag håller inte med om att hästar förstör grusvägar i någon större omfattning. Det är oftast den tyngre trafiken som är problemet.

Fast det är en generalisering som inte stämmer på våra grusvägar.
Om jag anlägger en väg så är det för att tung trafik ska kunna ta sej fram till tex skogsvägen. Då blir jag inte glad när hästarna rider sönder den, för den går sönder.:crazy: Av hovar i mängder, varje dag i skritt, trav och galopp. Tung trafik skadar inte vägen lika mycket, snarare packar den vägen bättre och syftet var ju att använda den till tung trafik.:D

Nu har vi bra kontakt med ryttarna just nu men mellan varven flyttar det in nötter som tror att de kan göra hur de vill. :mad:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Varför ska jag anlägga en väg?

Och vadå förstör?
Dom kan inte stänga av en väg för att man passerar deras hus. Och grusvägen är dom nog inte rädda om för dom rider där själva, eller iaf så har dom ett stall på gården sen om hon äger det eller inte det har jag ingen aning om. Jag passerade iaf en hel del bajshögar den dagen jag kom från andra hållet ridandes.

Kanske ska tillägga att det är en traktorväg mellan två åkrar som är själva målet att ta sej till, inte rida utanför deras dörr, där passerar man bara.

Erbjud dej att betala för att du sliter på vägen.
Någon betalar underhållet, inte så konstigt att de protesterar mot att någon sliter på den då. Oavsett om du kan komma åt den med allemansrätten eller ej så är det ett smart drag.
Det finns flera sätt (lagliga) att bli av med hästar på en allmän väg som man inte vill ha där så en sådan lösning är betydligt bättre.

Du skriver att du vill komma åt en traktorväg mellan 2 åkrar. En sådan "väg" är inte alltid en väg utan kan ibland vara tillfällig och då gäller inte allemansrätten. (Det blir inte en väg bara för att där är 2 hjulspår som traktorn kört upp. Ganska vanlig missuppfattning.) Så kolla upp det först.
Sen ang att de rider själva på en väg. Jag rider ibland över vår vall men inte farao är det tillåtet för andra att göra det. Jag bestämmer över min mark som jag köpt. Du kan köpa din!:idea:

Mitt tips! Med din inställning så vore det smart att bli vän med markägarna så du får möjlighet att utnyttja markerna.

och ja allemansrätten finns och den ska vi vara rädda om MEN den innebär inte det svenska ryttare i allmänhet tror....:devil:

Det finns flera lagar som går över/före allemansrätten.:crazy:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Spelar ingen roll ifall vägen är privat.. Iaf inte när det gäller ridning! Man får rida där ändå.. Vi har precis haft en sådan tvist med grannar och de hade satt upp ridning förbjuden skyltar men kommunen tvingade dom att ta ner de skyltarna då det strider mot allemansrätten och gjorde de inte det skulle det bli böter!

Har också kollat detta i min kommun, jag ringde och frågade var i kommunen de hade tillstånd för ridförbudskyltar.... Ett ställe hade tillstånd i hela kommmunen.
Resterande skyltar var olagliga och de blir som sagt böter när de sätter upp förbudsskyltar utan tillstånd:)
Och till alla som påstår att gropar i grusväg beror på hästar, snälla snälla nån finns inte en chans du ser ju inte ens hovavtryck på en grusväg, okej kanske på en jordväg när det är blött.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Vi ringde till kommunen och frågade vad som gällde. De kollade på deras kartor vem som ägde marken och vi berättade vart skyltarna fanns.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Om du skulle göra det så hade du blivit anmäld för misshandel, det kan jag lova. Inget hjälper med våld utan prata om det istället som vuxna människor. Kolla vad lagen säger, säger den att det är deras EGNA väg så får du inte rida där. Men annars så kan du prata med dom om du skulle kunna få rida/köra en liten bit efter deras väg. Om dom inte vill det utan vill bara ha den vägen själv så måste du respektera det. Eller så finns det ett annat alternativ SLUAT RIDA DÄR. Det är inte speciellt svårt försök att prata med dom om det eller så är det lugnast att inte rida där.
Alltså det spelar INGEN SOM HELST ROLL om det är deras egen väg. Man får rida där ändå! Det är endast motortrafik de kan förbjuda men om du vill Gå/Rida/Cykla där så får du det! Precis det som var problemet hos våran granne och vi fick rätt!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Inte tänker jag betala för att rida där, det gör jag väl redan genom mina skattepengar?
Sen tror jag att det är så här, att dom inte äger hela vägen, om ens någon del av vägen, utan det är just att man går på deras så kallade tomt efter som vägen delar av den till två delar.
Jag vet inte hur jag ska ta reda på det heller, vem som äger alltihopa.
Kanske får lov att ringa komunen och kolla iaf.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Blev trött på den här ovisheten och ringde nyss kommunen och fick till svar att jag har all rätt att vistas på eller bakom hästen på den vägen och hade dom något att säga om det så skulle jag bara hänvisa till Haninge kommun så fick dom ta det med dom.

Så nu kan jag köra o rida där utan att behöva känna mej som en skurk.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Inte tänker jag betala för att rida där, det gör jag väl redan genom mina skattepengar?

Nej, det kanske du inte gör. Bor själv vid en grusväg som sköts av en vägsamfällighet, och alla fastigheter utmed den här vägen betalar en vägavgift. Själva alltså. Inga skattepengar. Sen kan föreningen ansöka om bidrag till skötseln, men det är inte säkert att det beviljas.

Vi har själva hästar, men en del av dem som bor längs vägen är inte alldeles förtjusta i ridandet. Ordföranden för vägsamfälligheten har därför varit vid den lokala ridföreningens årsmöte och förklarat hur det ligger till, och bett att ryttarna tar hänsyn till detta. För även om det är frestande att galoppera uppför den härliga backen när det regnat och vägen är mjuk och fin, är det just då den tar stryk av det också.

Så visa varandra hänsyn där ute, så brukar de flesta bli nöjda!

(Sen finns det så klart nötter, både bland ryttare och övrigt folk, men de kan man aldrig göra nöjda, de hittar alltid nåt att klaga på :crazy:)
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Intressant länk. Det är märkligt hur hästägare alltid anser sig ha rätt till det mesta, men samtidigt vill förbjuda så mycket annat...

Med det oresonliga resonemang som många i den här tråden för så antar jag att det är okej att cykla på ridvägar och att blåsa på med mopeder och motorcyklar utanför stall och hagar?

Ni kräver respekt men ger själva väldigt lite av den varan tillbaka..?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Blev trött på den här ovisheten och ringde nyss kommunen och fick till svar att jag har all rätt att vistas på eller bakom hästen på den vägen och hade dom något att säga om det så skulle jag bara hänvisa till Haninge kommun så fick dom ta det med dom.

Så nu kan jag köra o rida där utan att behöva känna mej som en skurk.

men kollade du även åkervägen som du tänker köra på? :mad:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Intressant länk. Det är märkligt hur hästägare alltid anser sig ha rätt till det mesta, men samtidigt vill förbjuda så mycket annat...

Med det oresonliga resonemang som många i den här tråden för så antar jag att det är okej att cykla på ridvägar och att blåsa på med mopeder och motorcyklar utanför stall och hagar?

Ni kräver respekt men ger själva väldigt lite av den varan tillbaka..?

Inte så konstigt att allemansrätten är i fara :crazy:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Blev trött på den här ovisheten och ringde nyss kommunen och fick till svar att jag har all rätt att vistas på eller bakom hästen på den vägen och hade dom något att säga om det så skulle jag bara hänvisa till Haninge kommun så fick dom ta det med dom.
Så nu kan jag köra o rida där utan att behöva känna mej som en skurk.

Bara en liten sak.
Så sa min kommun också om vår väg som går igenom en hage. De hade helt fel för sej, vägen slutade 300 m innan hagen och var en traktorväg till våra åkrar. Inte särskilt ovanligt att markägarna har betydligt bättre kunskap om sina rättigheter än en kommunanställd som inte kan kunna allt. Dock låt dem ha konflikten men var medveten om att det inte alls är säkert att kommunen har rätt. :D
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Och till alla som påstår att gropar i grusväg beror på hästar, snälla snälla nån finns inte en chans du ser ju inte ens hovavtryck på en grusväg, okej kanske på en jordväg när det är blött.


Du har fel,vid vissa tider på året kan det bli stora avtryck, tiocmhål ner, av hästens hovar.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Inte så konstigt att allemansrätten är i fara
Det vore för bedrövligt om vi skulle mista den.
Förhoppningsvis läser tillräckligt många hela tråden och inser att man inte bara kan kräva och anmäla utan att en portion hänsyn och samarbete är den bästa vägen:) att gå.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Blev trött på den här ovisheten och ringde nyss kommunen och fick till svar att jag har all rätt att vistas på eller bakom hästen på den vägen och hade dom något att säga om det så skulle jag bara hänvisa till Haninge kommun så fick dom ta det med dom.

Vad pratade du med för person?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Allmän reflexion kring allemansrätt, ridning och körning och trafikregler.
Om man sysslar med HOBBYridning eller -körning, är det allemansrätten som reglerar vistelsen i naturen. Sedan kan man ju samarbeta om det är någon enstaka stig eller väg där markägaren önskar slippa hästar, och istället välja någon annan väg. Om man sysslar med VERKSAMHET som juridiskt är en helt annan sak, gäller inte längre allemansrätten utan man behöver efterfråga tillstånd för att utnyttja naturen.
Exempel: jag som hobbyryttare får rida på vilken som helst skogsstig - så länge jag inte skadar naturen.
Däremot får jag som utövare av hästverksamhet - exempelvis profesionell träning eller turridning - inte självklart utnyttja samma stig utan ska skaffa tillstånd från markägaren.

Det som reglerar hästar i trafik, är vägverkets trafikregler där häst och ryttare räknas som fordon vilket innebär att man ska vara på vägbanan (inte trottoarer eller gång-cykelvägar!) och hålla sig på höger sida.

Medtrafikanterna har skyldighet att se till att möten och liknande går bra och säkert även om man förstås som hästmänniska bör ha en trafiksäker häst innan man ger sig ut bland fordon.

I slutändan har vi väl problemet att det knappt finns några iordningställda ridvägar i naturen där vi självklart får vistas.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Det spelar ingen som helst roll ifall vägen är en väg eller en traktorväg in till åkrarna.. Allemansrätten gäller iaf och där får man rida! Du får rida så länge du inte gör stor skada. Till det räknas INTE hovavtryck utan mer om du rider varje dag och trampar upp det till en sörja.
Självklart skulle jag aldrig rida de perioder det är risk för att man förstör.

Tyvärr tycker jag tvärtom att det är många markägare som tror sig ha rätt att förbjuda ridning bara för att de äger marken. Så är alltså inte fallet. Du får till och med rida på en enskild väg som går igenom en gård eller förbi en tomt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 557
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 622
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp