Bukefalos 28 år!

Allemansrätten på grusväg....

Sv: Allemansrätten på grusväg....

*KL*
Jag längtar till den dagen då allemasrätten försvinner , något så dumt så det inte är sant. Folk tror dom kan förstöra hursomhelst och hänvisar sedan till allemansrätten:crazy:

menar du det?

Tänk att inte få gå i några skogar, inte plocka någon svamp eller bär. Inte låta barnen få uppleva djurlivet i skogen, vill du det? Hänvisa alla som inte har råd att köpa skog till allmäna trafikerade vägar? Nej fy fan rent ut sagt.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

ja jag menar det, funkar bra att gå runt i vår egen skog. Sen om man inte har egen skog så kan man alltid FRÅGA markägaren tror säkert att det går bra att plocka bär etc då.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Tror jag knappast kommer att fungera.

Allemansrätten kommer inte att tas bort det är jag helt övertygad om. Sveriges turism lever på allemansrätten dvs det du och jag slipper betala i skatt som turisterna omsätter här kommer att försvinna om allemansrätten försvinner. Och det kommer inte att ske.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Frågade du med hänsyn tagen till allemansrätten och störning vid bostad?
Detta är för min del vad just den här tråden handlar om. Se rubriken.

Rätten att vistas/rida/köra häst på enskild väg i allmänhet är nog tämligen klar, så länge man inte förstör, men går vägen intill bostäder upphör denna rätt.

Hur det ser ut utmed TS grusväg beträffande bostäder har jag inte fått klart för mig.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Tänk att inte få gå i några skogar, inte plocka någon svamp eller bär. Inte låta barnen få uppleva djurlivet i skogen, vill du det? Hänvisa alla som inte har råd att köpa skog till allmäna trafikerade vägar?
Vi talar om privat ägda marker här!
Så länge stat, kommuner och andra institutioner äger mark finns ju den att tillgå.

Jag hoppas verkligen att vår allemansrätt bibehålls och gärna utvidgas till andra länder, men för det så fordras bland annat en annan inställning än den som somliga hästmänniskor tydligen har. Om dessa fortsätter som nu så kanske rätten att färdas med häst i o m allemansrätten tas bort!!

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Hur det ser ut utmed TS grusväg beträffande bostäder har jag inte fått klart för mig.

LIA

Det är samma väg vi två pratar om, även en tredje i denna tråd som beskrivit vägen.
Bilder har jag oxå lagt ut där man ser hur det ser ut.

Som V-alack sa, så ligger huset ca 50 m från vägen.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Du får rida och köra där.
Men jag skulle inte göra det om ägarna inte vill det, det är svårt att bevisa att man inte skadar vägarna .
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Grejjen är att jag inte tror att det handlar om att man skadar vägen utan han verkar bara inte vilja ha folk som tar sej förbi hans hus.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Ärligt? Tror du på vad du skriver? :eek:

Jag anser också det är tråkigt med människor som vill ha privat väg etc men jag tycker det är hundra tusen gånger värre med dessa ryttare som rider på vägarna och "de förstör inte". Naivt så man tror inte att de kan klara att äga häst. :crazy:

Ang vilda djur. De får jag skjuta ibland och får något gott på bordet. Skillnad det.:idea:

Jag menar inte att människor inte ska få ha privat mark, givetvis ska de få det. Dock förstår jag inte varför vissa människor envisas med att sätta upp egengjorda, ej godkända, skyltar - och på så sätt tror att de med det kan förbjuda oss att rida där.

Självklart påverkas marken man rider på, men jag vill absolut inte påstå att den förstörs! Jag vet inte hur det är hemma i era ridtrakter, men där jag bor är de flesta väldigt vänliga när de möter häst och ryttare. Här samsas vi om vägarna bäst vi kan, och vissa speciella ridstigar finns (dock verkar de vara bortglömda just för tillfället, eftersom diverse diken, slangar och trädgrenar gör dem oframkomliga).

Och jag påpekar än en gång hur tråkigt det är när många behandlar andra som om de vore dumma i huvudet! Är vi inte här för att diskutera?
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

På åtminstone två av dina bilder kan man ana att vägen går nära hus/igenom en gård.

50 meter torde vara gränsfall för när man får passera. Det finns ju inget fixerat avstånd i bestämmelserna.


Varför har du inte talat med "tanten"? Är det inte bättre att komma överens än att yrka på sin (tvivelaktiga?) rätt och skriva div tråkigheter här?

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

På grusvägen utanför oss rids det mkt, dels har jg eget stall och rider ju på (red eftersom hästen är halt) den varje dag, dessutom har vi 4 stora stall inom 3 km radie (stora som i 30 hästar/stall ungefär) och vi har då inte så stora kostnader i att göra iordning vägen! den görs iordning ca 3-4 ggr/år och kostnaden är inte så stor, det är tillomed så att vägföreningen inte vet vad vi ska göra med våra bidrag (10000 kr/år) då vi nu är uppe i 25 000 på kontot... då bestämmer vi oss för att kanske göra iordning vägen ordenkligt (ny sand och allt) men det är ju ingenting som vi måste, det gör vi ju bara för att inte bli av med bidraget.


Så att ridning skulle slita så himla mkt på en vanlig grusväg tror jag inte på! Inte ens när det har varit distanstävlingar där kanske 100 ekipage på samma dag rider (på många vägar flera ggr dessutom) så blir inte speciellt stora skador, visst den översta sanden rivs upp lite, men inte speciellt mkt! och det är trots att det rids (i hög hastighet dessutom) kanske 500 ggr på den på en dag... några dagar senare när bilar har kört lite så är vägen tillbaka till sitt gamla jag.

sen finns det känsliga vägar, tex gamla gräsvägar och ja, där bör man inte rida när det är blött, men det är väl kanska enkelt att man inte behöver.

Tack:bow::bow::bow:
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Bilderna på vägen i fråga, från A till B:

Där ser ni början av vägen upp vid tantens hus:
Niklasmammaopappakerhstmedvagn003.jpg
[/IMG]

Passerat huset och kommit till golfbanan:
Vgen005.jpg
[/IMG]

Sen den raka bra vägen att köra på:
Vgen008.jpg
[/IMG]
Vgen009.jpg
[/IMG
Vgen010.jpg
[/IMG]

Fortsättning i nästa inlägg.

Tycker inte någon av vägarna ser speciellt skadade ut...
Skulle vara intressant om de som har skadade vägar lägger in bilder så vi får se.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Har skrivit det förut och kan göra det igen. Grusvägar kan visst skadas(och förstöras så t ex cykelåkning blir omöjligt) av hästhovar. Att påstå annat är naivt och tydligen okunnigt.

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Den sämsta väg vi har häromkring är den där det inte rids men det kör lastbilar dagligen på den. Det är möjligt att det är en sämre anlagd väg än de andra, det vet jag inte, alla är gamla vägar som funnits i minst 100 år (nästan alla hus häromkring är mer än 100 år gamla).

Min åsikt är därför att hästar förstör inte mer än tung trafik, snarare mindre - enligt min erfarenhet. Att det blir märken efter hästar som travar/galopperar - det håller jag med om, men inte att vägen blir förstörd pga detta och att man måste lägga många fler tusenlappar på underhåll än om ingen ridit där.

Sen det här med att man inte får rida på en enskild väg som går förbi ett hus - om man inte får rida där så får man alltså inte heller gå där, eftersom det nu inte handlar om skada utan om var man får vistas enligt allemansrätten. Då kan jag stoppa alla som går förbi på vägen utanför mitt hus (huset ligger ca 2 meter från vägen) som inte skall till de andra två fastigheterna längs vägen. Det betyder att man nästan ingenstans på landet kan gå längs grusvägarna - hus nära vägarna och enskilda vägar.
 
Senast ändrad:
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Den sämsta väg vi har häromkring är den där det inte rids men det kör lastbilar dagligen på den. Det är möjligt att det är en sämre anlagd väg än de andra, det vet jag inte, alla är gamla vägar som funnits i minst 100 år (nästan alla hus häromkring är mer än 100 år gamla).

Min åsikt är därför att hästar förstör inte mer än tung trafik, snarare mindre - enligt min erfarenhet. Att det blir märken efter hästar som travar/galopperar - det håller jag med om, men inte att vägen blir förstörd pga detta och att man måste lägga många fler tusenlappar på underhåll än om ingen ridit där.

Sen det här med att man inte får rida på en enskild väg som går förbi ett hus - om man inte får rida där så får man alltså inte heller gå där, eftersom det nu inte handlar om skada utan om var man får vistas enligt allemansrätten. Då kan jag stoppa alla som går förbi på vägen utanför mitt hus (huset ligger ca 2 meter från vägen) som inte skall till de andra två fastigheterna längs vägen. Det betyder att man nästan ingenstans på landet kan gå längs grusvägarna - hus nära vägarna och enskilda vägar.

Oftast handlar det överhuvutaget inte om skador på vägar, det handlar om MAKT, det är min/ mitt du får inte gå/ rida på min mark.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

:bow:Skulle oxå gärna vilja se bilder på vägar skadade av hästar. Åkte på en väg idag (som f ö ska repareras inom kort-betalas av både kommun och markägare).

Vägen används även av ett stuteri som träningsväg för travhästar, den är ca 3 km lång och i olika grader av uppförs-lut, och jag antar att det körs en hel del "snabbjobb" där.

Med en vagn bakom, blir det ju automatiskt så att hästen hamnar mer mitt i vägen....och det är säkert...95% av alla gropar var på sidorna av vägen... Borde inte skadorna varit mer på mitten om hästen förstörde vägen?

Jag kan inte förstå hur hästar kan förstöra en "riktig" grusväg och göra bestående gropar? Och i skritt dessutom!!:eek: Kommer jag lite fort på cykel o måste bromsa hårt så att det blir bromsspår borde ju en sån väg få stängas av i väntan på rep i så fall!!

Mvh Lena
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

På åtminstone två av dina bilder kan man ana att vägen går nära hus/igenom en gård.

50 meter torde vara gränsfall för när man får passera. Det finns ju inget fixerat avstånd i bestämmelserna.


Varför har du inte talat med "tanten"? Är det inte bättre att komma överens än att yrka på sin (tvivelaktiga?) rätt och skriva div tråkigheter här?

LIA

Du är medveten om att du i storstäder har endast 6 (SEX) meter till väg ( ?) !!!! Om de så är genomfartsled eller cykelväg...
Vad DU tycker är nära är inte vad "normerna" säger är nära...
Väg är FORTFARANDE en VÄG !!!
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Vi talar om privat ägda marker här!
Så länge stat, kommuner och andra institutioner äger mark finns ju den att tillgå.

Jag hoppas verkligen att vår allemansrätt bibehålls och gärna utvidgas till andra länder, men för det så fordras bland annat en annan inställning än den som somliga hästmänniskor tydligen har. Om dessa fortsätter som nu så kanske rätten att färdas med häst i o m allemansrätten tas bort!!

LIA

Men hur många kommunalt eller statsägda skogar finns det? tänka att vara tvungen att kolla upp i vilken skog man befinner sig och vart gränserna går för att inte riskera att någon makt galen skogs eller markägare kommer springande med bössan i högsta hugg.

Äger faktiskt lite skog själv när jag tänker efter :) men vill ändå ha kvar allemansrätten.
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Du är medveten om att du i storstäder har endast 6 (SEX) meter till väg ( ?) !!!! Om de så är genomfartsled eller cykelväg...
Vad DU tycker är nära är inte vad "normerna" säger är nära...
Väg är FORTFARANDE en VÄG !!!
:confused:
Du skulle kanske ta och läsa i dom tidigare inläggen?

LIA
 
Sv: Allemansrätten på grusväg....

Den sämsta väg vi har häromkring är den där det inte rids men det kör lastbilar dagligen på den. Det är möjligt att det är en sämre anlagd väg än de andra, det vet jag inte, alla är gamla vägar som funnits i minst 100 år (nästan alla hus häromkring är mer än 100 år gamla).

Min åsikt är därför att hästar förstör inte mer än tung trafik, snarare mindre - enligt min erfarenhet. Att det blir märken efter hästar som travar/galopperar - det håller jag med om, men inte att vägen blir förstörd pga detta och att man måste lägga många fler tusenlappar på underhåll än om ingen ridit där.
Har någon påstått att hästar förstör vägar mer än vad tung trafik gör? Jag har i alla fall inte gjort det. Däremot protesterade jag mot att dom inte skulle skada vägarna alls.

Sen det här med att man inte får rida på en enskild väg som går förbi ett hus - om man inte får rida där så får man alltså inte heller gå där, eftersom det nu inte handlar om skada utan om var man får vistas enligt allemansrätten. Då kan jag stoppa alla som går förbi på vägen utanför mitt hus (huset ligger ca 2 meter från vägen) som inte skall till de andra två fastigheterna längs vägen. Det betyder att man nästan ingenstans på landet kan gå längs grusvägarna - hus nära vägarna och enskilda vägar.
Det stämmer, om det gäller en enskild väg utan bidrag. Dom flesta vägar sköts av vägverk, kommun eller med hjälp av bidrag och är alltså fria att använda.
Varför är det så svårt att inse att regler inte upphör för att man kommer ut på landsbyggden? Tycker du att allemansrätten ska inkludera att vem som helst har rätt att knalla genom din trädgård? Kanske hänga över altanräcket när din familj käkar middag där?
Tänk vilka häftiga fälttävlansbanor du kan dra upp genom villasamhällenas trädgårdar. Stakethinder och allt är ju redan fixat! Om villaägarna blir förbannade när du stör deras solbadande är det ju bara att åberopa allemansrätten! :angel:

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 509
Senast: Jadzia
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 568
Senast: Fibusen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 858
Senast: Vallmo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 630
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp