Äntligen, nu blir det BOKBINGO!

Status
Stängd för vidare inlägg.
2EC0AF46-50F8-4DB4-A8E6-B6899DB51701.jpeg


Jag kryssar ”en bok om en bok”-rutan med Baserad på en sann historia som handlar om en författare, hennes böcker och om processen när hon ska skriva en ny bok.
 
Första krysset på ett tag blir en bom med fult omslag — Moxie av Jennifer Matheu. En Ya-bok om tjejer i en gymnasieskola i USA som tröttnat på grabbarnas jargonger och rektorns ignorans. Helt ok, men lite besviken då jag brukar älska YA med feministiska teman.

E34E939B-9436-47F0-9D32-868557FEC6EA.jpeg
 
Jag har rört till det lite i och med byte av bullet journal men har nu rett lite i mina brickor och upptäckte att jag kan kryssa två till:

"Alla" har läst - Mary Shelleys Frankenstein
Brev - Bränn alla mina brev av Alex Schulman. Läste ut imorse - helt fantastisk. Åh, så bra.
 
Jag kryssar "En bok med bara ett ord i titeln" med Väckelse av Stephen King. Bra som vanligt, jag blir alltid indragen i Kings böcker.

"En bok där en resa speler stor roll" med 438 Dagar av Martin Schibbye och Johan Persson. Intressant och tankeväckande, ska nog se till att kolla på filmen när den kommer ut.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo.PNG
    Bokbingo.PNG
    42 KB · Visningar: 9
Bingo!

En bok som någon annan redan har kryssat blev Mirror, Mirror av Cara Delevingne som @Ceta det redan kryssat. Det handlar om fyra vänner i tonåren som har ett band, men så försvinner en av dem och hittas först långt senare, svårt skadad. Men vad har hänt henne?

Jag gillade den!

20181116_203137.png
 
Jag tappade lite läslust med den senaste boken, jag gillar egentligen vilken men fastnar inte riktigt... Så jag tog den bok som såg allra mest lättläst ut i svärmors bokhylla :D den hade dessutom bara ett ord i titeln, så det var ju perfekt! Strandcafeet av Lucy Diamond.
IMG_20181116_205421.png
 
Ok då kommer här två till.

En YA bok. The Jewel, helt funktionell faktiskt, jag kanske läser uppföljaren. Den är vad som händer om man kokar in eller marinerar The Handmaid's Tale i socker och sedan doppar den i glitter för att den inte ska klistra fast i papperet.

A Discovery of Witches som tantsnusk/romance. Visst är det snusk i men inte speciellt rafflande. Romance med antar jag. Mannen är totalt vidrig, skulle kunna slå ihjäl honom på fläcken. Kvinnan är kompetent ända tills hon möter mannen hon blir då ngt slags geleartad substans som ibland försöker röra sig med klumpiga skutt. Den här boken lyckas förstöra så många genrer på en gång och det gör mig inte alls förvånad att den snart kommer på TV!

Den hade kunnat fungera som något slags Da Vinci koden, om den inte varit så larvigt produktplacerande av -gamla ting tm. Om man hade rensat bort "kärleken" osv. Det hade kunnat vara en vampyrroman om inte vampyrerna hade traskat runt på ljusan dag som vem som helst och ätit typ vad som helst och hjortar (kvinnliga vampyrer får inte vara med i hemliga mansvampyrriddarordnar, då har man hellre lite vad (manligt)folk som helst som man inte känner, vampyr eller ej.). Eller en intressant bok om en häxa, om inte häxan varit så mäktig att det liksom inte var någon vits. Eller om genetik om tja. Eller om varulvar, om de hade funnits utom som något slags delmängd i vampyren (som är som -vargflockar...?). Eller om kärlek om inte kärleksbitarna varit så läbbiga att man var tvungen att hoppa över dem (han lyfte och bar henne uppför, nedför, hitåt, ditåt, upp på hästen, in i stallet, förbjöd henne att... det och det och det och det.)

(haha eller ridning. (Kan inte bestämma mig för om författaren rider eller ej.) Om hon inte typ talat med hästar, hans destrier är den snabbaste hästtypen och hon när hon rider släpper tyglar och stigbyglar i full sträckgalopp, viftar med händerna, blundar och nästan rider in i ett träd. Rent bortsett från resten seriöst, om du släpper tyglarna tvärt i full galopp så snubblar ju rimligen hästen/saktar av eftersom den har dig som stöd.)

Detta betyg från en person som läst och uppskattat Twilight... (trots dagsvampyrer, ugh) och stått ut med (men tyckt ganska illa om) Beautiful Creatures... och klart gillar Anita Blake första böckerna. Så gissa, brr. (jag bara måste läsa om Twilight och Anita Blake (första boken) för att se om jag blivit cynisk och läskig på äldre dar eller om den här är så hemsk som den känns.)

Bokbingo3.JPG
 
Senast ändrad:
Kryssar "En prisvinnande bok" med I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmqvist. Gripande bok om död och sorg. Spillde många tårar innan den var slut :o

Bokbingo.PNG
 
Och kan även tipsa om boken ”Saker som vi döljer” för er som ännu inte hittat en bok till HBTQ-rutan. Så himla fin bok om en familj där yngsta barnet föds som kille men är en tjej.
 
Jag gör en välvillig tolkning av "en kvinna som gjort avtryck i historien" med Fallna kvinnor - när samhällets bottensats skulle lära sig att veta hut av Eva F Dahlgren. En väldigt läsvärd bok om några av de kvinnor som hölls inspärrade på en tvångsarbetsanstalt i Landskrona under 1900-talets första decennier. Dessa kvinnor har på sätt och vis gjort avtryck i historien på så sätt att de finns dokumenterade med fotografier och (ofta vidriga) beskrivningar i olika svenska arkiv. Bland annat rasbiologen Herman Lundborg argumenterade för att det var ytterst viktigt att dokumentera och kategorisera dessa kvinnor och var i Landskrona flera gånger för att mäta dem och fotografera. Ett stycke svensk historia att inte vara så stolt över...

Bokbingo_LI (14).jpg
 
Kryssar "En bok om brev" med Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. Förvånansvärt bra! Jag tyckte den såg ganska tråkig ut och valde den framförallt med tanke på bokbingon för att den handlade om just ett brev :p

"En bok som du fått som gåva" med Kriget är slut av Morgan Alling.
Bokbingo.PNG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 996
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp