Arbetande hundar och avelskrav, MH/BPH (Utbruten från Vad är rimligt pris för valp?)

Samma fenomen finns inom brukset. Det finns hundar (ofta border collies, sportavlade) som tävlar högt upp i klasserna och kan ligga plats med skott och få 10-or utan några som helst problem, men som är skotträdda eller berörda i vardagen. De har helt enkelt så mycket arbetsegenskaper och arbetslust att det trumfar rädslan just i arbete.
Precis samma under jakt med de skotträdda hundar jag träffat; de är så taggade och uppe i jakten och vet att skottet kan resultera i ett djur, så det trumfar rädslan. Jag vet en hund som var drevchampion och en riktigt duktig jakthund, trots att han satt och skakade i garderoben när det sköts fyrverkerier eller åskade ute. Jag menar inte att detta är standard, de flesta skotträdda hundar funkar inte i jakt, men det finns undantag.
 
Ett tillägg; sen vet jag MASSVIS med dvärg/kanin-taxar som är viltspårschampion (skottfasta) och inte rädda för åska eller fyrverkerier som har skitmentalitet med massa annan osäkerhet ändå.
 
Och jag har spenderat timmar på att åka runt i norrköping och leta efter en hund som flydde i panik när det small. Samma hund gjorde MH 2 år tidigare med etta på skottet.

Vi är tillbaka i att det i slutänden handlar om att hundägaren ska ha självinsikt och vara ärlig.
 
Fast som i min en ras, dvärg/kanin-tax, som ju är en jakthund men där de flesta inte jagar, håller mentaliteten på att gå käpprätt åt helvete, så pass att jag troligen aldrig mer kommer köpa en. Har träffat flera hundratals taxar och de trevliga, mentalt stabila, trygga dvärg/kanin-taxar jag träffat kan jag nästan räkna (men visst, jag har nog ganska höga krav ..). Där skulle BPH VERKLIGEN behövas. När de kommer till de normalstora (och oftare jagande) taxarna, så är mentaliteten bättre, där har jag träffat många bra individer. Dock har jag träffat taxar som funkar hur bra som helst på landet och i skogen och som jagar som gudar, men som inte skulle vara trevliga, stabila, trygga individer hos mig i stan, med allt vad det innebär. Där visar tyvärr inte jakten hela mentaliteten. Jag har också träffat jakthundar (andra raser), som inte varit skotträdda under jakt, men i alla andra sammanhang.
Varför jagar man inte man kanintax? Jösses, jag inser nu förresten att jag inte sett en tax på flera år. Var har dom tagit vägen?
 
Jakthundar kan absolut ha problem med skott, men jag tror och upplever att det är ganska sällsynt att de går i avel. Man kan heller inte dra ”jakthundar” över ett och samma bräde. En tax som kommer fram till rådjuret 10 min efter att skottet gått är liksom inte lika utsatt som t ex en retriever som ofta går med bössan bredvid sig och får höra kanske flera hundra smällar på bara några timmar.
 
Varför jagar man inte man kanintax? Jösses, jag inser nu förresten att jag inte sett en tax på flera år. Var har dom tagit vägen?
Haha, om du tar en 5-timmars promenad i Sthlms innerstad kommer du träffa 10 + taxar. Det är (tyvärr) en ny innehund 🙄 Jag bor på Östermalm i Stockholm och kan knappt gå en promenad utan att träffa en annan tax …
 
Nåja, vi som har raser utan direkta hälsoproblem och därmed inte heller något hälsoprogram/något att testa för skiter näppeligen i hälsan.

Fast oftast så ser man ju att det kommer fram någon sjukdom mer än andra och för att förebygga att det blir sämre så är det ju inte fel med hälsoundersökningar?

Hade ju löwchen innan, och trots att det inte var krav på patellaundersökning och ögonlysning pga frisk ras så gjordes det ändå innan. För att det är onödigt att skapa problem i raser också.

Kan bara hålla med i ovanstående.

Skotttädda/osäkra/etc jakthundar sanerar liksom ut sig själv från aveln eftersom de inte kan utföra sitt jobb om inte mentaliteten håller måttet.

Håller verkligen inte med. Har träffat på ganska många jakthundar som är rädda i miljö, har stress, rädda för fyrverkerier, socialt osäkra osv. Att de funkar i skogen när de jagar är inte samma sak som hur de är i vardagen. Och även om det inte alltid avlas direkt på den berörda/osäkra hunden så har jag sett flera fall där uppfödaren fortsätter avla på föräldrar och linjer.

Ja, självklart. Min poäng är att vi kommer aldrig, oavsett testmetod, komma åt folk som avsiktligt ljuger om hundarnas egenskaper eller helt saknar självinsikt i sin okunskap och därför oavsiktligt ljuger om hundarna de föder upp.

Jag sliter mitt hår och gråter inombords när jag ser att det avlas friskt på hundar som jag hade avlivat av humanitära skäl pga stress och ångest. Hur det pumpas ut valpkullar efter tikar med generationer av stress, rädslor och ångest, men som hanterar det introvert och därför ser orädda ut på bph tex. Hur unga entusiastiska köpare går på alla fina ord och tror att stora namn betyder trovärdighet. Hur verklighetsbilden skiljer sig från hjärtan och glitter på instagram men blod och tårar i verkligheten.

Alla de här hundarna har massa fina titlar, många har bph och gokänt VP. Det säger inte ett skit.

Väldigt väldigt få som arbetar med sin hund står ut med att behöva träna i fyra år för att få grundläggande användbarhet. Ännu färre kallar en sån hund fantastisk och sätter den i avel.

Hmm, men om de hanterar det introvert så borde det synas på MH/BPH? Eller är de fortfarande nyfikna och framåt?

Så jäkla surt när folk avlar på skräp alltså...

En jakthund som är skotträdd funkar inte bra att jaga med eftersom hunden jobbar nära djuret och följaktligen också är nära skytten när skottet går = förknippar jakt med skott = jagar inte eller på sin höjd mediokert fram till skott och flyr då fältet och det är extremt få (seriösa) jägare som lägger tid på en dylik hund = de sanerar bort sig själva från både jakt och avel.

Att jaga med dem funkar som sagt inte (för typ 3'e gången) så jo de sanerar bort sig själva från jakt och om inte ägaren är totalt oseriöst stolpskott även från avel

Jag vet en hund som absolut jagar trots skotträdsla, han är nu 6 år. Ibland flyr han efter skott. Ibland inte. Beror på om han utsatts för annat obehagligt nyligen då har har svårt att släppa obehag. Han har även väldigt mycket stress och behöver medicineras med något antidepp/ångestdämpande som ägaren får utskrivet av veterinär.

Flera av dom här sakerna hade absolut setts av ett MH eller BPH.

Och jag har spenderat timmar på att åka runt i norrköping och leta efter en hund som flydde i panik när det small. Samma hund gjorde MH 2 år tidigare med etta på skottet.

Vi är tillbaka i att det i slutänden handlar om att hundägaren ska ha självinsikt och vara ärlig.

Av samma typ av skott? Och den var fullt frisk verkligen? Skotträdsla kan ju ibland komma i efterhand också. Därför jag tycker att tex MT på brukssidan är bra. Det känns ju dock inte så vanligt att hundar som fått en 1a på skott sen flyr i panik. Så känns ju ändå som att man generellt hade sållat ut hundarna med de värsta skotträdslorna.

Jag tänker lite såhär, att även om man inte kommer åt allt genom MH eller BPH så kommer man åt ganska mycket. Det finns ju studier som visar det och man ser ju även röda trådar på MHn om man tittar på tex schäfer och deras olika linjer och vad de används till. Eller om man kollar Colliens utveckling.

Man kommer nog aldrig kunna ha tester, prov och beskrivningar som tar med varje liten del om hur hunden är. Men jag tycker generellt att det ger en ganska bra överblick över många saker som är viktiga.
 
Jag vet en hund som absolut jagar trots skotträdsla, han är nu 6 år. Ibland flyr han efter skott. Ibland inte. Beror på om han utsatts för annat obehagligt nyligen då har har svårt att släppa obehag. Han har även väldigt mycket stress och behöver medicineras med något antidepp/ångestdämpande som ägaren får utskrivet av veterinär.

Samma hund har sen han råkade få en elstöt under en cykeltur blivit helt off när det ska cyklas. Ser helt låg ut och springer i snitt runt 8 km/h... Det är nog typ 1 år sen nu och han har ännu inte släppt det. Fyrhjulingen går bra att springa bredvid, så det är knappast pga något fysiskt heller.
 
Samma hund har sen han råkade få en elstöt under en cykeltur blivit helt off när det ska cyklas. Ser helt låg ut och springer i snitt runt 8 km/h... Det är nog typ 1 år sen nu och han har ännu inte släppt det. Fyrhjulingen går bra att springa bredvid, så det är knappast pga något fysiskt heller.

Får väl kanske tillägga att han därför sällan cyklas med även om det görs försöks ibland att uppmuntra det igen. Innan händelsen med elstaketet så älskade han cykelturer och drog gärna. Men det är ju helt klart något som påverkar vardagen då han egentlgen behöver motionen som cykeln ger.
 
Och jag har spenderat timmar på att åka runt i norrköping och leta efter en hund som flydde i panik när det small. Samma hund gjorde MH 2 år tidigare med etta på skottet.

Vi är tillbaka i att det i slutänden handlar om att hundägaren ska ha självinsikt och vara ärlig.

Tyvärr är det ju så att ljudrädsla ofta debuterar när hunden är ett par år gammal i vissa raser. Det är därför det är så bra med MT.
 
Jakthundar kan absolut ha problem med skott, men jag tror och upplever att det är ganska sällsynt att de går i avel. Man kan heller inte dra ”jakthundar” över ett och samma bräde. En tax som kommer fram till rådjuret 10 min efter att skottet gått är liksom inte lika utsatt som t ex en retriever som ofta går med bössan bredvid sig och får höra kanske flera hundra smällar på bara några timmar.

Jag har skrivit flera inlägg om "jakthundar" och det är därför att jag har träffat och hört talas om jakthundar av flera olika hundtyper som är skotträdda i vardagen men ändå kan jobba tillfredsställande under jakt. Det gäller spaniel av olika typer, setter, retriever, jämthund, gråhund, tax, beagle, drever, som ett urval. Därav det generella epitetet "jakthund".
 
Jakthundar kan absolut ha problem med skott, men jag tror och upplever att det är ganska sällsynt att de går i avel. Man kan heller inte dra ”jakthundar” över ett och samma bräde. En tax som kommer fram till rådjuret 10 min efter att skottet gått är liksom inte lika utsatt som t ex en retriever som ofta går med bössan bredvid sig och får höra kanske flera hundra smällar på bara några timmar.
Absolut, man jag vet åtminstone två skotträdda apporterande hundar som funkat bra i jakt när det skjutits fågel för dem, men som varit skotträdda i övrigt. Båda dessa linjer har fortsatt gå i avel. Likaså vet jag skotträdda taxar som funkar problemfritt under jakt med hagel, dvs när det skjutits i direktkontakt med dem, men som är skotträdda i övrigt.
 
Tyvärr är det ju så att ljudrädsla ofta debuterar när hunden är ett par år gammal i vissa raser. Det är därför det är så bra med MT.
Fast om nu ljudrädslan skulle vara ett argument till att vi borde göra MH/bph med BC... MT är ju verkligen inte aktuellt för oss.

Den här diskussionen rullar upp här på buke titt som tätt och vi tycker olika helt enkelt. Jättebra verktyg för att ha koll på egenskaperna i hundar som inte arbetstestas, men är inte speciellt användbart för det arbete min ras avlas för 🤷‍♀️
 
Fast om nu ljudrädslan skulle vara ett argument till att vi borde göra MH/bph med BC... MT är ju verkligen inte aktuellt för oss.

Den här diskussionen rullar upp här på buke titt som tätt och vi tycker olika helt enkelt. Jättebra verktyg för att ha koll på egenskaperna i hundar som inte arbetstestas, men är inte speciellt användbart för det arbete min ras avlas för 🤷‍♀️
Tror du inte det hade varit bra för att sålla ut de västa av de där sporthundarna du nämnde innan? Om de är så mentalt illa som du beskrev skulle en beskrivare bryta ett test. Det är väl en bra spark på de som isf avlar på sånna hundar?
 
Fast om nu ljudrädslan skulle vara ett argument till att vi borde göra MH/bph med BC... MT är ju verkligen inte aktuellt för oss.

Den här diskussionen rullar upp här på buke titt som tätt och vi tycker olika helt enkelt. Jättebra verktyg för att ha koll på egenskaperna i hundar som inte arbetstestas, men är inte speciellt användbart för det arbete min ras avlas för 🤷‍♀️

Okej, men ditt inlägg kom ju som ett svar, antar jag (du citerade inte men det kom direkt efter) på ett inlägg om att det finns många taxar som enligt anekdotisk evidens funkar bra i jakt fast de är skotträdda, och många taxar som funkar bra i jakt, är skottfasta men ändå inte bra mentalt. Det blir lite som resonemanget i min ras från vissa uppfödare att mentalindex är helt onödigt. Javisst, det är det, för de uppfödare som är kunniga och tar hänsyn till mentaliteten! De behöver varken MI eller MT-resultat utan kan gå utifrån släktens mentalitet och bilda sin egen uppfattning. MH eller BPH kan hjälpa de valpköpare som inte har kunskapen att läsa vallprovsprotokoll och kunskap att ställa rätt frågor och kunna analysera svaren från uppfödarna. Jag fattar att MH/BPH inte bidrar till ny kunskap om just din uppfödning, men skulle det verkligen vara något negativt att genomföra det? Och skulle isåfall inte den eventuella negativa bi-effekten kunna uppvägas av att det kan ge viktig information till mindre kunniga valpköpare som då slipper gå på nitar?
 
Tror du inte det hade varit bra för att sålla ut de västa av de där sporthundarna du nämnde innan? Om de är så mentalt illa som du beskrev skulle en beskrivare bryta ett test. Det är väl en bra spark på de som isf avlar på sånna hundar?
Nej, jag ser inte att det påverkar. Vet flera fullständigt usla BCs som gjort helt ok MH, som jag skrev tidigare.

BC ska avelsutvärderas och meriteras i praktiskt arbete med djur, under mindre ordnade former än VP/tävlingsvallning. Det kommer aldrig hända, men för varje SKK -test vi lägger till utesluter vi de hundar som FAKTISKT jobbar. Tvärt emot vad jag tycker vi ska göra, alltså.
 
Okej, men ditt inlägg kom ju som ett svar, antar jag (du citerade inte men det kom direkt efter) på ett inlägg om att det finns många taxar som enligt anekdotisk evidens funkar bra i jakt fast de är skotträdda, och många taxar som funkar bra i jakt, är skottfasta men ändå inte bra mentalt. Det blir lite som resonemanget i min ras från vissa uppfödare att mentalindex är helt onödigt. Javisst, det är det, för de uppfödare som är kunniga och tar hänsyn till mentaliteten! De behöver varken MI eller MT-resultat utan kan gå utifrån släktens mentalitet och bilda sin egen uppfattning. MH eller BPH kan hjälpa de valpköpare som inte har kunskapen att läsa vallprovsprotokoll och kunskap att ställa rätt frågor och kunna analysera svaren från uppfödarna. Jag fattar att MH/BPH inte bidrar till ny kunskap om just din uppfödning, men skulle det verkligen vara något negativt att genomföra det? Och skulle isåfall inte den eventuella negativa bi-effekten kunna uppvägas av att det kan ge viktig information till mindre kunniga valpköpare som då slipper gå på nitar?
Vi rör oss i olika kretsar. Att vända sig till en brukshundsklubb, ägna en dag att gå MH och sitta på hunddata och läsa MH-spindlar är typ lika enkelt och naturligt för den här målgruppen som att åka till månen.

Och nej, det kommer inte hjälpa valpköparna jag tänker på- som jag redan sagt och om igen så har flera av de här usla hundarna gjort tester och har tävlingsmeriter inom lydnad/rally/freestyle/agility och säljarna menar på fullt allvar att deras hundar kan valla.

Det enda som hjälper de köparna jag tänker på är att ta avstånd från SKK- folket och avla på arbetande vallhundar. Så länge agilityhundarna kan ta VP och bli "legitima" i arbetsavel är valpköparna satta på pottan.
 
Nej, jag ser inte att det påverkar. Vet flera fullständigt usla BCs som gjort helt ok MH, som jag skrev tidigare.

BC ska avelsutvärderas och meriteras i praktiskt arbete med djur, under mindre ordnade former än VP/tävlingsvallning. Det kommer aldrig hända, men för varje SKK -test vi lägger till utesluter vi de hundar som FAKTISKT jobbar. Tvärt emot vad jag tycker vi ska göra, alltså.

Fast det kan ju inte vara så vanligt att en BC som är skotträdd/ljudrädd/rädd för folk/superstressad eller är ett mentalt vrak på annat vis gör ett bra MH och där inte visar något av det?

Det är ju visat i flera (?) studier att MH trots allt visar ganska bra på flera viktiga bitar av hundens mentalitet. Det är inte perfekt nej och visar inte hela bilden. Men visar trots allt ganska mycket.
 
Vi rör oss i olika kretsar. Att vända sig till en brukshundsklubb, ägna en dag att gå MH och sitta på hunddata och läsa MH-spindlar är typ lika enkelt och naturligt för den här målgruppen som att åka till månen.

Och nej, det kommer inte hjälpa valpköparna jag tänker på- som jag redan sagt och om igen så har flera av de här usla hundarna gjort tester och har tävlingsmeriter inom lydnad/rally/freestyle/agility och säljarna menar på fullt allvar att deras hundar kan valla.

Det enda som hjälper de köparna jag tänker på är att ta avstånd från SKK- folket och avla på arbetande vallhundar. Så länge agilityhundarna kan ta VP och bli "legitima" i arbetsavel är valpköparna satta på pottan.

Nåja, ett MH tar typ 45 minuter att genomföra så det tar knappast hela dagar i anspråk annat än för arrangörerna.

Några enstaka dåliga hundar kan säkert se ut som bra hundar om en enbart tittar på BPH/MH-protokollen, men rent generellt är det faktiskt så att korrelationen mellan MH-resultat och hundens mentala egenskaper i vardagen stämmer överens rätt så bra - det finns forskning på det, liksom på att MH-resultat kan korreleras med arvbara mentala egenskaper.

MH mäter inte explicit arbetsegenskaper, varken gällande bruks eller vallning - för det krävs det arbetsprov av olika slag. Men det säger saker om mentaliteten som faktiskt kan bidra med viktig kunskap, även om du som enskild uppfödare inte alls behöver den kunskapen därför att du redan har den och har tillägnat dig den på andra sätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 630
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 235
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp? Funderingen kommer dels...
2
Svar
38
· Visningar
2 401
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp