Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Mycket bra inlägg som jag instämmer i till fullo.

Hade skrivit ett långt inlägg som dessvärre försvann i cyberspace precis när bredbandet gick ner. Men kontentan var att jag tycker hela diskussionen är föråldrad då det redan för 10 år sedan pratades om att det inte bara gick att plocka fram skarpa begåvade tävlingsindivider därför att det inte fanns tillräckligt många duktiga ryttare som klarade av dem. Och nu har det ju i artikel på artiklel i facktidningarna plockats fram den ena uppfödaren efter den andra som avlar för att få fram lugna och stabila hästar till hobbyryttaren (som kanske inte alltid bemästrar gigantiska gångarter och jättelika språngkurvor).

Sedan handlar väl inte all avel om grönpappershalvblod. Det finns ju många andra trevliga raser.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Precis min åsikt också. Flertalet ryttare vill ha en individ som går att hantera i alla möjliga uppkommna situationer. Stabilitet och lagom med fart och nerv är väl idealet för den sk. svenssonryttaren. Med superpotential kommer ju dessvärre även en del problem för dem som inte är skickliga nog att utveckla den rätt. Skulle lätt kunna rada upp ett halvt ridhus med hästar vars ägare jag känner som köpt en otroligt lovande unghäst och sedan inte klarat ut det hela. Dom hästarna står i en hage och skrotar med all sin prakt och sina fantastiska stamtavlor . Det är alltså inte samma ägare till hästarna utan en ägare till varje. Dom har helt enkelt blivit rädda för sina hästar.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Stabilitet och lagom med fart och nerv är väl idealet för den sk. svenssonryttaren.

Absolut, men frågan är hur många som anser sig som mediokra svenssonryttare som inte vill ha en häst som kan mer än 120 eller LA dressyr. Visst finns det några som är ödmjuka nog att inse sina begränsningar De flesta har högre tankar om sig själva än så - alternativt - de har inte pengar att köpa en häst som matchar ambitionerna, nöjer sig med vad-som-helst som går att rida på för 10-20 tusen, men det är rätt långt ifrån vad en häst kostar att ta fram

Jag tycker hela idén att försöka marknadsföra sina mediokra hästar och sälja dem med någon sorts förtjänst verkar oerhört optimistisk.

Pappersfärg har rätt liten betydelse för många, de tittar på individerna, gäller ffa tävlingsryttare

Sen finns det ju endel som säljer hästar på färg, det kan man väl göra så länge man inte lurar någon att detta fina fuxsto som har en isabell förälder har och kan nedärva gulgenen...och annat skit som färgavlare i vissa stycken tyvärr håller på med

En annan sak - det finns faktiskt halvblodshingstar som inte alls har hårda/skarpa/svåra psyken som dessutom används mycket i aveln, så diskussionen blir litet sned när vissa försöker få det till att ett grönpapprat halvblod med bra stam i regel är helt puckade i huvudet.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Så klart att det finns sådana hingstar också. Håller som bäst på att välja ut vad jag ska på min stencoola märr och det som är ett absolut måste är bra psyke. Sen om den kan skutta över höga hinder eller ta ridhuset i fyra galoppsprång så är väl det helt ok, men det är inte huvudprioritering.

Sen tror jag att det var huvudet på spiken det där med begränsningar hos ryttare. Jag vet inte om man måste ha kommit upp i pensionsåldern för att inse att alla inte kommer bli proffs.
Personligen är jag fortfarande en del år från pankis men har insett att min karriär som tävlingsryttare tog slut för si sådär 25 år sedan:crazy:. Med åldern blir fart och höjd altmer ointressant.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Ja, det kan väl kanske ha att göra med att dom kostar mer att ta fram? Sen vill jag som köpare gärna ha någorlunda koll på stammen. Hur vet jag att hästen med okänd stam inte har föräldrar som är sjuka eller bär på ärftliga fel? Den risken är mindre vid känd stam förstås. Och det betalar jag gärna mer för.

Okänd behöver inte betyda okänd egentligen. Min häst står okänd på både u och e men jag vet vilken stam hon har. Däremot är det en regelrätt tjuvparning som uppfödaren ville mörka. Är det dessutom planerad korsningsavel som TS vill göra så lär ju hon kunna berätta stammen. Man kan ju dessutom DNA-typa föräldrarna och fölet för att bevisa det.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

kl

Man måste ju inte använda appaloosa för att få färg :confused: det finns ju knabstruper t.ex. borta i Danmark som tävlas och går högre klasser (antar jag). En sån avkomma skulle ju kunna registreras som renrasig knabbe (lättare att sälja renrasigt) eftersom att de godkänner väl inblandning av de flesta raser utom kallblod? :idea:
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

En annan sak - det finns faktiskt halvblodshingstar som inte alls har hårda/skarpa/svåra psyken som dessutom används mycket i aveln, så diskussionen blir litet sned när vissa försöker få det till att ett grönpapprat halvblod med bra stam i regel är helt puckade i huvudet.

Jag tror det är främst riktat till den "flashigheten" som finns extra mycket hos vissa av elithalvbloden idag som många vill efterlikna. Det handlar alltså inte enbart om bra stam utan de explosiva gångarterna, trycket och drivet som Briar, Donnerhall, Okeanos med flera har. Däremot är det inte sagt att alla dem ärver ned ett hemskt temperament men en sån häst kräver ett typ av finlir och förståelse som inte den vardagliga ryttaren alltid har. Briar avkommor har ju exploderat i antal hos "normalsvensson" enligt vad jag har sett och jag har träffat fler än en som faktiskt är nästan lite rädda för deras egna unghästar. :crazy: Vilket egentligen inte behöver betyda att hästarna är jobbiga, dock bara över dessa ryttares förmåga.

Och problemet ligger ju i att om marknaden vill ha flashighet så avlas det ju på de hästar som presterar i topp och syns på de stora banorna. Trots att det finns exteriört snygga och mentalt "enkla" hingstar som man kunde ha valt till sitt sto men som inte drar samma höga knälyft och tryck och som inte rids av Jan Brink eller Anky. ;)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Skulle lätt kunna rada upp ett halvt ridhus med hästar vars ägare jag känner som köpt en otroligt lovande unghäst och sedan inte klarat ut det hela. Dom hästarna står i en hage och skrotar med all sin prakt och sina fantastiska stamtavlor . Det är alltså inte samma ägare till hästarna utan en ägare till varje. Dom har helt enkelt blivit rädda för sina hästar.
Och du tror då att om dessa ägare istället köpt en medioker blandras-unghäst med okänd eller icke godkänd stamtavla då hade hästarna inte stått och skrotat i en hage? Jag tror att de köpt fel häst - en unghäst. Det är nog där misstaget begicks - att de inte köpte en redan utbildad häst.

Det har väl ändå inget med en fantastisk stamtavla och prakt att det blir fel. Det handlar ju om okunskap, okunskap om stammar, unghästutbildning osv. Självklart finns det godkända hingstar med mycket nerv, men låt bli att avla på de hästarna då och välj en som lämnar stabila trygga avkommor. Så svårt kan det väl inte vara och om de som funderar på att avla ändå har hittat hit till forumet varför inte ta det av all den kunskap som faktiskt finns här istället för att rättfärdiga buskavel som man ändå inte vet vart den slutar.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Intressant tråd du startat :) är själv inte intresserad av varken tävling eller avel men det här med stamtavla går lite överstyr ibland, det måste jag hålla med om. Visst är det lättare att spåra genetiska fel och sjukdomar om man har en stamtavla att gå på, men de kända hingst- och stonamnen som står på papperet kan väl mer räknas som en riktlinje än en garanti för nåt.

Har själv haft häst i snart 20 år, "bara" en skogsmulle men jag älskar honom. Han står inackorderad i ett stort stall där många tävlar, så jag har hört ett o annat genom åren, och en sak som stått sig oförändrad är den oerhörda eufori som utbryter bland vuxna människor så fort de hör om någon som köpt en dyr häst med "fin" stamtavla, detta trots att inte en enda mänska ens sett hästen! (Kan det kanske bero på insikten att denne nyblivne hästägare har mer pengar än man tidigare trott?...sorgligt isf) Alla är så otroligt imponerade, oh vilken fantastisk stam!, undra hur mycket hon betalade osv osv...som sagt trevliga människor men kanske lite...naiva? Ska de inte SE hästen innan de bli imponerade? Eller?

EN gång fick jag frågan: Vad tycker du? Var inte det där ett fantastiskt köp? Jag svarade: Tja, ingen av oss har ju sett hästen ännu, viktigast är väl att den är frisk och att ägaren och hästen trivs tillsammans?
Jag har aldrig fått frågan igen...

Det där blev ett lite filosofiskt KL men diskussionen har varit intressant. :)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det har väl ändå inget med en fantastisk stamtavla och prakt att det blir fel. Det handlar ju om okunskap, okunskap om stammar, unghästutbildning osv.

Det beror väl på i vilken ände man ser det. Vill man ha en flashig häst med lika flashig stamtavla så köper man dem inte när de är färdigutbildade utan man köper dem som unghästar/föl. Annars kostar de ju otroligt mycket. Okunskap har ju självklart en stor del i det hela men det ligger fortfarande lite på detta med stamhysteri och behovet av översnygga 180 hästar med ben upp till himlen och en gång som kan matcha det (och helst ska de bli välutbildade och snygga per automatik också, bör vara inbyggt i stammen då :idea: ).
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det där med den ökande mankhöjden är knöligt. En god vän till mig ville betäcka sitt halvblodssto på 174 cm med en liten hingst men hittade inget lämpligt under 168 cm. Nu sitter hon där med en (fortfarande växande) unghäst på 180 cm som hon ska sälja eftersom han blev för stor. Hennes "önskemankhöjd" hade varit någonstans runt 165 cm.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men felet är ju inte de som avlar för de följer ju bara efterfrågan - om nu marknaden består av såna som du träffat på - så är det ju inte så konstigt att den genomsnittlige uppfödaren (produktutvecklaren) försöker få fram det marknaden vill ha.

Jag är mera inne på det som 'Alladin' skriver, det är okunskap att folk köper fel häst. De mediokra schyssta snälla unghästarna finns också !
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det där med den ökande mankhöjden är knöligt. En god vän till mig ville betäcka sitt halvblodssto på 174 cm med en liten hingst men hittade inget lämpligt under 168 cm. Nu sitter hon där med en (fortfarande växande) unghäst på 180 cm som hon ska sälja eftersom han blev för stor. Hennes "önskemankhöjd" hade varit någonstans runt 165 cm.

Det är ju ett utmärkt exempel på hur man kan dra praktisk nytta av en känd stam och ett långsiktigt avelsarbete inom ett förbund! På blup.se kan man gå in på varje hingst och se hur de förvärver sig på ett antal punkter - bla höjden. Inga garantier givna med det naturligtvis, men chansen ökar ju att det blir rätt.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det var det hon gjorde... ;) OT och dum fråga kanske men finns det bra, välmeriterade halvblodshingstar runt, säg 160, idag? Jag är inte halvblodsmänniska själv så jag har ingen aning.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men felet är ju inte de som avlar för de följer ju bara efterfrågan - om nu marknaden består av såna som du träffat på - så är det ju inte så konstigt att den genomsnittlige uppfödaren (produktutvecklaren) försöker få fram det marknaden vill ha.

Jag är mera inne på det som 'Alladin' skriver, det är okunskap att folk köper fel häst. De mediokra schyssta snälla unghästarna finns också !

Jag tror inte att jag sagt det? Utan jag menar precis det du säger, att svensson vill ha en flashig häst- då avlas det på de topp presterande flashiga hästarna som kanske inte har en passande mentalitet för gemene svensson. Sedan köps de unga för att underlätta för plånboken och då går det snett i utbildningen = man får en jobbig unghäst på halsen om man inte är kunnig nog. Det är ju inte uppfödarnas fel per se och jag tycker att det visar sig tydligt när man läser hingstvaltrådarna när folk påpekar om och om igen att de behöver en stam som går att sälja. Vissa uppfödare väljer mycket efter vad som går att sälja och inte de nödvändigtvis hingsten som faktiskt passar stoet.

Vissa svenssons (inte alla) vill ju inte ha en medioker schysst unghäst utan de vill ha maffigt, stort och något att dregla över. Egentligen ligger ju jag själv i den kategorin :o Men jag har träffat massor med otroligt trevliga unghästar som är välbyggda och jätte goa rent mentalt men utan det där lilla "extra trycket ". Dessa skulle ha passat en helt normal människa. Men vem skulle välja en hingst som nedärver sådant till sitt sto med nuvarande stamhysteri? När man kan välja en maffig topphingst?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Tycker det finns en hel del mindre halvblodshingstar som är väldigt trevliga, Hermes och Maserati tex.
Letar själv efter en hingst som ger lite mer storlek då mitt sto är rätt liten och även verkar ge litet. Finns flera hingstar jag har valt bort för att även om jag klarar mig bra med en häst på runt 1.60 så blir det nog svårare att sälja om det skulle behövas.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Själv har jag enbart valt mina hästar på temperament.

Har just nu en jäkligt snygg unghäst med bra stam och det mest fantastiska temperamentet. Till och med jag, en kärring på närmare 50 vågar rida henne trots att hon var bara insutten när jag köpte henne (insutten för ett år sedan, riden en gång i våras - that's it) hade aldrig någonsin köpt henne om jag inte klickat temperamentsmässigt med henne. Sen om jag kan utveckla henne optimalt är ju tveksamt, hon har mer kapacitet än vad jag har ambition och förmåga, men det kommer att bli en livskamrat för mig, nummer två faktiskt, jag har en herr-häst också - som för övrigt rent teoretiskt skulle kunna vara nämd i tråden, han har betäckt som gårdshingst och de två avkommor jag känner till tävlar en MSV dressyr och en går just nu 120 hopp - han har kanske 10 avkommor, alla utom 1 reggade med okänd stam så jag kan inte hitta dem utan ett stort jobb och han hade varit perfekt svensson avelshingst, men det går ju att använda hans linjer ....

Båda dessa hästar är framavlade med stor ambition och tankeverksamhet och bägge hamnar hos mediokra mig, men de passar mig, de skulle inte passat som top-of-the-line-GP-hästar för de har inte det psyket. Bägge har nog förmågan, men inte explosivitet och allt det där extra för att blir riktigt bra, men igen, de passar mig och kommer att vara perfekta för att bära mig så långt jag kan komma. (not, inte som DE kan komma)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det var det hon gjorde... ;) OT och dum fråga kanske men finns det bra, välmeriterade halvblodshingstar runt, säg 160, idag? Jag är inte halvblodsmänniska själv så jag har ingen aning.

Magini 695 (om han lever än?) är ju 1,62.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det var det hon gjorde... ;) OT och dum fråga kanske men finns det bra, välmeriterade halvblodshingstar runt, säg 160, idag? Jag är inte halvblodsmänniska själv så jag har ingen aning.

Fast jag tolkade det som att hon letat hingstar med en viss mankhöjd, och det var inte det jag menade.

Dessutom finns det ju alltid ett möderne...
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det fanns "litet" blod i andra generation på bägge sidor men det slog uppenbarligen inte igenom. Tidigare nämnde Hermes var förresten annars en av kandidaterna vill jag minnas. Arabfantast som jag är försökte jag propagera för Elcatero ox men det gick inte hem. ;)

Hon har redan ett litet sto som också är egen uppfödning, men det är ett ganska lågställt och tungridet sto, så det är ju mer än bara mankhöjden som spelar in om man vill ha en liten, kort och "nätt" häst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 005
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 733
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 113
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 048
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp