Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag kan också tycka att det i halvblodsaveln satsas för mycket på att ta fram topphästar (givetvis måste den delen finnas också) och jag tycker inte alltid att dom som prestationsmässigt inte räcker till toppen automatiskt blir lättridna "Svenssonhästar". Många halvblod har för mycket nerv för mig. Jag vill ha en pålitlig, trygg häst som tillåter misstag och klarar av att stå några dagar utan att gå i taket. Jag tycker också att det överlag avlas fram alltför stora hästar.

Men därimot är jag inte för korsningsavel hur som helst. Jag hade hellre sett att det avlas på psykiskt lugna, hållbara halvblodshästar för medelsvenssonryttaren. Enligt min erfarenhet kan alla korrekt byggda, rätt ridna hästar kan gå LA. Jag tror att vi är ganska många som är nöjda med att ligga på den nivån så jag tror att det finns en marknad för att avla på mer lätthanterligare (och självklart hållbara) på bekostnad av prestation på toppnivå.

Jag vet väldigt lite om appaloosaaveln men om det nu är viktigt för mig med en kul färg och gillar appaloosans egenskaper så hade jag först och främst letat bland renrasiga appaloosor.

Därmed inte sagt att jag tycker illa om korsningar. Mina hästar är båda korsningar och den ena är en ren gatukorsning där jag inte kan tänka mig annat än att stoägaren hade ett gulligt korsningssto och grannen en snygg hingst. Båda är trevliga rid- och körhästar som presterar/har presterat ok i både hoppning och dressyr. Super psyke och lätthanterliga. Typisk volvohäst. Dock inga avelsämnen som jag ser det.

När jag ska köpa ny häst kommer jag dock inte leta bland gatukorsningarna. Det jag ev. kan tänka mig är någon beprövad korsning som t.ex. connamara/fullblod. Det är (numera) viktigt för mig att blivande hästens föräldrar har presterat något själva även om det inte är på toppnivå alt. visats med mycket god kritik.

Nu vet jag inte alls vad du har tänkt att avla på men sannolikheten att jag skulle läsa en annons "föl säljes, U: halvblod/arab E: appaloosa" och bli intresserad av att åka och titta är ganska minimal. Det är möjligt att du har superkänsla för vad som blir bra att avla på men för mig som potensiell köpare så finns det många sådana annonser. Jag kommer sortera bort dom med känslan att det är "sött faaaantastiskt sto som bara måste få ett föl korsat med en hingst med fin teckning som inte är alltför dyr och gärna nära".
Därmed inte sagt att det är så du tänker men jag tror inte att du får lätt att sälja dina avkommor för att många köpare tänker som mig, tyvärr...
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nej det kan väl verkligen inte göra.
Avla mediokra hästar för svenssonryttaren, för sådana ryttare existerar ju knappt eller hur. Alla ryttare borde satsa minst 140 hoppning och medelsvår dressyr, eller!
Det stora problemet är som jag ser det ( med svenssonryttarögon) att det finns alldeles för få hästar som är avlade just på 120cm, temprament och hållbarhet. Den största andelen ryttare är trots allt hobbyryttare som har noll intresse av högt blod, superprestationsstam och 175cm höga hästar. Sen kan jag nog fatta att varje uppfödare drömmer om att vara den som står som uppfödare till championatsvinnaren, men alla förlorare måste ju också hitta en ryttare.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nej det kan väl verkligen inte göra.
Avla mediokra hästar för svenssonryttaren, för sådana ryttare existerar ju knappt eller hur. Alla ryttare borde satsa minst 140 hoppning och medelsvår dressyr, eller!
Det stora problemet är som jag ser det ( med svenssonryttarögon) att det finns alldeles för få hästar som är avlade just på 120cm, temprament och hållbarhet. Den största andelen ryttare är trots allt hobbyryttare som har noll intresse av högt blod, superprestationsstam och 175cm höga hästar. Sen kan jag nog fatta att varje uppfödare drömmer om att vara den som står som uppfödare till championatsvinnaren, men alla förlorare måste ju också hitta en ryttare.

Men hur ska man avla på hållbarhet om inte föräldrarna presterat något?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Om en häst har ridits på daglig basis och hållt till i skiktet 120hoppning och vardagsdressyr utan att ha gått sönder tycker i alla fall jag att det är en hållbar häst. Däremot har jag svårt att se prestationsavlade hästar som tagits ur tävling, innan dom ens varit i närheten av vad stammen lovar, som hållbara. Dessvärre verkar ju brancshen vara översvämmad av välstammade ston som satts i avel tidigt på grund av skador.
Man behöver inte maxa motorn för att kunna avgöra om något är hållbart.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag kan också tycka att det i halvblodsaveln satsas för mycket på att ta fram topphästar (givetvis måste den delen finnas också) och jag tycker inte alltid att dom som prestationsmässigt inte räcker till toppen automatiskt blir lättridna "Svenssonhästar". Många halvblod har för mycket nerv för mig. Jag vill ha en pålitlig, trygg häst som tillåter misstag och klarar av att stå några dagar utan att gå i taket. Jag tycker också att det överlag avlas fram alltför stora hästar.

Men därimot är jag inte för korsningsavel hur som helst. Jag hade hellre sett att det avlas på psykiskt lugna, hållbara halvblodshästar för medelsvenssonryttaren. Enligt min erfarenhet kan alla korrekt byggda, rätt ridna hästar kan gå LA. Jag tror att vi är ganska många som är nöjda med att ligga på den nivån så jag tror att det finns en marknad för att avla på mer lätthanterligare (och självklart hållbara) på bekostnad av prestation på toppnivå.

Jag vet väldigt lite om appaloosaaveln men om det nu är viktigt för mig med en kul färg och gillar appaloosans egenskaper så hade jag först och främst letat bland renrasiga appaloosor.

Därmed inte sagt att jag tycker illa om korsningar. Mina hästar är båda korsningar och den ena är en ren gatukorsning där jag inte kan tänka mig annat än att stoägaren hade ett gulligt korsningssto och grannen en snygg hingst. Båda är trevliga rid- och körhästar som presterar/har presterat ok i både hoppning och dressyr. Super psyke och lätthanterliga. Typisk volvohäst. Dock inga avelsämnen som jag ser det.

När jag ska köpa ny häst kommer jag dock inte leta bland gatukorsningarna. Det jag ev. kan tänka mig är någon beprövad korsning som t.ex. connamara/fullblod. Det är (numera) viktigt för mig att blivande hästens föräldrar har presterat något själva även om det inte är på toppnivå alt. visats med mycket god kritik.

Nu vet jag inte alls vad du har tänkt att avla på men sannolikheten att jag skulle läsa en annons "föl säljes, U: halvblod/arab E: appaloosa" och bli intresserad av att åka och titta är ganska minimal. Det är möjligt att du har superkänsla för vad som blir bra att avla på men för mig som potensiell köpare så finns det många sådana annonser. Jag kommer sortera bort dom med känslan att det är "sött faaaantastiskt sto som bara måste få ett föl korsat med en hingst med fin teckning som inte är alltför dyr och gärna nära".
Därmed inte sagt att det är så du tänker men jag tror inte att du får lätt att sälja dina avkommor för att många köpare tänker som mig, tyvärr...

Först och främst skulle jag aldrig avla på ett sto som har fått gå in i avelsboxen pga skada. Sen skall dom ha varit ute på tävlingsbanan och visat framtassarna och sist men inte minst bra i huvudet. Hingsten skall komplettera stoets bra egenskaper och ha egna meriter. Men det viktigaste är att dom blir bra brukshästar/familjemedlemmar med bra hållbarhet, storlek, temperament och i viss mån färg.

Jag beslutade mig för att betäcka min gamla d-ponny (142cm) för ca 11 år sedan för första gången. mitt första föl.
Okänd härstamning men visste att damen var Welsh/russ. Bestämde mig för att ta kompisens arabhingst som var duglig hopp och dressyrponny med bra huvud. Den avkomman gick högt upp i dressyrklasserna för ponny och nu som läromästare om jag har fått rätt information, korsningsavel.

Varför är det så viktigt att det är ett "rent" halvblod? Vad säger att jag inte kommer att lyckats få fram bra och trevliga individer som hoppar 120cm och La dressyr med färg? Som passar för normalsvenson?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Vad säger att jag inte kommer att lyckats få fram bra och trevliga individer som hoppar 120cm och La dressyr med färg? Som passar för normalsvenson?

Jag tror visst att du kan få en avkomma som kan hoppa 120 och gå LA dressyr. Behåller du avkomman tills den går i dom klasserna är den helt säkert säljbar. Men jag utgick ifrån att du ska sälja avkomman som yngre och då tror jag att din annons om denna kommer drukna bland alla andra annonser om korsningar.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Visst kommer jag göra så men också sälja som föl. Ett bra ryckte är grunden till mycket. Tittar man på annonser i dag så drunknar toppstammade och lovande hästar också i massan. Nu är det inte så att jag satsar på att massproducera eller bli rik på kuppen. Utan att ta ett eller två föl åt gången. Vara med under uppväxten och göra dom klara att lämna boet. Allt detta i liten skala.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Visst kommer jag göra så men också sälja som föl. Ett bra ryckte är grunden till mycket. Tittar man på annonser i dag så drunknar toppstammade och lovande hästar också i massan. Nu är det inte så att jag satsar på att massproducera eller bli rik på kuppen. Utan att ta ett eller två föl åt gången. Vara med under uppväxten och göra dom klara att lämna boet. Allt detta i liten skala.

Även om du inte gör detta för att bli rik så vill du väl ändå få det att gå runt? Generellt sett så går det inte att sälja korsningar till samma pris som renrasiga med fullständig stam och det kostar en hel del från betäckning till säljklar häst.

Missförstå mig inte. Jag är helt med på din idé om en lagom stor häst, bra psyke, hållbar som passar dom flesta och presterar på en nivå som dom flesta nöjer sig med. Jag tycker själv att det borde avlas på fler sådana hästar. Men korsningsavel är en större chanstagning en avel på renrasiga hästar. Ska man inte avla för eget bruk så betyder det en hel del vad folk vill köpa. Finns det ingen ras du gillar och där vill satsa på avel och ta fram den typen av inivider du har beskrivit?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag missförstår dig inte alls. Vi är ju överens om vad man vill få fram. Hade jag fastnat för en ras som jag hade tyckt att denna vill jag avla på så hade jag gjort det. Det är ingen ras som tilltalar mig till 100%.
Hade jag dessutom lyssnat på alla som kan där ute hade jag inte ägt en av dom hästarna som står i stallet idag. Av alla dom hästarna som jag har ridit så har jag faktiskt haft roligast med lyckade korsningshästar. Så vad är det stora problemet förutom att dom saknar gröna papper i passet?

Detta måste ju ändå gynna dom som avlar på toppstammade hästar att det inte kommer en till inom deras gren som stjäl dyrbara kunder. Utan håller på med annan typ av avel på en helt annan nivå.

Sen tycker jag att det är ganska intressant att folk reagerar. Jag har ingen plan att avla på trasiga ston. Jag är väl medveten hur marknaden ser ut idag och Jag är beredd att ta risken. Jag tänker avla på ston som faktiskt har gjort något. Skulle vara roligt att få en kommentar i still med vad spännande eller roligt att någon tänker utanför ramarna. Lycka till! Hur ser ditt upplägg ut.
Efter många inlägg ser det ut som om rådet jag har fått är att inte gör det, För jag kommer inte få sålt mina hästar och det är slöseri med tid och pengar. Det är osäkert mm.

Jorden var platt en gång i tiden också och solen och stjärnorna kretsade kring den.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Fast utvecklingen har ju kommit för att många efterfrågat den.

Vad gör du om korsningshästarna inte får några roliga färger utan blir brunbruna utan tecken och varken får några rörelser eller hoppförmåga? Det är ju inte alltid det man hoppas ska nedärvas till avkomman utan det kan bli något helt annat.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

KL
Jag tycker titeln på den här tråden är riktigt rolig. Varför?
Jo, för om det är något som kan jämföras med en Volvo så är det ju just svensk ridhästavel. Det är ju till och med ibland samma personer som tagit fram både nya modeller av Volvo och påverkat den svenska uppfödningen av just ”gröna” ridhästar.

Jag tror att just trådar av det här slaget är i grunden någon som egentligen vet att deras ston inte är avelsmaterial men som vill ha in andras åsikter som kan bekräfta att de ändå gör rätt.
Påminner mycket om en missbrukare som bara vill lyssna på de få saker som är positivt med just det missbruk som personen har. Allt annat är som att hälla vatten på en gås, det bara försvinner bort. Men ett enda litet mini medhåll är det som stannar. Ofta är det så i de här trådarna, någon har lyckats och då är det exemplet så mycket mer värt än alla de som bevisar motsatsen.
Man behöver inte gå längre än till väl inarbetade ridskolor som hållit på i många år. Hur många hästar med ”gröna” papper finns inte där?
På de ridskolor jag har haft förmånen att besöka under mitt liv har samtliga riktigt gamla och hållbara hästar varit just grönpapprade halvblod med fullstam. För det är ju så att 120 cm i hoppning kan alla hästar klara i alla fall med rätt ryttare på ryggen. Kanske inte som segrare i tävling med ett hundratal startande (för då finns det alltid något ekipage som har både bra ryttare och häst) men ändå att hoppa en bana på den höjden är inget konstigt. Faktum är att de allra flesta kan hoppa 150 -160 också. Fast då handlar det enstaka hinder. Det riktigt duktiga både häst och ryttare är de som hoppar flera hinder efter varandra på de höjderna.

Helt ärligt kan jag säga att skiter i vilka papper en häst har om jag använda den som ridhäst. Då är det egenskaperna hos hästen som tar över. Men det är inte samma sak som att jag sedan sätter samma häst i avel. Det kommer alltid att finns hästar som är bra och faktiskt slutprodukten på en avel, som aldrig själv kommer att lämna någon bra avkomma efter sig. Vilka dessa hästar är, är betydligt enklare att hitta hos hästar med kända härstamningar och genomtänkt avel genom generationer som är dokumenterat än med en enstaka individ.

Svensk ridhäst avel har precis som Volvo fått anpassa sig efter vad kunderna vill ha. Handen på hjärtat hur många svenska volvoägare kan utnyttja och har glädje av alla nya fina finesser som finns i nya bilar idag? Hade det inte räckt väldigt långt för de flesta med en bil från 140 eller 240 serien?
Svaret på frågorna blir att för de allra flesta vanliga bilägare så hade det räckt väldigt länge men marknaden kräver att Volvo följer utvecklingen och ser till att deras bilar håller samma standard som andra bilmärken. Det är precis samma sak med att föda upp ridhästar. Man måste hålla jämna steg med andra aktörer på banan om man inte vill bli som SAAB. Att det sedan finns mycket nöjda ägare av SAAB:ar och att det är en bra bil, till och med lyxbil i vissa länder, gör den inte till en mer attraktiv bil på marknaden för tillfället. Om man vill köpa svenskt idag vilket många vill p g a kvalité och närhet till expertis vid ev fel, ja då köper man Volvo. Visst man kan köpa billigt utländskt men ofta är andrahandsvärdet lägre på dessa bilar och det kan vara problem med dem om de går sönder.

Så vill man ändra förutsättningarna för den svenska aveln är det inte genom att börja avla på vad som helst utan helt enkelt vara beredd att ställa kraven på den typ av häst man vill ha. OCH inte minst sedan vara beredd att betala vad det kostar att ta fram den.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sålt kan du säkert få, men det handlar ju om lägre priser än dom med känd stam. Sen tycker jag det är lite trist att grönpapprade hästar påstås här ALLTID vara avlade för hög prestation och är galna att hantera. Typ. Det finns ju massor av uppfödare som inte siktar på toppen med sina föl, men ändå klarar av att avla med godkända hingstar och renrasigt. Jag skulle nog vilja säga att närmare hälften inte avlar för eliten, utan för att få fram en bra allroundhäst för Svensson.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Mitt mål är att ta fram en trevlig normalbegåvad, sund, ridhäst mellan 155 till 162cm med färg.
Lite konstigt avelsmål - att ta fram en normalbegåvad häst. Vad är det för fel på att ta fram en begåvad häst? Tycker att det framställs negativt med "toppstammade" hästar. Det finns ju en anledning att hästar har gröna papper och att hingstar är godkända. Just för att vi ska få fram sunda, hållbara och begåvade avkommor. Och vad är det för fel att rida i skogen på en snygg, hållbar häst med goda gångarter mot att lufsa runt på en medioker korsning?

OBS! Jag är inte emot kosningsavel eller avel med icke grönpapprade ston så länge det finns kunskap bakom.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men likförbannat ska uppfödaren ha 70 000kr för sin mediokra häst som inte höll måttet, bara för att den här den där stammen.

När det säljs en lika bra/lika dålig (hur man nu väljer att se på det) häst utan den stammen för 35 000kr


Då blir inte valet så svårt för oss som inte har högra ambitioner
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Samma häst som inte varit medioker hade ju kostat över 100'. Minst. Så 70 räknas nog som billigt. Även om inte jag heller skulle kunna betala dom summorna. Å andra sidan finns det måååånga grönpapprade under 70 också.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

KL
Jag tycker titeln på den här tråden är riktigt rolig. Varför?
Jo, för om det är något som kan jämföras med en Volvo så är det ju just svensk ridhästavel. Det är ju till och med ibland samma personer som tagit fram både nya modeller av Volvo och påverkat den svenska uppfödningen av just ”gröna” ridhästar.

Jag tror att just trådar av det här slaget är i grunden någon som egentligen vet att deras ston inte är avelsmaterial men som vill ha in andras åsikter som kan bekräfta att de ändå gör rätt.
Påminner mycket om en missbrukare som bara vill lyssna på de få saker som är positivt med just det missbruk som personen har. Allt annat är som att hälla vatten på en gås, det bara försvinner bort. Men ett enda litet mini medhåll är det som stannar. Ofta är det så i de här trådarna, någon har lyckats och då är det exemplet så mycket mer värt än alla de som bevisar motsatsen.
Man behöver inte gå längre än till väl inarbetade ridskolor som hållit på i många år. Hur många hästar med ”gröna” papper finns inte där?
På de ridskolor jag har haft förmånen att besöka under mitt liv har samtliga riktigt gamla och hållbara hästar varit just grönpapprade halvblod med fullstam. För det är ju så att 120 cm i hoppning kan alla hästar klara i alla fall med rätt ryttare på ryggen. Kanske inte som segrare i tävling med ett hundratal startande (för då finns det alltid något ekipage som har både bra ryttare och häst) men ändå att hoppa en bana på den höjden är inget konstigt. Faktum är att de allra flesta kan hoppa 150 -160 också. Fast då handlar det enstaka hinder. Det riktigt duktiga både häst och ryttare är de som hoppar flera hinder efter varandra på de höjderna.

Helt ärligt kan jag säga att skiter i vilka papper en häst har om jag använda den som ridhäst. Då är det egenskaperna hos hästen som tar över. Men det är inte samma sak som att jag sedan sätter samma häst i avel. Det kommer alltid att finns hästar som är bra och faktiskt slutprodukten på en avel, som aldrig själv kommer att lämna någon bra avkomma efter sig. Vilka dessa hästar är, är betydligt enklare att hitta hos hästar med kända härstamningar och genomtänkt avel genom generationer som är dokumenterat än med en enstaka individ.

Svensk ridhäst avel har precis som Volvo fått anpassa sig efter vad kunderna vill ha. Handen på hjärtat hur många svenska volvoägare kan utnyttja och har glädje av alla nya fina finesser som finns i nya bilar idag? Hade det inte räckt väldigt långt för de flesta med en bil från 140 eller 240 serien?
Svaret på frågorna blir att för de allra flesta vanliga bilägare så hade det räckt väldigt länge men marknaden kräver att Volvo följer utvecklingen och ser till att deras bilar håller samma standard som andra bilmärken. Det är precis samma sak med att föda upp ridhästar. Man måste hålla jämna steg med andra aktörer på banan om man inte vill bli som SAAB. Att det sedan finns mycket nöjda ägare av SAAB:ar och att det är en bra bil, till och med lyxbil i vissa länder, gör den inte till en mer attraktiv bil på marknaden för tillfället. Om man vill köpa svenskt idag vilket många vill p g a kvalité och närhet till expertis vid ev fel, ja då köper man Volvo. Visst man kan köpa billigt utländskt men ofta är andrahandsvärdet lägre på dessa bilar och det kan vara problem med dem om de går sönder.

Så vill man ändra förutsättningarna för den svenska aveln är det inte genom att börja avla på vad som helst utan helt enkelt vara beredd att ställa kraven på den typ av häst man vill ha. OCH inte minst sedan vara beredd att betala vad det kostar att ta fram den.

Ja du och helt plötsligt var jag missbrukare på kuppen.... Intressanta tankegångar du har. Men en sak vet jag och det är vad jag har ståendes i stallet.
Jag kommer ALDRIG behöva din eller någons annan bekräftelse för att fatta egna beslut. Råd och intressanta inlägg om andra som har kanske gjort något liknade men jag förstår om folk undviker att posta denna typ av tråd på buke. Med tanke den gröna massan som cirkulerar här.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Lite konstigt avelsmål - att ta fram en normalbegåvad häst. Vad är det för fel på att ta fram en begåvad häst? Tycker att det framställs negativt med "toppstammade" hästar. Det finns ju en anledning att hästar har gröna papper och att hingstar är godkända. Just för att vi ska få fram sunda, hållbara och begåvade avkommor. Och vad är det för fel att rida i skogen på en snygg, hållbar häst med goda gångarter mot att lufsa runt på en medioker korsning?


:bow::bow::bow:
(tiotecken)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Du efterfrågade reflektioner och kritik runt ämnet. Då får du faktiskt ta att det inte enbart kommer positiva sådana.

Ja man lär sig så länge man håller på. Men att jämföra din planerade avel med forna tiders hästkarlar tycker jag inte är rättvist. Givetvis har alla raser kommit från någonstans i början, men du tror väl inte att alla gamla hästgubbar avlade på korsningar och provade sig fram tills det blev något bra? Man kan lära av andra också...

Jag är som sagt helt med på idéen om den typ av häst du vill ha fram jag är bara tveksam till metoden. Om jag har förstått dina inlägg rätt så har du fem korsningsston hemma som har fin exteriör, presterar ok och bra i huvudet. Dessa vill du korsa med hingstar av olika raser. Avkommorna kommer då ha åtminstone tre raser inblandade eller? Det kan komma ut precis det du önskar men du har ju ingen som helst aning vilka gener som kommer föras vidare. Det känns som en oerhörd chansning. Givetvis är det även så inom renrasig avel också men felmarginalen är mindre där.

Du efterfrågade åsikter och detta är mina. Jag vill ha typen av häst du beskriver och jag äger korsningar idag. Jag ser det inte som någon nödvändighet att mina framtida hästar ska ha gröna papper då jag inte har något eget avelsintresse. Men sannolikheten att jag kommer se åt ett föl till salu som är korsning russ/welsh/arab eller övrig korsning som jag inte ser som någon genomtänkt avel är minimal. Oavsett om föräldrarna har presterat något eller ej. Avkomman kan givetvis bli bra för det. Som jag skrev tidigare så tror jag att hästen är säljbar om den går LA/LA. Men inte betalar jag den summan det har tagit att föda upp hästen till den är utbildad på den nivån.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Samma häst som inte varit medioker hade ju kostat över 100'. Minst. Så 70 räknas nog som billigt. Även om inte jag heller skulle kunna betala dom summorna. Å andra sidan finns det måååånga grönpapprade under 70 också.

Jo men ett dåligt eller mediokert grönt halvblod kostar fortfarande mycket mer än en flashig häst utan stam. Så är det bara.

*kl*

Även om jag är främst hundavelsfantast så har jag drömmar om hästavel också. :love: Jag kan tycka att det vore ändå ett konstigt resonemang att det inte finns tillräckligt i halvblodsaveln och att man måste korsa in annat. Jag som är van med en hög inavel och otrolig hög homogenitet inom hundaveln tycker att halvblodsaveln erbjuder otroligt mycket variation. Ett halvblod kan verkligen se ut som vadsomhelst och det finns mig veterligen massor med halvblod som inte har ett "elit-temperament" utan funkar för normala ryttare. Det är väl snarare så att den normala svenssonryttaren ser inte sina egna begräsningar och drömmer om den vackra och läckra Briar avkomman. Då står de ju där med en häst som de inte alls klarar av och skyller på dagens avel istället för att inse att de själva bett om det.

Angående skador och hästar som går sönder så vet jag inte om man verkligen kan skylla det på halvbloden i sig. Det är en fruktansvärt populär ridhäst som man kan få ganska mycket pengar för- därav kommer ju kreti och pleti att avla på dem också för att få pengar. Sållar man noga däremot och ser till att verkligen lägga ut rätt summa till rätt häst så minskar ju risken betydligt för att hästen går sönder. Dessutom, för att tillägga, så går många hästar också sönder p.g.a. sk*t i sadeln. Vissa, enligt mina erfarenheter, köper ett halvblod med tanke på att tävla och sedan rider hästen sönder och samman då de varken har kunskap eller tålamod att ta fram hästen på rätt sätt. Idag har fler och fler tillgång till att faktiskt köpa en häst- då innebär det också att fler hästar går sönder.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Ja, det kan väl kanske ha att göra med att dom kostar mer att ta fram? Sen vill jag som köpare gärna ha någorlunda koll på stammen. Hur vet jag att hästen med okänd stam inte har föräldrar som är sjuka eller bär på ärftliga fel? Den risken är mindre vid känd stam förstås. Och det betalar jag gärna mer för.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 004
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 730
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 112
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 046
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp