Bukefalos 28 år!

Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det var det hon gjorde... ;) OT och dum fråga kanske men finns det bra, välmeriterade halvblodshingstar runt, säg 160, idag? Jag är inte halvblodsmänniska själv så jag har ingen aning.

Iowa 960 (visserligen kwpn, men ändå ;) )



För övrigt anser jag att diskussionen i tråden är väldigt intressant :bow:
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Ska kanske tillägga att stoet som är mor till den "giganten" inte är i livet längre så det är inte aktuellt med någon ombetäckning.

Jag tänkte eg inte så mkt på hingsttips som om det öht var accepterat med små hingstar i halvblodsaveln. Men det är ju kul att det verkar vara så, jag tycker själv att halvbloden generellt har blivit väldigt mkt högre sedan jag var tonåring. Bra om det finns ngt att dra ner storleken med när det är önskvärt.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det är väl klart att det hänger ihop. Om man köper en unghäst efter stamtavla istället för efter individ kan hoppet i galen tunna ganska djupt.
Så nej! Jag tror inte att dessa välstammade gångartskometer hade blivit hagprydnader om dom hamnat hos eliten. Jag tror inte heller att hobbyryttarna hade haft sina hästar som hagprydnad om dom hade köpt efter temprament istället för förmodad kapacitet. Sen är det så klart kunskapen som tryter, men samtidigt ska man väl inte behöva vara proffsberidare för att kunna hantera häst heller.
När jag själv letade häst för några år sedan kunde jag lätt ha köpt en häst som har betydligt mycket större potential än den jag har idag, för samma pengar. Men eftersom jag verkligen ville ha en som var bra i huvudet fick jag leta både länge och väl. Och trots den usla marknaden var vi fler spekulanter på den hästen, och det var ingen speciellt billig häst heller. Så man ska nog inte föringa vikten av att även förse hobbyryttarna med hästmaterial.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Självklart kommer jag blodtypa och skriva med föräldrarnas namn i passet. Knabstrupper har jag också tänkt använda mig av.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Man blodtypar inte nu för tiden, man dna-testar.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Absolut, men frågan är hur många som anser sig som mediokra svenssonryttare som inte vill ha en häst som kan mer än 120 eller LA dressyr. Visst finns det några som är ödmjuka nog att inse sina begränsningar.

Fast är det inte tvärtom? Det är precis när man inser sina begränsningar som man förstår att om jag vill tävla 1,20, då behöver jag en häst med betydligt mer begåvning än så. För jag är ingen fantastisk ryttare, så om jag ska tävla 1,20 så behöver jag en häst som gör det med lätthet - och således klarar banan trots puckot i sadeln.

Alltså, ju sämre ryttare man är, ju mer begåvad häst behöver man för att nå samma resultat. Är man Malin Baryard kan man säkert trolla fram en framgångsrik lättklasshäst av vadsomhelst på fyra ben, för en ordinär hobbyryttare krävs det en häst som har lite kapacitet att ta av och kan kompensera för ryttarens misstag.

Inser man sina begränsningar, så inser man att man behöver en häst som kan hjälpa en på vägen, som har lätt för att utföra det man vill göra. Inte en häst med kroppen, psyket och/eller exteriören emot sig, och som behöver en ryttare som rider optimalt för att lyckas. Det går ju aldrig, eftersom en vanlig lättklassryttare inte kan ge sin häst en optimal resa.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag bryr mig egentligen inte vad andra avlar på, men det känns lite dumt att avla på ston som man inte har en aning om vad som döljer sig i generna bakom. Det måste ju bli lite svårt att matcha stoet med en hingst när det bara är hennes egna egenskaper du kan räkna med. Du kan använda dig av en superfin hingst arabhingst, men sen få en fölunge som ser mer ut som mormodern som var ett gotlandsruss...

Sen att våra halvblod skulle vara för svåra för vanliga lätt klass ryttare tycker jag inte stämmer. Jag tror snarare att folk som inte har kunskap nog skaffar sig en unghäst som dom inte klarar av, och då är det halvblodsavelns fel. Sen hade det nog inte spelat någon roll vad det var för raser i unghästen, kan man inte hantera och utbilda en unghäst så spelar det ingen roll vad det står för stam på den...
Sen finns det ju hingstar inom halvblodet som sägs lämna skarpare avkommor, då kanske man inte ska köpa dom om man inte anser sig vara rutinerad nog ;)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Magini 695 (om han lever än?) är ju 1,62.

Magini lever och är 29 år ung iår ;)
Fick ett stoföl efter honom iår, han lyckades få mitt sto dräktigt på första försöket efter att hon stått på semin hela sommaren utan att ta sig :)
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nja, jag är uppvuxen i samma lära som Masse, d v s en ridhäst klarar att att gå LA i de olika disciplinerna om ryttaren klarar det. Nu har vi sedan dess skaffat oss en massa riddjur som egentligen inte är riddjur från början, d v s kallblod och annat som kanske inte ansågs vara ridhästar på den tiden jag fick min hästuppfostran.

En begåvad tävlingsindivid är sällan lättriden. Dels för att tävlingsindividen har vinnarskalle, men också för att det är mer gång, mer hopp och mer av allt. Vilket inte är för alla hobbyryttare att klara ut. Som synes ute i stallarna och i de lätta klasserna på tävlingsbanorna.

Det är helt enkelt inte samma sak att köra Ferrari som Volvo, det händer mer, hela tiden. Det är obekvämt, det är stötigt, det är superkänsligt. Det är svåra växlingar och det kräver en helt annan kunskap.

Att det däremot i ditt exempel krävs en VÄLUTBILDAD häst är en annan sak.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jo men då handlar det ju om en sk. läromästare inte en som bara har kapacitet. Bara för att hästen har förmågan att hoppa hus är det inte säkert den gör det utan rätt matchning. Och det torde ju vara betydligt svårare för oss med egna begränsningar att hantera en potentiell explotion inne på banan. Nu vet jag så klart att alla hästar med kapacitet inte är galna, men ska man ha en riktigt duktig dressyrhäst krävs det nog mer nerv och känslighet än vad svenssonryttaren normalt klarar av.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Självklart kommer jag blodtypa och skriva med föräldrarnas namn i passet. Knabstrupper har jag också tänkt använda mig av.


Knabstrup är ju en halvblodsridhäst.
Jag har träffat jättefina Knabstruppare, och tror att korsning med en fin sån kan bli jättebra - men inte säkert att du får färgen trots allt.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

*kl*

Efter att ha kollat på våra regionala hopptävlingar förra helgen konstaterade jag att hästmaterialet i fråga om kapacitet inte är ett problem. Ryttarna däremot kan inte hantera den motor och kapacitet som finns i sin adyra grönpapprade halvblod. Ungefär hälftan av ryttarna hade troligen gjort bättre rundor på korsningshästar med käck färg som inte är dramatisk i all sin kapacitet.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Ungefär hälftan av ryttarna hade troligen gjort bättre rundor på korsningshästar med käck färg som inte är dramatisk i all sin kapacitet.

Antagligen, men fortfarande är det inte vad som efterfrågas även om vi som står bredvid har åsikter
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det tycker jag inte är en avelsfråga, det handlar om vad folk väljer och att de kanske inte har full koll på vad som kommer i paketet.

Det finns ju jättemycket fina hästar till salu just nu, som är perfekta till hobbyryttaren som vill ut på tävlingsbanan. Till högst rimliga pengar. Men det är ju mycket roligare att köpa en häst med fräsig gång och stort hopp (där alla säger OHHHH! och AHHHH! när man kommer in) än en snäll och kanske inte fullt så fräsig kuse som gör vad den ska när man gör rätt och tål att man gör fel den mesta av tiden.

Jag vet inte hur många jag sett som shoppat upp sig på helt fel hästtyp och sedan stått där med en oridbar häst (för det är ju vad som händer efter x antal månader, när beridarens ridning går ut hästen och man får rida på det man själv skapat s a s).

Har själv haft en häst med jättesprång, som jag absolut inte klarade ut i hoppning men som tränaren satt på nu och då - det var en barnlek för tränaren men jag - som är en normalbegåvad ryttare, hyfsat sadelfast, jobbat hos hoppryttare och hoppat på 1.30 när det begav sig - studsade av på korset både en och tre gånger.

Idag letar jag efter en välutbildad ridhäst som absolut inte har jättegång - det går tusan inte att göra roliga saker som piff och puff när bara arbetstraven skjuter en ur sadeln alternativt all koncentration går åt till att flytta sittbenet tre mm för att få en någorlunda galoppfattning. Med känslighet kommer ju en del krav på ryttaren.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Då behöver man väl precisera vad man menar med kapacitet?

En häst som har lite gång naturligt, som är byggd "i form", den är betydligt lättare att rida ett dressyrprogram på än en häst som trippar fram och har en svag överlinje. Är man en medioker ryttare så är det lättare att få till en bra galoppvolt om hästen naturligt har lite balans och samlingsförmåga, än om man exempelvis rider en travare. Sen hjälps det ju inte om travaren är aldrig så välutbildad, den behöver helt enkelt mer stöd från ryttaren för att klara samma sak som en häst med bra galopp fixar även med ett blåbär på ryggen.

Samma sak på hoppbanan - otroligt mycket lättare att hamna rätt på hindrena om man rider en häst som har lite register i galoppen, som kan korta och länga sig utan problem, otroligt mycket lättare att rida felfritt om hästen har hyfsad teknik och är kvick i fötterna, än om den hoppar med stel rygg och hängande framben.

Sen kanske en häst för de höga klasserna också behöver en elektricitet och nerv som gör den svårriden för en medioker ryttare, men kapaciteten i sig gör inte en häst svårriden, bara rolig (så länge det inte är en så enorm trav att man inte kan sitta på den, och så mycket rygg över hindrena att ryttaren skjuts ur sadeln förståss.). Det är alltid svårt att rida en häst på gränsen av sin kapacitet, och väldigt mycket lättare att rida en häst på nivån där den klarar kraven med lätthet. Det är inte enbart en utbildningsfråga - gång, balans och hoppteknik är ju ofta medfött.

För övrigt blir jag alltid lika förvånad när folk hävdar att "alla hästar kan ju gå 1,20 med normal ridning". Verkligen? Varför är det inte fler hästar som tävlar på den nivån då? Varför är det inte enbart nollor i lätt klass? Den stora majoriteten hästar (även renrasiga halvblod) tävlar inte alls, och definivt inte LA med placering. Folk som säger att "alla hästar kan gå 1,20" har inte sett hur de hästar som inte hopptävlas alls har för hoppteknik. Visst, teknik kan förbättras med träning, men inom vissa gränser. Om LA/LA vore enkelt, så skulle fler hästar vara på den nivån.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nej, inte med normal ridning. Men en ryttare som kan rida. För mig är det helt skilda saker.

Jag tror att tävlingsintresset är skralt ute i stugorna. Hästarna har betydligt större kapacitet än ryttarna kan ta tillvara. Av olika skäl. Titta på ett dressyrprogram LA - det är ju rena unghästutbildningen.

Hos rätt ryttare kommer en ridhäst (som är gjord för att ridas, inte en häst som går att sitta på) runt en LA. Må vara hänt att den födde dressyrhästen inte med hedern i behåll klarar 120, men runt ska den banne mig komma om den inte är helt felskapt (och därmed diskad som ridhäst).
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Idag letar jag efter en välutbildad ridhäst som absolut inte har jättegång - det går tusan inte att göra roliga saker som piff och puff när bara arbetstraven skjuter en ur sadeln alternativt all koncentration går åt till att flytta sittbenet tre mm för att få en någorlunda galoppfattning. Med känslighet kommer ju en del krav på ryttaren.

Det finns ju mellanting. Att försöka få till en vettig ökning på en häst med symaskinstrav är heller inte så enkelt. Eller försöka rida samlad skritt på en häst som hamnar i pass vid minsta press. Eller få till en rund, balanserad galopp på en travare. Osv. Det är mycket svårare, än att göra detsamma på en häst som har lite register i gångarterna naturligt, som inte behöver anstränga sig till det yttersta för att länga eller korta sig. Och ja, såna hästar finns, både bland renrasiga, och definitivt bland de "buskavlade".
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nej, inte med normal ridning. Men en ryttare som kan rida. För mig är det helt skilda saker.

Jag tror att tävlingsintresset är skralt ute i stugorna. Hästarna har betydligt större kapacitet än ryttarna kan ta tillvara. Av olika skäl. Titta på ett dressyrprogram LA - det är ju rena unghästutbildningen.

Hos rätt ryttare kommer en ridhäst (som är gjord för att ridas, inte en häst som går att sitta på) runt en LA. Må vara hänt att den födde dressyrhästen inte med hedern i behåll klarar 120, men runt ska den banne mig komma om den inte är helt felskapt (och därmed diskad som ridhäst).

Så hur stor andel av dagens svenska halvblod anser du vara ridhästar, då? Mindre än hälften?

Och hur stor del av sveriges ryttare (om vi endast räknar dem med tävlingslicens, som kan antas ha ambition att tävla) kan rida enligt din definition? En tiondel?

Om du med "rätt ryttare" menar Edward Gal eller Marcus Ehning, då håller jag med dig. Men det är ju knappast normalfallet, och vittnar snarare om ryttarens skicklighet än på hästens inneboende fördolda kapacitet.

Alltså, det blir ju lite fel om man först hävdar att alla ryttare och alla hästar klarar LA/LA, och det sen visar sig att "alla ryttare" är ungefär 1% av samtliga som har häst, och "alla hästar" är 10% av alla hästar. Då är det ju snarare ett cirkelresonemang:

Alla som kan rida, och alla ridhästar, klarar LA/LA.

Hur vet man om man kan rida, och hur vet man om hästen är en ridhäst? Jo, de klarar LA/LA. Resten kan inte rida/är inte ridhästar.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 032
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 811
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 246
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 174
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp