Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

JAG har aldrig påstått att alla RYTTARE klarar LA. Långt därifrån. Absolut inte. Men jag är hårt drillad i att en häst som ska användas till ridning klarar LA/LA, vilket jag inte på 28 år funnit anledning att frångå.

Att vi har ett överskott av tävlingshästar med vinnarskalle står ju solklart. Men varför? Jo, eftersom marknaden hellre köper hästar som är fräsiga som första kriterie, hellre än en häst som passar förmågan hos ryttaren. Men att skylla det på ras & ridbarhet eller uppfödare när det egentligen är en fråga om vad marknaden kräver (marknadskraften) tycker jag är fel.

Det som TS i sin inledning vill eftersträva med sin avel (trevliga lätthanterliga individer för de som inte har jätteambitioner) finns ju redan, renrasiga. Och då är nästa fråga: varför då köpa korsning? För att färgen är roligare? Priset lägre? Och hur mycket lägre kan priset egentligen bli utan att man som uppfödare faktiskt betalar någon annan för att ha häst?

Edit: som exempel räknar jag inte en ridbar travare som ridhäst (exempel ovan med galopp). Det är för mig en häst som går att sitta på (samma som att en bil inte blir en dragbil bara för att den har dragkrok).
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag har två hästar i stallet som ingen av dem skulle komma runt en 120 bana, däremot går ena MsvC dressyr med placeringar och den andra är utbildad MsvA dock tävlad väldigt lite. Är detta inga ridhästar?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Den ena har alldeles för dålig teknik och hoppar gladeligen upp till ca 1 meter, men sedan blir det alldeles för jobbigt och svårt för honom. Därför får han vara dressyrhäst.

Den andra har också dålig teknik och har ingen hoppning alls i blodet, däremot är han spänstigare så med många många år av träning hade det kanske gått.

Däremot vill jag inte av "princip att alla ridhästar ska gå 120" träna och pressa hästar som uppenbarligen har svårt för det, jag hoppar småhinder för att det är kul och anser att mina hästar är ridhästar iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Problemet är ju att de är få av oss "normalryttare" som egentligen fixar de här individerna som är avlade för att nå toppen.
Har en sådan som har psyke och stam som en elithäst men inte resten. Är definitivt ingen svenssonhäst i psyket.


TS
Ser inget fel på de om man gör de med tanke.
Varför inte avla på bra hästar med bra psyke?

Kan tyvärr inte säga att majoriteten av de hbl som jag träffat har haft bra psyke men om de beror på hanteringen eller genetiskt låter jag vara osagt
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

JAG har aldrig påstått att alla RYTTARE klarar LA. Långt därifrån. Absolut inte. Men jag är hårt drillad i att en häst som ska användas till ridning klarar LA/LA, vilket jag inte på 28 år funnit anledning att frångå.

Att vi har ett överskott av tävlingshästar med vinnarskalle står ju solklart. Men varför? Jo, eftersom marknaden hellre köper hästar som är fräsiga som första kriterie, hellre än en häst som passar förmågan hos ryttaren. Men att skylla det på ras & ridbarhet eller uppfödare när det egentligen är en fråga om vad marknaden kräver (marknadskraften) tycker jag är fel.

Frågan var ju hur stor del av dagens renrasiga halvblod du anser vara ridhästar, med din definition av vad en ridhäst är?

Stallet där jag rider är fullt av hästar med gröna papper, men inte går de LA/LA. Och det beror med något undantag inte enbart på dåliga ryttare, utan helt enkelt på att de saknar den fysiska och/eller psykiska kapaciteten för det. Från min horisont ser jag helt enkelt inte det där enorma överskottet av fräsiga hästar med vinnarskalle, utan ett stort gäng hästar som inte pallar pressen det innebär att tävla (vad hjälper det att hästen kan hoppa om den reser sig så fort den kommer in på banan och inte ens kommer över startlinjen?) eller inte har kapaciteten för det (vad hjälper det att hästen gillar att tävla om den är komplett träbent och är lika glad fast bommarna flyger?)?

En tävlingshäst som är så svårriden att bara proffs kan hantera den är i mitt tycke inte en häst som är "för bra", utan troligare helt enkelt "för knepig". Sen kan man ju tänka sig att det finns proffs som lyckas med de hästarna trots att de är knepiga, genom sin skicklighet som ryttare. Tittar jag på hästarna i min omgivning som trots trevlig stam inte kommer upp i klasserna, så har de nästan alltid något som gör att det blir svårt för dem på tävlingsbanan. Och det är inte bara nerv och "fräsighet". Mycket möjligt att ett skickligt proffs skulle lyckas med dem, men det är ju som sagt snarare ett bevis på ryttarens skicklighet än hästens förmåga.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Vi tolkar helt enkelt det vi ser olika.

Jag ser massor av fina hästar som får problem (står på bakbenen, krånglar vid hantering etc) för att de är för dåligt uppfostrade, för dåligt ridna och missförstådda. Det är ingens "fel" i den bemärkelsen, det är bara ingen god matchning vad gäller ekipage. Hästarna lämnas för tillridning, beridaren förstår inte vad problemet är efter den inledande diskussionen om "vad göra när ryttaren kräver något". Hästarna kommer tillbaka till sina ordinare ryttare, det fungerar en månad - sedan blir det gnäll om att beridaren är kass för hästen funkar inte.

120 cm hoppning tycker jag inte är någon höjd, och då är jag ändå en feg dressyrryttare. Inte så att jag sitter upp och hoppar den höjden idag, men det är inte mina ögon någon hög klass, det är en del av utbildningen för en genomsnittlig ridhäst. Att så inte sker idag handlar ju ofta om att ryttaren har annat intresse än hoppning/dressyr.

I den här tråden har en ras (ASVH) fått bli syndabock för ett problem som egentligen är marknadsrelaterat (i mina ögon då). Om det inte funnits någon marknad för svårridna hästar med snygg gång/stor hopp hade det inte producerats sådana. Och idag börjar det ju bli svårt att bli av med vilken häst de än månde vara man har till salu. Om ett par år tror jag vi har fokus på en annan typ av hästar. De som har sina fräsiga hästar idag byter kravspec och har slagit sig halvt ihjäl. Söker därför hästar med prio 1 bra temperament. Då produceras dessa. Och de finns ju idag.

Det är ju ingen sanning att korsningar har bättre temperament än renrasiga. Jag tror inte det är så att en fullblod/shettis behöver vara lugnare än en renrasig haflinger t ex. Eller handlar tråden bara om att allt är bättre än de som har gröna papper från ASVH?
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nej, buskavlade hästar utan papper har enligt min erfarenhet i snitt sämre kapacitet än renrasiga halvblod.

Det jag opponerar mig mot är detta att "1,20 är ingen match". Jag tycker det är kortsynt och arrogant, både mot de ryttare och uppfödare som får fram hästar som går den nivån på ett trevligt sätt och det arbete de har lagt ned på sin ridning/uppfödning, och mot de faktiskt ganska många ryttare (och hästar) som lägger ner mycket jobb och pengar och tid och träning utan att mer än vid enstaka tillfällen klara 1,20 felfritt.

Min poäng är att 1,20 inte alls är särskilt lätt för genomsnittstävlingsryttaren (som tävlar lätt klass) och genomsnittshalvblodet (som förmodligen inte tävlar alls).

Återigen, om en genomsnittlig ridhäst i dina ögon klarar 1,20 som en del av sin utbildning, hur stor andel av dagens svenska halvblod anser du vara ridhästar? En på tjugo? Du har ju en definition av ridhästar som är så snäv att större delen av individerna i ridhästraserna inte platsar.

Jag köper inte argumentet att "jag ska bara tävla lätt klass, så jag behöver ingen "fin tävlingshäst", det duger gott med en snäll gatukorsning för mig" - problemet är ju att även lätt klass är såpass svårt, att de flesta ryttare behöver en ridhästavlad häst för att klara det, om man ska göra det bra. För är man just en medioker lättklassryttare så lär man ju inte kunna rida en häst på gränsen till hästens förmåga, utan behöver en häst som kan utföra det man ber om (t ex LA/LA) med lätthet. Vilket långtifrån alla hästar kan. Inte ens bland de ridhästavlade (grönpapprade halvblod).

Sen håller jag med om att för en häst som ska gå 1,40 och uppåt, så är 1,20 en del av utbildningen. Men det är ju väldigt liten andel av hästar och ryttare som är på den nivån. Det som är normalt för elitryttare och elithästar är knappast normalt för populationen som helhet.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Nu tycker jag du läser inlägg som Fan läser Bibeln.

Jag har skrivit "..ridhäst klarar att att gå LA i de olika disciplinerna om ryttaren klarar det". Var har jag skrivit det du lägger i min mun - "om en genomsnittlig ridhäst i dina ögon klarar 1,20 som en del av sin utbildning"?

Återigen; vi tolkar det vi ser totalt olika.

De uppfödare jag känner till har inte avikande åsikt från den jag framför här (det gäller då främst hästar registrerade med - just det! - gröna papper i ASVH).

Sikta mot stjärnorna och du hamnar i trädtopparna. Sikta mot trädtopparna och du kommer aldrig lämna marken. Det kommer alltid finnas hästar som inte blir det uppfödaren tänkt, och de blir då billigare än de som hamnat i det skiktet man tänkt med sin avel.

Jag föreslår att vi lämnar just denna del av diskussionen därhän och kommer överens om att inte vara överens - det är (vad jag förstår) ett sidospår från TS ursprungliga fråga.

En fråga som jag tycker är lite konstig då marknaden styr för de flesta uppfödare. Så tillvida att de flesta uppfödare vill producera hästar som marknaden vill ha och alltså går att sälja.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det finns ju mellanting. Att försöka få till en vettig ökning på en häst med symaskinstrav är heller inte så enkelt. Eller försöka rida samlad skritt på en häst som hamnar i pass vid minsta press. Eller få till en rund, balanserad galopp på en travare. Osv. Det är mycket svårare, än att göra detsamma på en häst som har lite register i gångarterna naturligt, som inte behöver anstränga sig till det yttersta för att länga eller korta sig. Och ja, såna hästar finns, både bland renrasiga, och definitivt bland de "buskavlade".

Fast det går. Till och med min udda lilla korsning utan någon märkvärdig gång kan trampa, göra travökningar, galoppöppnor etc. Men det är inte lika vackert som när man ser en flashig dressyrhäst göra det. Hon utför rörelserna om du ber om, klarar hög samling etc. och egentligen krävs det inte någon överdriven träning heller (någon månad eller två räcker för oss att befästa ett moment ordentligt), bara viljan hos häst och ryttare och en serie övningar som funkar. Men det är fortfarande rörelser utförda av en skruttig häst, det kommer man liksom inte ifrån. Men vi segrar på hennes vilja att lära sig- har hästen motivationen så går det att lära dem ett LA program och en 120 bana.

Och det är nog det Lovisaleonora_ och Mabuse menar antar jag? Att en häst kan, det handlar bara om att ryttaren ska hitta hur man motiverar och utbildar hästen på bästa sätt. Och detta saknar många hobbyryttare.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Fast ska den hoppa 1,20 behöver den lite teknik också, och den behöver vara lite försiktig. Alla hästar är inte försiktiga, en del tycker faktiskt det är precis lika kul även om de river vartenda hinder. Eller så behöver de ta i för kung och fosterland för att klara höjden, och då är det ofta väldigt svårt att få dem att behålla motivationen.

Jag vet inte var alla dessa fantastiska hästar finns som med lätthet skulle skutta runt 1,20 om de bara fick chansen - i stallarna härikring finns de inte. Visst finns det enstaka prestationsstammade hästar som fixar det, men de flesta gör det inte.

Möjligen om ett proffs tränade dem dagligen i åratal, och verkligen pressade dem till toppen av sin förmåga - men då är det just toppen av sin förmåga med optimala förhållanden på alla sätt. Inte något hästen gör med lätthet.

Sen tycker jag fortfarande att det är betydligt lättare att få till en bra ökning med en häst som har register i traven, än på en häst som har symaskinsgång. Allra helst om man är en vanlig lättklassryttare. Just om man är en lättklassryttare, och alltså inte så skicklig, så behöver man en duktig häst, och inte en som behöver åratal av proffsträning för att nå de mål man har satt upp - för då är man dömd att misslyckas.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Var har jag skrivit det du lägger i min mun - "om en genomsnittlig ridhäst i dina ögon klarar 1,20 som en del av sin utbildning"?

Det skrev du i inlägget jag svarade på:

120 cm hoppning tycker jag inte är någon höjd, (...), det är en del av utbildningen för en genomsnittlig ridhäst.

Så jag vet inte om jag la det i din mun precis, snarare så citerade jag dig. Om du tycker att en genomsnittlig ridhäst hoppar 1,20 som en del i sin utbildning, då undrar jag hur stor andel av dagens svenska halvblod du anser vara ridhästar? Det kan ju inte vara många, med tanke på hur liten del av halvbloden som vare sig under sin utbildning eller senare någonsin hoppar 1,20 med bra resultat.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Vi får nog vara ense om att vara oense.

Jag anser att man till den höjden (120 cm) kan träna en häst till teknik så den kommer runt. Du anser detta omöjligt/onödigt.

Vi kommer inte att bli ense, och det här är inte vad tråden handlar om egentligen.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

*kl*

Även om ryttarna inte har vett att förstå att hästen de köpt är alldeles för bra för dom, hade det inte varit ett problem om hästen hade ett psyke som var mer förlåtande. Om dagens halvblod hade varit mer förlåtande så spelar det inte så stor roll om det har 'för mycket' kapacitet. För det är ju egentligen inte kapaciten i sig som är problemet-det är hur hästen använder den.

Jag ska ta bort mitt swb-sto i veckan och när jag började leta ny häst så var jag helt på det klara med att jag INTE ska ha ett nytt halvblod. Även om mitt halvblod är ganska snäll och absolut inte har värsta sortens tävlingspsyke så är det ändå en massa 'special'. Hon hoppar och far, brallar gärna och är aningen tittig. Alla egenskaper som helt klart hade kunnat komma till användning om hon hade varit en superb tävlingshäst-men det blev hon aldrig.

Så jag letade ponny och har fastnat för en connemara. Verkar ha ett helt fantastiskt psyke och jag känner att av alla ponnier jag har grejat med de senaste åren så har de genomgående haft betydligt bättre psyke än halvblod i allmänhet! Vilken för den saken inte betyder att de inte presterar på tävlingsbanan.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men det är ju detta jag inte ser. Det finns ju massor med lugna, stabila halvblod ute på marknaden.

Den absolut knäppaste kuse jag suttit på var halvblod. Och den råsnällaste var också SvHb. Och sedan är det registret däremellan.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Halvt knapplån:

Jag tycker nog inte att det framavlade psyket är det största problemet hos swb utan bristen på uppfostran och utbildning. Folk köper i allmänhet alldeles för unga/outbildade hästar för "alla" vill ju ha en 5-6 - åring som ligger i linje med utbildningsskalan.

Vad de inte tänker på är att även om nu hästen råkar vara utbildad till LA/120 så är det oftast en skickligare ryttare som gjort jobbet och utbildningen är inte befäst.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Mmm, det är också en viktig aspekt. LisaLotta ska köpa sin första häst och vill egentligen ha en välutbildad häst i sina bästa år. Tyvärr kostar den för mycket, och LisaLotta tycker att en äldre välutbildad häst är trist, då får man ju inte så mycket tid med hästen innan den är för gammal och dessutom riskerar man att den får krämpor och inte är ridbar lika ofta som en yngre förmåga.

Då blir det istället en ung, outbildad häst. Den gamla devisen "oerfaren ryttare, erfaren häst, oerfaren häst, erfaren ryttare" är inte särskilt känd idag. Och det har nu blivit en hel avelsförening som får betala priset.

Sedan tycker jag också att det har överproducerats fräsiga tävlingshästar som inte i psyket passar hobbyryttaren, men det ser jag som ett tecken på att det är vad marknaden vill ha och är villiga att betala för.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men teknik är väl ändå något man övar upp. Min häst var helt ohoppad när jag köpte ( säljaren helfeg dressyrryttare ) , hon snubblade över allt eller slängde sig över som om det vore en oxer på 160. Hon hade ingen känsla alls för när det var dags att ta i. Nu efter inte allt för lång tid kan hon hoppa en 110 bana utan några större missöden. Hon blir bättre och bättre och jag räknar med att hon ska starta 120 nästa år. Och hon är verkligen ingen hoppehäst från början utan kan nog betraktas som en som hoppar hellre än bra.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Men det har väl inte med rasen att göra. Jag har också ett SWBsto, och hon är den snällaste man kan tänka sig ( utom någon månad på våren;)). Hon är så lugn så man skulle tro att hon var en ko om det inte var för svansen.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag vet många hästar som def inte skulle gå runt en 120 bana idag. Hoppning har utvecklats enormt och idag är en 120 rätt tekniskt svår. Jag skulle vilja säga att alla hästar klarar av att gå lätt c dvs 100 hoppning och möjligen la dressyr.

Har själv suttit på en hel del hästar jag inte skulle tagit ut i 120 hoppning.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 975
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 724
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 108
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 999
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp