Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Hela systemet har blivit skevt. Dressyrdomare premierar "flashiga" rörelser, en "medioker" häst och ryttare som utför alla rörelser korrekt får sämre betalt än en ryttare som sitter på en häst med spektakulära rörelsemönster redan i LC.

Det skickar ju fel signaler, det är inte konstigt om LisaLotta då vill ha en sådan häst, även om hon själv inte har kapacitet/kunskap nog att rida den hästen.

Fast det är ändå inte hästarnas fel eller uppfödarnas utan helt sonika så enkelt att LisaLotta får lära sig att rida lite bättre..

Jag är inte själv ute mkt på tävlingar, var längesedan! Men i lätt klass får man väl betalt för en prydlig ritt md goda vägar, att man gör varje rörelse/övergång etc vid rätt plats, att man har en bra sits osv? Kanske det är så att man som lekman inte har samma öga som domaren har? Visst en häst med mer gång kanske har en miss som man tycker nej nej om men sen gör den ryttaren andra rätt som betalar sig bättre?
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Fast det är ändå inte hästarnas fel eller uppfödarnas utan helt sonika så enkelt att LisaLotta får lära sig att rida lite bättre..

Jag sa inte att det var varken hästarnas eller uppfödarnas fel :p

Det jag menar är att om AnnaLena kommer på sin älskade, välridna, samarbetsvilliga, lugna, men lite mediokra häst och genomför en bra ritt så får hon sämre betalt än LisaLotta som har köpt sig en flashig häst och inte rider lika bra som AnnaLena.
De som då funderar på att tävla så smått kommer ju då att söka efter hästar som LisaLottas och rata den typen som AnnaLena rider, eftersom signalerna är sådana att de stabila, inte fullt så spektakulära hästarna inte är nåt att ha/satsa på.

Det ger ju en efterfrågan på en viss typ av hästar och uppfödarna, som ju måste ha ekonomi i sin uppfödning, producerar det som efterfrågas :)

Tillägg: Det går faktiskt mer åt andra hållet, i lätta klasser ska ju hästarna ha en mer öppen form t ex, men det bortses ifrån mer och mer...
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag pratade med en domare häromveckan som sa "Dressyr är en materialsport, det är bara att gilla läget."
Hon menade att ett mediokert halvblod alltid placerar sig bättre än en annan ras om ryttarna är likvärdiga.

Observera att jag kanske inte tycker att det borde vara så, men det var vad hon sa.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag tycker att Bo Tibblin uttryckte det bra på sin blogg:

"Många ryttare skulle vara mer betjänta av en häst, som inte rör sig så stort för att kunna lära sig att rätt utbilda både sig själva och hästen. Genom att det produceras allt fler hästar med uttrycksfulla rörelsemönster, har dessa kommit att förskjuta normen för vad som är en häst med bra gångarter. En häst som för tio år sedan ansågs ha en bra gång anses idag ofta vara "ordinär"."

"Här har domarnas sätt att döma en avgörande betydelse. Vi skall självfallet inte försöka ändra på den internationella dressyrens standard vare sig när det gäller hästar eller bedömning. Där råder egna spelregler. Men på den nationella nivån och framför allt i lägre klasser kan vi inte ha samma standard som den internationella. Här måste domarna belöna riktig ridning på på korrekt tränade hästar med rena men ej spektakulära gångarter. "
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Det är väl den delen av problemet i ett nötskal. Bo Tibblin vet vad han pratar om.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Håller med!

Ritten ska bedömas efter hur varje moment genomförs. poängsättning på ryttarens sits, hästens gångarter osv kommer längre ner för sig själv, det är så programmen är utformade och det är så de borde bli bedömda. Att en häst med flashiga gångarter får bättre betyg på gångarterna är ju inget konstigt, men i övrigt ska inte det påverka bedömningen.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Fast jag hör detta sägas många gånger men det vore intressant att faktiskt ha ett konkret exempel på denna orättvisa som man kan beskåda..

Tycker det har utvecklats till en myt att de med en häst med mindre gång ALLTID får sämre betalt?

Vad är det som säger att den som placerar sig högre på hästen med flashig gång faktiskt är en duktigare ryttare och har gjort andra saker rätt som du inte ser?

Jag håller absolut med om det BT skriver!
Men frågan handlade en hel del om hbl temperament och att ryttarna inte reder ut dem.. Den handlade inte om att hbl idag har för bra gång.:) eller förlåt såg det nu att det handlade om gång också. Men så ska man kanske kika på avkommer efter de multitalanger vi har som inte har så stor gång?

Sen är det så att en häst som är mjuk, välbalanserad och välbyggd helt sonika har mkt mkt lättare för sig och "går på tygeln" av sig själv. Kruxet är väl snarare där isf att det blir för mkt samling/hög form i de lätta klasserna.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag var kanske lite otydlig :)

Jag gjorde kopplingen, efter att ha läst hela tråden, att de hästar med flashiga gångarter ofta är de med mer nerv. Så underförstått blev det lite att man skaffar sig en flådig häst och får problem, inte bara för att de är mer svårridna rent sits och hjälpmässigt, utan också för att temperamentet är annorlunda.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jo men det var ju inte 160cm som någon hävdade att alla hästar skulle reda ut, utan 110 cm.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

*kl*
En kompis till mig säger att alla stora hästar ska klara att löshoppas 110cm, och det har min kallblodstravare klarat så det är ett mått jag går efter:D

Löshoppning är väl mer rättvisande kanske, än hoppning med ryttare som kan störa/lyfta hästen.

Nja, löshoppning är ju nåt helt annat än banhoppning. Det säger ju väldigt lite om hästens ridbarhet. Det är många fler hästar som klarar att löshoppas enstaka hinder på 1,10, än som kan hoppa en tävlingsbana på 1,10 felfritt.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jo men det var ju inte 160cm som någon hävdade att alla hästar skulle reda ut, utan 110 cm.

Nej, det hävdades att teknik bara är en träningsfråga. Och det skulle jag inte säga, beroende på begåvning har olika hästar olika lätt att ta till sig träning. Träning är nödvändigt men inte tillräckligt.

Jag skulle hävda att alla halvblod inte har den begåvning som krävs för att kunna tävla 1,20 felfritt utan att pressa sig till det yttersta eller kräva åratal av daglig proffsträning. Men de kan fortfarande vara helt ok ridhästar, och t o m rosettplockare på lägre höjder. Det är ändå rätt stor skillnad mellan .90 och 1,20, inte bara höjden utan svårighetsgraden.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Visst vore det fint med psyktest, men exakt hur skulle det gå till och vad är relevant att testa ?

Jag hävdar att vi visst har en massa hingstar med trevligt temperament både inom dressyr och inom hopp. Som faktiskt används ordentligt mycket.


Islandshästaveln utöver väll detta med tempramentskoll? Och jag har för mig att vissa kallblodiga raser även gör det så helt omöjligt är det inte.
Bara en sån enkel sak som hur hästen är att hantera och hur den lyssnar på låt säga en specialdommare som får leda den förbi tex andra hästar?


Säger inte att det inte finns hingstar med bra temperament, men tyvärr innebär det inte att det saknas hingstar med fruktansvärt temperament, som används i avel. Och vissa av dessas avkommor blir mediokra, även med ett bra sto.
Vem ska köpa den mediokra avkomman med temperamentet from hell? Detta är även vanligt inom travvärlden, finns ett antal hingstar som är rätt kända för sitt temperament, fast på fel sätt.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Inom travvärlden är det väl nästintill extremt har jag för mig. Har hört om hingstar med munkorg osv. Förstår inte för mitt liv hur man kan välja en sån hingst...

Worst case senario:

Blir ju kanon om en sådan hingst får en travaravkomma som är snäll, ett sto som inte platsar på banan utan säljs som ridhäst för en billig peng, som någon sedan i sin okunskap betäcker med en hbl-hingst med högt temperament :s

Låt oss hoppas att de hingstarnas temperament inte nedärvs till avkommerna :D
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

flertalet avelsförbund för halvblodsraser har också en form av temperamentstest då de under sina testperioder också bedöms utifrån hur de fungerar i hantering/stallmiljö.

I övrigt så har de ridbarhetsbedömning på hblhingstarna där just ridbarheten bedöms. Hingstarna går i en intensiv miljö med flera hingstar och i för dem, många gånger, en främmande miljö. Krävs ett visst temperament för att reda ut en sådan situation.
Sen har avelsförbunden valt att inrikta sig på sporthästavel och inte ridskolehästavel så testen anpassas utifrån det.

En viktig aspekt till är att hbl-hingstar står på semin och för att fungera bra så krävs det att de har en stark könsdrift och är "på".. Att unga hingstar då på ett ställe med massor av andra hingstar reagerar är fullt naturligt.

ex Majim G har jag sett ute på tävlingsbanorna flera gånger och han är supertrevlig!! Tävlas både hopp och dressyr samt är dessutom far till Sveriges idag bäste fälttävlanshäst.

Det finns lika många individer som det finns hästar och jag skulle vilja veta vilka dessa idioter är inom hblaveln är? En hingst som lämnar väldigt svårridna avkommor för inga ston eller så får han ston där det är riktat till svårklassryttarna.
Som ex Jazz som är en fantastisk förvärvare, tror inte det är folk som ska rida på sin höjd LA som köper hans avkommor.
Baloubet var inte helt lättväxlad själv, vet inte om hans avkommor är likadana?

Sen jämförs det med ex Angelicas sto och ovan nämnda Baloubet, dessa hästar lever/levde inget normalt hästliv vilket Croquis var inne på.. De är toppatleter!!

Har arbetat i hoppstall och där fick inte hästarna gå i hage mer än kanske ngr timmar på söndagar, detta just för att de skulle vara extra taggade på hoppbanan. För att ha det lilla extra att få ur dem..

Vilken ponny eller häst som helst skulle bli het om de fick stå på box stora delar av dagen, handskrittas, få rejält med energifoder och inte leva ett normalt hästliv med kompisar med merparten av tiden i lekstora hagar. Obs! Lägg till detta att de är i toppkondition!!
Det går inte att jämföra med hobbyhästar oavsett ras.

Jag har sett vbltravare stå och bokstavligen skaka som asplöv i stallet innan de ska ut före start då de är så taggade så taggade.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Knabstrup är ju en halvblodsridhäst.
Jag har träffat jättefina Knabstruppare, och tror att korsning med en fin sån kan bli jättebra - men inte säkert att du får färgen trots allt.

delvis kl

Det beror ju på om du avlar mot klassisk eller mot sportmodell på häst. Det finns alltså två inriktningar på knabstruppern. Själv avlar jag mot sporthästmodell och har valt att använda mig mest av halvblodslinjer som har god hoppförmåga dock gärna inblandat med lite gångart för att inte försämra den biten. I Danmark använder sig de flesta knabstuterierna av dressyrinriktat blod. Jag upplever också att man i grannlandet gärna väljer stora hingstar för att få upp mankhöjden på rasen då det varit få individer på >165.

Vad det gäller det där med att få en avkomma med färg så är det precis så som du skriver. Det är inga garantier att få färg på sin avkomma även om man använder sig av en homozygot häst om den andra föräldern saknar anlagen. Kolla fotot nedan, de flesta är inte födda leopardtigrerade, vilket är det man eftersträvar. Jag är även lite kräsen och vill helst få fram tigrerat med grundfärgen svart och då blir det aningens svårare eftersom den svarta färgen dämpar utbredningen... De flesta av våra föl med halvblosmammor har fötts enfärgade tigrerad och kommer att melera ut med tiden, men den där skarpa kontrastteckningen uteblir ju tyvärr. Den okunnige kan t o m tro att det är en skimmel istället....

315536_256640674359948_100000420522703_910414_5633354_n.jpg


Här nedan har vår ponny som är född enfärgad brun melerat ut och är alltså en knabstrupper som med åren kommer bli vitare. Vid sidan har hon en fölunge som enbart har en vit prick på rumpan trots att båda föräldrarna är tigrerade melerade..
312715_260708507286498_100000420522703_926308_7018989_n.jpg


Båda nedan har samma pappa men olika hblstammar dvs endast en förälder som lämnat tigeranlaget och här har vi haft "tur" båda har blivit tigrerade

En knabstrupp/swb (ue: Robin Z)
268775_10150253275729055_663129054_7539818_7175340_n.jpg


Också en knabstrupp/swb (ue: Highlight)
282464_10150253205114055_663129054_7539303_7941089_n.jpg


Det jag vill påpeka är att man kan inte bara avla färg, man måste faktiskt ha en plan, vad vill du med din avel? Är det bara färgen? Eller vill du kunna sälja avkomman och känna att den faktiskt kan bli något oxå? Kan den bära sig i framtida avelsbox osv. Visst jag kan erkänna att mitt avelsarbete går både framåt och bakåt. Jag har ju knabston som inte ser ut som hbl och eftersom rasen är liten så måste jag noga planera hur jag betäcker osv och jag vill ju gärna behålla lite blodslinjer och färgen, därav innebär det ju att jag inte bara kan smattra på med hbl och tro att de förbättrar rasen och behåller färgen även om det vore idealet. Men bara att inse att det tar tid och många generationer för att komma framåt och inte bara få fram en, två hbl-liknande individer med färg. Min uppmaning till den som vill avla färg och prestation, gör upp en plan och håll dig till den även om du inte får färg. Det har tagit mig många generationer på vissa linjer innan jag fick fram en leopardtigrerad. å andra sidan fick jag en direkt på två andra ston.


Gira
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Vilken ponny eller häst som helst skulle bli het om de fick stå på box stora delar av dagen, handskrittas, få rejält med energifoder och inte leva ett normalt hästliv med kompisar med merparten av tiden i lekstora hagar. Obs! Lägg till detta att de är i toppkondition!!
Det går inte att jämföra med hobbyhästar oavsett ras.

Jag har sett vbltravare stå och bokstavligen skaka som asplöv i stallet innan de ska ut före start då de är så taggade så taggade.

Nja, håller inte med. När jag jobbade hos RZ var det när D och A började tävla större klasser på sina ponnier. De ponnierna stod inne lika mycket som de stora tävlingshästarna men ALDRIG att de var lika dumma/heta/hoppiga som de stora hästarna. Och dessa ponnier var i allra högsta grad toppatleter de också, några av dom är bland Sveriges bästa hopponnier genom tiderna. Så det är allt skillnad på psyket hos toppresternade ponnier och dito stora hästar.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Kan det vara så att man väljer temperament på ponnier så de ska passa barnen/ungdomarna? Jag tror dock att de var mer taggade än vad normal vardagsponnyn var?

Det var skillnad på de olika storhästarna i det hoppstall där jag var också.
Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det är en extrem miljö och jag tycker inte man kan göra en rättvis bedömning av deras temperament utifrån det.
Sen är det självklart så att olika individer tar det på olika sätt.
Har personlig erfarenhet från stallade ponnier så visst kan de bli minst lika heta även om A och D´s ponnier inte var det.
 
Senast ändrad:
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Jag måste bara protestera lite smått vad gäller tävlandet av mediokra hästar vs. de med flashig gång trots att det nog kanske är lite väl off topic.

Man FÅR bra betalt om man göra bra ifrån sig även om man inte sitter på något extraordinärt, tro mig. Jag tävlar min gamla halvskruttiga ridskolepensionär på 145 cm bland stora hästar och han fixar både att ta placeringar och slå flera flashiga hästar just för att han är lydig, stadig och trevlig. På LC-LB nivå då, LA har vi inte debuterat än.

Men ja, det var bara en parentes.
 
Sv: Att avla utan stam. Att nöja sig med en volvo

Kan det vara så att man väljer temperament på ponnier så de ska passa barnen/ungdomarna? Jag tror dock att de var mer taggade än vad normal vardagsponnyn var?

Det var skillnad på de olika storhästarna i det hoppstall där jag var också.
Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det är en extrem miljö och jag tycker inte man kan göra en rättvis bedömning av deras temperament utifrån det.
Sen är det självklart så att olika individer tar det på olika sätt.
Har personlig erfarenhet från stallade ponnier så visst kan de bli minst lika heta även om A och D´s ponnier inte var det.

Att vara het är för mig inte samma samma sak som att vara dum och ha dåligt psyke. Och jag vet ponnier som varit nog så heta som A's och D's ponnier som ändå går ute hela dagarna.

Nu är ju dock detta inte så ponnier eller stora hästar brukar leva. De halvblod jag hänger upp mig och de jag anser ha dåligt psyke är de som går i hage varje dag, tränas varierat och ridits av amatör med normal till god begåvning. Trots det har det varit hoppigt/tittigt/galopperats på stället/bängligt, det blir liksom lite drygt i längden.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 917
Senast: _Taggis_
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 690
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 039
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 939
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp