Att rida med musik i öronen/telefon i handen (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 14)

@Lingon oj så provocerad du blir! Folk funkar olika.

Jag jobbar delvis med mycket siffror hit och dit och ska kolla på fyra olika papper och knacka in på dator samtidigt som någon skriver på Skype. Jag jobbar helt sjukt mycket bättre om jag får lyssna Rose Against eller Sum41 medan jag jobbar. Min hjärna verkar må bra av det.

Men bara i lurar, inte i högtalare.

Ja, men inte riskerar du att bli påkörd när du sitter vid din dator om du lyssnar på musik?

Jag lyssnar också på musik när jag jobbar (vid datorn, mycket siffror hot och dit och filer). det är avkopplande. Men det gör ju inget om jag inte kan höra nåt annat än musiken när jag jobbar vid datorn.

När jag pluggade hade jag gärna på TVn på när jag pluggade. Men det har ju inget att göra med att lyssna på musik med hörlurar när man rider.
 
Finns många som inte kan lyssna på ljudbok i bilen utan att det påverkar deras koncentration. Så det är nog bäst att du slutar med det, innan nått händer.

Jag stänger av den när jag kör i större städer eller på plaster där jag måste fundera över vilken jag ska köra.
 
Jag funderar på varför det är sånt ståhej för att någon lyssnar på musik när de är ute och motionerar. Har själv gjort det och ansvaret ligger helt på mig för min säkerhet, stenkoll på vart alla bilar är och går på rätt sida vägen osv.

Något som är värre borde väl vara de som inte lyssnar på musik och har näsan i mobilen och inte ser vart de går eller hör för den delen. Har skrämt ett antal sådana oskyddade trafikanter när de inte varit tillräckligt uppmärksamma även om jag håller avstånd osv.

Men tillbaka med det där med musiken i öronen, det kan liknas lite som när man kör bil och lyssnar på musik. Man hör ju annan trafik bättre om man inte lyssnar på någon musik, om man nu ska va sån samma princip.
Om man håller samma uppmärksamhet som när man gör bil när man går är det inga problem, för klarar man av att köra bil utan problem och lyssna på musik, kan man gå med musik i öronen också.
 
Ja, men inte riskerar du att bli påkörd när du sitter vid din dator om du lyssnar på musik?

Jag lyssnar också på musik när jag jobbar (vid datorn, mycket siffror hot och dit och filer). det är avkopplande. Men det gör ju inget om jag inte kan höra nåt annat än musiken när jag jobbar vid datorn.

När jag pluggade hade jag gärna på TVn på när jag pluggade. Men det har ju inget att göra med att lyssna på musik med hörlurar när man rider.
Men du tyckte ju att det vad fel och provocerande även om man har svag volym eller lyssnar med en hörlur. Du får nog tänka om tror jag.

Vi säger såhär om det känns tydligare: jag koncentrerar mig bäst med ljud i öronen. Jag har volym som är sådan att jag hör trafik, fotsteg osv. Varför stör det dig fortfarande?
 
Ja, men inte riskerar du att bli påkörd när du sitter vid din dator om du lyssnar på musik?
Det vet man aldrig, kan komma en galning till kollega och köra på en med kontorsstolen. :idea::grin:

Man kan bli påkörd även om man inte lyssnar på musik också, tror inte det finns någon statistik på att påkörningsrisken ökar bara för att man lyssnar på musik. Det är rätt mycket annat som spelar in också, som ens uppmärksamhet på omgivningen.
 
Det vet man aldrig, kan komma en galning till kollega och köra på en med kontorsstolen. :idea::grin:

Man kan bli påkörd även om man inte lyssnar på musik också, tror inte det finns någon statistik på att påkörningsrisken ökar bara för att man lyssnar på musik. Det är rätt mycket annat som spelar in också, som ens uppmärksamhet på omgivningen.

Känns som att risken att bli påkörd när man lyssnar på ljudbok är mindre än risken att köra på nån när man lyssnar på ljudbok.
 
Nu har jag ingen häst men då jag var aktiv så hände det nån gång att jag tog upp mobilen om någon skulle komma å hämta mig eller om det var något jag måste svara snabbt på sms, när jag skritta fram/av. Sen tycker jag om å ta nån bild från hästryggen ibland, en bild på söta öron och en lång fin hästhals, det e en härlig utsikt det :love: men jag föredrar att lyssna på hästen och naturen. Tycker om skritturer, är mysigt med fåglarna, vinden, regnet, gräset, insekterna, hästen som frustar, naturen låter så olika beroende på årstider också, i ridhus kanske inte lika spännande men red ofta på tider när andra var där så för å ha koll och för att jag värmer upp lr varvar ner kortare tid i ridhus så känns d onödigt med mobil/musik etc. Ljudbok lr musik har jag iof aldrig lyssnat på, är av noll intresse för mig när jag rider. Tycker om å jogga till musik, men känner det är en annan sak. Sen e det skönt att passa på å varva ner på hästryggen med, har så mkt ljud å teknik runt mig i vardagen ändå att det e skönt å slippa när man är med hästen :) Kan gärna sätta igång en konversation med pållen också om vi är i humör för det ^^ :angel:
 
Jag kan tycka det är respektlöst mot båda häst och omgivning. Visst att många hästar nog skiter i vilket men ändå. Sen lyssnar jag MYCKET hellre på hovarna mot marken och hästens andetag/frustningar :love:
Tycker det även det är respektlös mot hästen att börja känna en oro som växer tills hjärtat dunkar hår och ryttaren börjar gråta.

Min mobil går inte att höja så mycket så det tar bort ljudet från hovar och frustningar.
 
Men varför? Förklara för jag förstår verkligen inte. Jag rider för att det är roligt att rida. Det finns inget behov av mer underhållning då. När jag mockar, ja. Men inte när jag rider eller umgås med hästen.
Om vi bortser från risken att stänga ute ljud med lurar, så tycker jag att det kan förhöja upplevelsen att rida samtidigt som man lyssnar på musik. Inte för att det är tråkigt annars, utan för att det på något vis är skönt att röra sig till musik och få feeling.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 992
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 121
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 240
Senast: isabelledanza
·
T
  • Låst
Träning Jag måste vara konstig ja... För så känner jag faktiskt. Har varit "skogsmulle" i hela mitt liv, dom första åren av min ridkarriär så...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
7 398
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp