Avel på kallblodstravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 259
  • Visningar Visningar 23 788
Sv: Avel på kallblodstravare?

Höiby Kongen har jag faktiskt också kikat åt - mest för att jag råkat se några hästar efter honom på travet och tänkte "wow, vad är det för pappa på dem?" ;).

En märklig grej jag lagt märke till är att de Höiby Kongen avkommor jag sett varit väldigt lika Fröyding-avkommor i mina ögon. Fröyding är ju efter Alm Rigel så det är ju lite skillnad där men morfar till båda hingstarna är Slogum Tor så kanske kommer likheterna därifrån? :confused: :D

Men på bilderna på hemsidan ser han (Höiby Kongen) ut att ha svag rygglinje (lite dålig överlinje övht med underhals och "ner-ramlad" bröstkorg, bakdelen och bakbenen placerad bakom sej). Men det kan ju bero rätt mycket på träning också så det är ju bara att gissa sej fram... ;)

Jag måste ha varit helt förvirrad - vad var dte för sto du hade?

Varför inte?

Har jag fel eller lämnar han stora avkommor?

Senast ändrad av en moderator:

Han ser lite konstig ut på vissa foton, men jag tror att det kanske är själva vinkeln och ställningen han står i.
I norska hingstkatalogen står han med följande negativa kritik:
"Lav rygg med noe snau muskelsetning. Tran bakbeinstilling. Lange underlar. Korte koder."
Sedan är det lite positivt också men det där med låg rygg kan ju stämma.
Evis, mitt sto är e. Pål Best u. Edelvi ue. Kagg. Hon är underbar men har så mycket motor att det är värre än en urskogsferrari.:D

tazza skrev:
"Lav rygg med noe snau muskelsetning. Tran bakbeinstilling.
Fråga: är en låg rygg, klen muskemassa och trång bakbensställning egentligen är en följd av träningen, miljö och utfodring och inte genetisk?

Tjaa du...:confused:
Vad tror du själv?
Jag är verkligen ingen expert. Muskelmassa är väl en följd av träning och foder kan man tycka. Bakbensställning är väl värre...
Men man undrar också vad han ärver vidare, och hur illa det är, jag menar, han är ju godkänd i Sverige och Norge trots allt och har vunnit en hel del. Hur fort kan man trava om man är kobent?:p

jag hade ett sto som var rätt lik, med "svankig" rygg som hon hade svårt att sätta muskler i + trång bakbensställning (fast hon var i övrigt mycket sämre än Höiby Kongen förstås ;) - jag menar bara att hon hade ganska lik rygg-bakdel-bakben), men på henne var dte bara att gissa ifall det fanns i generna eller om det berodde på hennes bristande uppfödning, dåliga träning etc. Hon hade dessutom riktigt dåliga bakknän - något som ger både svank och trång bakbensställning ifall det fått gå för långt med artros/pålagringar? (och dåliga bakknän är väl absolut en tränings/miljö-fråga?)

MEN - jag skulle ändå aldrig betäcka det stoet med en hingst som Höiby Kongen, mest för att man ju inte riktigt kan veta riktigt vilka gener som gjort vad och vad i miljön som gjort vad....

Jag tänker i varje fall så här - hingsten ser ju sån ut och man kan inte annat än gissa om det beror på miljö eller arv. Har han egenskaper som man gillar i övrigt och ett ev arv (vad gäller rygg/linjer?) kan vägas upp av stoet - så kan man givetvis "chansa".
Sedan tänker jag att i slutänden kanske det inte har så stor betydelse i fall fölet har en lite låg rygg - den behöver ju inte automatiskt bli svag, beroende på miljön. Jag är inte så intresserad av att avla fram hästar som "tål" dåligt foder, dålig träning och så vidare - utan vill utgå från att fölen kommer få vettig uppväxt och vettig träning utifrån sina förutsättningar..... :)

Jag valde ju att betäcka mitt sto - som är relativt lång i ryggen, med Qvadrigo som också är relativt lång i ryggen, jag "chansade" - väl medveten om att det mest troligt skulle bli en avkomma med rel lång rygg. Men jag tyckte ju att hingsten i övrigt skulle kunna komplettera stoet rätt ok på andra delar - jag tycker att Qvadrigo själv "väger upp" sin (relativt) långa rygg mycket väl, han har andra positiva egenskaper.
Alla hingstar har ju sina negativa sidor och sina positiva sidor - särskilt i jämförelse med varje sto, så man får ju väga fram och tillbaka vad man tycker är viktigt....

Och framförallt - försöka kolla på så många avkommor till hingsten som möjligt (och helst snoka på avkommornas mammors sidor dels vad de har för stam och dels hur de ser ut och också hur just de stona verkar nedärva sej) för att se om det är något som går igen hos avkommorna??

tazza skrev:
Tack! Jag ska ringa. Jag är bara bättre på tangenterna än luren...:o

Jag funderar på Qvadrigo också men det är nog Idak du tänker på.
Från början var jag helt inne på Tand Troll men det finns så många fina hingstar att välja på så jag blir helt förvirrad.
Ja, varför inte Tand Troll om du ändå inte ska ha avkomman till trav? :) Mitt sto är efter honom och hon har bra temperament, exteriör och fina gångarter. Han är ju lite större också om du vill ha en lite större avkomma. Mitt sto har också Pål Best, på modersidan.

Ja, jag har funderat på Qvadrigo men det är ju det att han används så mycket nu. Slogum Björn är fin och är ju nära om han står kvar i Skellefteå, men han är väl bara 147-148 cm... Vill inte ha en så liten häst...

Evis eller ni andra kunniga: Vad tror ni om hingstar efter Atom Vinter? Visst hade han hovbroskförbening? Ärftligt eller inte?

idak skrev:
Slogum Björn är fin och är ju nära om han står kvar i Skellefteå, men han är väl bara 147-148 cm... Vill inte ha en så liten häst...

Man får ju tänka på vad för sto man betäcker i så fall. Min åring efter Slogum Björn är ungefär 145 cm i mkh nu, men hennes mamma är å andra sidan runt 162 cm. Jag hoppas att hon ärver storleken från mamman, det blir spännande att se hur hon utvecklas!

Särskilt kunnig är jag inte när det gäller kallbloden :p.... Bara mycket intresserad!!
Jag skulle nog egentligen inte våga betäcka med Atom Vinter-avkommor- mest för att jag inte tror man kunnat förstå sej på arvbarheten helt (jag har fått lära mej att sjukdomar allra oftast uppträder recessivt, men jag förstår av det jag läst om hovbroskförbening att man tror anlaget är dominant om än att det krävs både miljö och arv för att det ska utvecklas???).
En bra länk;
http://www.nordsvensk.com/fakta/hovbroskforbening.php

Å andra sidan - var har Atom Vinter fått det ifrån?
Jag gillar ju Alm Rigel, Alm Svarten och hingstarna därifrån men de ligger ju bakom Atom Vinter också?

Alla:
Man kan nog trava skitfort om man är kobent....;) Menar du kohasig? Det anses ju vara bra för att då breddar hästen oftast, säger vissa som gillar att kommentera sånna saker. Mitt sto var kohasig och utåtfött men rätade till sig med bra träning, alltså var det inget permanent.

Många ston bär på minst lika stora anlag för hovbrosk, men stona röntgas sällan.....Slogum Björn skulle aldrig vara kvar i avel om dom ansåg att det var en stor risk för avkommorna. Jag tycker att man ska bevara Atom Vinter blodet i den mån det är möjligt.

Har man en stor märr så är ju chansn större att avkomman blir normal även om hingsten är lite mindre.

Slogum Björn har ju lämnat en liten och duktig kille på 144, som inte blev godkänd i avel trots att han sprungit 23-tider, bara på grund av att han var för liten.

Jag har sett S.B avkommor som varit över 150.

Jag skulle vilja ser mer undersökning på just hovbrosk och hur stenhård träning påverkar hästarna....

Jag skulle bara välja Tand Troll ifall jag är villig att ta risken att få en stor klumpig häst med välansatt, kraftig och lång hals och raka haser, som kan få svårt att vinkla sitt bäcken på grund av detta. Ligger i bakåt Tandtrolls i stam på morsidan. Har själv haft en Tandtrollare. Vacker, men för mig ej brukbar till något annat än att se på och rida i skogen.
Men jag har inga konkreta hingst tips att komma med, för jag har inte börja kika ännu....

Qvadrigos något långa rygg tycker jag vägs upp mot hans långa och slanka ben.....upplever inte honom som en långrygg. Han hade "bara" 40 ston i år, tror jag.

*lånar knapp*

Har skummat igenom denna mycket intressanta tråd och kände mig tvungen att komma med MINA åsikter i ämnet :D tidsbrist till trots, så jag ber om ursäkt om det blir osammanhängande.

Prestation kommer upp ofta, men VAD är prestation? Är det enbart prestation att springa fort, eller borde även andra meriter räknas?

Får erkänna att jag mot min vilja gärna ser en delad stambok (tre stamböcker som i Finland) alt att både bruks och trav åter får samsas i samma stambok. Tror tyvärr inte på att rid och trav kan komma överrens om avelsvärdering etc i den form som finns idag. Det verkar handlar om att de ska främst vara travare och om de inte duger där bli ridhästar, men jag och många med mig är intre intresserade av "avdankade" travare av den anledningen att man måste börja på minus i utbildningen (även om de är bra tränade, och hur många är det?). JAg skulle inte ha kbt idag om jag inte fått köpa en otränad (köpte som åring). Kbt är en fantastisk häst, mycket vilja, mod och temperament och ridbarhet, men många ridhästfolk är inte intresserade av allt det arbete som det innebär att skola om en löphäst till ridhäst.
Ridhästprov, ja tanken är intressant, men vad ska de kunna och vid vilken ålder? Halvblodens 3års tester är ju inget att apa efter i mitt tycke.

Galoppen är otroligt viktig för mig som ridmänniska, och hade jag sto att betäcka skulle jag tveka att använda en hingst som inte kan visa galopp. Ok om den är oskolad, det är en sak, men om hästen inte kan galoppera drar jag nog öronen åt mig.

Parallellen är väl hyfsat lätt att dra till halvbloden, få köper en hopphäst att göra dressyrhäst av (även om det väl förekommer) och man tittar på om det är dressyr eller hopplinjer när man ska köpa häst. Personligen tycker jag samma borde fungera utmärkt att göra inom en gemensam stambok för nordsvensken. Bra gångarter vill ju alla ha.

Att avla på ridegenskaper är ju inte = avla fram ett halvblod med hovskägg och man, vore helt idiotiskt. Halvblod finns ju redan.. Varför ska halvbloden vara någon sorts måttstock? Är det en sådan häst man har som ideal bör man köpa ett sådant.

måste sluta här, får återkomma och vara tydligare på måndag :crazy:

/Åsa - stolt ägare till Lapp Glans http://www.academic-equitation.de/lappglans.htm

Kul att du slungar dig in!

Prestation kommer upp ofta, men VAD är prestation?
För mig innefattar det även hållbarhet, mentalitet, exteriör, samt avels resultat och vilken typ av avkommor dom sedan lämnar och vilket präg det bli på dessa. ObS. Det är mitt sätt att se på saken.

Tror tyvärr inte på att rid och trav kan komma överrens om avelsvärdering etc i den form som finns idag. Det verkar handlar om att de ska främst vara travare och om de inte duger där bli ridhästar, men jag och många med mig är intre intresserade av "avdankade" travare av den anledningen att man måste börja på minus i utbildningen (även om de är bra tränade, och hur många är det?).
STOPP där! :banana: :crazy:
Just detta gör mig både besviken och hopplöst lite entusiastikt vad gällande den nya skaran kallblodsägare som uttalar sig utan att ha någon grund att stå på. *suckar tungt*:cry:

Att bredda rasen är inte det samma som att bara låta avdankade travare få försöka sig som ridhästar, utan att kunna se till ett bredare rasutbud än vad vi har i dag.
Det kommer alltid, och jag poängterar, alltid att finnas avkommor innom rasen som inte ägnar sig åt travet eller som avlas fram av mindre travintresserade människor.
Se på läget ute i landet. Många unghästar blir aldrig ens ordentligt inkörda. Många går och skrotar i nån hagen, utan att ens ha nosat på en travkarriär.
JaAg skulle inte ha kbt idag om jag inte fått köpa en otränad (köpte som åring).
Det är många som resonerar som dig, och jag är en av dom, ibland, -beroende på individ och bakgrund.
Ingen behöver köpa söndertrasade, utslitna hästar om man inte vill, det är upp till var och en.
Många finner utmaning med att ta sig ann en sliten sned, häst. Andra bryr sin lite. Medan några ställer krav. Helt ok, tycker jag. Vi är alla olika, precis som hästarna skiljer sig åt i både personlighet och utseende.
I dag är det nästar hopplöst enligt många uppfödare att få sina avkommor sålda, oavsett vad dom ska gå till för inriktning, speciellt unga ston. Skrämmande faktiskt.
Kbt är en fantastisk häst, mycket vilja, mod och temperament och ridbarhet, men många ridhästfolk är inte intresserade av allt det arbete som det innebär att skola om en löphäst till ridhäst.
Jag upprepar: Det är valfritt!
Ridhästprov, ja tanken är intressant, men vad ska de kunna och vid vilken ålder?
Det finns inga förslag utarbetade ännu. Sleipner har på lokalnivå precis fått lite telefon info. om några förslag och detta var ett av dom, hur jag sedan för detta vidare är ännu inte klart.
Har du eller någon annan förslag som är vettiga så kom gärna med dom.
Halvblodens 3års tester är ju inget att apa efter i mitt tycke.
Har aldrig sett nått och är heller inte intresserad. Skulle vara intresserad av att se hästen i nån form av "gymnastik program",:banana: både uppsuttet och gärna från marken. *hihi* :bump:
Spåna på, så kommer vi kanske fram med ett bra förslag till föreningen! ;)

Galoppen är otroligt viktig för mig som ridmänniska, och hade jag sto att betäcka skulle jag tveka att använda en hingst som inte kan visa galopp. Ok om den är oskolad, det är en sak, men om hästen inte kan galoppera drar jag nog öronen åt mig.
Det är faktsikt även trevligt med aktiva travare som har tre gångarter, annars misstänker man ju att stackarn är så stel och ensidigt tränad att den mist sina natuliga förutsättnignar...;)

Personligen tycker jag samma borde fungera utmärkt att göra inom en gemensam stambok för nordsvensken. Bra gångarter vill ju alla ha.
Försök få med dig Norge på den....dom har långt många fler antal kbl. travare än vad vi har och att ändra bara ändra Sveriges system går nog inte eftersom utväxlingen är så stor både innom avel och tävling. Vi är beroende av varandra för att rasen ska kunna leva vidare, tror jag.
Han är snygg, som många av Lappellos avkommor! ;)

Rikkan skrev:
Att bredda rasen är inte det samma som att bara låta avdankade travare få försöka sig som ridhästar, utan att kunna se till ett bredare rasutbud än vad vi har i dag.
Det kommer alltid, och jag poängterar, alltid att finnas avkommor innom rasen som inte ägnar sig åt travet eller som avlas fram av mindre travintresserade människor.
Se på läget ute i landet. Många unghästar blir aldrig ens ordentligt inkörda. Många går och skrotar i nån hagen, utan att ens ha nosat på en travkarriär.
Det är många som resonerar som dig, och jag är en av dom, ibland, -beroende på individ och bakgrund.
Ingen behöver köpa söndertrasade, utslitna hästar om man inte vill, det är upp till var och en.

Jag håller med till fullo!
För den som inte är beredd att skola om en fd travare så finns det ändå mängder av fina, ostartade hästar att hitta. Inte svårt alls. Alla kommer inte till start, alla tränas inte för trav.
Men bland de startade hästarna finns också guldkorn; att en häst är startad på trav är ju inte likamed-tecken att den är het, stel och hopplös att skola om. :confused: Det är just dessa fördomar om kallblodstravare som gör att det blir splittringar inom rasen, ridfolk som vill förändra rasen istället för att köpa en häst som passar deras syften bättre?

Hej och välkommen Åsa, till denna maratontråd!:D

Har aldrig sett nått och är heller inte intresserad. Skulle vara intresserad av att se hästen i nån form av "gymnastik program",:banana: både uppsuttet och gärna från marken. *hihi* :bump:
Spåna på, så kommer vi kanske fram med ett bra förslag till föreningen! ;)

Vad sägs om typ bruksridning, där man testar också mentalitet, mod och så vidare.
Jag tänker lite på hundarnas MH-test som visar en hel del. Där utsätts de för obekväma situationer och bedöms utifrån hur de reagerar. Min tik till exempel är absolut inte skotträdd, men hon blev ändå bedömd som skottberörd av andra orsaker. (Hon trodde det var "spökena" som tidigare smugit runt och varit jätteläskiga som sköt, så hon ville ha koll på var de var) och det fick mig att inse att hon nog inte var ett helt lämpligt avelsobjekt.:cry:

Det är klart att man kan träna det här men dels syns det ofta, dels är det ju bra träning så det blir tuffa och kloka hästar...;)

Angående svaga och starka sidor hos sto/hingst, nu har jag lagt ut bilder på min häst på www.blanckkonsulter.se/monavi.htm
kom med åsikter om vad jag borde titta efter hos framtida hingst! Försök bortse från hennes obefintliga muskelmassa, hon var inte vältränad direkt...:o :p

Hej Evis!
Alltid kul med bilder fin hästar du har..:)

Jag skulle prioritera en hingst med låååååångt sluttande kors (en "fet" bakkärra") och hoppas att avkommans bakändan kommer i från honom.....Har en gång hört en avelsrådgivare säga, Pål Bestarna har motorn fram, lite för lite bak. Och på bilden av ditt sto så kan man tycka att hon skulle haft mer motor baktill. Annars jätte fin!!!
*säger detta utan att kalla mig expert*

Jag håller med. Hon har verkligen ingen rumpa (till skillnad från matte :rofl: )
men vad ska man tänka sig för hingst då då? Hallingblåen?:devil: :D

Jasså, har matte ruuuumpa? *skratt*
Nä, du måste nog ta nån fet ardenner med långt sluttande kors om du ska få lite extra fläsk där bak.....*hehe*

tazza skrev:
Angående svaga och starka sidor hos sto/hingst, nu har jag lagt ut bilder på min häst på www.blanckkonsulter.se/monavi.htm
kom med åsikter om vad jag borde titta efter hos framtida hingst! Försök bortse från hennes obefintliga muskelmassa, hon var inte vältränad direkt...:o :p
Bra initiativ, jag tror jag gör samma sak. Även om mitt sto i mina ögon är helt perfekt :love: så har hon säkert en del svaga punkter: Jag är inte proffs på exteriör precis, har bara fått feedback från "mer kunniga" människor tidigare som har gillat hennes "typ".
http://www.arpolar.se/_elly.htm
Hon har inte mycket muskler ännu eftersom vi inte hunnit så långt ännu och mest skrittjobbar.

Rikkan skrev:
Jag skulle bara välja Tand Troll ifall jag är villig att ta risken att få en stor klumpig häst med välansatt, kraftig och lång hals och raka haser, som kan få svårt att vinkla sitt bäcken på grund av detta. Ligger i bakåt Tandtrolls i stam på morsidan. Har själv haft en Tandtrollare. Vacker, men för mig ej brukbar till något annat än att se på och rida i skogen.
Men jag har inga konkreta hingst tips att komma med, för jag har inte börja kika ännu....
Ojdå det visste jag inte. Har själv bara fått höra att han lämnar så fina ridavkommor. :( Har mitt sto samma dåliga egenskaper? Hon är fem år och bara riden ett halvår men hittills har jag bara fått positiva överraskningar när det gäller ridutbildningen med henne. Vad ska jag titta på speciellt när jag letar hingst tycker du?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 425
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 320
Senast: Hedinn
·
Avel Kanske finns en tråd om det här och i sådana fall ber jag om ursäkt. Men hur ser ni andra på det här med att avla på individer med WFFS... 2
Svar
37
· Visningar
3 563
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig... 2
Svar
28
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka