Sv: Avel på kallblodstravare?
Kul att du slungar dig in!
Prestation kommer upp ofta, men VAD är prestation?
För
mig innefattar det även hållbarhet, mentalitet, exteriör, samt avels resultat och vilken typ av avkommor dom sedan lämnar och vilket präg det bli på dessa. ObS. Det är
mitt sätt att se på saken.
Tror tyvärr inte på att rid och trav kan komma överrens om avelsvärdering etc i den form som finns idag. Det verkar handlar om att de ska främst vara travare och om de inte duger där bli ridhästar, men jag och många med mig är intre intresserade av "avdankade" travare av den anledningen att man måste börja på minus i utbildningen (även om de är bra tränade, och hur många är det?).
STOPP där!
Just detta gör mig både besviken och hopplöst lite entusiastikt vad gällande den nya skaran kallblodsägare som uttalar sig utan att ha någon grund att stå på. *suckar tungt*
Att bredda rasen är inte det samma som att bara låta avdankade travare få försöka sig som ridhästar, utan att kunna se till ett bredare rasutbud än vad vi har i dag.
Det kommer alltid, och jag poängterar,
alltid att finnas avkommor innom rasen som inte ägnar sig åt travet eller som avlas fram av mindre travintresserade människor.
Se på läget ute i landet. Många unghästar blir aldrig ens ordentligt inkörda. Många går och skrotar i nån hagen, utan att ens ha nosat på en travkarriär.
JaAg skulle inte ha kbt idag om jag inte fått köpa en otränad (köpte som åring).
Det är många som resonerar som dig, och jag är en av dom, ibland, -beroende på individ och bakgrund.
Ingen behöver köpa söndertrasade, utslitna hästar om man inte vill, det är upp till var och en.
Många finner utmaning med att ta sig ann en sliten sned, häst. Andra bryr sin lite. Medan några ställer krav. Helt ok, tycker jag. Vi är alla olika, precis som hästarna skiljer sig åt i både personlighet och utseende.
I dag är det nästar hopplöst enligt många uppfödare att få sina avkommor sålda, oavsett vad dom ska gå till för inriktning, speciellt unga ston. Skrämmande faktiskt.
Kbt är en fantastisk häst, mycket vilja, mod och temperament och ridbarhet, men många ridhästfolk är inte intresserade av allt det arbete som det innebär att skola om en löphäst till ridhäst.
Jag upprepar: Det är valfritt!
Ridhästprov, ja tanken är intressant, men vad ska de kunna och vid vilken ålder?
Det finns inga förslag utarbetade ännu. Sleipner har på lokalnivå precis fått lite telefon info. om några förslag och detta var ett av dom, hur jag sedan för detta vidare är ännu inte klart.
Har du eller någon annan förslag som är vettiga så kom gärna med dom.
Halvblodens 3års tester är ju inget att apa efter i mitt tycke.
Har aldrig sett nått och är heller inte intresserad. Skulle vara intresserad av att se hästen i nån form av "gymnastik program",

både uppsuttet och
gärna från marken. *hihi*
Spåna på, så kommer vi kanske fram med ett bra förslag till föreningen!
Galoppen är otroligt viktig för mig som ridmänniska, och hade jag sto att betäcka skulle jag tveka att använda en hingst som inte kan visa galopp. Ok om den är oskolad, det är en sak, men om hästen inte kan galoppera drar jag nog öronen åt mig.
Det är faktsikt även trevligt med aktiva travare som har tre gångarter, annars misstänker man ju att stackarn är så stel och ensidigt tränad att den mist sina natuliga förutsättnignar...
Personligen tycker jag samma borde fungera utmärkt att göra inom en gemensam stambok för nordsvensken. Bra gångarter vill ju alla ha.
Försök få med dig Norge på den....dom har långt många fler antal kbl. travare än vad vi har och att ändra bara ändra Sveriges system går nog inte eftersom utväxlingen är så stor både innom avel och tävling. Vi är beroende av varandra för att rasen ska kunna leva vidare, tror jag.
Han
är snygg, som många av Lappellos avkommor!