Bästa kakan/pajen med rabarber?

pajaztar

Trådstartare
Fick ett gäng rabarberstjälkar av min kollega, så nu undrar jag vilken den godaste kakan eller pajen innehållande rabarber är? Vill baka något men har lite svårt att bestämma mig för vad…
 
Mitt absolut bästa rabarberrecept!
3 ägg
2,5 dl socker
Vispas pösigt

3,5 dl vetemjöl
175 gram smält avsvalnat smör
Rörs ner i ägg/sockersmeten

Häll smeten i smord bröad/cocosad form och lägg på rabarber skuren i mindre bitar. Strö över ca 2 msk pärlsocker och grädda i 200 grader ca 50 minuter.

Obs det ska INTE vara bakpulver/bikarbonat etc i smeten!

Går fiinfint att använda annan frukt som äpplen, päron, nektariner etc.
 
Kan ni inte komma med fler rabarberkaksrecept? Jag hittar inte det jag brukar använda :( Det har försvunnit bland alla mina bokmärken och jag har nog inte skrivit ner det tyvärr, men den är gudomligt god så tänkte rekommendera den. Kanske någon annan lyckas så jag får det igen!
 
Fick ett gäng rabarberstjälkar av min kollega, så nu undrar jag vilken den godaste kakan eller pajen innehållande rabarber är? Vill baka något men har lite svårt att bestämma mig för vad…
Den godaste är ett vanligt pajskal och lägg i rabarbern, kör i ugn (tills det bubblar rejält) och ät med grädde eller vaniljsås :)

(vanligt pajskal 3 dl mjöl, 150 g smör, 1 dl råsocker, lägg detta i metallpajform.) (lägg i rabarbern: skölj och skär rabarbern, strö socker över, låt stå i en bunke medan du gör pajskalet. Lyft ur rabarbern minus vattnet i botten på bunken. Låtsas att vattnet är rabarbersaft eller ngt om du vill. Ha inte i ngt slags mjöl (potatismjöl, maizena ngt) i pajskalet, det blir liksom klistrigt.)
 

Liknande trådar

  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 797
Senast: Gunnar
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 479
Tjatter Fick en inbjudan från en vän/fd kollega som gifter sig snart, inbjudan kom 2 veckor innan bröllopet. Nu vet jag att de kör väldigt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
8 268
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
26 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp