Beach 2015, del V

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Chili Jamen verkligen, september ar faktiskt en av mina favoritmanader just av den anledningen. Alskar nar det borjar bli lite krispigt och fargstarkt ute! Underbar lasning om maten ocksa forresten, visst ar det harligt nar man upptacker alla smarta val man kan gora?! Jag skulle ata laxfile med salad och bulgur igar kvall men insag nar jag skulle borja laga att jag lika garna kunde skippa bulguren for det var mattande nog som det var, och supergott dessutom! :)
 
Superskont overkroppspass pa gymmet idag, fullt av motivation och jag kande mig stark och frisk i kroppen :) Nu blir det inte regelratt traning igen forran pa sondag p.g.a dubbelpass pa jobbet, arbetsintervjuer och besok av min lilla mamma! :love:

Pa lordag ska vi aka upp till Blair Atholl dar det halls EM i falttavlan i helgen, sa det lar bli en hel del promenerande runt terrangbanan och sa i alla fall. Iiih vad jag langtar! :bump:
 
Har fortsatt äta dugligt, mycket bättre än jag brukar i alla fall.

Inlägg i skorna + tejpad fot idag = foten gör knappt ont! Då har jag ändå stått upp o haft föreläsning i 2½ timme. Känns bra det! :)

Har även kämpat lite i stallet och ridit ett ganska ringrostigt dressyrpass som inte var alltför krävande men helt ok och hästen var jätteduktigt för att mest ha körts och så lite uteritter sedan midsommar.

Imorgon blir det nog sämre mat och ingen motion, sedan åker jag till London på ons och är borta till lör. Lär bli en del gående men jag tänker då i tusan inte tänka det minsta på vad jag stoppar i mig! :D

I övrigt stressar jag nog bort några kcal också, har lagt bud på en lägenhet idag! :eek:
 
Precis hemkommen efter ett bra jobbpass. Huvudet värker dock nu och jag känner mig vissen och frusen.
Antingen hoppas jag på att vakna och må bra imorn, eller att må så dåligt att jag kan sjukskriva mig. Hatar att må lite halvkass.
Klockan ringer om 6,5 timme... Taggad. :p
 
@Chili Jamen verkligen, september ar faktiskt en av mina favoritmanader just av den anledningen. Alskar nar det borjar bli lite krispigt och fargstarkt ute! Underbar lasning om maten ocksa forresten, visst ar det harligt nar man upptacker alla smarta val man kan gora?! Jag skulle ata laxfile med salad och bulgur igar kvall men insag nar jag skulle borja laga att jag lika garna kunde skippa bulguren for det var mattande nog som det var, och supergott dessutom! :)

Man blir ju gött nöjd av att göra rätt. :) Precis packat ryggan med morötter och melon till dagens fältarbete. :up: nu ska jag cykla till sjukgymnasten före jobbet också. Känner att cykla är riktigt dåligt för mig dock. Har inte tränat benen på någon vecka och nu sista gångerna jag cyklat har det gjort ont i knäet. :down: så igår trots att jag var jättetrött tog jag en 20 min promenad och sen gjorde jag lite benövningar hemma. Det gick ju så bra innan, måste hitta tillbaka dit!
 
Är framme i Reading nu! Verkar vara en mysig stad faktiskt. England bjuder på kanonväder dessutom. Kanske tar en morgonjogg längs river Thames imorgon, måste ändå duscha ;).

Spännande, hoppas du kommer att trivas! Är planen att sambon ska stanna eller är han på besök?

Ni hade tur med vädret för det har varit rätt kallt och dant här ett tag nu, men det är åtminstone härlig krispig höstluft på morgonen ;) Hojta till om du ska in till London och vill ha sällskap :)
 
Kul att logga in och se att ni tränar på som vanligt! Jag får inte till så mycket träning alls just nu, konstant trött och småsjuk. Men nu börjar jag känna att jag är för svag i coremusklerna för att orka rida ordentligt och får ont i ryggen om jag står upp för länge så måste verkligen ta tag i det. Försöker få in vardagsmotion, men gympass eller löpturer blir det tyvärr inget av just nu.

Ska försöka kika in här lite oftare, det är alltid lika inspirerande!
 
Min fot var helt bra i ca 5min, sen gjorde det ont när jag promenerade och belastade "fel" (kan inte förklara det på annat vis..) eller om jag tog emot en boll som träffade "fel" sas.. men jag kan springa utan smärta och jag kan belasta foten när jag skjuter med andra.. Har iaf en tid hos VC imorn (eftersom att man måste gå via VC om man vill träffa en ortoped på sjukan..:meh: ) och sen har jag även hittat en idrottsklinik som blir alternativ två..
:wtf:
 
I söndags flyttade vi tillbaka till det ordinarie stallet igen, skönt att vara på plats och det blev en ganska rejäl ridtur till på köpet (åkte transport när vi flyttade på andra hållet). Igår mjukstartade vi lite med en promenad, och idag blev det en utritt. Jag var dessutom ute och cyklade sju km igårkväll.
 
Nämen sådär ja, då är det typ konstaterat att jag inte alls har ansträngingsastma. Istället lyder diagnosen mest troligt ansträngningsutlöst laryngeal obstruktion (vilket kallas EILO, vissa använder dock det gamla namnet VCD), vilket förklarar varför jag inte får tillräcklig effekt av inhalationer trots ökad dos (viss effekt får det hos alla, men det behandlar inte grundproblemet vid EILO).
Hade astmasjuksköterskan gjort en bättre undersökning när jag var där i våras så hade jag aldrig behövt få en inhalator från första början.

Ska skicka iväg en egenremiss till sjukhuset, för att kunna få hjälp med det framöver (och självklart en ordentlig utredning, för att säkerställa diagnosen). Men redan nästa vecka ska vi göra tester i skolan där jag ska vara försökskanin, just för att se om det vi misstänker stämmer (ena läraren i kursen vi har nu jobbar med just sånna här sjukdomar på klinik, och utifrån det jag beskrivit låter det tydligen väldigt mycket som just EILO).
 
Jag tror att min kropp förbereder sig på att spotta ut en till liten benbit :meh: Har jag berättat om det förresten? Där tanden satt har det i omgångar kommit ut små halvhårda benbitar (eller något i den stilen). Vilket gör att det svullnar upp lite grann och jag blir trött och lite smått påverkad (känner mig inte sjuk men segare än vanligt och så molar det lite). Ganska duktigt irriterande. Det här är ju heller ingenting som synts på röntgen. Men jag vet inte, det blir ju bra när biten väl är ute - ja, fram tills nästa ska ut då :grin: Kanske är det som orsakat allting innan - att bitarna inte kunde komma ut för att tanden satt i vägen? :confused: Vet inte.

I alla fall så innebär det att jag inte vill ösa på med träning just nu i och med detta. Men promenerar och yogar gör jag - som vanligt känns det som, jag är ofta hänvisad till just det... Meeeen om det följer samma mönster som tidigare så kommer jag vara okej inom ett par dagar.

Efter helgens dekadens åkte jag i alla fall och bunkrade upp på grönsaker, rotfrukter och annat smått och gott. Känns bra att äta vettigt igen :up:
 
Jag tror att min kropp förbereder sig på att spotta ut en till liten benbit :meh: Har jag berättat om det förresten? Där tanden satt har det i omgångar kommit ut små halvhårda benbitar (eller något i den stilen). Vilket gör att det svullnar upp lite grann och jag blir trött och lite smått påverkad (känner mig inte sjuk men segare än vanligt och så molar det lite). Ganska duktigt irriterande. Det här är ju heller ingenting som synts på röntgen. Men jag vet inte, det blir ju bra när biten väl är ute - ja, fram tills nästa ska ut då :grin: Kanske är det som orsakat allting innan - att bitarna inte kunde komma ut för att tanden satt i vägen? :confused: Vet inte.

I alla fall så innebär det att jag inte vill ösa på med träning just nu i och med detta. Men promenerar och yogar gör jag - som vanligt känns det som, jag är ofta hänvisad till just det... Meeeen om det följer samma mönster som tidigare så kommer jag vara okej inom ett par dagar.

Efter helgens dekadens åkte jag i alla fall och bunkrade upp på grönsaker, rotfrukter och annat smått och gott. Känns bra att äta vettigt igen :up:

UH vad läskigt. :crazy: hoppas kroppen slutar med det där snart!
 
@cili Ojdå, vad innebär den nya diagnosen?
Som jag förstått det är det en diagnos som är relativt okänd bland gemene man (och många läkare) i dagsläget, men som det börjar pratas om mer och mer. Det är inte helt ovanligt att det felaktigt diagnostiseras som just astma eftersom det är liknande symptom. Den typiska drabbade är en ung tjej som ägnar sig åt konditionsidrott.
För att se exakt vad som händer så kollar dom i halsen med kamera medan man springer/cyklar. Vår lärare pratade något om att struphuvudet kollapsar och därmed täpper igen stora delar av luftvägarna när man andas in. Vi har inte pratat jättemycket om just den diagnosen, det är mer nämnt som en differentialdiagnos till ansträngningsastma och sen har vi diskuterat mina symptom, inte så mycket vad det beror på.

Om det visar sig att det är EILO så går man sedan vidare med besök hos logoped och sjukgymnast för att försöka bli av med det genom andningsträning/-teknik, men man kan även operera i vissa fall.
Jag får helt enkelt komma med mer info om det visar sig att det är det här jag har.
 
Spenderade fyra timmar i skogen idag och var duktigt trött på kontoret sen. Så pass att jag åkte hem tidigt och däckade med migränkänningar. Måste lära mig att tagga ner och inte låta saker stressa upp mig, men samtidigt är det överbelastning just nu.

Efter några timmars sömn åkte jag och red en lugn tur i skogen med glad häst, vindstilla och tyst solig kväll. Helt toppen för själen! Dock är jag fortfarande helt slut och mycket, mycket glad över att det är semester på torsdag.

Därtill blev det 5 km cykling idag också. En väldigt aktiv dag alltså. :) Har fått nya direktiv av sjukgymnasten också som ska bli intressant att prova. Framför allt ska jag verkligen anstränga mig för en jämnare belastning med regelbunden träning istället för att ha höga toppar och sen djupa dalar där jag är helt stillasittande.
 
Ja, och väldigt konstigt! De är ju små, typ 2-3 mm i diameter, men jag tycker ändå de kan sluta att ploppa ut snart :p

Men är det ben borde det ju synas på röntgen? Är det inte brosk? Är glad att min utdragning gick som smort, hoppas du också blir smärtfri snart!
 
Jag tror att min kropp förbereder sig på att spotta ut en till liten benbit :meh: Har jag berättat om det förresten? Där tanden satt har det i omgångar kommit ut små halvhårda benbitar (eller något i den stilen). Vilket gör att det svullnar upp lite grann och jag blir trött och lite smått påverkad (känner mig inte sjuk men segare än vanligt och så molar det lite). Ganska duktigt irriterande. Det här är ju heller ingenting som synts på röntgen. Men jag vet inte, det blir ju bra när biten väl är ute - ja, fram tills nästa ska ut då :grin: Kanske är det som orsakat allting innan - att bitarna inte kunde komma ut för att tanden satt i vägen? :confused: Vet inte.

I alla fall så innebär det att jag inte vill ösa på med träning just nu i och med detta. Men promenerar och yogar gör jag - som vanligt känns det som, jag är ofta hänvisad till just det... Meeeen om det följer samma mönster som tidigare så kommer jag vara okej inom ett par dagar.

Efter helgens dekadens åkte jag i alla fall och bunkrade upp på grönsaker, rotfrukter och annat smått och gott. Känns bra att äta vettigt igen :up:
Well, själv har jag precis påbörjat min femte antibiotikakur sen operationen så mitt käftåbäke kan inte heller sköta sig uppenbarligen :p
 
Well, själv har jag precis påbörjat min femte antibiotikakur sen operationen så mitt käftåbäke kan inte heller sköta sig uppenbarligen :p
Men gud, jag kommer ihåg när du visade bilder och sånt från operationen, var inte det jättelänge sen? :crazy: Har dom satt in plattan och så igen eller ska det läka utan den nu?
 
woho nu är jag också sjuk. Jag ska på fjällvandring upp till Kebnekaise om två dagar så jag får verkligen inte bli mer sjuk :arghh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
96 97 98
Svar
1 947
· Visningar
62 147
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
792
Senast: Krumben
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 299
Senast: Madalitso
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 611
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp