Bokbingo höst/vinter 2023

Kul att ni/vi är igång! Jag kryssar Ann-Helén Laestadius bok Straff som "En där något slags oväder nämns". En viktig händelse utspelar sig i samband med en storm, och väder är ett ganska återkommande tema överlag eftersom boken utspelar sig i norraste Norrland. Precis som författarens andra böcker handlar den om behandlingen av, och förtrycket mot, samer i Sverige - denna gång med fokus på de nomadskolor som renskötarbarnen skickades till fram till mitten av 1900-talet. Boken utspelar sig ömsom på 50-talet och ömsom på 80-talet och vi får följa fem olika personer och läsa om hur deras (oftast väldigt hemska) upplevelser i skolan kom att påverka dem som vuxna.

Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om den här boken och gav den faktiskt fem stjärnor på Goodreads vilket verkligen inte hör till vanligheterna. Som jag skrev i den andra boktråden tyckte jag att Straff var mer gripande och hade ett bättre flyt än Laestadius' förra bok Stöld - och då tyckte jag ändå väldigt mycket om den också! Jag rekommenderar den varmt och kommer att köpa den som julklapp till minst en person i år.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo höstvinter 091023.png
    Bokbingo höstvinter 091023.png
    254,9 KB · Visningar: 21
Kul att ni/vi är igång! Jag kryssar Ann-Helén Laestadius bok Straff som "En där något slags oväder nämns". En viktig händelse utspelar sig i samband med en storm, och väder är ett ganska återkommande tema överlag eftersom boken utspelar sig i norraste Norrland. Precis som författarens andra böcker handlar den om behandlingen av, och förtrycket mot, samer i Sverige - denna gång med fokus på de nomadskolor som renskötarbarnen skickades till fram till mitten av 1900-talet. Boken utspelar sig ömsom på 50-talet och ömsom på 80-talet och vi får följa fem olika personer och läsa om hur deras (oftast väldigt hemska) upplevelser i skolan kom att påverka dem som vuxna.

Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om den här boken och gav den faktiskt fem stjärnor på Goodreads vilket verkligen inte hör till vanligheterna. Som jag skrev i den andra boktråden tyckte jag att Straff var mer gripande och hade ett bättre flyt än Laestadius' förra bok Stöld - och då tyckte jag ändå väldigt mycket om den också! Jag rekommenderar den varmt och kommer att köpa den som julklapp till minst en person i år.
Skulle du säga att det finns en poäng med att läsa Stöld före Straff, eller är det helt egalt vilken man börjar med?
 
Skulle du säga att det finns en poäng med att läsa Stöld före Straff, eller är det helt egalt vilken man börjar med?
Det är helt egalt skulle jag säga, de har såvitt jag märkte ingenting med varandra att göra sett till karaktärer osv. På sätt och vis skulle det kanske vara intressant att läsa Straff först, eftersom den utspelar sig i dåtid medan Stöld utspelar sig i modern tid.
 
Jag sätter ut mina två första kryss på:
Någon som äter choklad - Au revoir Agneta av Emma Hamberg. Det bjuds på chokladtårta till en middagsbjudning.
Tycker Boken är okej, lättsam och Hamberg gör det riktigt bra som uppläsare. 3 av 5 i betyg.

En bok som innehåller julfirande - Glastronen av Sarah j Maas. Denna bok passade in på fler rutor men väljer att kryssa julfirande. I boken så firas det julsmäss.
Tycker boken var bra, 3,5-4 av 5 i betyg. Ser fram emot att fortsätta läsa serien som tydligen bara ska bli bättre och bättre.
 

Bifogade filer

  • IMG_9183.jpeg
    IMG_9183.jpeg
    215,2 KB · Visningar: 12
Skulle du säga att det finns en poäng med att läsa Stöld före Straff, eller är det helt egalt vilken man börjar med?
Jag har läst stöd, och är nästan igenom straff nu. Tycker inte inte heller att det spelar någon roll vilken ordning, det handlar om olika personer😊
 
Jag hoppar på jag med, även om mitt läsande/lyssnande är lite sisådär, ofta splittrat. Oklar strategi men en bingorad vore kul.

Lyssnade just klart Trilogin av Jon Fosse och tyckte om den. Rytmisk, repetitiv, suggererande (och det fanns inte så mycket handling att inte hänga med i :bag: :laugh: ). Bra inläst i Legimus. Kryssar prisbelönt.

Läste också just ut En avlägsen just av Jenny Colgan. Jag tycker hennes böcker är perfekta att somna till och så även denna. Är vi fler som har ”insomningsböcker” som egen läsekategori? Ett perspektivskifte till två bikaraktärer i serien som utspelar sig på den lilla ön i havet; Mure. Puttrig, snäll, och ändå en gnutta engagerande. Kryssar något slags oväder.

Jag började just lyssna på ett sammanvävt liv av Merlin Sheldrake, populärvetenskapligt om svamp. Intressant!
 
Jag gör också ett nytt försök att hoppa på bokbingot eftersom jag just har läst klart en bok som jag tyckte riktigt mycket om. Den platsar i flera kategorier, men jag väljer att kryssa:

"En bok där originalspråket inte är svenska eller engelska" (utan danska):

Om uträkning av omfång, del 1, Solvej Balle.

Huvudpersonen Tara Selter har fastnat i en tidsloop, och vaknar gång på gång till den 18 november. Medan hon själv minns den första, andra och hundrade versionen av 18 november, så är dagen varje morgon ny och helt unik för både hennes man och världen omkring henne. Filosofiska stillsamma betraktelser, ett mycket njutbart språk och samtidigt ett mysterium som man vill veta lösningen på. Men det finns sex kommande delar av serien så en ev. lösning lär dröja.

Jag försökte först boka den på biblioteket men med köplats 112 blev det för drygt. I stället blev jag så ivrig att få läsa den så jag kunde inte vänta ens på att beställa hem den, utan gjorde ett sällsynt besök i bokhandeln för att få köpa boken direkt. Har redan satt upp mig på kö till att låna del 2, där har jag "bara" köplats 30 så då kanske jag klarar att vänta in den.
 
Jag började just lyssna på ett sammanvävt liv av Merlin Sheldrake, populärvetenskapligt om svamp. Intressant!
Den bläddrade jag i så sent som igår i bokhandeln, men köpte inte. Återkom gärna med vad du tyckte!

Om uträkning av omfång, del 1, Solvej Balle.
Den ligger i min läshög, ser mycket fram mot att få tid att sätta tänderna i den. Tyvärr kommer nog inte det hända de närmaste veckorna.
 
Den bläddrade jag i så sent som igår i bokhandeln, men köpte inte. Återkom gärna med vad du tyckte!


Den ligger i min läshög, ser mycket fram mot att få tid att sätta tänderna i den. Tyvärr kommer nog inte det hända de närmaste veckorna.
Det ska jag! Än så länge väldigt intressant (men värdelös inläsning i Legimus).
 
Bok nummer två att användas i bingot för min del blir I fullmånens ljus av Andreas Ek. Det är svensk lättläst fantasy för åldern 9-12. Den lilla staden Brännviken är speciell, för där är det sommarvärme året om trots att den är belägen en bit norrut i Sverige. När boken börjar faller den första snön på andra sidan gränsen mot ”det vanliga Sverige” och det lockar barnen från Brännviken till lek och snöbollskrig. Men vad är det som gömmer sig i skogen på andra sidan gränsen? Och varför blir barnen i Brännviken inlåsta i sina rum när det är fullmåne?

Jag tyckte den här boken var superspännande, kanske lite väl otäck för lättskrämda barn. Men när det var som mest intensivt så kände jag att det här kommer antingen sluta oerhört tragiskt eller inte hinna knytas ihop alls. Utan att spoila så tycker jag nog att slutet var lite hafsigt.

IMG_2256.jpeg


Jag kryssar den som en bok som innehåller julfirande då de bland annat håller en julmarknad i berättelsen.
 
Jag har läst Alla himlar bär ditt namn av Camilla Davidsson och kryssar del i en serie.

Femte boken om Emma och Olle, jag har läst de föregående flera gånger. Handlar om Emma, som varit vilsen i livet och vandrat/vandrar Camino-leden i Spanien för att reda ut sina tankar.
 

Bifogade filer

  • bokbingo 23.png
    bokbingo 23.png
    218,5 KB · Visningar: 10
Kryssar fyra kryss till (varav tre blev klara igår eller idag - jag verkar verkligen läsa i högar :p )

Oväder nämns - Candide av Voltaire. Klassiker som jag inte läst innan, och klassiker är väl ofta inte mina favoriter (framförallt inte sådana som är lite mer filosofiska). Men boken är kort så jag tänkte att "varför inte". Som väntat - inte precis någon favorit, men tillräckligt kort för att orka mig igenom och för att funka som en bok att läsa på tåget på vägen hem.

Del av serie - Devil's Daughter av Lisa Kleypas. Femte delen i serien om the Ravenels (historisk romantik i viktorianskt England). Jag håller på att lyssna igenom serien som ljudböcker,

Utspelar sig i en huvudstad (London) - Chasing Cassandra av Lisa Kleypas. Sjätte delen i samma serie.

Oväntat slut - Fourth Wing av Rebecca Yarros. Fantasy med romantik, drakar etc för unga vuxna (new adult). Liknande som Sarah J Maas etc. Jag tyckte väldigt mycket om den, och förstår varför den blivit så populär trots att den publicerades för bara några månader sedan. I en sådan här bok väntar man sig att något oväntat ska hända på slutet (eller jag gjorde i alla fall det), men trots det tyckte jag att slutet var oväntat.
Jag väntade mig inte att Liam skulle dö (även om jag borde ha gjort det - han var för perfekt och omtyckt, och nu i efterhand tycker jag att det hyfsat tydligt att han skrevs för att läsaren ska tycka om honom och förstå att huvudpersonen tycker om honom, för att det ska kännas när han dör). Det var också en överraskning att Brennan levde. Wyverns, venin etc. var mer väntat via foreshadowing)



IMG_20231018_164548071.jpg
 
Jag har läst Straff av Ann-Helén Laestadius kryssar en "politisk bok" eftersom den visar hur fruktansvärt samer behandlats genom tiden. Boken utspelar sig under 50 och 80-talet, där man får följa några samiska barn under några år på nomadskolan och sedan hur de lever som vuxna. Väldigt läsvärd!

Har även läst De låsta rummet av Elly Griffiths kryssar "en mörk titel". Deckare som utspelar sig i Norfolk, där några kvinnor mystiskt försvinner efter varandra. Gillade den!

A8AFAAA4-B2F7-422A-8D10-A09196E7F1AA.jpeg
 
Okej - kryss nummer två :) ! Jag kryssade utspelar sig i en huvudstad, eftersom boken handlar om Stockholm. Det är "Döda kvinnor förlåter inte" av Katarina Wennstam som jag har läst, och jag rekommenderar den varmt. Speciellt om man är intresserad av historia/kvinnohistoria :) !
 

Bifogade filer

  • Bokbingo höstvinter 2023 -kryss2.png
    Bokbingo höstvinter 2023 -kryss2.png
    220 KB · Visningar: 5
Kryssar "en bok med ett oväntat slut" efter att ha läst Kvinnorna på stranden av Tove Alsterdal . Gillade den inte alls, enligt baksidan ska man får följa tre kvinnor, men det är en som är mycket mer framträdande än de andra två. Den var rörig och jag hängde inte alls med i vem som kapitlet handlade om. Har lånat en annan bok av författaren redan, och i brist på andra böcker så kommer jag nog ändå läsa den, hoppas den är bättre! Boken handlar i alla fall om att kvinnornas man (som är journalist) spårlöst försvinner när han undersöker nutida slaveri i Europa och att frun sedan letar efter honom.

6F6E9243-25B1-4987-A2F9-F38849575E78.jpeg
 
Lena Ebervall och Per Samuelson, IB - som i inhämtning Birger, utspelar sig i en huvudstad
IB-affären i form av en dokumentärroman. Är kluven till upplägget med att på basis av verkliga fakta bygga ut berättelsen ända ner till detaljerade dialoger, då det blir en osäkerhet om var gränsen går mellan det som är belagt och det som är konstruerat. Men det är en välskriven text som är läsvänlig och kan nog ändå ses som samtidshistorisk folkbildning.

Deon Meyer, Den sista safarin, innehåller julfirande
Frilansande livvakt får i uppdrag att hjälpa en kvinna att leta efter hennes bror som varit försvunnen i 20 år men som hon nu tyckt sig känna igen som en efterlyst misstänkt för mord. En del skjutande och skumma grupper som är halv-militära, halv-kriminella och har förbindelser med korrupta delar av näringslivet och politiken. (Huvudpersonen firar enligt egen utsago jul "genom att slå ut väggen mellan köket och badrummet" med slägga samtidigt som utetemperaturen är 38 grader)
 
Jag har läst Som en vind genom Ådala av Åsa Liabäck.
Jag kryssar "som jag skulle vilja ge bort".

Detta är den fjärde och avslutande delen i en serie om Ådala koloniområde. Jättefina böcker tycker jag, man får följa flera olika personer som har kolonistuga där, deras liv på kolonin och utanför. I det stora och det lilla.
Jag kryssar rutan dels för att i denna boken får områdets "surtant" sig en riktig ögonöppnare som jag tycker kan vara nyttig att läsa om samt att andra viktiga saker tas upp tycker jag.
 

Bifogade filer

  • 20231022_200019.jpg
    20231022_200019.jpg
    150,9 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
504
· Visningar
12 990
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 969
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp