Bokbingo - Våren 2019

Jag är klar med bok nummer 4. Kryss i en helt annan ände av brädet, det kommer ta tid att få ihop en hel rad :p
dcxndey-fa1a8c48-7961-4a28-b0e7-265e2ced64c6.jpg

Jag har läst Britta och Silver av Lisbeth Pahnke, det är bok nr 2 i serien om Britta Daniels och hennes hästliv. Det är en fantastisk serie som fortfarande håller och känns aktuell fast den skrevs redan på 60-talet. Britta rider på ridskola och drömmer om en egen häst. Samtidigt hjälper hon sin vän Eva Lena med hennes lilla russ och Eva Lenas farfars unghäst, en welsh pony vid namn Silver.
Känslan för hästarna, språket och relationerna är så fina i Britta och Silver. För mig är det verkligen en av världens bästa hästserier :love:

dcxndge-68a90165-774f-4ff3-a1d0-4fc4f4225f3e.jpg
 
Har tänkt skriva här hur länge som helst men inte kommit mig för, så jag drar till med 4 kryss på en gång!

Bok av eller med HBTQ-person = Den hemliga historien av Donna Tartt. Den passade helt perfekt att ha som "innan jag går och lägger mig"-bok. Den fångade mig utan att vara supersvår att lägga ifrån sig, om ni förstår hur jag menar? Ett helt fantastiskt persongalleri dessutom, och en av huvudpersonerna är gay.

Bok skriven ur jag-perspektiv: En helt vanlig familj av Mattias Edwardsson. Den här läste jag ut typ 3 januari, men det var ju också 2019! :D

Bok med oväntat eller sorgligt slut: The Client av John Grisham. Lyssnade på den som ljudbok men tror att den hade varit bättre att läsa själv faktiskt. Men den var helt ok!

Book av en genre du inte vanligtvis läser: Harry Potter and the Deathly Hallows. Den får väl ändå räknas som fantasy tänker jag, och det läser jag aldrig annars. Sambon och jag har lyssnat igenom alla Harry Potter-böckerna som god natt-saga de senaste 2 åren och blev klara igår. Det känns riktigt sorgligt att det är slut med det nu! :(

Visa bifogad fil 24309
Ni får fortsätta med Artemis Fowl eller Percy Jackson 👍👍👍
 
bokbingo vår 2019.jpg
bokbingo vår 2019.jpg
Kryss nummer fem, kvinnor i uniform. Jag har läst Mörk labyrint av Nevada Barr. Rangern Anna Pigeon löser att fall som inbegriper en massa klättrande och ålande i mörka grottor. Inget för klaustrofobiker! Första halvan av boken var lite seg och konstig, det kändes nästan som om handlingen hoppade framåt lite för fort och lämnade luckor i berättelsen. De tidigare böckerna med AP som jag läst har varit bättre på det sättet. Boken tog sig i slutet och var riktigt spännande till sist!
 
Nu har jag funderat klart och vill också gärna delta i bokbingon :D. Helst skulle jag vilja fylla hela brickan, men det är nog för ambitiöst för mig. Därför siktar jag istället in mig på att försöka ta så många rutor som möjligt och utöver det gärna lyckas få till en rad :).

20190122_193937.jpg


Jag läste igår ut "Den oändliga historien" av Michael Ende och anser att den passar ypperligt bra i kategorin "En bok om en bok om en bok". Den ses nog mest som en ungdomsbok, men jag läste den första gången som 21-åring och har läst den några gånger sedan dess. Även om den kanske inte förtrollar mig likadant som den allra första gången jag läste den, ger den väldigt mycket även nu. Den innehåller allt vad en saga ska innehålla många gånger om och jag upplever att jag som läsare blir ordentligt inbjuden att delta i berättelsen.
 
Jag läste igår ut "Den oändliga historien" av Michael Ende och anser att den passar ypperligt bra i kategorin "En bok om en bok om en bok". Den ses nog mest som en ungdomsbok, men jag läste den första gången som 21-åring och har läst den några gånger sedan dess. Även om den kanske inte förtrollar mig likadant som den allra första gången jag läste den, ger den väldigt mycket även nu. Den innehåller allt vad en saga ska innehålla många gånger om och jag upplever att jag som läsare blir ordentligt inbjuden att delta i berättelsen.
Alltså jag älskar verkligen den boken! Antar att du har läst Momo? Det är en så himla tänkvärd barnbok :)
 
Alltså jag älskar verkligen den boken! Antar att du har läst Momo? Det är en så himla tänkvärd barnbok :)

yes! Jag fick båda de böckerna i julklapp 2010 så de bor hemma i bokhyllan :). Jag tycker jättemycket om Momo också. Det känns som att man kan välja hur mycket man ska se dem som rena sagor och hur mycket historierna anspelar på verkligheten. Och jag tycker båda böckerna inbjuder till att reflektera över ens eget liv.
 
yes! Jag fick båda de böckerna i julklapp 2010 så de bor hemma i bokhyllan :). Jag tycker jättemycket om Momo också. Det känns som att man kan välja hur mycket man ska se dem som rena sagor och hur mycket historierna anspelar på verkligheten. Och jag tycker båda böckerna inbjuder till att reflektera över ens eget liv.
Visst gör dom! Och jag tycker Ende har lyckats balansera så himla bra! Sen som ren saga betraktat så är hans 7 timmar till midnatt en av dom absolut roligaste böckerna jag läst under min uppväxt. Håller väl inte riktigt lika bra för vuxna läsare, men ändå.
 
Sen som ren saga betraktat så är hans 7 timmar till midnatt en av dom absolut roligaste böckerna jag läst under min uppväxt. Håller väl inte riktigt lika bra för vuxna läsare, men ändå.

den får jag kolla om biblioteket har och sedan låtsas att jag inte är en vuxen läsare :idea:
 
Det är bra att Storytel har sina taggar, nu hittade jag en som hette Gilmore Girls ;):up: min nästa bok blev därför Pygmalion av George Bernard Shaw. Tyvärr var inspelningen någon form av radioteater och lite svår att hänga med i, alla versioner av den på Storytel var det :down: men det får väl räknas ändå ;)
20190123_225455.png
 
Book av en genre du inte vanligtvis läser: Harry Potter and the Deathly Hallows. Den får väl ändå räknas som fantasy tänker jag, och det läser jag aldrig annars. Sambon och jag har lyssnat igenom alla Harry Potter-böckerna som god natt-saga de senaste 2 åren och blev klara igår. Det känns riktigt sorgligt att det är slut med det nu! :(
Insåg först nu hur knäppt det låter att det tagit oss närmare två år att lyssna på 7 böcker :laugh: Jag har en tendens att somna väldigt snabbt, om vi säger så... Sambon har nog hört böckerna typ fyra gånger om under den här perioden, med tanke på att han fått spola tillbaka 2/3 av varje del nästan varje kväll eftersom jag somnat kvällen innan :angel:
 
Insåg först nu hur knäppt det låter att det tagit oss närmare två år att lyssna på 7 böcker :laugh: Jag har en tendens att somna väldigt snabbt, om vi säger så... Sambon har nog hört böckerna typ fyra gånger om under den här perioden, med tanke på att han fått spola tillbaka 2/3 av varje del nästan varje kväll eftersom jag somnat kvällen innan :angel:
Förstår dig precis! Tar mig nog 1,5 år att ”komma runt” :) Det händer att jag lyssnar på ordinarie bok även på kvällen också dock :p
 
Två kryss för mig,
För rutan 6 eller fler ord i titeln kryssar jag Ett hov av dimma och vrede som
är andra delen i en fantasyserie om människan Feyre som hamnar hos älvorna och deras olika hov.

Tredje krysset blir i rutan för en klassiker med Räddaren i nöden. Totalt överskattad bok :o

508CE6C7-C92F-4EEB-B590-C3F9F6DB3694.jpeg
 
Jag hoppar in!
Har som ett av mina årsmål att läsa minst 10 böcker utanför kurslitteraturen i år, så den här tråden kanske peppar lite extra! :D

Först ut blev en bok skriven i jag-form, ”Fånge i hundpalatset” av Martina Haag
F338B324-2DCC-474B-9DF8-F0260878B1CE.jpeg
 
Min barndomsfavorit fick bli en omläsning på engelska, och trots att jag inte läst den på säkert 20 år och då på svenska så satte hjärnan igång direkt! Jag kunde replikerna, jag såg illustrationer framför mig det var en njutning :love: The wind in the willows av Kenneth Grahame kommer verkligen alltid ligga mig varmt om hjärtat!
20190126_091952.png
 
Detta vill jag vara med i! Jag är däremot inte säker på att jag hinner läsa allt jag borde i tid tyvärr, men ett försök kan jag göra.
Mitt nyårslöfte är likt de senaste åren att jag ska läsa 12 böcker i år. Förra året läste jag 6 böcker, eftersom det numera är svårt för mig att läsa.
Fram till i går hade jag inte direkt börjat för i år. Lite grann i två böcker, men inget att skryta om egentligen. Men så såg jag den här tråden och boken om Britta och Silver och insåg att jag har de böckerna och för inte så länge sedan ville jag läsa dem igen, men satte tillbaka dem i hyllan. Vad har jag för ursäkt för att inte direkt gå och hämta första boken i serien och läsa? Nu hittade jag inte första så fick bli just Britta och Silver istället och den läste jag ut i går då. Efter jag läst ut den hittade jag första boken i serien på ett ställe där den inte ska stå! :D Så jag läste den också och läste ut den i morse när jag ändå inte kunde sova.

Nu måste jag välja en av de två jag redan börjat i och sätta fart känner jag.:bump:
 
Andra rutan ifylld!

En bok som jag tänkt läsa i (mycket) mer än två års tid, det vill säga Da Vinci-koden av Dan Brown.

Jag läste som tonåring flera av Dan Browns böcker men aldrig just Da Vinci-koden.

Boken var spännande och lättläst, men hade nog gjort sig ännu mer rättvisa om jag läst lite mer koncentrerat. Minns dock "änglar och demoner" samt "gåtornas palats" som än mer läsvärda.

20190127_160307.jpg
 
Två nya kryss, You had me at hello av Mhairi McFarlane i rutan där författarens båda namn börjar på samma bokstav.
Trevlig roman i ”rom-com” genren :)

The best of enemies av Joshilyn Jackson kryssas på bok som filmatiseras under 2019. Beskrivs att den ska handla om en afro-amerikansk kvinna som jobbar för minskad segregation i USA under 1960-talet, samt en vit KKK-man som kämpar för motsatsen. Gissar att filmatiseringen kommer bli Hollywoodiserad och likna ”En oväntad vänskap”, men boken i sig var en ren historieskildring där ”huvudpersonerna” knapp närmandes förrän i sista fjärdedelen. Sammantaget intressant givetvis, och välskriven, men inte ad jag förväntade mig.

C29B2D4A-552F-472F-BEFD-0A5D61CE3B30.jpeg
 
Läste En dag i december av Josie Silver och kryssar rutan för ”Bok skriven ur jag-perspektiv”.

ADB179C9-3535-4A92-A0D8-660E65640366.jpeg


Två personer ser varandra från varsin sida av ett bussfönster en dag i december och det säger klick. Bussen åker dock och hon ägnar lång tid åt att leta efter honom. Något år senare presenterar hennes bästa kompis henne för sin nya pojkvän, som såklart är busskillen.

Boken har säkert inspirerats av David Nicholls En dag, men här är det inte samma datum varje år utan någon random dag då det händer något i intrigen just mellan dessa personer. Ibland är det flera månader mellan nedslagen.

Den här boken funkar sååå dåligt för mig. Det är ett evigt velande, ältande och alla är så bittra så jag vill lappa till dem. Mycket fokus på utseende, där bästa kompisen är så mycket snyggare än huvudpersonen och därmed förtjänar bättre pojkvän, bättre jobb osv. Berättartekniskt tycker jag också att den blir tämligen ointressant, särskilt som karaktärsutvecklingen är i det närmaste noll trots att boken utspelar sig under så lång tid.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 994
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 589
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp