Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

I syrrans nya hundbok står det faktiskt en hel del vettiga saker som jag kunde önska mer av i andra hundböcker, dvs de tar upp en del av det negativa. Mkt som kunde bli bättre såklart men att kalla alaskan för "motståndskraftig mot dressyr" är ju iaf ärligt :D
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

*KL*

Skratta sa jag grat.... Det var ju hysteriskt roligt att lasa!

Men det ar ju Norska gomt i svenskan! I alla fall pa schaferns sida... hmmhmm... Nog for att google translate kan gora spannande saker ibland, men engelsk text till svensk, da brukar inte norska ord dyka upp.. Spannande det har!

Jag tror inte att det ar oversatt fran Amerikansk Engelska i alla fall... I USA kuperar man fortfarande svansen, medan atminstone Rottweilern pa den har siten har svans.;)
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

KL Är det inte översatt till "skandinaviska"?
Så som det kan se ut på vissa schampo-flaskor mm ibland....
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Själv tycker jag det är bättre med en uppställd bild, på en rastypisk hund, än en i rörelse så man faktiskt får se hur hunden ser ut. Sedan är det ju alltid trevligt med fler bilder :) Tycker det i många rasböcker bara är en valpbild, eller en söt busbild. Där får man ju ingen uppfattning om hur rasen ser ut.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

*KL*
Nu har jag inte så många hundrasböcker men i de jag har sett så har det oftast varit en väldigt dålig bild på min ras (leonberger) och inte särskilt snygg hund på bilden heller, finns betydligt snyggare och mer rastypiska representanter.

Saxat från den där hemsidan om leonberger:

Manliga hundar är så hög som 0 til 0 centimeter høy. Tisper är så hög som 0 til 0 centimeter høy. Manliga hundar är så tung som 0 til 0 kg. Tisper är så tung som 0 til 0 kg. :cool:

Du kan inte ha damm i din hjärna när du har ett sådant hundra. Bäst att ta fram dammvippan kanske...
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Det ser ut att stamma lika bra som Aftonbladet's sida om hastar... De Americanska raserna, bade nord och syd ar sorgligt fel representerade.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

*KL*
Hahaha htitade makens alskade Catahoulas dar.... sa nu tanker jag pricka hal i deras beskrivning! :devil:

"Louisiana Catahoula Leopard Dog är en nice jakthund. Sporhundar är jakthundar som huvudsakligen använder lukt känsla när de är på jakt. . Sporhundar har utmärkta lukt känsla" Det ar sant, de sparar som bara den! ..om det ar a) en ko, b) ett rovdjur c) nagon de avskyr eller d) nagon de alskar. Godisspar? Glom det.

"Louisiana Catahoula Leopard Dog har sitt ursprung från Förenta staterna." Sant, sant :)

"Denna hundrasen har medium intelligens till andra raser." FEL. De ar sjukt intelligenta, alldeles For smarta manga ggr. Daremot ar de svara for att de ar mkt sjalvstandiga - och far den mest envetna asna att verka latt att ha med o gora.

"En positiv sak med louisiana catahoula leopard dog är att integre skjul. Den kräver liten pelsstell." Sant.. fast ett bad da o da skadar ju inte....

"Louisiana Catahoula Leopard Dog bäst lämpade för erfarna, kan det vara svårt utbildning. Hunderasen är mer ömtålig till många andra raser. Detta är ganska energisk djur och har inga problem att gå den långa och krävande vandringar. Hunderasen kräver gott av trim. " OMTALIG?! Herreminje, hundkraken anvands ju for allt ifran vildsvinsjakt till boskapsarbete till att spara och "trada" pumor. Omtalig och Catahoula i samma tanke.. nej.. icke. Svart med utbildning? Japp. Envetna, betongskallade, tjurskalliga, fjantiga, overenergiska, sjalvstandiga, smarta och overlag Jatteglada unghundar. Fast nar de "Vaknar" vid dryga tva ars alder sa far man betalt for alla sina graa har.

"Hundar kan vara misstänksam och på sin vakt över främlingar. Kan vara något aggressivt över andra hundar. Hundar är bra med barn. Tendensen att bete sig som ett rovdjur är i den högsta nivån i detta hunden." De ar inte "hundfighters" i arlighetens namn, de ignorerar handa hundar sa gott de kan. Och brukar lyckas himla bra. Daremot kan de bli svartsjuka om husse/matte klappar/leker med annan hund. De ar, nar de ar vuxna, reserverade mot framlingar, en del ar riktigt vaktiga. Men bra med barn? Mjaeaj, det ar val individuellt.. Men visst, tillhor barnen flocken sa behover man inte oroa sig for att nagon ska lyckas sno med sig ungen iaf ;) Bete sig som ett rovdjur? Jo meh tjena, det ar en vall/jakt hund som ska kunna hantera "Fanen o hans moster" pa egen hand. De har lite driv ;)

"De kan skälla, men vanligtvis bara av medium grad." De ar de mest hogljudda vi har... och som resterande familjemedlemmar har. Antingen sover dom.. eller sa skaller dom. Och skaller dom inte sa "sjunger" dom.

"Gruppering av louisiana catahoula leopard dog: United Kennel Club klassificera hunderasen som «vallhundar»." :) det stamde

"Hälsa hos louisiana catahoula leopard dog: Tyvärr kan en viss del få ohälsosamma. I många fall är registrerade med detta dövhet ras." Dovhet hos de ljusare ar inte ett okant fenomen, daremot brukar de avlivas om de ar dova och inget som det pratas hogt om direkt. Men det verkar ocksa vara det enda som kan drabba catas.

"Hundens struktur: Louisiana Catahoula Leopard Dog är en större ras. Män är så hög som 51 til 66 centimeter høy. Honor är så hög som 51 til 66 centimeter høy. Män är så tung som 23 til 50 kilogram. Honor är så tung som 23 til 50 kilogram." Stammer ganska ok :)

"Pälsen på louisiana catahoula leopard dog är kort." Hehe mkt sant :)

"Andra fakta om hunden: Hunden kan bli svårt å snoka upp i klassificerade annonser. Andra benämningar på hunderasen er Catahoula Leopard Dog. Engelska ras namn på hunden är Louisiana Catahoula Leopard Dog."

Rasen gar under: Lousiana Swampdog, Louisiana Catahoula, Lousiana hogdog, Catahoula Cur (dom ar alltsa inte "dogs" eller "hounds" de ar "Curs" - vilket ar ett ord som rakt oversatt betyder "morrig korsning") Oftast racker det med "Catahoula"...

De lyckades iaf fa in att man ska ha en del erfarenhet innan man gar o skaffar en cata.. haha
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

KL:

Den sajten var inte bra för min pseudo-astma, jag får hosta så fort jag skrattar!

Hälsa hos icelandic sheepdog: Tyvärr kan inga hundar få hälsoproblem.
Det var ju :devil:, ska man behöva dras med en kärnfrisk hund?

Denna rashunden har normal intelligens i motsats till andra rashundar.
Är andra rashundar stendumma eller superintelligenta?

Rasehunden är varken mer eller mindre känslig enn många andra rashundar. Dessa hundar har normal med energi och överskott i motsats till andra rashundar. Rasehunden kräver en mängd av utbildning.
Någon som begrep det där?

Om pudlar (poodle, underavdelningar
* Dvärgpudel
* Standard Poodle
* Toypudel
* Mellanpudel):

Detta djur har sitt rovdjur beteende i intakt.
:p

Hundrasen kräver normal med pleie av pelsen. / Pälsen på poodle är halvlång.
:angel:

De har inga särskilda behov av att lägga ut på långa resor och vandra långt från familjen
Skönt, det är trist när ens hund åker på Thailandssemester. Eller fjällvandring på egen hand.

Hälsa hos poodle: Tyvärr kan inga hundar få betydande hälsoproblem.
Tala om det för mitt försäkringsbolag, jag vill ha billigare premie!

Sjukvård hos dvärgpudel: Den här rasehunden har ofta en PRA sjukdom. Resultatet blir ofta att hunden är blind. PRA är en grupp av genetiska sjukdomar som ofta förekommer på vissa rashundar. Katarakt är en sjukdom som ofta drabbas dvärgpudel. Detta är en sjukdom i ögat. Ögon förhindrar passage av lätt och kan orsaka allvarliga ögonproblem. øreinfeksjon är standard hos Dvärgpudel. Hudstörningar är standard hos rasehunden. Rasehunden har oroväckande mycket epilepsi. De kan ha glaukom. Många har problem med ögonen. Hjertefeil och hjärta är en frekvent sjukdom med denna rashund Det har också en rad andra hälsoproblem bland rasehunden.
Hur ska ni ha det?

Rasehunden är populär och lätt å snoka upp marknaden.
Tur det om jag skulle råka tappa kopplet nästa gång vi är på Äppelmarknaden i Kivik.
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

KL:

Den sajten var inte bra för min pseudo-astma, jag får hosta så fort jag skrattar!

Hälsa hos icelandic sheepdog: Tyvärr kan inga hundar få hälsoproblem.
Det var ju :devil:, ska man behöva dras med en kärnfrisk hund?

Hahaha, ja herre gud, stackars IFHs ägare :rofl::rofl:
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

jag är ju inte den som läser så väldans mycket rasböcker men jag har en (gammal iofs) bok där "min" ras (cavalier king charles spaniel) visas med (kraftigt:eek:) underbett och kortklippta tassar... :mad:
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Visst är den fantastisk!

Det jag tycker är tråkigt med de bra raslexikon som finns är att det är en sådan koncentration på rasstandarden. För den som bläddrar i ett sådant är det oftast mycket mer givande att läsa om hundens ursprung, vad den avlades fram att göra, och hur det påverkar dagens temperament. En liten kortfattad utseendebeskrivning räcker, och så ska det finnas en bra, rastypisk bild eller flera.

I rasböcker är det en annan sak, där finns plats både för en kommenterad rasstandard, historia och hundens användningsområde förr och nu, samt hundens temperament och "läraktighet".
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

KL:

Den sajten var inte bra för min pseudo-astma, jag får hosta så fort jag skrattar!

Hälsa hos icelandic sheepdog: Tyvärr kan inga hundar få hälsoproblem.
Det var ju :devil:, ska man behöva dras med en kärnfrisk hund?

Denna rashunden har normal intelligens i motsats till andra rashundar.
Är andra rashundar stendumma eller superintelligenta?

Rasehunden är varken mer eller mindre känslig enn många andra rashundar. Dessa hundar har normal med energi och överskott i motsats till andra rashundar. Rasehunden kräver en mängd av utbildning.
Någon som begrep det där?

Om pudlar (poodle, underavdelningar
* Dvärgpudel
* Standard Poodle
* Toypudel
* Mellanpudel):

Detta djur har sitt rovdjur beteende i intakt.
:p

Hundrasen kräver normal med pleie av pelsen. / Pälsen på poodle är halvlång.
:angel:

De har inga särskilda behov av att lägga ut på långa resor och vandra långt från familjen
Skönt, det är trist när ens hund åker på Thailandssemester. Eller fjällvandring på egen hand.

Hälsa hos poodle: Tyvärr kan inga hundar få betydande hälsoproblem.
Tala om det för mitt försäkringsbolag, jag vill ha billigare premie!

Sjukvård hos dvärgpudel: Den här rasehunden har ofta en PRA sjukdom. Resultatet blir ofta att hunden är blind. PRA är en grupp av genetiska sjukdomar som ofta förekommer på vissa rashundar. Katarakt är en sjukdom som ofta drabbas dvärgpudel. Detta är en sjukdom i ögat. Ögon förhindrar passage av lätt och kan orsaka allvarliga ögonproblem. øreinfeksjon är standard hos Dvärgpudel. Hudstörningar är standard hos rasehunden. Rasehunden har oroväckande mycket epilepsi. De kan ha glaukom. Många har problem med ögonen. Hjertefeil och hjärta är en frekvent sjukdom med denna rashund Det har också en rad andra hälsoproblem bland rasehunden.
Hur ska ni ha det?

Rasehunden är populär och lätt å snoka upp marknaden.
Tur det om jag skulle råka tappa kopplet nästa gång vi är på Äppelmarknaden i Kivik.

:rofl::rofl: *skrattar så tårarna sprutar*
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Finns det bra hundlexikon?

Jag skulle nog sagt "hyfsade". :devil:

Jag har Renee Willes "Hundraser A-Ö" i bokhyllan, den går under "hyfsad". ;)

Men visst är det konstigt, det finns en massa duktiga hundfotografer världen över som fotograferar rastypiska hundar uppställda så man ser dem ur de mest fördelaktiga vinklarna - är det så :devil: svårt att leta reda på och köpa de bilderna när man ska sammanställa ett raslexikon?
 
Sv: Dåliga rasrepresentanter i hundböcker

Det värsta jag hittat med rasbeskrivningar är denna sidan som slår det mesta: http://www.allahundraser.com/

:rofl::rofl::rofl: Dagens skratt!

Lite "fakta" om Golden Retrievern:

"Retrivere kallas apporterande hundar. De svarar också för verbala kommandon och hand signaler och ljud."

"Golden Retriever är våldsamt lätt att lära och inte avancerade öka. Detta är en bra hund for en oerfaren hundeeier. Golden Retriever är en känslig hund och det är därför lätt då utbildning."

"Hundarna är i allmänhet våldsamt bekväm och inte alls aggressiv eller reserverad mot icke-familjemedlemmar."

"De har inga särskilda behov av att lägga ut på långa resor och vandra långt från familjen."

"Priset på en golden retriever rashund är 10200 kroner."

Rashundens anatomi:
"Benen är vanligtvis normalt lång."

"Den har en måttlig lengde på sin näsa."
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 002
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 480
Senast: Bexzor
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 519
Senast: kryddelydd
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp