De stigande matpriserna

Jag har fått snåla betydligt mer än innan. Tycker det märks tydligt på min matbudget att priserna har höjts, vilket är tungt då jag levde på marginalerna redan innan.
Köper betydligt mindre färska grönsaker än jag gjorde innan och väljer alltid de billigaste numera. Det är väl där det har märkts mest för mig.
 
Problemet är väl att svenskproducerade och ekologiska varor ökar i samma takt (om inte mer) än billiga utlandsproducerade. Vilket när priserna i allmänhet ökar gör att de billiga varorna/varumärkena blir mer attraktiva.
Ja det är ju inte självklart bara bra. Men oavsett så har avräkningspriserna generellt sett stigit betänkligt (liksom kostnaderna, såklart), under året. Och maten börjar uppnå sitt rätta värde.
 
Jag vet inte hur det har gått till, för jag har inte tänkt jättemycket på vad jag handlar för mat varken nu eller tidigare, utan köper det jag vill ha, men har hittills i år haft LÄGRE matkostnader än samma period förra året. Mycket märkligt. Sen lägger jag kanske inte jättemycket pengar på mat heller, även om jag inte heller direkt snålar.
 
Jag tycker att mat generellt har blivit dyrt. Äter ju knäckemacka och har reagerat på att även om det bara gäller någon krona så känns det som att vissa har smugit upp något i pris, margarin att ha på har ökat rejält, ost också, grönsaker har också ökat några kronor här och lite där. Vissa saker har inte ökat mycket, andra kanske märks tydligare.

Valde tidigare mest smör att steka i och ibland margarin, sedan gick det upp så tog mer och mer margarin, men ICAs margarin kostar alltså 33 kr för 1 kg, det känns som om deti nte var länge sedan det kostade 22 kr eller så... och har nu gått över till olja med lite margarin i (är inte överens med olja helt). Köpte Bregott och Flora tidigare till mina knäckemackor, men efter att ha sett priserna, blev det ett lätt och lagom som just då var på rabattpris nu senast, jättestor prisskillnad. Och smakskillnad. Brukar välja ost efter smak och humör, men är mer kräsen med priset nu och väljer billigare ost. Har börjat titta på mat var jag kan börja spara pengar, men som någon som ska äta mer protein än kolhydrater så har jag börjat märka av att jag nu är mer hungrig än vad jag varit tidigare. Har funderat på det i veckan och insett att jag äter mer och mer grönsaker än vad jag borde, jag borde inte ersätta köttbiten med sallad eller potatis osv men det har råkat blivit så när jag handlat lite ekonomiskt när det varit rabatt på grönsaker nu till midsommar osv.

De varorna som är de jag brukar köpa känns som om de har ökat i pris också. Så min tanke är att faktiskt gå igenom matpriserna i affärerna och börja planera mat ytterligare mer än tidigare.
 
För mig gör prisökningarna att vad jag skulle kunna spara genom att inte köpa lokalproducerat minskar och därmed också mitt halvdåliga samvete mot mig själv att jag inte gör mer ekonomiska val. Men jag väljer den mat vars producenter jag vill stötta och upplever inte att deras priser ökar lika mycket som i butiken (äggen kostar 3,50 i år mot 3 i fjol, så det är 40 kr mer/månad), så det tar liksom bort en del av ekonimifaktorn från mina matval, vilket jag uppskattar. Det går liksom att köpa lokalproducerad ekologisk getfärskost till samma pris som någon random hälften så god ost från Holland på Ica. Men jag är ändå prismedveten, vilket jag alltid varit, och köper bara mat som både funkar att äta och vars produktionskedja jag vill stötta och som jag anser är prisvärd.
 
De senaste veckorna har jag reagerat på att vissa priser stigit drastiskt. På mitt Coop har keso stigit från 32 till 38, nu blir det bara keso när det är extrapris. Igår såg jag att Hemköp höjt ostbågarna med 20%! Från 25 till 30. Så nu får jag köpa dem på Willys eller Lidl.

Jag bryr mig mycket om matpriserna och lägger nu ner mer tid på att laga billigare mat. Jag går igenom alla veckans extrapriser och anpassar min mathållning efter det. Har dragit ner på mycket onödigt.
 
De senaste veckorna har jag reagerat på att vissa priser stigit drastiskt. På mitt Coop har keso stigit från 32 till 38, nu blir det bara keso när det är extrapris. Igår såg jag att Hemköp höjt ostbågarna med 20%! Från 25 till 30. Så nu får jag köpa dem på Willys eller Lidl.

Jag bryr mig mycket om matpriserna och lägger nu ner mer tid på att laga billigare mat. Jag går igenom alla veckans extrapriser och anpassar min mathållning efter det. Har dragit ner på mycket onödigt.

Keso känns verkligen som en vara som har ökat väldigt mycket snabbt ihop med smör, yoghurt och ost. Arlas Keso har jag betalat runt 27-28 kronor för länge på Willys men nu kostar den 36 kronor. Lägger väl märke till det för att jag alltid har det till frukost. Köpte garants keso sist nu när jag handlade och den ligger på ca 30 kronor.

Bröd har jag slutat handla och bakar själv men även mjöl och andra ingredienser har gått upp i pris men det blir ändå billigare att göra själv. Handlar mer på kort datum och fick tag i lax och räkor igår på halva priset som jag gjort lax-och räkpasta av idag.
 
Vad det gäller animaliskt protein handlar jag nästan bara svensk kycklingfile och köttfärs. Till någon helg kan det bli en biff. Det är ju produkter som blivit mycket dyrare men jag vill inte ersätta dem med något annat heller. Får spara in på annat.
 
Keso känns verkligen som en vara som har ökat väldigt mycket snabbt ihop med smör, yoghurt och ost. Arlas Keso har jag betalat runt 27-28 kronor för länge på Willys men nu kostar den 36 kronor. Lägger väl märke till det för att jag alltid har det till frukost. Köpte garants keso sist nu när jag handlade och den ligger på ca 30 kronor.

Bröd har jag slutat handla och bakar själv men även mjöl och andra ingredienser har gått upp i pris men det blir ändå billigare att göra själv. Handlar mer på kort datum och fick tag i lax och räkor igår på halva priset som jag gjort lax-och räkpasta av idag.
Keso kostar fortfarande 26 kronor på Lidl.
 
Har ni börjat handla andra varor i någon utsträckning när ni handlar mat? Hitta billigare alternativ i någon utsträckning? Eller undviker vissa varor helt?

Själv försöker jag hitta ett bra alternativ till keso som jag äter varje dag. En stor burk kostar nu 30-36 kronor beroende på märke. Slutat köpa bregott då en stor förpackning idag kostade 65 kronor. Onaka ratade jag till förmån för garanti mellanmål som var 7 kronor lägre pris på. Brukar äta fil på kvällen.

Vi försöker ersätta sånt som vi äter dagligen med alternativ som inte kostar lika mycket mest för att det känns ovärt att lägga så mycket pengar på det. Sen kommer jag också ha 40 procent lägre inkomst under hösten tjänstledig för att studera. Så lika bra att försöka sänka sina matkostnader inför det redan nu.
Oj 65. I vår lilla närbutik som ändå är dyrare ligger den på 62 el 63 trodde nästan det var "rekord". Reagerade på att havregryn (ett måste för morfar) kostade närmare 60 spänn för 3 kg. Helt galet egentligen. Alltså vi handlar det vi vill ha; dock om det går att köpa till extra bra priser passar man ju på men överlag så prioriterar både jag och sambon bra mat och att det får kosta "lite"- skönt ändå att vi resonerar lika. Men visst blir man ändå inte glad över de skenande matpriserna. Liksom allt skenar ju.
 
Oj 65. I vår lilla närbutik som ändå är dyrare ligger den på 62 el 63 trodde nästan det var "rekord". Reagerade på att havregryn (ett måste för morfar) kostade närmare 60 spänn för 3 kg. Helt galet egentligen. Alltså vi handlar det vi vill ha; dock om det går att köpa till extra bra priser passar man ju på men överlag så prioriterar både jag och sambon bra mat och att det får kosta "lite"- skönt ändå att vi resonerar lika. Men visst blir man ändå inte glad över de skenande matpriserna. Liksom allt skenar ju.

Ja det var ändå på Willys som de tog 65 kronor för bregott , det är en av våra billigaste butiker av dem som ligger på bra avstånd för att handla.
 
Hsr precis flyttat, och närmaste matbutik är nu ca 20% billigare än där jag bodde förut. Så det gör väldigt mycket! Men sedan har vi fått dra ner på plockbrickor med ost och chark, och på skaldjuren. Det blir mer tillbaka till studentmaten. Tre sorters linsgryta, soppa, etc.
 
Jag har märkt att saker och ting blivit dyrare, men det jag äter har inte ökat i pris såå mycket än. Men, så är jag också vegetarian som uppskattar att äta veganskt och bröd äter jag ytterst sällan. Kanske är det inbillning, men det känns som om framförallt bröd och mejeriprodukter (säkert även kött?) är det som ökar mest i pris? Själv ska jag återuppta det här med att äta linsgryta. Även om priserna höjs även på sådant jag använder mig av till det så lär det fortsätta vara en av de billigare maträtterna att laga.
Kan nog stämma, bröd och mejeri plus kött är väl det som påverkats mest av de höjda spannmåls- och energipriserna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 305
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 828
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 600
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp