De stigande matpriserna

Vi jobbar heltid och har två bra löner, men visst känns matpriserna ändå… Ser upp med framförallt äpplen och tomater där priset ibland varit uppe på 65 kr kg. Har slutat att köpa färsk kycklingfilé då priset är uppe i över 130 kr kg. Har även slutat köpa Yoggi som nu är uppe i 28 kr litern. Lax köper jag enbart om det är extrapris. Bregott kan vi dock inte leva utan, men ost får bli den sort som är på extrapris. Min lokala matbutik har ändrat lite i sortimentet och har inte lika många sorters tomater och inte lika många sorters färsk kyckling, så det är uppenbart så att många tänker på vad de köper.
 
Idag blev jag iallafall glad när willys hade keso på kampanjpris, 24.90 kronor för en stor keso. Så köpte två förpackningar och ska köpa två till mot slutet av veckan. är ju en besparing på 11 kronor burken och känns som ett bra pris just nu.
 
Med mina 12 zucchiniplantor längs med husväggen ser jag en lukrativ bransch framför mig.
Jag har en veritabel djungel på 8 plantor, gigantiska, frodiga och med miljarder småzucchinis på G.
Gillar zucchini och äter de mindre direkt som som snacks, men tänker mig -för att inte få zucchini växande ut öronen- donera evt överflöd till vem än som vill ha närodlad, ekologisk zucchini 😁
 
Vi kommer verkligen få strama åt ordentligt, dels har vi bara en begränsad budget och leva efter och som idag skulle sambon köpa ost - 110 kronor. Han höll på att sätta i halsen ungefär. Så kommer bli mindre av sådant hemma nu.
Känns tragiskt på något sätt, vi kommer verkligen få vända på varje krona och kolla alla extra priser osv varje vecka. Det oroar mig faktiskt en hel del.
 
Vi kommer verkligen få strama åt ordentligt, dels har vi bara en begränsad budget och leva efter och som idag skulle sambon köpa ost - 110 kronor. Han höll på att sätta i halsen ungefär. Så kommer bli mindre av sådant hemma nu.
Känns tragiskt på något sätt, vi kommer verkligen få vända på varje krona och kolla alla extra priser osv varje vecka. Det oroar mig faktiskt en hel del.
Jo vars, vad den vanliga osten vi alltid köper ligger på. En blir ju lycklig de gånger den säljs för närmare halva priset!
 
Vi kommer verkligen få strama åt ordentligt, dels har vi bara en begränsad budget och leva efter och som idag skulle sambon köpa ost - 110 kronor. Han höll på att sätta i halsen ungefär. Så kommer bli mindre av sådant hemma nu.
Känns tragiskt på något sätt, vi kommer verkligen få vända på varje krona och kolla alla extra priser osv varje vecka. Det oroar mig faktiskt en hel del.
Ja, ost är verkligen en sådan sak som jag börjar med att titta på priser på, och SEDAN väljer osten efter det. Samma med kaffe. Fast så har jag i och för sig gjort länge och inte bara nu....
 
Jag handlar mest via Reko och där har jag inte sett någon större höjning jämfört med andra år ännu. Tipsar om att kolla om det finns en rekoring i närheten! Många tror det är dyrare men för mig är det billigare. Ett salladshuvud tex, 25kr och det är minst dubbelt så stort som de på vanliga mataffären.

Annars är jag nog sådan att just nu märks faktiskt ingen större skillnad för oss, just för vi inte kollar på exakta priser utan vi har en standard vad gäller kött tex, och kollar alltid efter kort datum mm. Sedan har jag tröttnat på alla tillsatser som konsistensgivare, förtjockningsmedel mm mm allt socker och stärkelse som är i tex glutenfritt så jag har sedan något år tillbaka börjat baka eget bröd och det är DYRT men så mycket godare. Jag använder tex fiberhusk och soft bake men det är också det, resten av brödet är rena mjöler inte stärkelse.
 
Jag tycker maten har blivit märkbart dyrare och då kollar jag sällan priser i butikerna. Det mesta kan jag byta märken på, men två saker är svåra att tumma på, framförallt kött måste vara svenskt. Och det andra, men inte lika viktiga är bregott, vad kan man byta ut det mot? Tycker alla andra jag har provat smakar sämre jämfört med bregott, margarin kan jag inte tänka mig längre, smakar inte alls bra.
 
Jag tycker maten har blivit märkbart dyrare och då kollar jag sällan priser i butikerna. Det mesta kan jag byta märken på, men två saker är svåra att tumma på, framförallt kött måste vara svenskt. Och det andra, men inte lika viktiga är bregott, vad kan man byta ut det mot? Tycker alla andra jag har provat smakar sämre jämfört med bregott, margarin kan jag inte tänka mig längre, smakar inte alls bra.
Kanske testa Gårdsgoda? Har hört bra om det som komplement för Bregott.
 
Jag tycker maten har blivit märkbart dyrare och då kollar jag sällan priser i butikerna. Det mesta kan jag byta märken på, men två saker är svåra att tumma på, framförallt kött måste vara svenskt. Och det andra, men inte lika viktiga är bregott, vad kan man byta ut det mot? Tycker alla andra jag har provat smakar sämre jämfört med bregott, margarin kan jag inte tänka mig längre, smakar inte alls bra.
Ica Smör & Raps är billigare än Bregott.
 
Jag har inte brytt mig om matpriser på flera år utan handlat det jag velat ha men har insett senaste månaden att det inte längre kommer bli hållbart! Stigande priser i samband med ökade diesel och elpriser gör att jag verkligen måste börja tänka redan nu för att ha en buffert inför vintern..
 
Det värsta tycker jag är att det är handlarna som har höjt priserna medan många bönder fortfarande får vänta innan de får sig en prisökning. :down::down::down:

Nu i sommar lever jag på ägg (egna höns- spannmålet har gått upp, men de äter en bråkdel av det de äter när de installade under vintern) och nypotatis som är relativt billigt.
Men ja, det märkt i plånboken att det blivit dyrare.
 
Njae, jag har inte direkt märkt av några höjda priser än. Handlar ofta mer av sånt jag vet att jag förbrukar när det är extrapris, och det har faktiskt varit mer extrapriser än vanligt på "mina" varor.

I övrigt håller jag mig till att köpa det jag vet att jag vill ha. Det är när jag försöker hitta billigare alternativ som det slutar med att jag slänger mat. Jag har redan från början en hög matbudget, och misstänker att det är på helt andra varor som de stora prisökningarna syns?

Kan ju tillägga att jag redan innan äter lite och dyrt kött, och ärligt talat märks det ju inte direkt om grönsakerna blir några kronor dyrare per kilo.
 
Har noterat prishöjningar men vi har såpass marginaler att vi inte behöver bekymra oss. Vi är så billiga i drift (ingen tobak, alkohol eller dyra kläder, inga semesterresor eller evenemangsbesök) för övrigt så resultatet blir att jag får köpa mindre roliga saker. En o annan loppissak kanske det blir. Men jag tänker att maten är det vi inte ska dra in på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 305
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 828
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 600
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp