Bukefalos 28 år!

EM i dressyr 2021

Jag tycker att det är synd att kommentatorerna (kanske främst Gunilla) inte "vågar" kritisera ryttare. Att hästar är uppenbart obekväma, spända, går och gapar etc skylls alltid bort på att hästen är ung eller inte orkar. Så kan det säkert vara i många fall, men jag tycker att man i vissa av fallen ser att ryttaren rider med väldigt spänd stångtygel och hård hand. Att man inte ens skänker det en kommentar känns för mig lite konstigt. Om man jämför med Linda Heed under OS så var hon väldigt frispråkig, och det var betydligt roligare att lyssna på än "ojdå, ja det är svårt" typ...
Ja det förtar mycket av glädjen med att titta på dressyr att rent usel ridning försvaras genom att skyllas på hästen. Även om det vore att hästen är ung och inte orkar så vad gör den då på den nivån?
 
Ja det förtar mycket av glädjen med att titta på dressyr att rent usel ridning försvaras genom att skyllas på hästen. Även om det vore att hästen är ung och inte orkar så vad gör den då på den nivån?
Håller med dig till 100%! Sen förstår jag att hästar även på den nivån för dagen kan vara trötta, spända etc.
 
Jag tycker att det är synd att kommentatorerna (kanske främst Gunilla) inte "vågar" kritisera ryttare. Att hästar är uppenbart obekväma, spända, går och gapar etc skylls alltid bort på att hästen är ung eller inte orkar. Så kan det säkert vara i många fall, men jag tycker att man i vissa av fallen ser att ryttaren rider med väldigt spänd stångtygel och hård hand. Att man inte ens skänker det en kommentar känns för mig lite konstigt. Om man jämför med Linda Heed under OS så var hon väldigt frispråkig, och det var betydligt roligare att lyssna på än "ojdå, ja det är svårt" typ...
Ja jag gillade också Linda Heeds kommentatorstil mycket mer.
Något jag skulle vilja önska till SVT överlag (både hopp och dressyr) är att de är mer pålästa om "insidergrejer" för ibland känns det som att de säger saker som inte alls är relevanta. Eller information där de sedan kommer på att de pratat om fel person, eller så kommer de inte ens på det utan man sitter hemma och skriker åt TVn... (Sorry för mer OT)

Har inte hunnit kolla på Em mer än denna klass. Det verkar som att många har lite nyare hästar med sig, lite ostadigare över lag under programmen men det är kul att se hästar jag inte sett än. Och det känns ju på ett sätt lite skönt att se att även proffsen kan ha program med fler missar än vanligt i 😅😊
 
Som alltid vansinnigt förtjust i Carl Hester ridning 🤩 och så skönt det är att se honom på En Vogue (sista åren på Nip Tuck höll jag nästan för ögonen 🙈)

En annan sak som är riktigt roligt att se är hur de mycket bättre de mindre bra ridsportnationerna rider numera!
Visst var det några i GPn som inte var bra men det syns ju att de rider, tränar och förstår grunderna nu. Himla bra för dressyren som helhet tror jag.
 
Så pepp inför sista startgruppen! Bara intressanta ekipage även om jag intet är ett fan av Fry/Everdale. Även väldigt glad att musiken ordnat upp sig. Tror tom att Dorothee red till samma specialmusik som i Tokyo och även Carl. Tänk vilken skillnad musiken kan göra för att höja hela intrycket av ritten!
 
Tar tillbaka vad jag sa om musiken. Skyller Kontestros stress helt på den hysteriska musiken. Otroligt synd. Gedigen en svepande stråke nu så nerverna får lugn och våra svenska superstars får chansen att verkligen vara på topp!
 
Tänkte se dagens sändning nu på kvällen, men lyckas inte. Så fort jag börjar casta så vägrar den spela från början och det är ju inte superkul att titta på telefonen :meh:
 
Så synd med Juliettes missar. Travdelen var verkligen fantastisk! Men jag har svårt att släppa vad Eurodressage skrev för ett tag sen, nämligen att det är en trend med marshmallowskum runt munnen för att dölja en dålig mun..
 
Så synd med Juliettes missar. Travdelen var verkligen fantastisk! Men jag har svårt att släppa vad Eurodressage skrev för ett tag sen, nämligen att det är en trend med marshmallowskum runt munnen för att dölja en dålig mun..
tänkte också på det, mkt skum för en halvöppen mun...
 
Absolut älskar DWs ökningar i både trav och galopp. Och så Thereses ridning, det är så bra! Önskar att hon skulle fått en häst med lite mer egen gåvilja. Hingstarna är för tråck.
 
Så synd med Juliettes missar. Travdelen var verkligen fantastisk! Men jag har svårt att släppa vad Eurodressage skrev för ett tag sen, nämligen att det är en trend med marshmallowskum runt munnen för att dölja en dålig mun..
Alltså på riktigt? Låter ju helt sjukt.

Det här var nog första gången jag hört Gunilla säga något lite mer "negativt" (men sakligt), att Dantes bakben blir ryckiga.
 
Inga missar av Therese men tyckte Dante såg lite loj ut. Inte riktigt den där powern idag tyvärr. Tycker Buriel ser het och stark ut och att Juliette får hålla i honom en del, så det ser ibland lite jobbigt och spänt ut.
 
Inga missar av Therese men tyckte Dante såg lite loj ut. Inte riktigt den där powern idag tyvärr. Tycker Buriel ser het och stark ut och att Juliette får hålla i honom en del, så det ser ibland lite jobbigt och spänt ut.
Tyckte också att det såg lite jobbigt ut, han låg lite på, ville bli lång och inte sätta sig ordentligt och hon stod verkligen emot i stigbyglarna på sett sätt jag inte är van att se henne.
 

Liknande trådar

Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 316
Senast: fio
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: hamilton1
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp